Zsidók a nemzetközi kommunista mozgalomban
A húszas évek közepén a kommunista mozgalomban a következő anekdota járta:
- Miért halasztották el a Komintern negyedik kongresszusát?
- Várták azt a pesti zsidót, aki az afrikai négereket képviseli…
Mint minden anekdota, a fenti is az igazság bizonyos elemeit tartalmazza. A húszas évek elején kibontakozó kommunista mozgalomban a zsidók (ezen belül a magyar zsidók) aránya valóban magas volt és ez tükröződött a vezető szervek összetételében is.
HA A NEMZETKÖZI KOMMUNISTA mozgalmat és annak institualizálódott testületét, a Kommunista Internacionálét ebből a szempontból elemezzük, elsőként a földrajzi egyenetlenség tűnik szemünkbe. Mindenekelőtt az egykori „övezet” – a II. Katalin cárnő által a zsidók letelepedésére kijelölt, Litvániától Besszarábiáig terjedő terület – kommunista pártjaiban, tehát az orosz, ukrán, lett, litván, lengyel és román pártban mutatható ki erőteljes túlreprezentáltság. Ugyanez mondható el a magyar és – kisebb mértékben – a német pártról. Inkább kuriózum, semmint történelmi jelentőségű az a tény, hogy zsidókat találunk az egyébként csaknem teljesen jelentéktelen egyiptomi, iraki, kubai, argentin és brazil pártok alapítói között – utóbbi háromban a bevándorolt lengyel zsidók közül kerültek ki.
Ezzel szemben igen csekély zsidó részvétel mutatható ki a Kominternben eleinte igen fontos szerepet játszó olasz, francia, holland, csehszlovák, bolgár, jugoszláv, finn pártokban és természetesen nem találunk zsidót Kína, India, Japán kommunista pártjaiban sem. Az okok természetesen különbözőek. A fejlett polgári demokráciákban, ahol hosszabb ideje nincs diszkrimináció, a zsidók természetes társadalmi és világnézeti tagolódásuknak megfelelően helyezkedtek el a politikai skálán és arányosan megtalálhatók a különböző konzervatív, liberális, szociáldemokrata pártokban. A Balkán kommunista pártjai fontos szerepet játszottak a Kominternben, ám itt, mint tudjuk, a zsidó lakosság száma elenyésző, akárcsak a skandináv vagy az ázsiai országokban.
Természetesen, amikor ebben az összefüggésben a „zsidó” szót leírjuk, csupán a szó „nürnbergi” értelmében beszélhetünk erről. A kommunista mozgalomhoz való tartozás kizárt minden egyéb kötődést. Nemcsak a vallással szakítottak, de a zsidó identitás egyéb attribútumaival is. Nem kötötte őket semmiféle szolidaritás, a kommunistán kívül. A kommunista mozgalom belső harcainak frontvonalaiban nem mutatható ki semmiféle zsidó-nem zsidó cenzúra.
A kommunista mozgalomban való magas reprezentáltság elfed az utókor elől néhány fontos tényt. Ilyen például az, hogy a fenti országokban a kommunista párt elődje, majd riválisa, a szociáldemokrata párt nagyjából ugyanilyen zsidó részvételt mutathat ki. Az orosz mensevikek között a zsidók aránya magasabb, mint a bolsevikoknál, maga a vezér, Martov is zsidó; igen magas a zsidók aránya az egyébként paraszti tömegbázisú szociálforradalmár (eszer) pártban is. (E párt egyik tagja, a zsidó Fánya Kaplan lőtt rá Leninre 1918 augusztusában.) Németországban és Ausztriában a zsidók aránya a szociáldemokrata vezetőségben nagyjából azonos a kommunista párt arányaival. Némileg más a helyzet Lengyelországban, ahol a zsidóknak saját pártjaik vannak.
A zsidó túlreprezentáltság
Az antiszemitizmus robbanásszerű felerősödése az első világháború alatt és után a „zsidó” jelző a politikában értékcsökkentő tényezőként jelentkezett. Ha valaki zsidó létére a politikusi pályát választotta, annak vagy plusz teljesítménnyel kellett ezt a tényt ellensúlyozni, vagy be kellett érnie a képességeinél szerényebb helyezéssel. (Maga Trockij annak idején azzal utasította el a Népbiztosok Tanácsa elnökhelyettesi funkcióját, hogy nem lenne célszerű egy zsidót ennyire előtérbe állítani.) Kivételek persze voltak. Németország és Ausztria választási csatáiban többször előfordult, hogy szociáldemokrata színekben induló zsidó képviselő legyőzte nem zsidó ellenfelét.
