Az alija megítélése a halakha irodalmában
Köztudott, hogy nem nehéz szélsőségesen ellentétes nézeteket felfedezni a modern kor különböző magyar ajkú zsidó szellemi irányzatai között. Mind a politikai cionizmus szellemi atyjának, mind a radikális vallásos anticionizmus megalapítóinak szülőföldje a történelmi Magyarország. Nem meglepő tehát, hogy a pesti zsidó életben mindmáig gyakran hallani két szélsőséges véleményt, az egyik, hogy Izrael Állama a Sátán szolgája és az alija vallási véteknek számít, a másik pedig, hogy minden zsidó kötelessége (vallási értelemben is) a hazatérés Izraelbe. Mindkét szélsőséges nézet, tartalma lényeges megváltoztatása nélkül, némileg mérsékeltebb megfogalmazásban, könnyen alátámasztható a zsidó hagyomány forrásaiból vett példákkal.
Írásom ismeretterjesztő és nem tudományos jellegű, így remélem, bocsánatos bűnnek számít, ha megelégszem néhány – gyakran egymást kizáró álláspontot képviselő – forrás bemutatásával, s teszem ezt a teljesség igénye nélkül, és a közérthetőség kedvéért a szokásosnál némileg szabadabban fordítom az idézett forrásokat, noha törekszem arra, hogy ez tartalmukat ne csorbítsa.
Az alapfogalmak
A némileg körülményes magyar nyelvű meghatározás: zsidók bevándorlása Izrael Földjére (erec Jiszráél), héber megfelelője mindössze egy szó: alija (szó szerint: felmenetel). A kivándorlást Izraelből héberül jeridának (szó szerint: lemenetel) nevezik. A kifejezések eredete Mózes első könyvében van. Amikor a Tóra elmeséli Ábrahám történetének azt a részét, melyben a patriarcha visszatér Egyiptomból Izraelbe (1Móz 13,1) a következő kifejezést használja: „Ezután felment (vájáál) Ábrám Egyiptomból.” Egy nemzedékkel később Izsák az éhség elől Egyiptomba akar menekülni, ám az Örökkévaló megjelenik előtte és így szól: „Ne menj le (téréd) Egyiptomba” (1Móz 26, 2).
A Tóra maga nem indokolja a fel- és a lemenetel kifejezések használatát, a talmudi irodalomban azonban találkozunk a szóhasználatra vonatkozó kérdéssel, amikor a Misna az alija kifejezést használja: „Tíz olyanfajta család ment fel (álu) Izraelbe, amelynek származása jól ismert” (Kiddusin 4,1). A Gemara bölcsei csodálkozásuknak adnak hangot: „Miért fogalmaz úgy a misna, hogy felmentek Izraelbe, és nem úgy, hogy elmentek oda? A válasz a következő: Mellesleg egy másik dolgot is a tudomásunkra kíván hozni (ti. a misna): Izrael magasabban fekszik a többi országnál.” (Kiddusin 69a). A „magasabban” szót a Talmud magyarázói többféleképpen értelmezték és bizonyos, hogy már a talmudi bölcsek sem geográfiai értelemben használták a kifejezést. A legkézenfekvőbbnek az a magyarázat látszik, hogy mivel a Tóra valamennyi parancsolatát csak Izraelben lehet megtartani, ezért „Izrael területe megszenteltebb a többi ország területénél” (Kélim, 1,6), s így az odavándorlóknak szellemi értelemben kell magasabbra emelkedniük, mint bármely más országban.
Az alija parancsolata és a jerida tilalma a halakha irodalmában
Szinte teljes az egyetértés a Szentírás és a posztbiblikus korszak vallásos zsidó gondolkodói között: az ideális helyzet az, amikor a zsidó nép egésze Izraelben él. Ennek az értékítéletnek azonban kevés közvetlen normatív következménye volt a zsidó történelem elmúlt két évezrede alatt, már csak azért is, mert a valós történelmi körülmények nem tették lehetővé a zsidók tömeges Izraelbe vándorlását. Ez a helyzet Izrael Állam megalapítása után némileg megváltozott. Többek között a mostoha történelmi viszonyok tudomásulvétele miatt, kevés olyan halakhikus tekintélyt találunk, aki a XIX. század vége előtt minden zsidó számára kötelező érvényű és azonnal teljesítendő parancsolatnak nyilvánította volna az aliját.
