Tüskeháti bánat
A Költészet Tavasza című rendezvénysorozatra voltunk hivatalosak, s rendhagyó irodalomórát tartottunk Zilahon.
Versmondó versenyen hallgattuk a diákokat, román költőkkel közösen olvastunk fel, s verseinket együtt publikálták magyar és román nyelven is, végül pedig Szilágycsehben olvashattunk néhányan verseinkből. Gyönyörű sor, megtiszteltetés volt részt venni benne, s én most mégsem erről beszélnék, hanem valami másról, valami, ami nyomaszt, ami mélyen beégett, keserűen.
Már végetért a szilágycsehi felolvasóest, a helyiek szívüket-lelküket kitéve vendégeltek minket, ittunk és ettünk: „Nézzed-lássad!” – mondták.
Az előtérben kis vitrinek, benne első és második világháborús emlékek, fölötte fotók, nyomtatványok. A szobácska többi falán fotók a régi Szilágycseh életéből, s én – miközben kedves vendéglátóimmal dohányoztam – kiszúrtam a tucat képből egyet. Néztem, néztem közelről. Néztem csendesen, majd felismerni véltem az utcát, de láttam egy épületet az utca végén, amit viszont már nem találtam, amikor a faluban sétáltam. Rákérdezek.
– Az a zsinagóga volt – mondja az egyik öreg.
– Még én dobtam be az ablakát… – mondja a másik, majd hozzáteszi –, de már a mi kölyökkorunkba is csak egy romhalmaz volt.
– Voltak zsidók a faluban? – kérdeztem.
– Voltak.
– A falu több mint fele zsidó volt.
– Fele – tette hozzá sietve valaki.
– De egy visszajött és boltot nyitott.
– Honnan jött vissza? – kérdeztem ismerve jól a választ.
– Elmentek. Visszajött.
– Értem – s már megbántam, hogy felhoztam a témát, mert egyre sötétebb és szomorúbb lett a hangulat.
– Volt három hentesüzlet, abból az egyik a zsidóé volt. Mindenki a zsidónál vásárolt. Ezt mondják – szólt az egyik öreg, tovább mélyítve az amúgy általam „elrontott” estét.
– Értem.
– Ezért mentek el.
– Auschwitz-Birkenauba?
Nincs válasz. Az öregek nagyot sóhajtanak. Az est véget ér, a zilahi szálláson sokáig olvasom a Vészkorszak a Szilágyságban című kötetben a visszaemlékezéseket. Valamit kezdenünk kell közös múltunkkal, Magyarországon és Erdélyben is, magyaroknak és zsidóknak is, és minden nemzetiségnek, mindenkinek igazából.
Elfogadni az elfogathatatlant? Megbocsájtani a megbocsájthatatlant? Élni és élni hagyni?
Nincs válasz.