Magyarország nem tartozott a kivételek közé. Az első világháború előtti magyar társadalom elfogadta a zsidókat bankárnak, orvosnak, színikritikusnak, de politikusnak nem vagy csak igen nagy fenntartásokkal, óriási asszimilációs erőfeszítések jutalmaként (gondoljunk csak Vázsonyi Vilmosra vagy Hazai Samura). E fenntartások reakciója volt az a szemérmes hallgatás, ami a munkásmozgalmi vezetők zsidó származását övezte. Ezzel magyarázható, hogy legtöbb szociáldemokrata, majd kommunista zsidó funkcionárius magyarosította nevét, sokan közülük kitértek vagy hivatalosan kiléptek, a „felekezeten kívüli” státust választották. Mivel más pártok felé a magyar zsidó értelmiség útja gyakorlatilag el volt zárva, a zsidó túlreprezentáltság a magyar szociáldemokrata, majd kommunista mozgalomban nagyobb, mint Európa bármely más országában. Ez a tény, a zsidó túlreprezentáltság a magyar marxista munkásmozgalomban, okozója lett annak az antiszemita előjelű egyenlőségjelnek, amelyet a zsidóság és a kommunizmus közé a későbbiekben tettek. Nemzetközileg a kép szignifikánsan különbözik a magyartól. A német kommunista vezetők egy része valódi nem zsidó munkás, mint Heinrich Brandler vagy Ernst Thälmann; az értelmiségiek között porosz junker és katolikus bajor családok gyermekei is vannak, mint Ernst Meyer vagy Heinz Neumann. A lengyel kommunista funkcionáriusoknak mintegy fele zsidó.
A csehszlovák kommunista pártban a cseheken kívül legfeljebb németeket találunk, zsidókat csak középszinten. (A második világháború alatt és után a helyzet megváltozott. A felső vezetésből kiszorult németek helyét zsidók foglalták el mindaddig, amíg a Slánsky-pert kísérő antiszemita kampány háttérbe nem szorította őket.)
Az övezet területén, az etnikai zsidóság és a Komintern viszonylatában a reprezentáció merőben mást jelentett, mint az asszimilált zsidók között. Ismeretes, hogy ott már a XIX. század végén fejlett munkásmozgalom létezett. Kevésbé ismeretes, hogy ez a mozgalom (amely kezdetben azonos a Bunddal) hosszú időn át létszámban és befolyásban felülmúlta az egész oroszországi munkásmozgalmat. (Amikor 1903-ban az Oroszországi Szociáldemokrata Párt második kongresszusát tartotta, a Bundnak körülbelül ötezer tagja volt, az orosz pártnak mintegy háromezer.) Az ok kézenfekvő. A cári hatóságok erőteljesen üldözték saját szocialistáikat, de a zsidó szervezkedések különösebben nem izgatták őket. Mialatt az orosz nyelvű marxista kiadványokra hajtóvadászat folyt, a jiddis nyelvűekre ügyet sem vetettek. A Bund kihasználta az oroszokénál jóval nagyobb mozgási lehetőséget, jelentős segítséget tudott nyújtani az orosz elvtársaknak. Az orosz illegális irodalom nagyrészt az övezet területén, zsidó nyomdákban készült, vagy a Bund segítségével jutott be az országba. Az első orosz marxista újságot, az Iszkrát Lipcsében a Bund nyomdászai készítették. A zsidó munkásmozgalom elitjéből sokan válnak az orosz szociáldemokrácia első vonalbeli vezetőivé (Martov, Axelrod, Dan, Rabinovics). A Bund teljes jogú tagja a II. Internacionálénak, annak centrumához tartozik.
Az ingadozást végül is a pogromoknak az a hulláma döntötte el, amely a polgárháború idején végigsöpört az övezet és amely mintegy 200000 zsidó áldozatot követelt. A pogromokkal – amelyben nemcsak Gyenyikin fehérgárdistái, de az ukrán nacionalisták Petljura vezette csapatai is részt vettek – szemben egyedül a szovjethatalom jelentett védelmet. Ez az oka annak, hogy az övezet lakói a szovjethatalom kezdeti szakaszában pozitívan viszonyulnak a szovjethatalomhoz és ez kezdetben kölcsönös. A zsidók közötti polarizálódás ebben az időben főleg a cionista-asszimiláns ellentétre korlátozódik, ami ekkor még korántsem jelent súlyos konfrontációt. A Poálé Cion 1920-ban felvételre jelentkezett a Kommunista Internacionáléba. Bár a felvételi kérelmet – részben a Kominternnek a cionizmussal kapcsolatos fenntartásai, részben a rivális zsidó pártok tiltakozása miatt – elutasították, a párt még néhány évig legálisan létezett, újságokat adott ki, gyűléseket tartott.