A halakhában két alapvető parancsolat kapcsolódik Izrael területéhez, mint a zsidó nép lakhelyéhez. Az egyik magának a letelepedésnek a parancsolata: micvát jisuv erec Jiszráél. A másik tárgya az Izraelben élő zsidóság, s megtiltja az ország elhagyását, azaz a jeridát. Jelen írás csak a letelepedés parancsolatának lehetséges értelmezéseivel foglalkozik.
A halakha szempontjából számos olyan parancsolat van, amelynek érvénye megszűnt, vagy megváltozott a Szentély pusztulása és a szétszóratás után. Ebből a szempontból a micvát jisuv erec Jiszráél a következő fő halakhikus kategóriákba tartozhat:
a) Tekinthetjük olyan parancsolatnak, amelynek kötelező jellege a Szentély pusztulása után sem változott, és továbbra is minden zsidó köteles alijázni.
b) Számíthat olyan cselekedetnek, amely elvesztette ugyan kötelező érvényét, de változatlanul szabad végrehajtani, s ha már valaki megteszi, akkor ez bizonyosan dicséretes, és vallási szempontból pozitívan értékelendő cselekedetnek számít, ám ezzel együtt nem köteles mindent megtenni azért, hogy alkalma nyíljon az Izraelbe vándorlásra.
c) Számíthat olyan cselekedetnek, amely csak a messiási korszakban válik újra kötelező jellegűvé (hilkheta limesicha), addig azonban tilalomba ütközik, és „a vég sürgetésének” számít.
A továbbiakban, néhány forrás bemutatásának segítségével, sorra veszem e kategóriákat három különböző korszakban.
1. Az alija mint kötelesség
1.1 Ókori rabbinikus forrás
Az egyik leggyakrabban idézett midrás a következőket meséli el: R. Juda ben Betéra, R. Matjá ben Cheres… és R. Jonátán külföldre indultak. Amikor átlépték a határt visszaemlékeztek Izraelre, elhomályosult a szemük és könnyezni kezdtek, megtépték ruhájukat, és a következő részt idézték az írásból: „Foglaljátok el és telepedjetek le ott” (5 Móz 11,31). Visszatértek és azt mondták: „A letelepedés Izraelben (jesivát erec Jiszráél) felér a Tóra minden parancsolatával” (Szifri, Reé). Ebből a korai rabbinikus forrásból úgy látszik, hogy a talmudi bölcsek egy része szerint nemcsak hogy nem változott a micvát jisuv erec Jiszráél érvénye a Szentély pusztulása után, és e parancsolat továbbra is kiemelkedő fontosságú maradt. A. H. Goldberg2 magyarázata szerint3, mivel a történet a Bár Kohba felkelés után játszódik, mikor is maga a Tóra-tanulás is tilalom alá esett, erre vonatkozik a midrás következtetése is: még akkor is Izraelben kell maradni, ha máshol kedvezőbb feltételek mellett lehetne Tórát tanulni.
1.2 Középkori források
A korai középkorban történtek az első kísérletek a Tóra parancsolatainak, melyeknek általánosan elfogadott száma 613, szisztematikus kategorizálására és felsorolására. A kérdés, hogy a micvát jisuv erec Jiszráél bekerüljön-e a parancsolatok lajstromába, aktuálissá vált.
