Lipócia a Soá előtt
Szociológiai jegyzetek
Egy városrész szociológiai sajátosságait csak a város többi szektorainak viszonylatában lehet értelmezni. Erre teszek itt a helyszűke miatt is szerény kísérletet egy rendelkezésre álló igen gazdag forrás szelektív felhasználásával.
Az Európai Kutatási Tanács (ERC) nagylelkű támogatásával közel egy évtizede zártuk le Nagy Péter Tiborral több közép-európai országra kiterjedő történelmi elit-kutatásunkat. Ennek keretében (terven felül) sikerült egy nagyszabású szociológiai természetű adatfelvételt is végrehajtanunk az 1941-es budapesti lakásösszeírás szerencsésen fennmaradó s a fővárosi levéltárban őrzött lakásíveinek 1/20-os mintáján, mely mind a lakások mind lakóik egyfajta szociológiai átvilágítását teszi lehetővé. Ez a mintegy 80.000 fővárosi lakóra is kiterjedő, s a lakásokra nézve reprezentatívnak tervezett felmérés[1] a népesség kerületek szerinti felekezeti és nemzetiségi státuszára, lakásnagyságára és minőségére, demográfiai helyzetére, foglalkozási, társadalmi és vagyoni pozíciójára sőt – közvetetten, a különböző diplomás kategóriák révén – iskolázottságára is egyedülállóan sokrétű információk tárházát nyújtja.
Lipótváros – a korabeli 5. kerület – közkeletű képe, mint a legtipikusabban „modern zsidó” kerület, elég korán rögzült a helyi lakosság tudatában, annak ellenére – vagy talán azért – hogy a hagyományos zsidónegyed és a leglátogatottabb zsidó kultuszhelyek rajta kívül s újabb északi negyedeitől messze estek. Ez jórészt megerősítést, de többfajta minősítést is nyer a különböző kerületeket bemutató táblázatainkból, melyek megkülönböztetik a zsidó és a nem zsidó lakosságon kívül az 1939-es rasszista zsidótörvény alapján zsidónak számító keresztény vallásúakat is. (Ez utóbbiak sajnos aluképviseltek mintánkban. A vallási identitás manipulatív disszimulálása a városi lakásösszeírásban könnyebbnek bizonyult, mint az állami népszámlálásnál.)
Első táblázatunk jól mutatja, hogy a régi Lipótváros közel két-ötödös zsidó népessége, bár nem érte el a kerületszám szerint következő két másik, szintén erős zsidó lakosságú kerület nyers számait, ténylegesen a legmagasabb „zsidósági arányt” mutatott fel az összes fővárosi kerület között. Ami a „törvényesen zsidónak minősített keresztényeket” illeti, képviseletük viszonylag közepes volt a Lipótvárosban, elmaradva több előkelőbbnek számító és főképp sokkal markánsabban keresztény többségű kerület mögött, mint a Hegyvidék, a Várnegyed vagy a Rózsadomb, sőt a Belváros vagy Zugló számarányait sem érve el. Más, korábbi adatok mindenesetre jól mutatják, hogy Lipótváros zsidósága a vizsgált korban már messzemenően eltávolodott a hagyományos zsidó életmódtól. Az ortodoxia 1927-as felmérése itt csupán 54 „szombattartót” talált, szemben a Terézvárossal (149), az Erzsébetvárossal (294) vagy a Józsefvárossal (141).[2]
Ezekből az egyszerű számokból máris levonható több fontos következtetés. Ha a zsidó települési hálózat a fővárosban továbbra is a volt Orczy ház körüli központi (5-iktől a 8-ikig terjedő) kerületekben tömörült, a Lipótváros új részeinek szívóhatása is kiolvasható a számokból, hiszen ez a kerület 1941-ben már nagy új településrészeket foglal magában a Nagykörúttól északra kiépülő Újlipótvárosban s a magas „zsidósági rátához” ezek a részek is hozzájárulnak. A kirajzás más budai vagy az új pesti periférián lévő „keresztény” és „úri” kerületekben is feltűnő, még ha a zsidó lakosság nyers számai és számarányai 1941-ben ott nem jelentősek.
