A MAOIH belépett a European Jewish Association nevű Chabad-szövetségbe?
Mozgalmas napokon lehet túl az EMIH – Magyar Polgári Szövetség Magyar Zsidók Szövetsége kommunikációs csapata. Köves Slomó rabbi csütörtökön a TV2 Mokka című reggeli műsorában, immár visszatérő vendégként, a Sávuotról, a Tóraadás ünnepéről beszélt, oldottan, az átlagnézők számára is fogyaszthatóan, abban a gördülékeny stílusban, amely a legtágabb körben is elfogadottá teszi a Chabadról közölni kívánt képet. És amely annyira távol volt és van a hitközségi falakon túli világban csak ritkán, félszegen megszólaló ortodox rabbiktól.
A kommunikációs igazgató a Pesti Srácoknál vendégeskedett, Keszler Gábor (a közelmúltig) neológ templomkörzeti funkcionárius és „ortodox” elnök pedig, a Vasvári Pál utcai lubavicsi templom programajánlója szerint, a csütörtök éjszakai tanulás keretében tartott előadást, Tallózás régi hitközségi alapszabályzatokban címmel. Vajon melyik hitközség régi alapszabályaiban: a Dob vagy a Síp utcaiban? És hogy került a Vasváriba, ha néhány órával korábban, az új MAOIH honlapján, a hajdani drósék és a rabbiéletrajzok helyét újabban átvevő PR-hírek mellett megjelent képriport még a Kazinczy utcában mutatta a templombelsőt szorgosan díszítő elnököt. Ott is részt vehetett volna az éjszakai tanuláson.
Persze ez csak kekeckedés, a kákán is csomót keresés.
Nincs más témám?
Dehogy nincs: a MAOIH logója váratlanul fölkerült a European Jewish Association (EJA) honlapjára. Váratlanul, suttyomban, hiszen sem a MAOIH internetes felületén, sem az új „ortodoxok” dolgairól általában rapid módon beszámoló Neokohnon nem jelent meg erről szóló hír. Vajon a tagság tud-e róla? Tudja-e a Mazsihisz-es múltú Keszler Gábor, tudják-e a csengelei vágóhíd izraeli masgiachjai, hogy mi az a EJA? Ez a brüsszeli székhelyű szervezet különféle európai hitközségeket és szervezeteket tömörít, naná, hogy a Chabadhoz köthetőeket, de közel sem mindegyiket. Például Hollandiából számosat, de Franciaországból egyiket sem; a bécsi közösségek közül csupán a lubavicsi Ohel Avraham zsinagógát, Németországból pedig egyedül a mönchengladbachi hitközséget.
Viszont három hazai szervezet is jelen van: az EMIH (őket valamiért Jewish Community of Hungarynek „Magyarországi Zsidó Hitközség”-nek nevezik), a Tett és Védelem Alapítvány és újabban a MAOIH is. A MAOIH Keszler-féle vezetése tehát úgy léptette be a magyar ortodoxiát egy nemzetközi szervezetbe, hogy vezetői jogosultságát a magyar közigazgatási bíróság még nem erősítette meg. Ezt a jogosultságot ugyanis a régi MAOIH-vezetés a bíróság előtt megtámadta. Azután történt ez, hogy a Keszler féle vezetés biztonsági emberei – a régi vezetéssel kötött írásbeli megállapodást megszegve – elfoglalták a Kazinczy utca épületkomplexumot.
Amennyire ki tudom silabizálni a viszonyokat, az EJA-nek nincs önálló rabbinikus bírósága, ehelyett a helyi testületekre bízza a különféle ügyeket. Ilyen testület lehet például az Oberlander Báruchból, Köves Slomóból és Solem Hurwitzból álló, egyharmad arányban haszid ortodox, kétharmad arányban status quo haszid „Ortodox Rabbiság” is. Egyébként Oberlander Báruch egy szintén brüsszeli székhelyű rabbiszervezet, a 2000-ben alapított Rabbinical Center of Europe (RCE) tagja, jó lenne tudni, hogy ők mit gondolnak a budapesti folyamatokról.
De van egy Conference of European Rabbis nevű testület is, amely a 2022 novemberében kelt határozatában megerősítette, hogy kizárólag a MAOIH saját, Stern, Gestetner és Weiszberger rabbikból álló bész-dinjét ismeri el autoritásnak, ugyanúgy, ahogyan a jeruzsálemi Éda Haharedisz Bész Din Cedek („BaDaC”) is.
Első ránézésre kicsit kusza lehet a kép, a Mokka nézői talán már el is veszítették a fonalat. De számomra úgy tűnik, mintha a Keszler Gábor-féle új „ortodox” vezetés az őszi és tél végi, a Keszler-féle vezetést el nem ismerő rabbinikus döntvények körül kialakult polémia elől menekülne ezzel az utólagos, május végi csatlakozással. Csakhogy az új tagok tavalyi beléptetése és a februári puccs idején, az akkori hitközségnek még a saját, ortodox rabbikból álló (a közgyűlést egyértelműen megtiltó) bírósága volt a „felettes szerve”, nem pedig az Oberlander-féle rabbinátus és a magyar ortodox világban alig ismert EJA.
Emlékszünk, Keszler Gábor korábban ígéretet tett arra, hogy az ortodoxia hitéletét nem fenyegeti változás, de a Chabad-szövetséghez való csatlakozás ismeretében mostantól senki ne vegyen rá mérget.
A törvényes MAOIH és az EMIH konfliktusának okai közül ki kell emelni, hogy míg az előbbinek van saját rabbinikus bírósága, és a döntései a hitközség tagjai számára kötelező érvényűek, addig az EMIH-nél már rég nem egyértelmű, hogy ki a valódi vezető. De ez tágabban is igaz, a Menachem Mendel Schneerson lubavicsi rabbi halála után vezető nélkül maradt Chabad mozgalomban máig nincs rebbe, hiányzik az egyetlen kiválasztott személy megfellebbezhetetlen, döntő szava. Mintha mindenki a saját feje után menne.
Vagy én látom rosszul. De akkor tisztelettel megkérem Oberlander Báruch rabbit, hogy magyarázza el a nemzetközi helyzetet, a magyar ortodoxiát „megmentő” tragikomédiában játszott saját fő-, mellék- vagy statisztaszerepével együtt.
***
A cikk megírása utáni napokban több – anonimitást kérő – forrás is úgy tájékoztatott, hogy a MAOIH nem a Keszler Gábor-féle vezetés, hanem az előző elnök (a tagság megkérdezését mellőző) lépéseként lett a European Jewish Association nevű Chabad-közeli ernyőszervezet tagja. Amennyiben ez a verzió lenne igaz, úgy a cikkben megfogalmazott sejtéseim, következtetéseim egy része téves.
Azonban az eddig is borús kép, ha lehet, még sötétebb lenne. Ez esetben ugyanis a MAOIH elfoglalására tett, alaposan előkészített EMIH-es kísérlet már legalább egy éve kezdetét vette.
Címkék:Baruch Oberlander, European Jewish Association, Keszler Gábor