Maimonidész4, mielőtt belefogott volna nagyszabású halakhikus összefoglaló műve, a Misné Tóra megírásába, mintegy bevezetőként összeállította a 613 parancsolatot felsoroló Széfer háMicvotot és nem sorolta a micvát jisuv erec Jiszráélt a Tóra parancsolatai közé. Nahmanidész5 az e könyvhöz írt kommentárjában a következő megjegyzést teszi az „Azok a parancsolatok, amelyeket a rabbi (ti. Maimonidész) elfelejtett felsorolni” kezdetű részben:
„A negyedik parancsolat annak az országnak az elfoglalása, amelyet Isten, áldassék és dicsértessék, ősatyáinknak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak adott, hogy ne hagyjuk más népek martalékául és ne hagyjuk pusztasággá válni, és ezt a következőképpen mondta meg: Foglaljátok el az országot és lakjatok benne, mert nektek adtam az országot, hogy a ti birtokotokban legyen (4Móz, 33, 53).”
Nahmanidész a Tórához írt magyarázatában az írás előbb idézett versét hasonló szellemben magyarázza: „Véleményem szerint ez egy olyan parancsolat, amelyet minden zsidónak meg kell tennie (micvát ászé), és amelyben megparancsolja (ti. az Örökkévaló), hogy telepedjenek le azon a földön és foglalják el, mert nekik adta azt.”
Nahmanidész szerint tehát micvát jisuv erec Jiszráél egyike a Tóra olyan parancsolatainak, amelyek minden zsidót köteleznek, s melynek érvényét a Szentély lerombolása nem befolyásolta.6
1.3 Modern források
A vallásos cionizmus irányzatához tartozó, vagy az Izrael Államban letelepedett, de nem cionista rabbik között számosán vannak, akik úgy vélekednek, hogy mivel létrejöttek a visszatérés fizikai feltételei Izrael Földjére, ezért ez a parancsolat újra teljes érvénnyel kötelez minden zsidót. Izrael Állam megalapítása után gyakorlatilag ez a nézet vált az Izraeli Főrabbinátus hivatalos álláspontjává. Rabbi Ovádjá Joszef7 egy rendkívüli alapossággal megírt responzumában végigelemzi az összes jelentős álláspontot a micvát jisuv erec Jiszráél megítélésével kapcsolatban, és ezt a következtetést vonja le:
„Egyértelmű kötelessége mindenkinek, különösen ebben a korszakban (ti. az állam megalapítása után), aki féli az Örökkévaló szavát és parancsolatait, hogy alijázzon Izraelbe.”8
2. Az alija mint lehetőség
E kategória pontosabb meghatározásának érdekében összehasonlíthatjuk az alija halakhikus megítélését egy olyan parancsolattal, amely egyértelműen kötelező minden helyzetben. Ha egy zsidó (férfi és nő egyaránt) egy adott étkezés alatt elfogyaszt bizonyos mennyiségű kenyeret, akkor köteles az étkezés végeztével elmondani az Asztali Áldást. Ez a kötelezettség a fogyasztott kenyér mennyiségén kívül nem függ semmilyen más körülménytől, és abban a pillanatban, hogy a kívánt feltétel teljesül, az áldás automatikusan kötelezővé válik. A most bemutatásra kerülő vélemények szerint más a helyzet az alijával. Ha valakinek megadatik a lehetőség az Izraelbe vándorlásra, és valóban megteszi, akkor micvát teljesít. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden áron törekednie kell e lehetőség megteremtésére.
2.1 Ókori rabbinikus források
A Misná Ketubot traktátusának 13. fejezetének 11. misnájában a következőket olvashatjuk: „Mindenki kényszeríthet (hákol máálin) az Izraelbe vándorlásra, de senki sem kényszeríthet az ország elhagyására.” Rási9 magyarázata: „A ház ura egész háza népét kényszerítheti, hogy felmenjenek és letelepedjenek vele Jeruzsálemben.”
