Az orosz-zsidó irodalom történetéről
Hetényi Zsuzsa
Az orosz-zsidó irodalom történetéről*
Az orosz-zsidó irodalom terminus első szava nem csupán földrajzi megjelölés vagy nyelvi meghatározás. A kötőjel azt fejezi ki, hogy az orosz-zsidó irodalom határjelenség, olyan kettős kötődésű művek együttese, amelyek egyaránt tartoznak mindkét irodalomhoz. Része egy többnyelvű (héber, jiddis, arab, spanyol, német stb.) közös zsidó irodalomnak (amely egy irodalom több nyelven), ugyanakkor egyszerre két irodalom, mert nyelve révén része az orosz irodalomnak is.
Az a meghatározás, hogy az orosz-zsidó irodalom a soknyelvű, szerteágazó zsidó irodalomnak is része, egyáltalán nem közkeletű. A korszak zsidó irodalmával foglalkozó szakmunkák és kézikönyvek általában a héber és jiddis nyelvű munkákkal foglalkoznak csak, bizonyára abból a jogos tételből kiindulva, hogy egy nemzet irodalmát a nemzet nyelvén írják. Ezen a nézeten van Saul Csernyihovszkij, Arkagyij Gornfeld és Mark Szlonyim, akik mindazt, ami orosz nyelven íródott, az orosz irodalomba sorolják. Simon Dubnov azonban lándzsát tör az orosz-zsidó irodalom zsidósága mellett, hiszen az idegen nyelven írott művek kizárásával Majmonideszt és Moses Mendelssohnt is kirekesztenénk.
A másik, az orosz fél azonban nem fogadja a hívatlan vendéget: az orosz irodalomtörténetek egyszerűen figyelmen kívül hagyják e műveket – és nemcsak azért, mert a másod-, sőt harmadvonalhoz tartoznak, hanem mert problémáik specifikusak, témájuk és tárgyuk nem az orosz nemzeté.
A XIX. században a zsidó felvilágosodás, a haszkala révén lett általános az, hogy a zsidó identitásnak már nem meghatározó eleme a nyelv. A haszkala alaptézisét Jehuda Lejb Gordon fogalmazta meg héber nyelvű versében az oroszországi zsidóság számára: Az utcán légy államod polgára, zsidó pedig legyél otthon (1865).
Stanislas Clermont-Ferrandnak a francia forradalom utáni nemzetgyűlésben elhangzott híres mondata („A zsidóságtól mint nemzettől mindent meg kell tagadni, de a zsidónak mint egyénnek mindent meg kell adni: polgárokká (’citoyen’) kell válniuk”) akkor hangzott el, amikor Oroszországban éppen a zsidóság letelepedési övezetének felállítása folyt: II. Katalin szabta ki e folytonosan változó területet a XVIII. sz. végén Lengyelország három felosztása során Oroszországba került egymilliós zsidóság számára. (Ez a népesség 1916-ban, hétmillióra növekedve a világ zsidóságának több mint felét tette ki, ekkorra a zsidók sorsát szabályozó törvények és megszorító intézkedések már ezer oldalra rúgtak.) A haszkala hívei és terjesztői, az alig pár százra tehető orosz ún. maszkilok pár százan lehettek. Keresték a zsidóság modem életlehetőségeit, harcoltak a gettószellem ellen, ugyanakkor szerették volna megmutatni a zsidóság értékeit, és egy pillanatra sem merült föl bennük, hogy hitüket elhagyják. Jelszavuk az volt: „Ki a gettóból!” Csakhogy a gettó falát belülről az ortodoxia vallási elzárkózása és a félelmek erősítették, kívülről viszont az orosz konzervativizmus és antijudaizmus támasztották szilárdan.
A haszkala nagy késéssel és kis körben kezdett terjedni Oroszországban, két nemzedék alatt, 1860-ra hozta létre az oroszul beszélő értelmiségi olvasóközönséget. Az 1860-as év Oroszország történetében kedvező dátum volt. A magyarok számára is rossz emlékű I. Miklós halála után a liberális II. Sándor cár ült a trónon. Reformjainak része volt a zsidók sorsának enyhítése. A reformok között kapott helyet az első orosz-zsidó folyóirat engedélyezése is.
