Heti Midrás: parancsold meg Áronnak (Cáv)
A Vájikrá második fejezete kilenc pozitív és kilenc negatív (héb.: ászé” és „lo táászé”) parancsolatot tartalmaz. Közülük van az oltár tüzének (pozitív) parancsolata: „Parancsold meg Áronnak és az ő fiainak, mondván: ez az égőáldozat törvénye, ez az elégett áldozat a máglyán, az oltáron.
Egész éjszaka, reggelig az oltár tüze lobog rajta…” (3Mózes 6, 2). Az oltár tüzeinek képe azonban ennél sokkal bonyolultabb. A Széfer HáHinuch szerint a Szentély oltárán naponta három tüzet raknak: az egyik, a „nagy tűzrakás”, melyre az égőáldozatot helyezik az összes többi áldozattal együtt, oldalt van a második, ennél jóval kisebb máglya, melyből vesznek egy-egy lapáttal a füstölőáldozathoz, a harmadik máglya jelképes – ez az úgynevezett parancsolati tűz – rajta semmi nem ég.
„Ez az égőáldozat törvénye”. Mit jelent az, hogy égőáldozat?. Az, amely felszáll a Szenthez, a neve áldott, és engesztelést hoz Izrael bűneire.
Ábrahám égőáldozatként kost áldozott: „És körülnézett Ábrahám, és látta, hogy íme, ezután kos akadt szarvánál fogva a szövevénybe” (1Mózes 22, 13). Mi az, hogy „ezután”? A Szent, neve áldott, „ezután” küldte neki a kost, miután látta Ábrahámnál a szívből és lélekből jövő szándékot, hogy fiát, Izsákot égőáldozatként feláldozza. A bölcsek szerint a kost, melyet Izsák helyett áldoztak fel, a teremtés hatodik napjának végén teremtették.
„És fogta a kost…”. A Szent, neve áldott, megígérte (Ábrahámnak), hogy elfogadja a (fiának) égőáldozatát. A bölcsek, emlékük áldott, azt mesélik: (Ábrahám) Izsákot rég levágta volna, ha nem késlelkedik a kés vizsgálatával. Közben az Isten megsajnálta Izsákot és így szólt a körülötte állóknak: nézzétek a cádikot, milyen gondosan jár el a törvényeim szerint. Azonnal utasított egy angyalt, hogy mentse meg (Izsákot), (aki) „így szólt: Ábrahám, Ábrahám, ő válaszolt: ímhol vagyok”.
Címkék:Heti Midrás