A szovjet hatalom csúcsain
A szovjet zsidók a húszas-harmincas években mint nemzetiség integrálódnak – vagy kísérelnek meg integrálódni – a szovjet társadalomba. Ugyanakkor a szovjet nómenklatúra csúcsain megjelennek azok a zsidók, akik nemzetiség nélkül játszanak szerepet a szovjet életben, zsidóságuknak nincs jelentősége. Közéjük tartozik Trockij, Zinovjev, Szokolnyikov, Radek, Kamenyev, Lozovszkij, Pjatnyickij.
A zsidók részvételi arányát a Komintern vezető testületében az alábbi táblázat szemlélteti (megjegyezzük, hogy a táblázat összeállításakor nem a formális elnevezéseket, hanem a tényleges döntéshozó testületet vettük figyelembe. Kezdetben ez a KI Végrehajtó Bizottsága volt, később azonban a végrehajtó bizottság tagsága annyira megnőtt, hogy szerepe formálissá vált. Ekkor alakult benne egy külön szerv, amely a „Végrehajtó Bizottság elnöksége” nevet viselte. Táblázatunkban ezeket a változásokat figyelembe vettük).
Év | Tagok
száma |
Ebből
zsidó |
Százalék |
1920 | 31 | 6 | 19,3 |
1921 | 46 | 7 | 15,2 |
1922 | 32 | 5 | 15,6 |
1924 | 68 | 9 | 13,2 |
1926 | 38 | 5 | 10,5 |
1928 | 37 | 5 | 13,1 |
1929 | 37 | 4 | 10,8 |
1931 | 41 | 5 | 12,1 |
1935 | 31 | 3 | 9,6 |
1935 után nem került sor választásokra, nem tartottak sem kongresszust, sem olyan ülést, ahol személyi döntésekre került volna sor. A személyi döntéseket az NKVD irodáiban hozták: a Komintern leváltott funkcionáriusai a Ljubljankára kerültek – zsidók és nem zsidók egyaránt.
A Komintern történetének negyedszázada alatt egyébként kétszer került sor nagyobb tisztogatásra. Az első a húszas évek közepén zajlott le és a hivatalos frazeológia a „bolsevizálás” nevet adta neki. (Az utókor „sztalinizálás” néven emlegeti, ami teljesen tudománytalan, egy későbbi állapot retrospektív visszavetítése. Valójában akkor még Sztálinnak a Komintern felett nem volt hatalma, nem is foglalkozott annak ügyeivel.) Ha lebontjuk erről az akcióról az elméleti dekorációt, kijelenthetjük, hogy a „bolsevizálás” nem volt más, mint a nemzetközi kommunista mozgalom drasztikus alárendelése a Szovjetunió állami érdekeinek. Ehhez el kellett távolítani azt a – főleg értelmiségiekből regrutálódott – gárdát, amely a háborút követő zűrzavaros években létrehozta az egyes országokban a kommunista pártokat és önálló elképzelésekkel rendelkezett eme pártok stratégiájáról és taktikájáról. Helyükbe olyan munkásokat ültettek, akik nem voltak elég képzettek saját országuk helyzetének önálló elemzéséhez. Hagyták, hogy helyettük Moszkvában gondolkodjanak és kritikátlanul elfogadták az onnan kapott instrukciókat.
A ,,bolsevizálás” elsősorban Zinovjev nevéhez fűződik. Zsidó vonatkozása annyiban van, amennyiben a leváltott értelmiségiek között természetszerűleg több volt a zsidó, mint az őket felváltó munkások között.
A második tisztogatási hullám – a sztálini nagy perek – története meglehetősen ismert. Tudjuk, hogy a perek áldozatai között megtalálható a Bolsevik Párt egész régi gárdája – köztük az ismert zsidó bolsevikok.