Az orosz nyelvű zsidó folyóiratok, amelyek létezése mindig a napi politikai cenzúra és éppen uralmon lévő városi vezető kegyétől függött, hatalmas szerepet játszottak az irodalomban. Az első fecske Oszip Rabinovics Rasszvet (Hajnal) című hetilapja volt, amely egy évet ért meg Odesszában – betiltották. Hasonló sorsra jutott a más néven, más szerkesztővel indított utód, a Sion (egyik szerkesztője Lev Pinszker, aki később maszkil meggyőződését feladta, és Berlinben kiadta nagy hatású Önasszimiláció című művét, amellyel a cionizmus egyik előfutára volt) és a későbbi Gyeny is (1869-71). 1871-től a zsidóság kulturális központja Pétervárra helyeződött át. Ekkor indult a Jevrejszkaja Bibliotyeka sorozata, 1903-ig 10 kötetében jelent meg a zsidó irodalom színe-java. A hetvenes években más orosz-zsidó folyóirat nem is működött. 1879-ben indult a 2. Rasszvet (1883-ig állt fenn), majd 1881-ben a Voszhod rangos „vastag” havi folyóirata, amely párhuzamosan hetilapot indított, és 1906-ig, huszonöt éven keresztül jelent meg folyamatosan, Adolf Landau szerkesztésében.
Az orosz-zsidó irodalom történetéről írott egyetlen monográfia Lvov-Rogacsevszkij nevéhez fűződik, aki Gorkij rendelésére készítette azt el 1922-ben, egy tervezett zsidó irodalom-zene-művészet-vallás sorozat részeként. Szerinte az oroszul írott zsidó irodalom az orosz értelmiség számára és azon zsidók számára jött létre, akiknek az orosz anyanyelvükké vált. Kispolgári irodalom, nem tartozik az oroszhoz, nem értékes – írja, s meglehetős következetlenséggel válogatja be könyvébe az írókat.
Kik tartoznak ebbe az irodalomba, amelyet mindkét oldalról elutasítanak vagy csak kizárólagos birtoklásra fogadnak be? A kritériumok felállítása kényes terület. Shimon Markish (Genf) szerint orosz-zsidó írók az orosz anyanyelvű, zsidó kultúrában gyökeredzett zsidók, akik tudatosan választják alkotásaik nyelveként az oroszt, vállalják és műveikben képviselik zsidó közösségüket, és belülről ábrázolják azt.
Néhány közismertebb példával világítanám meg, hogyan érvényesülnek ezek a kritériumok a gyakorlatban. Nem az írók származása, hanem írásaik tartalma és mondandója a döntő. Radnóti Miklós nem zsidó író: nemcsak más, választott vallásban találta meg a lelki alkatának megfelelő kötődést, hanem más irodalmat is választott. (Elég csak Naplójában kiadott, Komlós Aladárnak írott híres válaszlevelét idézni arról, miért nem adott a zsidó költők antológiájába verseket, és hogy azok a magyar írók az ő rokonai, akiknek arcképe szobája falán lóg.) Radnóti attól sem szűnik meg magyar költő lenni, hogy magánemberként vállalta zsidóságát, amikor a zsidók sorsában kellett osztoznia.
A németül író Franz Kafka erősen kötődött a zsidósághoz. Fenti kritériumok alapján azonban nagyregényei nem sorolhatóak a zsidó irodalomhoz, hiszen nem a zsidóság kultúrájából kiindulva, nem a zsidóság problémáival együtt fogalmazzák meg az „egyetemes emberit”. Érdekes elemzések születtek arról, mennyiben tükrözik művei a sajátos „zsidó mentalitást”, világlátást, azonban ezen elemzések kritériumai pontatlanok, nem egzaktak, s nem használhatóak más művek elemzésekor.
Szemléletes példa Ilja Ehrenburg, aki már nem olyan közegben nőtt fel, ahol a zsidó hagyományok éltek volna. Soha nem tagadta meg vagy le származását, sőt afféle kifelé mutogatott egyetlen zsidó értelmiségi szerepét töltötte be a Szovjetunióban, irodalmi művei azonban nem tartoznak a zsidó irodalom körébe. Két-három, a 20-as években írott művével kapcsolatban lehet felvetni a kettős kötődés kérdését (Lasik Roitschwantz mozgalmas élete; Moszkvai sikátor).