A Gemara úgy magyarázza e misnát, hogy a férjnek és a feleségnek egyaránt jogában áll kényszeríteni a házastársát, hogy alijázzon vele. Mivel a misna jelen időben fogalmaz, ezt a forrást úgy is értelmezhetnénk, mint az alija parancsolata nagy fontosságának és kötelező érvényének bizonyítékát. Ha ezt a magyarázatot fogadnánk el, akkor úgy kellene fordítani e forrást, hogy „mindenki kényszerít az Izraelbe vándorlásra”. A Misna nyelvezetében azonban egyáltalán nem kirívó a jelen idő és az általános érvény együttes használata a lehetőség kifejezésére.10 A Gemara és Rási egyaránt lehetőségként értelmezik a misna szövegét. Valószínűbbnek tűnik az idézett forrás alapján, hogy e misná szerint ha már valaki alijázik, akkor valóban micvát teljesít, de ebből ugyanakkor nem következik az is, hogy mindenki, akinek módjában áll, hogy alijázzon, az valóban köteles kihasználni ezt a lehetőséget. A mondottakból kiindulva még kevésbé tartom indokoltnak azt a következtetést e misna alapján, hogy létezne bármiféle kötelesség, mely szerint törekedni kellene olyan helyzetre, amelyben az alija valós lehetőséggé válik.
Középkori források
Maimonidész már említett viszonya micvát jisuv erec Jiszráélhez összetett.11 Mint mondottuk, a Tóra 613 parancsolatát felsoroló Széfer haMicvotban nem találjuk meg az Izrael Földjén való letelepedés kötelezettségét, ugyanakkor azonban a Széfer zmánimban a következőket írja:
„Aki zsidó számára vesz házat nem zsidótól (Izraelben) annak szabad szombaton azt mondania a nem zsidónak, hogy írja meg a szerződést, annak ellenére, hogy bölcseink (általánosságban) megtiltották a szombaton adott utasítást a nem zsidóknak, de Izrael betelepítése miatt (misum jisuv erec Jiszráél) erre az esetre nem vonatkoztatták a tilalmat.” (Hilkhot Sábát, 6,11)
Érdemes megjegyezni, hogy Maimonidész általánosságban használja az Izrael betelepítése kifejezést, és nem egyértelműen parancsolatként beszél róla (azaz nem micvát jisuv erec Jiszráélt ír). Bár pusztán a micva szó elhagyásából nem lehet messzemenő következtetést levonni, de mivel Maimonidész a Misné Tóra más helyein sem említi, hogy határozott parancsolat lenne az alija, ezért nem látszik indokoltnak, hogy ezt tekintsük a véleményének.
Maimonidésznél egyértelműbben sorolható e kategóriába a Rásbám12, aki a Gemárá szavaihoz „Nem szabad elhagyni Izraelt” (Bábá Bátrá 91a) ezt a magyarázatot fűzi: „Mivel ezáltal megvonja magától a (csak Izraelben érvényes) parancsolatok megtartásának a lehetőségét.” Szavai egyértelműen azt tűnnek bizonyítani, hogy bár a micvát jisuv erec Jiszráél önmagában véve nem számít a Tóra parancsolatának, a letelepedés Izraelben csak szükséges előkészítő lépés (hekkser micvá), amely nélkül nem lehet megtartani a Tóra valamennyi parancsolatát, hiszen azoknak jelentős része csak Izraelben teljesíthető.
Rábbénu Hájim13, akit a Ketubbot traktátus (110b) egyik kommentárjában idéznek, még félreérthetetlenebbül fogalmaz: „Rabbénu Hájim szokta volt mondani, hogy ebben a korszakban (ti. a Szentély pusztulása után) nem számít micvának Izraelben élni, mert van néhány olyan csak Izraelben érvényes parancsolat … amelyet nem tudunk megtartani…”
Ebből a forrásból nem következik az, hogy Rabbénu Hájim úgy gondolja, hogy egyáltalán nem létezik micvát jisuv erec Jiszráél, s még kevésbé lehet azt a következtetést levonni, miszerint tilos volna alijázni. Az azonban nehezen vitatható, hogy a letelepedést Izraelben nem önálló, hanem csak más parancsolatok kontextusában érvényes előírásnak tartja, amely a Szentély pusztulása után nem bír kötelező érvénnyel.