- A felmérés alapszámai*
kerületek
|
zsidók
száma
|
zsidók
%-a
|
zsidó
keresz tények %-a** |
1 Várnegyed | 106 | 4,8 | 25,5 |
2 Rózsadomb | 507 | 9,9 | 22,3 |
3 Óbuda | 316 | 6,5 | 5,6 |
4 Belváros | 365 | 17,3 | 17,0 |
5 Lipótváros | 2398 | 38,7 | 13,7 |
6 Terézváros | 2574 | 38,4 | 9,0 |
7 Erzsébetváros | 4176 | 37,1 | 4,2 |
8 Józsefváros | 1784 | 18,0 | 5,5 |
9 Ferencváros | 823 | 10,5 | 9,1 |
10 Kőbánya | 184 | 3,7 | 16,3 |
11 Kelenföld, Lágymányos | 175 | 4,1 | 13,7 |
12 Hegyvidék | 170 | 5,5 | 25,9 |
13 Angyalföld | 513 | 8,5 | 9,2 |
14 Zugló | 495 | 10,2 | 16,8 |
együtt | 14547 | 18,4 | 9,4 |
* Ezek a felvétel számai. A valódi nyers számok nagyságrendileg ezek hússzorosát jelentik.
** az összes törvényesen zsidónak számító között
Különösen igaz ez a „keresztény zsidókra” nézve, akik immár a hagyományos negyedekénél sokkal nagyobb mértékben találhatók ezekben a zömmel keresztények lakta és nem ritkán újonnan telepített lakókörzetekben. A „kitérés” és a „kiköltözés” érthetően sokszor együtt járt, hiszen azonos identitásstratégiának felelt meg, mint erre a régóta az úri osztály nyári lakhelyének is számító Hegyvidék ad példát. De amikor a „kiköltözés” maga nem is volt tipikus – mint Kőbányán, ahol igen régi zsidó hitközség működött – a túlnyomóan keresztény környezet önmagában is motiválhatott vallásváltást. Ez csak kisrészt vonatkozott a Lipótvárosra, különösen valószínűleg ennek régebbi, a Belváros közelében lévő, korábban épült negyedeire, és inkább fordulhatott elő a világháborúk között kiépülő, a Szent István körút túlsó oldalán keletkező újlipót részein, mint ahogy ezt adataink pontosabb (itt nem elvégezhető) elemzése tisztázni engedi. A lakóhely távolsága a nagy 19. századi zsinagógáktól és imaházaktól egyfajta mércéje lett a hagyomány feladásának, a radikális asszimilációnak. Nem túl merész az a feltevés, hogy Újlipócia „modernista” képe a nem zsidó, sőt az egyenesen zsidóellenes miliőkben is bevetté vált. A Soá alatt talán ezért alakították ki itt a „nemzetközi gettót”, szembeállítva ezt szervezetileg, fizikailag és szimbolikusan a zsinagógák körzetével, amelynek lakóit „történelmi gettó” gyanánt még palánkok közé is zárták.
Az asszimiláció másik, kevésbé radikális jelzőrendszere – a névmagyarosítás – tekintetében is egészen kiemelkedő helyzetet foglal el a lipótvárosi zsidóság, amennyiben magyar családnevűség rátája (38 %) itt és a Belvárosban (37 %) a legmagasabb a központi kerületek között. Igaz, egyes túlnyomóan keresztény lakosságú kerületekben – mint a Rózsadombon (43 %) vagy a Hegyvidéken (47 %), az oda települt kisszámú zsidó elitben ez még ennél is gyakoribb. Könnyen érthető, hogy a „keresztény zsidók” körében a magyar családnevek aránya párhuzamosan, de sokkal magasabb szinten alakult. Ez egyértelmű a Lipótvárosban (58 %) éppúgy, mint a „jobb” budai kerületekben. Így a magyar családnevű zsidók a Rózsadombon (63 %) vagy Lágymányoson (67 %) is többségiek voltak.