Egy izraeli kutató kötetében mintegy negligálja a kérdés létezését, amikor a Jews in Russian Literature közös cím alatt tárgyalja Babel, Mandelstam, Paszternak és Ehrenburg prózáját: abból indul ki, hogy az írók zsidósága származásuk miatt adott, és közös bennük az, hogy oroszul írnak. Holott Mandelstam és Paszternak majdhogynem a „jüdische Selbsthass” (zsidó öngyűlölet, Theodor Lessing, 1930) kategóriájába tartoznak. A könyv figyelmen kívül hagyja maguknak az íróknak az önmeghatározását. Paszternak rendkívül fontosnak tartotta sajátos, bensőséges viszonyát a pravoszláviához, és nem érezte magát zsidónak. Paszternakot nem lehet „átsorolni” a zsidósághoz.
A fenti kritériumokat nem alkotókra, hanem egyes művekre ésszerű alkalmaznunk. így pályájuk során is változó művészek írásait tudjuk jobban meghatározni, és megnyitjuk az utat a szövegközpontú elemzés felé.
A történeti szociológia a zsidóság asszimilációs folyamatában három fázist vél felfedezni, amelyeket Karády Viktor integrációs, akkulturációs és asszimilációs szakasznak nevez, Hanák Péter pedig megtelepedésnek, kettős kötődésnek és beolvadásnak. Az orosz-zsidó irodalom 1860 és 1940 közötti egésze a kettős kötődésű, akkulturációs szakaszba sorolható, és fejlődésében négy szakaszt különböztetnek meg.
Az első orosz nyelvű, zsidó orgánumok írói orosz irodalmi tradíciók közé léptek, zsidóságuk megtartásával. Mindenekelőtt a zsidóknak kívántak segíteni abban, hogy a cári Oroszország polgáraiként megtalálják helyüket, de a francia úttól eltérően egy soknemzetiségű állam egyik nemzetisége, vallási közössége óhajtottak lenni. Az orosz-zsidó irodalom oroszoknak is – ha nem elsősorban nekik – szólott, amit a művekben előforduló lábjegyzetek, fogalommagyarázatok ékesen bizonyítanak. Az orosz-zsidó írók számítottak az orosz liberális értelmiség segítségére és támogatására, és itt nem elsősorban az írókra gondolok, hanem politikusokra is. Várakozásaikban keserűen kellett csalódniuk, amit már sejtet az ún. Illusztracija-affér 1858-ban (a lapban a zsidókat Moszkvából kitiltó rendeletet két újságíró is helyeselte, s ebből támadt egy nézeteket leleplező sajtóvita).
Az orosz nyelven írás az asszimilációs célokkal együtt az egyes írók számára egy nagy nemzet irodalmába beolvadás ígéretét is jelentette. A héber akkor még nem volt képes a mindennapok ábrázolására, túlságosan eltávolodott a hétköznapoktól. Robert Alter (New York) szerint a XIX. században a héberül írás lehetőségét úgy kell elképzelni, mintha Defoe a Robinsont latinul próbálta volna megírni. A jiddis viszont nem volt irodalmi nyelv: az írók szemében lexikailag szedett-vedett, szerkezetében leegyszerűsített, népi utcanyelvnek tűnt, a gettóba zárkózás nyelvét jelentette, lekezelően zsargonnak hívták. Az 1908-as csernovici nyelvi konferencia a jiddist egy nemzeti nyelvnek kiáltotta ki, jelezve, hogy a héber mellett a jiddis polgárjogot nyert.
A nyelvek közötti bonyolult viszonyhoz egy adalék: a kezdődő cionista mozgalom az 1890-es években az oroszt részesítette előnyben, mert úgy látta, ez a legjobb átmeneti eszköz a jiddis háttérbe szorítására, és azután, második lépésben, a héberre való áttérésre (térnyerésük Odesszában és Pétervárott jelentős). A Bund zsidó szocialista párt viszont a jiddist használta, hogy szélesebb rétegeket nyerjen meg, elsősorban az asszimilációtól érintetlen vidékeken (Beloruszia, Litvánia, Lengyelország). A Szovjetunió azért engedélyezte a jiddist és tiltotta mindig a hébert, mert utóbbi a zsidók egységének, hagyományainak és vallásának legfőbb őrzője és hordozója volt.