Mindazonáltal a sztálini terrort nem lehet úgy tekinteni, mint valamiféle kommunista pogromot. Lehetetlen eltekinteni ugyanis attól a ténytől, hogy bár az áldozatok között nagy számban voltak zsidók, számuk elenyésző a nem zsidó áldozatokéhoz képest. És azt sem hallgathatjuk el, hogy a hóhérok között is jócskán találunk zsidókat. Ismeretes, hogy az első hullámot az NKVD főnöke, a zsidó Henrik Jagoda vezényelte, aki később maga is áldozatul esett a terrornak (akárcsak az őt követő nem zsidó Jezsov). A Vörös Hadsereg főtiszti karában végrehajtott tömegmészárlásnak egyik kezdeményezője és legkegyetlenebb végrehajtója Sztálin bizalmasa, Lev Mehlisz volt (aki sajátságos módon természetes halállal halt meg).
Trockij, a rivális
A történeti irodalom általában axiómaként tárgyalja Sztálin antiszemitizmusát. Bizonyítékként az általa kivégzett zsidók névsorát, valamint az élete utolsó éveiben indított antiszemita kampányt szokták felhozni. E sorok írója ezt a megállapítást felületesnek, legalábbis pontosításra szorulónak véli. Sztálin véres kezű despota volt, akit azonban gaztetteiben nem faji emóciók, hanem utilitáris szempontok vezettek. Trockijt nem azért likvidálta, mert zsidó, hanem azért, mert rivális volt. Ugyanezért likvidálta a zsidó Zinovjevet és Kamenyevet, csakúgy, mint a nem zsidó Buharint és Rikovot.
(A fentiek mellesleg élete bizonyos szakaszában legszűkebb baráti köréhez tartoztak.) Miközben egyeseket likvidált, másokat kiemelt; személyes „szimpátiája” nélkül a fél analfabéta Kaganovics aligha emelkedhetett volna a szovjet nómenklatúra csúcsára.
A szovjethatalom kezdeti időszakában, a húszas években aktív harc folyt az antiszemitizmus ellen, és ebben Sztálin, az akkori nemzetiségügyi népbiztos, jelentős szerepet játszott. 1927-1930 között valóságos kampány indult az antiszemitizmus ellen: gyűlések ezreit tartották erről a témáról, brosúrák százezreit adták ki, filmeket készítettek. Ez az időszak egybeesik Sztálin hatalmának megszilárdulásával. Természetesen nevetséges volna Sztálint filoszemitának tekinteni. Számára ezek a kategóriák nem léteztek. Egyetlen szempont vezette tetteit: a hatalom megszerzése és megtartása. A zsidókhoz való viszonya ennek alárendelve alakult. Ez a viszony a különböző történelmi periódusokban különböző. Más a húszas évek elején, mint a harmincas évek végén, más a Hitler-ellenes háború, mint a hidegháború időszakában. Konzisztens antiszemitizmust csak 1949 után lehet kimutatni tetteiben – de még ekkor sem szűnik meg a zsidó túlreprezentáltság a szovjet nómenklatúrában. A szovjethatalom első három évtizedére vonatkozóan egyet kell érteni Benjamin Pinkussal, a Ben Gurion egyetem professzorával, a témáról készült legalaposabb monográfia szerzőével: ,,Elmondhatjuk,. hogy a zsidók a Szovjetunióban átvették azt a privilegizált pozíciót, amelyet korábban a cári Oroszországban a németek birtokoltak” (B. Pinkus: The Jews of the Soviet Union p. 83.)
Más volt a helyzet Európában, ahol a zsidók az asszimilációért küzdöttek, állandó harcban az antiszemitizmussal. Érdemes megvizsgálni, milyen volt ezekben az országokban a kommunista pártok viszonya az antiszemitizmushoz.
A pontosság kedvéért jegyezzük meg, hogy az európai kommunista pártok egy része számára ez a probléma nem létezett. Az olasz, bolgár, jugoszláv, finn stb. párt egész egyszerűen nem találkozott ezzel a problémával; képviselőik a nemzetközi konferenciákon értetlenül hallgatták az erről folyó vitákat. Az antiszemitizmus regionális kérdés volt, a közép-kelet-európai régió (Lengyelország, Litvánia, Lettország, Németország, Ausztria, Magyarország, Románia) problémája. (Természetesen másutt is létezett antiszemitizmus, de a probléma mérete nem hasonlítható a felsorolt országokéhoz.)
A háború előtti osztrák-magyar és német szociáldemokráciában a párton belül a zsidókérdés tabu volt. A kommunista pártok átvették ezt a hagyományt. Az osztályjelleg hangsúlyozása – legalábbis a propaganda szintjén – együtt járt a zsidókérdés negligálásával. Az antikommunista oldalról jövő zsidózásra a kommunista sajtó nem reagált; úgy tett, mintha „méltóságán alulinak” tartaná az ilyen támadásokkal szembeni védekezést.