Források Izrael Állam megalapítása után
Rabbi Moshe Feinstein14 Rabbénu Hájimot idézve azzal érvel15, hogy ha micvát jisuv erec Jiszráél ugyanabba a kategóriába tartozna, mint például az Asztali Áldás parancsolata, akkor mindenki kihágást követne el, aki nem Izraelben él, ezt pedig még az Izraelben való letelepedés olyan szélsőséges szorgalmazói sem állítják, mint Nahmanidész. így tehát, bár nincs olyan parancsolat, mely mindenkit, akinek csak módja van rá, az azonnali alijára kötelezne, viszont aki már Izraelbe költözött és teljesíti az ott megtartandó parancsolatokat, az valóban micvát teljesít. Ráv Soloveitchik16 más és kevésbé általános érvényű indokot hozott fel az Izraelen kívül élés igazolására, szerinte a külföldi nagy hatású tanítóknak, akik felelősek az ott élő közösségekért, elegendő halakhikus indoklásuk van arra, hogy ne teljesítsék a micvát jisuv erec Jiszráél parancsát.17
3. Az alija mint tilalom
Mielőtt részletesebben megtárgyalnánk azokat a forrásokat, amelyek szerint létezik olyan tilalom, hogy a zsidók Izraelbe vándoroljanak, ismételten le kell szögeznünk, hogy ez a tilalom csak a Szentély pusztulása utáni és a Messiás eljövetele előtti időszakban létezik. Olyan forrást, amely szerint az ideális – tehát a Megváltás utáni – helyzet nem az, hogy a zsidóság Izrael földjén él, nem ismerek.
3.1 Ókori rabbinikus források
A Babilóniai Talmudban az általam idézett helyen kívül még kétszer18 fordul elő a következő történet: „Rabbi Zerá igyekezett elkerülni Ráv Jehudát, mert Izrael Földjére akart vándorolni. Ráv Jehuda pedig azt mondta: Mindenki, aki Babilóniából megy fel Izraelbe, megszeg egy tevőleges parancsolatot, ahogy írva van: Ezek is Babilóniába kerülnek, és ott fognak maradni, amíg számon nem kérem őket, mondta az Örökkévaló (Jeremiás, 27,22)”. (Ketubbot 110b-111a). A történet folytatásából kiderül, hogy az alijával kapcsolatos véleménykülönbség forrása az, hogy Rabbi Zerá és Ráv Jehuda másként magyarázzák a Szentírás egyes verseit. Ugyanakkor a Talmud beszámol arról, hogy Ráv Jehuda egyértelműnek tűnő tilalma ellenére számos babilóniai bölcs, akik nem voltak kisebb jelentőségűek nála (pl. Hillél és Ráv Chijá). Babilóniából vándoroltak Izraelbe.19 A Talmud egyes magyarázói szerint a tilalom csak arra az esetre vonatkozik, ha valaki nem kifejezetten abból a célból megy Izraelbe, hogy megtartsa az oda vonatkozó parancsokat, és mivel Ráv Jehuda Izraelbe vándorló kortársainak ez volt a célja, rájuk nem vonatkozott a tilalom.
A Talmud, miközben a Ráv Jehuda és Rabbi Zerá nézetei közötti különbségeket tárgyalja, a következőket idézi Ráv Chánina nevében: „Melyik az a három eskü? Az első: Ne alijázzon Izrael falként, a második, hogy megeskette a Szent, áldott legyen, Izraelt, hogy ne lázadozzon a népek uralma ellen, és a harmadik, hogy megeskette a Szent, áldott legyen, a bálványimádókat, hogy ne gyötörjék Izraelt túlzottan.” (Ketubbot 111a). Ez a forrás a „három eskü” néven vált közismertté. Rabbi Zerá értelmezése szerint csak a tömeges alija esik tilalom alá, Ráv Jehuda szerint viszont a tiltás érvénye kiterjed az egyénekre is.