*
Az orosz-zsidó irodalom első korszakának lényegét az emancipáció utópiájának nevezném. Három nagy alakja, Oszip Rabinovics, Lev Levanda és Grigorij Bogrov.
Oszip Rabinovics (1817-1869) kezdte el az ún. kétfrontos harc taktikáját publicisztikájában. A zsidók maradiságát bírálta befelé, a zsidók szenvedéseit mutatta be és védte őket – kifelé. Rabinovics hiába érvelt azzal, hogy az önkritika előfeltétele annak, hogy másokat bírálattal illessünk: saját közössége árulónak tartotta, aki idegenek előtt kiteregeti az otthoni szennyest.
A Strafnoj (A büntetőszázadban, 1859) volt az első, orosz folyóiratban (Russzkij Vesztnyik) megjelent zsidó tárgyú mű, az apologetikus irodalom mintája. Az apologetikus irodalom megkísérli a zsidók, kívülről érthetetlennek, különösnek tűnő szokásait megmagyarázni és történetileg megindokolni, feltárni sanyarú helyzetüket. Az apologetikus szakasz jellemző az európai zsidó irodalmak kezdeteire is.
Rabinovics nem lázít, csak megható történetet mesél el, egy hitközségi vezető életét, aki maga vonult be, amikor újabb és újabb katonák bevonultatását vetette ki a kahalra a cári kormány, és közösségéből senkit sem tudott bevonulásra kijelölni. Családja ettől kezdve szerencsétlenségek sorozatát éli meg. A didaktikus történet egésze, de lezárása nyilvánvalóan a bibliai Jób-történetre épül, de ez a Jób még csak nem is lázadozik. Hőse utolsó szavai a beletörődést hirdetik: „Ne zúgolódjatok. Mindennek megvan a maga rendeltetése, és ezt ti nem tudjátok befolyásolni. Teljesítsétek becsületesen, amit a földi törvények diktálnak.”
A Naszledsztvennij podszvecsnyik (Az örökbemaradó gyertyatartó) már nem patetikus, nem megható, holott a téma szinte ugyanaz, egy zsidó család keserves sorsa. Szerkesztésében új elem, hogy dialógussal indítja és dialógusokra építi művét. A humorral fűszerezett párbeszédes életképek indirekt eszközökkel is jellemzik az alakokat. A lezárásban az elárvult, férjét és fiát a szevasztopoli csatában elvesztett asszony (akinek el kell hagynia házukat, mert nincs a családban már katona) és az anyósához hű fiatalasszony országúti botorkálása ismét bibliai párhuzamot idézhet, Ruth és Noémi alakját. A befejezés üzenete ugyanaz, mint a Strafnoj lezárása: „se átok, se lázadás, se felháborodás” ne vegyüljön az emlékezés képeibe, tanítja az öregasszony a fiatalabbakat, a gyertyatartóra nézve.
Rabinovics hősei jiddisül beszélnek, amit a szerző oroszul ír meg. Kit keres? – szólalt meg oroszul. Magához jöttem – feleltem a mi zsidó-német nyelvűnkön. Szó- magyarázatai az orosz olvasónak szólnak. Ezt a módszert Babelig megtartják az orosz-zsidó írók. Elölt betűvel illeszt be olyan szó szerinti fordulatokat, amelyek eredetileg frazeológiai szókapcsolatok vagy szólások a jiddisben vagy héberben (pl. elmentünk nyalogatni = iszogatni). Oroszul olvashatjuk az arameus házassági szerződést, mint ahogy az eljegyzéskor szokásos pohártörési szokást is megmagyarázzák a jelenlévők, a zsidók történelméből vett magyarázatokkal fűszerezve azt. Jiddis vagy héber szavak lábjegyzetelése is gyakori ételnevek, vallásos-rituális tárgyak és szokások esetében.