További megfigyeléseinket leszűkítjük a korabeli fővárosi zsidóság 80 %-át magukban foglaló öt legbelsőbb kerületére.
- A főbb középosztályi szakmákban való részesedés %-a a főváros belső kerületeinek zsidó és nem zsidó népességében (1941)
K E R Ü L E T S Z Á M
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | összesen* | ||
zsidó | szabadértelmiség | 6,7 | 3,7 | 2,1 | 1,5 | 1,6 | 3,2 |
zsidó | tanár, művész | 1,9 | 1,9 | 2,2 | 1,7 | 1,5 | 2,0 |
zsidó | birtokos,vállalkozó. | 27,8 | 27,0 | 23,7 | 24,3 | 21,2 | 25,2 |
zsidó | együtt | 36,3 | 32,6 | 28,0 | 27,5 | 24,2 | 30,4 |
zsidó | „dr.” címet viselők | 8,1 | 3,6 | 2,5 | 1,4 | 0,7 | 3,4 |
zsidó-ker.** | szabadértelmiség | 9,4 | 3,9 | 4,5 | 1,0 | 0 | 5,8 |
zsidó-ker.** | tanár, művész | 4,0 | 3,9 | 6,1 | 1,0 | 3,9 | 3,7 |
zsidó-ker.** | birtokos,vállalkozó | 26,4 | 23,7 | 22,9 | 18,4 | 23,7 | 24,0 |
zsidó-ker.** | együtt | 39,8 | 31,5 | 33,5 | 20,4 | 27,6 | 33,3 |
„dr.” címet viselők | 15,1 | 6,5 | 6,1 | 3,1 | 3,9 | 8,2 | |
más | szabadértelmiség | 1,7 | 1,1 | 1,0 | 1,2 | 0,8 | 1,3 |
más | tanár, művész | 2,8 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 2,5 | 2,5 |
más | birtokos,vállalkozó. | 18,2 | 18,7 | 17,8 | 16,9 | 17,9 | 18,2 |
más | együtt | 22,7 | 22,5 | 21,0 | 20,7 | 21,2 | 21,9 |
„dr.” címet viselők | 4,4 | 1,9 | 1,5 | 2,2 | 1,4 | 2,6 |
* A többi kerülettel együtt
** Az 1939-es „második zsidótörvény” szerint zsidónak minősített keresztény vallásúak
A foglalkozásszerkezet szempontjából csak néhány magas szellemi vagy anyagi tőkével való ellátottságra mutató csoport megoszlását tünteti fel a 2. táblázat. Ezek együttesen egyfajta „polgárosodási index” szerepét is betölthetik. Nyilvánvaló a számokból, hogy a központi kerületek keresztény népességében egyrészt a legtöbb szempontból – a (jórészt közalkalmazott) tanárok és a művészek kivételével – sokkal ritkábban voltak képviselve a polgári középosztály tagjai, mint az ottani zsidóságban. Másrészt e tekintetben igen csekélyek a keresztényeknél a kerületek közötti eltérések. A két zsidó kategóriánál egészen más a helyzet. Lipótváros népessége minden polgárosodási jelzés szerint a csúcson állt, különösen az értelmiség jelenléte terén. Minden 11-ik átlagos lipótvárosi zsidó magasan képzett értelmiségi volt (közöttük legtöbb dr. címmel) s a „kitértek” között már minden hetedik-nyolcadik, szemben a többi kerületek számuk szerint fokozatosan csökkenő arányú értelmiségével. A Ferencvárosi zsidók között már alig találni „dr.” címet viselőt. A Lipótváros zsidóságának 8,6 % értelmiségével (s az ottani „keresztény zsidók” 13,4 %-ával és 15,2 % „dr.”-ral) szemben a József- és a Ferencvárosban mindössze 3,1 – 3,2 % volt az értelmiségi arány (sőt az előbbi „kitértjeinél” is csupán 2 %, bár valamivel több „dr.”-ral).