A kritikára hajlamos értelmiségiek felváltása képzetlen, ezért engedelmes káderekkel nem volt mindenkor konzekvens politika a szovjet establishmentben. Néha támaszkodtak az értelmiségiek nagyobb tudására, más alkalommal viszont éppen akkor „iktatták ki” őket, mikor tudásukra a legnagyobb szükség lett volna.
Kísérletek a birodalom kiterjesztésére
Mindennek ellenére Hitler hatalomra jutása után az európai zsidó értelmiség elsősorban a Szovjetunióban látta a náci birodalom ellensúlyát, következésképp a reményt. Ezt látszottak alátámasztani a szovjet diplomácia Hitler-ellenes kezdeményezései, a spanyol polgárháborúban tanúsított szovjet magatartás stb. Ezzel magyarázható, hogy jelentős értelmiségiek behunyták szemeiket a szovjet valóság tényei előtt, és igyekeztek megmagyarázni maguknak és a világnak a sztálini terror létjogosultságát (pl. Lion Feuchtwänger „Moszkva 1937” című könyvében).
Ezt a reményt döntötte romba 1939-ben a Molotov-Ribbentropp-paktum, amelyet ez a csoport reményei összeomlásaként élt meg. Bebizonyosodott: a szovjet külpolitikát nem eszmei megfontolások, legkevésbé sem filoszemita szempontok, a zsidóság megmentésének szándéka vezérük, hanem – akárcsak a nyugati demokratikus hatalmakat – geopolitikai és stratégiai érdekek. Be kellett látni: az európai zsidóság Hitlerrel szemben éppoly kevéssé számíthat a Szovjetunióra, mint Nagy-Britanniára vagy Franciaországra.
Amikor a történelmi körülmények sajátos konstellációjának következtében a Szovjetuniónak módja nyílt birodalma kiterjesztésére a „népi demokráciák” formájában, erre a feladatra alkalmas káderek kellettek. Sztálin bizonyára szívesebben küldött volna haza népi gyökerű nagyüzemi munkásokat, mint zsidó értelmiségieket. Még azt sem lehet mondani, hogy nem talált volna ilyeneket. Hogy csak a magyar példánál maradjunk: a nagy tisztogatást „megúszta” néhány nógrádi kommunista bányász, akik a harmincas évek elején menekültek a Szovjetunióba. Makulátlan életrajzzal rendelkeztek, de nem voltak elég képzettek althoz, hogy végigvigyék a kommunista pártot a hatalomhoz vezető kanyargós úton. így azután be kellett érni a zsidókkal. Hazaindult Rákosi és Gerő, Romániába Pauker és Luka, Lengyelországba Minc és Berman (ne feledkezzünk meg az üdítő kivételről: Ulbricht és Pieck nem voltak zsidók!).
Kelet-Európa maradék zsidósága a Vörös Hadseregben megmentőjét látta és ez körülmény egy-két évre determinálta a kommunistákhoz és a Szovjetunióhoz való viszonyt. Ez a politikai homogenitás rövid ideig tartott. A hidegháború kibontakozása és annak következményei a kelet-európai országokra új problémákat vetettek fel. Ezek tárgyalása azonban már meghaladja jelen tanulmány kereteit.
Felhasznált irodalom:
The Communist Parties of Eastem Europe. Stephen Fischer-Galati, editor. New York Columbia University Press, 1979.
The Effects of World War I: The Class War After the Great War: The Rise of Communist Parties in East Central Europe, 1918-1921. Edited by Ivo Banac. Atlantic Studies, 1983.
Benjamin Pinkus: The Jews of the Soviet Union. The history of a national minority. Cambridge University Press. 1988.
Biographical Dictionary of the Comintern. Edited by Branko Lazitch-Milorad M. Drachkovitch. Hoover Institution Press, Stanford, 1973 Geschichte der deutschen Arbeiterbewegung. Biographisches Lexikon. Dietz Verlag, Berlin. 1970
Béládi László-Krausz Tamás: Életrajzok a bolsevizmus történetéből. ELTE Állam- és Jogtudományi Kar, Állam- és Politikatudományi Intézet. 1987.
Negyedszázados harc. A munkásmozgalom történetének kronológiája.
Szerkesztők Szabó Ágnes-Vértes Róbert. Akadémiai Kiadó, 1975.
Krausz Tamás: Bolsevizmus és nemzetiségi kérdés. Akadémiai, 1989.
Címkék:1995-05