Rabinovics szó- és szokásmagyarázatai nem csupán ismeretterjesztő jellegűek. Az író követi az orosz romantika korával kezdődött nemzeti értékgyűjtést, folklórfeldolgozást: a zsidó nemzeti értékfelismerés és értékmentés nevében is szerepelteti az említett jegyzeteket és magyarázatokat. (Csak utalnék rá, milyen kár, hogy Rabinovics prózájának anyaga nem kerülhetett Scheiber Sándor elé, aki bizonyára örömmel iktatta volna például az esküvői pohártörés magyarázatát többi hasonló példája közé a zsidó folklór gyűjteményes leírásában.)
Történet arról, hogyan utazott reb Hajim-Sulim Fejgisz Kisinyovból Odesszába, és mi történt vele (1865). A gyér szakirodalom úgy értékeli: Rabinovics asszimilátori szándéka itt meggyöngült, visszatért a zsidó miliőbe, ebben az elbeszélésben nyoma sincs népnevelő szándéknak, Hajim- Sulim, a szegény órásmester nyer a varsói lottón, és a nyereményért Odesszába, a „bűnös” városba utazik. A kölcsönökből megvalósított viszontagságos utazás végén várja Odessza, a bűnös város, ahol a mesés nyereményt Hajim-Sulim újdonsült „barátaival” elkártyázza, és ugyanolyan szegényen ér haza, mint ahogy elment, Hajim-Sulim egyszerre kópé, aki a jég hátán is megél, és saját kis „gettó”-jából kikerülve ősbalek is a nagyvárosban.
Az anekdotaminta segítségével Rabinovics nagy lépést tett: eltávolodott a mimetikus valóságábrázolástól. A műfaji értékskála fennkölt pólusán elhelyezkedő (akár bibliai) példázat és a lenti, nemritkán szubkulturális pólusához tartozó, ironikus anekdota az orosz-zsidó irodalom hetven éve során ezen ambivalens pólusokon sok értékes prózai művet hozott létre.
A asszimiláció orosz változatát, a ruszifikációt propagálja Lev Levanda (1835-1888), az első korszak tragikus alakja. Tevékenyen részt vett az összes folyóirat munkájában. Levanda művei mintegy húsz kötetre rúgnak, de ennek jelentős része nem szépirodalmi mű, igaz, az éles hangú publicista erősen jelen van szépirodalmi műveiben is. népszerű volt, de a kritika rossz írónak tartotta. Boldogtalan alkatú volt, örökké gondterhelt.
nagyregénye, a Gorjacseje vremja (Forrongó idő) 1871-73, a lengyel felkelés idején játszódik Vilnában, amikor a lengyel és orosz kötődés között is választania kellett a zsidóságnak. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a barbár Oroszország nem pedig a civilizált Lengyelország volt az, aki először gondoskodott művelődésünkről és nevelésünkről – mondja Szárin, akit a kritika a szerző szócsövének tart. Levandának gyakran felróják, hogy regénye nem elég céltudatosan halad a kifejlet felé, sokáig toporog egy helyben. Regénye első fejezete csupa levél: in medias res egy lelkes, lengyel kultúrán, Miczkiewicz versein nevelkedett ifjú zsidó leány levélváltását olvassuk más városba került barátnőjével. A leveleken keresztül egyéni, családi és városi problémákról kapunk képet – a zsidóság identitásváltozásáról, a generációs váltásról (apák és fiúk, illetve lányok), majdani szereplőkről, no meg az ifjú zsidó értelmiség szellemi és szerelmi útkereséseiről. A generációs ellentét nézetek és álláspontok ütközését jelenti. Szárint börtönbe zárják, de egy emberséges vizsgálóbíró révén kegyelmet kap, és külföldre kerül. Levanda nem jutalmazza szép, tragikus bukással a forradalmár elveit, egyszerűen belefullasztja a kispolgárságba. Az igazi végjáték otthon zajlik: a legokosabb hősnő szerelemtelen házasságba kényszerül, ki megszökik, ki szélütést kap és meghal, ki őrültekházában végzi.
Rabinovics és Levanda kortársa Grigorij Bogrov (1825-1885), aki az orosz-zsidó irodalom egy harmadik útját nyitja meg. Egyetlen műve tette ismertté, a Zapiszki jevreja (Egy zsidó feljegyzései), amelyet az 1860-as években írt. Az önálló kiadásban háromkötetes, mintegy ezeroldalas önéletrajzi regény 1871-73-ban jelent meg folytatásokban Nyekraszov folyóiratában, a fővárosi rangos Otyecsesztvennije zapiszki hasábjain. Nyekraszov a publikálás előtt stilizálta a szöveget, ha ugyan nem javasolt egyenesen változtatásokat. Bogrov levelei tanúsítják, hogy a tőle kért változtatásokon kívül is alakítottak a szövegen.