Középkori források
Rabbi Jichák de Leon20 Megillát Eszter címmel írt kommentárt Maimonidész Széfer ha Micvotjához, mintegy válaszul Nahmanidész már idézett magyarázatára, a következőket írja: „Véleményem szerint annak, hogy a Rabbi (ti. Maimonidész) nem vette fel a parancsolatok közé az ország elfoglalását és a micvát jisuv erec Jiszráélt, az az oka, hogy e parancsolat csak Mózes, Jósua és Dávid korában volt érvényes, azaz csak a Galut kezdete előtt. Azonban miután szétszórattunk földünkről, a parancsolat a Messiás eljöveteléig érvényét vesztette. Sőt, azt a parancsot kaptuk (Ketubbot 111a), hogy ne lázadjunk fel a népek ellen, és ne menjünk erőnek erejével visszahódítani Izraelt (…) és ne vándoroljunk Izraelbe falként…”
A Megillát Eszter szerzője szerint nemcsak arról van szó, hogy a Messiás eljövetele előtt nincs érvényben a micvát jisuv erec Jiszráél, hanem az egyéni és a közösségi alija egyaránt határozott tilalom alá esik.
3.3 Modern források
A haszidizmus bölcseinek jelentős része21, már az állam megalapítása előtt, a cionizmus megjelenésével egy időben hangot adott heves tiltakozásának. A cionistákkal polemizáló haszid rabbik írásaiban számtalan tilalmat találhatunk22 az egyéni és a közösségi alijára. Ezek – az elsősorban, de nem kizárólag a történelmi Magyarországról származó – haszid bölcsek soha nem látott normatív jelentőséget tulajdonítottak a „három eskünek”. E forrás a modern korig főleg teológiai jelentőséggel bírt, és noha jelen volt a zsidó köztudatban, távol volt attól, hogy általánosságban halakhaként kezeljék23. Érdekes megjegyezni, hogy a messiási korszak egyetlen rendszeres halakhikus tárgyalásában (Hilkhoth Melákhim 11-12. fejezet) Maimonidész nem is említi a „három esküt”. Ezt a problémát a Szatmári Rebbe úgy oldja meg, hogy szerinte ez a tilalom oly magától értetődő volt Maimonidész számára, hogy szükségtelennek találta írásba foglalását24. Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy az alija szigorú tilalma a legszélsőségesebbek szemében sem abból következik, hogy erec Jiszráél veszített volna fontosságából, hanem éppen ellenkezőleg, sehol nincs még egy olyan hely, amely akkora jelentőséggel bírna, mint a Szentföld, és éppen emiatt az ott elkövetett vétségek sokkal nagyobb súllyal esnek latba és a messiási korszak előtt emiatt tilos oda vándorolni25. A vallásos cionisták és a vallásos anticionisták közötti vita lényegi kérdése tehát nem az Izrael Földjéhez vagy az alijához, hanem a megváltás folyamatához való viszony megítélése.
Utószó
A halakha törvényei szerint élő zsidó gyakran kerülhet olyan helyzetbe, hogy egy kérdésre több lehetséges, de ugyanakkor egymásnak ellentmondó választ talál, noha valamennyi válasz a halakha törvényein alapul. Az alija megítéléséről is megoszlanak a vélemények, és bármelyik választ fogadjuk is el, óvakodni kell attól, hogy abszolút érvényűnek vagy kizárólagosan igaznak tekintsük. Állandóan szem előtt kell tartani, hogy a halakha kétségbevonhatatlanul nagy tudású és tekintélyes bölcsei ugyanazon zsidóság forrásai alapján, különbözőképpen döntöttek. Távol légyen tőlem, hogy megpróbáljam azt a látszatot kelteni, mintha én kívánnám sugallni a döntő szót a vitában, vagy akár csak úgy vélném, hogy az egymást kizáró nézetek között egyértelműen dönteni lehet. Napjaink valóságához azonban hozzátartozik, hogy miközben az aliját vallási véteknek tekintő zsidók száma egyre fogy (bár egyáltalán nem jelentéktelen), addig a cionizmushoz való viszonyától függetlenül a halakha szerint élő zsidóság többsége szerint a micvát jisuv erec Jiszráél érvényes parancsolat, ha nem is abban az értelemben, hogy a világ minden pontján élő zsidók kötelesek azonnal alijázni, de legalábbis abban a mérsékeltebb formában, hogy aki Izraelbe vándorol és ott megtartja a parancsolatokat, az feltétlenül micvát teljesít.