A birtokos polgárság szempontjából az arányok hasonlóan csökkennek kerületek szerint, de figyelemre méltó, hogy itt a különbségek sokkal kisebbek (minden bizonnyal amiatt, hogy az egyszerű „birtokosokat”, „vállalkozókat” és „magánzókat” összemosó kategóriában sok kis-középpolgári elem is belekerült). A mindenütt igencsak kisebbségi (az Erzsébet- és Józsefvárosban csak szórvány) „kitérteknél” viszont a „birtokos polgárság” arányai inkább alacsonyabbak, mint zsidóság átlagában. A táblázatban kiemelt középosztályi rétegek nem kevesebb, mint két-ötödnyi jelenlétével a Lipótváros zsidóságának osztályjellege mindenesetre egyértelműen a legerősebben polgárosodott profilú a belső kerületekben. E mellett az is kitűnik, hogy a „keresztény zsidók” viszonylag gyakrabban származtak az értelmiségből (a többségi zsidósággal hasonlítva), s viszonylag kevésbé a vállalkozó polgárságból.
- A lakásminőség és az öregedés jelzései a főváros belső kerületeinek zsidó és nem zsidó népességében (1941)*
K E R Ü L E T S Z Á M
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | összesen | ||
zsidók | 4 szobás és + lakás % | 20,9 | 17,7 | 9,7 | 4,4 | 8,1 | 12,3 |
zsidók | fürdőszobák % | 90,9 | 76,6 | 61,2 | 58,1 | 49,7 | 67,8 |
zsidók | vízöblítéses WC % | 80,7 | 79,2 | 59,3 | 51,0 | 56,4 | 65,9 |
zsidók | telefon % | 54,1 | 37,0 | 24,2 | 18,6 | 12,4 | 32,7 |
zsidók | 60 évnél idősebbek % | 22,0 | 22,5 | 19,4 | 18,4 | 23,2 | 21,1 |
zsidó-ker. | 4 szobás és + lakás % | 27,3 | 31,6 | 16,2 | 5,2 | 13,2 | 23,3 |
zsidó-ker. | fürdőszobák % | 93,9 | 85,8 | 74,3 | 63,3 | 57,9 | 81,8 |
zsidó-ker. | vízöblítéses WC % | 86,6 | 87,9 | 77,7 | 50,0 | 64,5 | 80,0 |
zsidó-ker. | telefon % | 79,2 | 64,6 | 47,3 | 20,8 | 40,3 | 61,6 |
zsidó-ker. | 60 évnél idősebbek % | 11,1 | 5,6 | 3,9 | 10,2 | 10,5 | 9,0 |
mások | 4 szobás és + lakás % | 16,9 | 12,7 | 7,0 | 4,8 | 3,1 | 9,6 |
mások | fürdőszobák % | 60,9 | 43,4 | 32,1 | 36,1 | 23,7 | 36,7 |
mások | vízöblítéses WC % | 62,7 | 50,7 | 36,4 | 38,3 | 33,3 | 45,4 |
mások | telefon % | 45,2 | 30,2 | 17,4 | 14,6 | 11,2 | 22,5 |
mások | 60 évnél idősebbek % | 8,6 | 8,5 | 9,3 | 9,8 | 9,5 | 10,1 |
* Jegyzetek, mint a 2. táblázatban
A 3. táblázatnak a lakásviszonyokra vonatkozó számai az eltérések majdnem pontosan hasonló dinamikáját mutatják, mint a 2. táblázat osztályszerkezeti adatai, azzal a megkötéssel, hogy e téren a nem zsidók között is a zsidókéival párhuzamosan csökkenő értékeket találni, igazából még szisztematikusabban, mint a zsidó oldalon. Ez azt jelenti, hogy a Lipótváros (és a mellette lévő Terézváros) minden jelzés szerint a legjobb lakásminőségi átlagokat mutatja fel, míg a számozásban következő kerületek egyre gyengébbeket, habár a Ferencváros lemaradása a Józsefváros mögött csak a keresztény népességben egyértelmű, míg a zsidóknál néhány szempontból (a WC vagy a nagy lakások gyakorisága szerint) már nem. A zsidó és nem zsidó lakosság közötti egyenlőtlenségek itt is minden tekintetben kirívóak. Ez csak megerősítheti a keresztények oldalán nyilvánvaló „polgárosodási deficit” képzetét.