Bogrov maszkil (felvilágosító) álláspontja nem sokban különbözik Levandáétól: kritikával illeti, sőt gyűlöli a hagyományos zsidó életformát, a bezártságot, a környezettől elzárkózó fanatikus törvénykövetést Bogrov életregényében saját keserű tapasztalatát írta meg: valóban egy gyerekkorban elrendezett házasság poklában szenvedett évekig, végigjárta az asszimiláció nehéz iskoláját a mezőgazdasági kolóniáktól az autodidakta képzésig. Innen a hév, amellyel a zsidók öltözködését és elavult, embernyomorító szokásaikat támadja.
Bogrov életregénye korának legszenvedélyesebb vallomása arról, hogy az asszimilálódó zsidó sorsa a kettészakadtság és kitaszítottság. „A helyi zsidók nem tudtak szenvtelenül viselkedni egy olyan testvérükkel, aki orosz ételeket evett, borotválkozott, szombatonként cigarettázott, nem tartotta a böjtöt, és ami fő, külön élt törvényes feleségétől, és nem jegyzett be legalább kétévenként egy fiú- vagy lányutódot az anyakönyvbe. Helyzetem felettébb sajátos és elviselhetetlen volt: a zsidók az oroszok táborához tartozónak számítottak, az oroszok pedig csak az alkalomra vártak, és azokhoz a zsidrákokhoz soroltak, akik megfeledkeznek arról, hol is a helyük.”1
Az Egy zsidó feljegyzései cselekményes, fordulatos, helyenként érzelmes, a kor elvárásainak megfelelő irodalmi önéletrajz, amelyen jóvátehetetlenül sokat ront az író közepes tehetsége és tendenciózus véleménynyilvánítása. Könyve azonban két okból is fontos. Rabinovics már említett elbeszélése, a Strafnoj után ez volt a második zsidó tárgyú mű, amely orosz olvasóközönség elé került, és az orosz irodalmi közvélemény és az olvasóközönség befogadta. Ezt az tette lehetővé, hogy regénye a zsidók életmódjának és szokásainak etnográfiailag és szociológiailag egyaránt pontos és lebilincselő leírása. Ma, több mint száz év múltán értékes dokumentum egy eltűnt világról; saját korában és a későbbi írók számára a helyzetek és motívumok kifogyhatatlan tárháza, nemcsak lábjegyzetei, hanem a cselekménybe illesztett anekdoták, szokásleírások is forrásértékűek.
Az orosz-zsidó irodalom második korszakának határa kivételesen éles választóvonal. Az 1881-82-es pogromok után megtörtek az asszimilációba vetett remények: az orosz liberális szárny sem problémáikra, sem a pogromokra nem reagált úgy, ahogy azt a zsidók várták. Levanda Palesztina-párti lett, hamarosan elborult elméje, és egy őrültekházában élte le utolsó éveit.
*
A pogromokra következő egyik válasz a zsidóságba való visszatérés, az asszimilációnak hátat fordítás volt. Ebben az irányban a nemzeti megújhodás időszaka következett, a népi értékek keresése. A másik lehetőséget Oroszország rendjének megváltoztatása jelentette – ez a törekvés vezeti a zsidók nagy részét a szocialista mozgalmakhoz. A zsidóság harmadik része Oroszországon kívüli megoldást keresett, azaz emigrált.