Jegyzetek
Az ennek a szemléletnek megfelelő források egyoldalú, kritikátlan ám gazdag gyűjteményét lásd: Jichák Goldberg, Alijá uklitá bimkorot háJáhádut, Mofet, 1990.
Kortárs izraeli rabbi.
Uo., 21. o.
Rabbi Mose ben Maimon (Rámbám), 1138- 1204.
Rabbi Mose ben Náhmán (Rámbán), meghalt 1270-ben.
Maimonidész és Nachmanidész szemléletének összehasonlításáról lásd: M. Nehorai, Erec Jiszráél bátorátám sel háRámbám veháRámbán, In: M. Haliamis, A.. Ravitzki (szerk.), Erec Jiszráél báhágut hájehudit bijmé hábénájim, Jerusálájim, 1991,123-138. o.
Izrael Állam volt szfárádi főrabbija, a nem askenázi zsidóság legnagyobb élő halak hikus szaktekintélye.
In: Hovát háálijá láerec Jiszráél, Jerusálájim, 1972, 16.o. A responzum rendkívül részletes és bonyolult halakhikus szaknyelven íródott, de egy rövidített és közérthetően megfogalmazott angol nyelvű összefoglalása megtalálható: J.D. Bleich, Contemporary Halakhic Problems, Ktav, New York, 1977, Vol. 1. 5-8. o.
Rabbi Slomo Jicháki, meghalt 1105-ben.
Lásd pl. Pea, 2,3, Hulin 1,1, Gitin 8,1.
Lásd pl. Jichák Tverszki: HáRámbám veerec Jiszráél, In: Tarbut vehevra betoldot Jiszráél, Jerusáláim, 1989, 353-381. o.
R. Smuel ben Meir, Meghalt 1171-ben.
Rabbi Hájim ben Hánánél háKohen, élt a 12. sz. 2. felében.
A kortárs amerikai modern ortodoxia néhány éve elhunyt első számú halakhikus tekintélye.
Igrot Mose, Evén HaEzer, 1, 102.
Az amerikai cionista ortodoxia nemrégiben elhunyt vezetője.
C. Schachter, Nefes háráv, Jerusálájim, 1994, 98. o.
Sábbát 41a, Berákhot 24b.
Peszáhim 66a, Szuka 20a.
Élt a 15. században.
Ugyanakkor hiba lenne azt hinni, hogy a haszidizmus egésze alija vagy cionizmus ellenes lenne. Erről lásd: J. Álfászi, Háhászidut vesivát Cion, Szifriját Mááriv, 1986.
Lásd pl. J. M. Teitelbaum, Vájoél Mose, Jerusálájim, 1968.
A három eskü a zsidó szellemi életben betöltött szerepéről lásd: A. Ravitzki, Hákéc hámegulé umdinát hájehudim, Tel Aviv, 1993, 277-305. o.
A magától értetődőre való hivatkozás a vallásos cionista körök számára sem idegen, nekik ugyanis az jelentett problémát, hogy mint mondottuk – Maimonidész nem vette fel a micvát jisuv erec Jiszráélt a 613 parancsolat közé. Pk e módszert ebben az esetben alkalmazták, mondván, hogy nincs szükség külön kiemelni olyan parancsolatokat, amelyek úgyis világosak mindenki számára. Lásd: S. Go- ren, Torát hámoádim, Tel Aviv, 1964, 36-38. o.
A szélsőséges anticionista irányzatról lásd A. Ravitzki, i. m. 60-110. o.
*Köszönettel tartozom Szalai Annának és Túurán Tamásnak nyelvi, illetve tartalmi szempontból tett javaslataikért.
Címkék:1998-01