Netanjahu nyilvánosan közvetített meghallgatást akar a vádhatóság előtt

Írta: Szombat - Rovat: Külpolitika, Politika

Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök csütörtökön felszólította Avichai Mandelblit legfőbb ügyészt, hogy a vele szembeni három korrupciós ügyben esedékes meghallgatást, melyet a jövő héten tartanának, élőben közvetítse a közszolgálati tévé és rádió. Ezektől a meghallgatásoktól függ, vádat emel-e a miniszterelnök ellen a legfőbb ügyész.

Netanjahu izraeli miniszterelnök és Mandelblit legfőbb ügyész

“Három év elfogult hírszivárogtatása után itt az idő, hogy a nyilvánosság mindent megtudjon. Beleértve az én érveimet is, elfogultság nélkül — közvetítők, cenzúra és részrehajlás nélkül” – fogalmazott Netanjahu a közösségi oldalaira feltöltött videóüzenetben – írja a Times Of Israel.

Mint ismeretes, a legfőbb ügyész idén februárban jelentette be, hogy vádemelésre készül Netanjahu ellen, akinek azonban ezelőtt még lehetősége lesz meghallgatáson érvelni saját védelmében.

A meghallgatást a választások miatt október 2-ra és 3-ra halasztotta, és szükség esetén még egy meghallgatást tartanának a következő héten.

Az izraeli miniszterelnök ellen három, az úgynevezett ezres, kétezres és négyezres akta ügyében emelnének vádat, csalás, hűtlen kezelés és vesztegetés gyanújával.

Az ezres akta szerint Netanjahu és családja állítólag drága ajándékokat – szivarokat, pezsgőt és ékszert fogadott el 2007 és 2016 között mintegy 1 millió sékel (hozzávetőleg 277 ezer dollár) értékben Arnon Milchan izraeli üzletembertől, hollywoodi iparmágnástól.

A kétezres aktában Netanjahu ellen az a gyanú merült fel, hogy tárgyalásokat folytatott a Jediót Ahronót című újság lapkiadó-tulajdonosával, Arnon Mózesszel arról, hogy a lap pozitív képet fessen róla, aminek fejében visszaszorítanák a lap vetélytársa, a Sheldon Adelson amerikai milliárdos által tulajdonolt Izrael Hajom című újság befolyását.

Végül a négyezres akta szerint az izraeli miniszterelnököt azzal gyanúsítják, hogy különböző előnyökben részesítette Saul Elovicsot, a legnagyobb izraeli televíziós társaság, a Bezeq korábbi főrészvényes-tulajdonosát annak fejében, hogy a televízió Walla nevű honlapján pozitív színben tüntessék fel Netanjahut.

A miniszterelnök az összes vádat tagadta és tagadja, azt állítva, hogy az ügyek politikai jellegűek, s céljuk az ő megbuktatása.

Kapcsolódó cikk: Az izraeli legfőbb ügyészség elutasította Netanjahu követelését

támogatás