Az orosz irodalom áldozatának nevezi az eloroszosodott zsidó értelmiséget Grigorij Gurevics (Gerson Badanesz néven írt) a Zapiszki otscsepenca (Egy hitehagyott feljegyzései, 1884) című művében. A pogromok után mindazok, akik Lermontov, Belinszkij, Gleb Uszpenszkij és Szaltikov-Scsedrin írásaiból tanulták az egyetemes ideálok és az állampolgári öntudat tiszteletét, orosz elvbarátaiktól azt hallották, hogy azok „kénytelenek az orosz nép akaratához csatlakozni” a pogromokban. Ez a csalódás áll Szergej Jarosevszkij pétervári értelmiségi szocialisták között játszódó regénye központjában is (V vodovorotye, Örvényben, 1883). Egyik állandó, visszatérő alakja a helyét kereső, kikeresztelkedett zsidó értelmiségi. „A haza érdekét tartva szem előtt”, „a nép javára” egy jobb társadalomért akarnak harcolni, de a pogromok után rádöbbennek, hogy még saját elvbarátaik sem képesek bennük egyenrangú embereket látni. Jarosevszkij ugyan felmondatja egy hősével a leckét, hogy „nem szabad elmenni, mert azzal csak az oroszok kezére játszanak”, a zárójelenetben mégis minden hőse a pályaudvaron találkozik.
Jakob Rombro (Filip Krantz) a csavargó különc alakjában találja meg azt a formát, amelyben a zsidók kivetettségét és otthontalanságát, megpróbáltatásait ábrázolja (Zapiszki szumasedsevo orem-bohera, Egy őrült szegénylegény feljegyzései 1881-82). Szimbolikus álmok példázatait használja fel (például Mózes földre visszatérését), hogy hősének a messianizmustól az ateizmusig hányódó szélsőséges útkereséseit érzékeltesse.
Tanulságos példa a második korszak irányváltoztatására Ben-Ami (Mordeháj-Mark Rabinovics) prózája: az oroszul írt művek érzelmes, nosztalgikusan költői világa kizárólagosan a zsidó kultúra és hagyományok körén belül marad, az orosz kötődésnek a nyelvhasználaton kívül nincs más jele.
Érdekes sors Szemjon Anszkijé is (Slojme Rappoport): jiddisül kezd írni, majd oroszra vált, Pjotr Lavrov emigrációba vonult narodnyik forradalmár személyi titkáraként felhagy az írással, majd hazatérése után egyaránt él az orosz politikai életben és a zsidó folklórgyűjtésnek, a jiddis és orosz-zsidó irodalomnak. 1892-es Golodnij (Az éhező) című elbeszélésében mesterien vázolja az asszimilált zsidó értelmiségi önámító függetlenségét: „Számomra orosz és zsidó között nincs különbség. Azért, mert zsidónak születtem, még nem jelenti azt, hogy köztük kell élnem és feltétlenül érdeklődnöm kell irántuk” – feleli a kisváros orvosának, aki az éhező zsidókról beszél neki. Fizikai éhsége, az éhezés magánya azonban hamarosan ráébreszti lelki éhségére, a zsidók közösségének hiányára.
Az asszimilált értelmiség eme köztes, otthontalan helyzete az egyik kulcsprobléma Naum Kogannál (V gluhom mesztyecske, Az isten háta mögött, 1892). Ez talán Rabinovics elbeszélése és Bogrov regénye után a harmadik mű, amely az orosz értelmiség figyelmét felkeltette. Kogan elbeszélője egy asszimilált zsidó értelmiségi, akinek helyzete a hatóságok és a hagyományos zsidóság között bizonytalan: a hatóság még nem fogadja el, Slojme, az öreg ortodox tanító már nem tekinti hitsorsosának. Csehov egy levelében így írt Koganról: „Minek úgy írni a zsidókról, hogy ez a ’zsidó életből’ jön, nem pedig egyszerűen ’az életből’ ? Olvasta Naumov (Kogan) elbeszélését, ’Az isten háta mögött’-et? Ott is a zsidókról van szó, de közben érzi, hogy ez nem a ’zsidó életből’ van, hanem ’az életből’ általában.”2
A harmadik korszak kezdete a század- fordulóra, feltételesen 1897-re tehető: ez a cionista kongresszus éve, ugyanekkor Szemjon Juskevics elbeszélése, A szabó az orosz narodnyikok lapjában jelenik meg, amely Gorkijt, Bunyint, Andrejevet és Kuprint publikálja. Ez a harmadik korszak a legtermékenyebb és legsokszínűbb, a nagy orosz századfordulós ezüstkor árnyékában. A virágkor jele, hogy kb. hatvan orosz-zsidó periodika működött egyidejűleg. Az irányzatosság egyeduralma után csak ekkor, a harmadik korszaktól kezdve jelentkeznek a formai útkeresések, valamint az orosz-zsidó dráma, Szemjon Juskevics színműveivel. Juskevics, David Ajzman és Alekszandr Kipen ismert nevek, Gorkij és a Znanyje csoport körül az általános irodalomtörténetek is említik őket E kor írói is hangot váltanak a pogromok hatása alatt, 1905 után.
