Németország: progresszív művészet és anticionizmus
Alig egy évvel azután, hogy a kortárs művészetek németországi seregszemléjét, a tekintélyes Documentát éles kritikák érték egyes kiállított műalkotások antiszemita tartalma miatt, nemrégen egy bonni tárlattal kapcsolatban hasonló aggodalmak merültek föl.
A perui Daniela Ortiz műve — “The ABC of Racist Europe” — a Bundeskunsthalléban látható; az itt látható időszaki kiállítás témája a bevándorlás és nemzeti identitás.
Ortiz műve a gyermekek képeskönyveinek világát idézi: minden betű a bevándorlók szóhasználatához vagy élményeihez fűződik, a gyarmati örökséget és a nyugati országok globális Déllel való kapcsolatát mutatja be.
A tárlat júniusi megnyitóján Volker Beck – a Német–Izraeli Baráti Társaság elnöke – fenntartásait fejezte ki Ortiz művének bemutatása miatt, mivel annak négy oldala a BDS mozgalmat támogatja, amelynek célja a zsidó állam elszigetelése, végül pedig kiiktatása.
A “G” betű utalás a G4S brit biztonsági magánszolgálatra, amely a kormányzat nevében működtet menekültközpontokat. „A G4S együttműködik az izraeli börtönökkel, ahol palesztin politikai foglyok az őriznek és kínoznak” –fűzi hozzá Ortiz.
A “I” — az „illegális bevándorló” fogalmához kapcsolódik – és hasonlóképpen a BDS kampány része. Az “R” üzenete: „Free Ahmed Saadat,” a 2001 októberében Rehavam Ze’evi izraeli miniszter elleni halálos merénylet kitervelőjére utal. Ugyanitt látható Izrael, a Nyugati-part és Gáza térképe palesztin szuverenitás alatt. Végül pedig a “W” – a“The Whites, the Jews and Us”, a francia-algériai Houdia Bouteldja könyvének borítóját jelöli. A mű antiszemita eszméket hirdet.
Pénteken a Bundeskunsthalle szóvivője bejelentette, hogy a kifogásolt részek mellett „magyarázó táblákat” helyeznek el, hogy kellő megvilágításba helyezzék az anyagot. A Bundeskunsthalle nyilatkozatot adott ki, amiben egyaránt elítélte az erőszak és az antiszemitizmus dicsőítését és trivializálását.
Algemeiner – Bassa László
Címkék:Daniela Ortiz