Különösen feltűnőek a higiéniás ellátottság egyenlőtlenségei. Fürdőszoba és angol WC a zsidó lakások többségében van (a Lipót- és Terézvárosban már majdnem mindenütt), míg a nem zsidóknál csak a Lipótvárosban. Az Erzsébet- és Ferencvárosban az utóbbiak lakásaiban alig fele olyan gyakori a fürdő és WC, mint zsidó polgártársaiknál. Az adatok megfordítják a „büdös zsidó” vagy „piszkos zsidó” antiszemita sztereotípiáit kitalálóik felé. Csekélyebbek a különbségek a nagy lakások szempontjából. Ezek pl. a kispolgári és proletár rétegeket összegyűjtő Józsefvárosban el is törpülnek. Egyes keresztények uralta „úri” negyedekben (mint az itt külön nem vizsgált Hegyvidéken vagy Kelenföld-Lágymányoson) az is előfordult, hogy a nem zsidó lakosságban magasabb volt a nagy lakások számaránya, mint a zsidóknál. Ez persze nem változtat azonban a tényen, hogy globálisan a fővárosi zsidóság lakásnagyság szerinti igen lényeges előnyei a keresztény lakossággal összehasonlítva minden foglalkozási rétegen belül, külön-külön is kimutathatók. (Erre már korábban felhívtam a figyelmet.[3])
Ami a hithű és az aposztata zsidók közötti eltéréseket illeti, ezek itt is igen látványosak, bár kevésbé a lakásnagyság és a higiéniás berendezések szempontjából, mint a telefonnal való ellátottságban. A Lipótvárosban tíz „keresztény zsidóból” nyolc rendelkezett telefonnal szemben a zsidó átlag kissé több mint felével. A többi központi kerületben ugyan mindkét arány alacsonyabb, de a „kitértek” között majdnem mindenütt (a Józsefváros kivételével) mintegy dupla annyinak volt telefonja, mint többi sorstársaiknak, nem beszélve „őskeresztény” szomszédaikról.
Végül ne hanyagoljunk el egy fontos demográfiai mutatót, az időskorúak számarányait. A Lipótváros ebből a szempontból is kitűnik a legtöbb kerület között, de nem jelentősen és a valláshű zsidóságban nem is minden kerület viszonylatában. A nem zsidó népesség korszerkezete mindenütt sokkal fiatalabb, mint a zsidó átlag, kivéve a „keresztény zsidóknál”. Ezek a számok két lényeges eredményre utalnak. Az egyik a más forrásokból jól ismert tény, mely szerint a honi városi zsidóságban a „demográfiai átmenet” – mint a legtöbb mentalitástörténeti modernizációs lépés – korábban és radikálisabban valósult meg, mint más családokban. A másik s számunkra fontosabb megfigyelés a „kitértek” feltűnően alacsony – több kerületben a nem zsidókét sem meghaladó – öregségi arányaira vonatkozik. Ez arra mutat, hogy a „kitértek” zömmel a fiatalabb nemzedékekhez tartoztak. A korabeli kitérések nagy része, melyek érintettjei 1939 után is törvényesen zsidónak számítottak, már az ország fasizálódáshoz kötődött.
[1] A felmérési minta problémáinak tárgyalását itt nem részletezhetjük. A kerületeken belüli megfigyelések egymáshoz való viszonyát ez lényegileg nem módosíthatta.
[2] Magyarország szombattartó kereskedőinek, iparosainak és gyárosainak címjegyzéke, Budapest, 1927.
[3] Lásd témánkat is körüljáró régi francia cikkemet : Les Juifs et le „placement pierre” en Hongrie dans l”entre-deux-guerres », Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 85, novembre, 1990. 81-93, különösen 90.
Címkék:2021-05, kitért zsidók, Lipótváros, statisztika, vagyoni helyzet, zsidók aránya