Újdonság az apologetikához képest az orosz-zsidó irodalomban az életerős, testileg-lelkileg egészséges hősök megjelenése. Babel várost uraló, elragadó odesszai gengsztereinek elődei felbukkannak már Alekszandr Kipennél és Andrej Szobolnál.
Andrej Szobol, Szemjon Hecht és Mihail Kozakov életműve és általában a harmadik és negyedik korszak (Zsabotyinszkij, Juskevics, Ajzman, a líra, az irodalomkritika és a publicisztika stb.) részletesebb elemzést igényel. A hanyatlás korszaka már a 20-as években kezdődik: először a zsidó folyóiratokat tüntették el, azután magukat az írókat. A hanyatlás korszakának utolsó nagy alakja az orosz-zsidó irodalom csúcsának tekinthető, kettéhasadt Iszaak Babel, akinek elhallgatása, de halála (1940) mindenképpen az orosz-zsidó irodalom végét jelentette. Ebben az évben halt meg a világ másik részén, Amerikában Vlagyimir Zsabotyinszkij is.
Az orosz-zsidó irodalom egy elmerült világ irodalma, amelynek kettőssége azonban még nem a múlté, s nem oldódtak meg problémái sem. Az amerikai kommersz kultúra közegében író zsidó írók, akik egyre gyakrabban nyúlnak vissza kelet-európai helyszínekhez, hogy identitásuk gyökereit megerősítsék, különös kettős kötődésüket a sors ajándékának tartják Gershon Shaked szerint az amerikai zsidó író így érez: „Hű de szerencsém van, neurotikus vagyok, hű de mázlista vagyok, kettéhasadt identitástudattól szenvedek…” Talán valóban átélhető lesz Joszif Bikerman 1910-es meghatározása, amelyet oly sokan kezdenek ma felfedezésként hangoztatni, elfeledve, hogy már régen megírták: a kettős, a zsidó és a befogadó kultúrához fűző kötődés nem kettéhasadtság, hanem megkettőződött, megduplázódott érték.
Jegyzetek
1 Zsidráknak fordítom a „zsid” szót, részben Kornis Mihály Napkönyvének szövegén felbátorodva. Elterjedt nézet, hogy ez a szitokszó azelőtt nem volt antiszemita hangulatú, különösen, mert a XIX. század nagy orosz írói is használták. Dosztojevszkij 1877-es Naplójában mindkét szót, a semleges „jevrej”-t és a „zsid”-et is használja – antijudaista nézetek kifejtéséhez. Turgenyev is mondandóját összegzi, amikor a Zsid címet választja érthetetlenül antiszemita hangulatú novellájának. E szó negatív tartalmát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy II. Katalin már 1786-ban betiltotta a használatát, a rendeletekben tilos volt ezt a sértő szót leírni.
2 Az 1892-ben írott elbeszélés kiadásának története is tanulságos. A mű eredeti címe „Rebe Slojme. Egy isten háta mögötti stetl életéből” lett volna. A kiadó visszaadta, csak más címen volt hajlandó megjelentetni, és a szerzőt is kérte neve megváltoztatására: Naum Lvovics Kogan helyett N. Naumovra. Kogan kénytelen-kelletlen engedett, így kapta műve a mostani címet. A szerző Naumov-Kogan néven vált ismertté, hála az 1894-es pétervári önálló kiadásnak. Ezt az író már nem érte meg, egy évvel korábban, harmincéves korában tüdőbajban meghalt. Jaltába utazott gyógyíttatni magát, és útközben egy közkórházban halt meg.
*Egyetemi habilitációs értekezés (1996) első részének tömörített változata. A szerzőnek hamarosan megjelenik az orosz-zsidó prózát bemutató könyve és antológiája. Az érdeklődő olvasók értesítést kapnak, ha címüket, telefonjukat elküldik: Hetényi Zsuzsa egyetemi docens, ELTE BTK, Múzeum krt. 4/D.
Címkék:2000-11