Az érvényes 1956
Az érvényes 1956
Tíz évvel ezelőtt e hasábokon, részint az egykori események közismert szereplőinek sorsán keresztül, részint családtörténeti epizódokat felvillantva próbáltam érzékeltetni, milyen sokrétű jelentése lehet a magyar zsidók számára az 1956-os forradalomnak és szabadságharcnak.
A barikád mindkét oldalán harcoltak zsidók, ám a legtöbben, mint írtam, nem harcoltak, hanem féltek és/vagy bizakodtak, s legfeljebb békét és nyugalmat reméltek, szabadságot, függetlenséget, nyugati típusú polgári demokráciát és joguralmat.
Ma sem kívánunk többet, de kevesebbel sem elégszünk meg.
Ama cikkben Jovánovics Györgynek a Rákoskeresztúri köztemető 301-es parcellájában 1992-ben felavatott, és nem sokkal később Dávid-csillaggal összemázolt szobrával igyekeztem érzékeltetni, hogy a zsidóknak közük van ’ 56-hoz, ’ 56-nak a zsidókhoz, s hogy ez egy vállalható közösség, mely identitásunk része lehet.
Ha ma megkérdik, mit jelent számomra a felkelés, azt hiszem, legalábbis a magam számára világosabb és pontosabb választ tudok adni.
’56 – a néhány közismert vagy kevésbé ismert zsidóellenes atrocitás, a sokak emlékezetében élő, szórványos antiszemita falfirkák ellenére – azt jelenti számomra zsidóként, hogy volt egy pillanat, amikor autonóm személyiségek és kisközösségek úgy válhattak egy nagyobb egység részévé, hogy a felszabadító kollektív élmény hatására, a közös ellenségtől, az elnyomó pártállamtól és az idegen megszállóktól való megszabadulás reményében, többnyire elfogadták egymást sokféleségükben. Mert 1956-ban Magyarországon, a forradalom tizenkét napjának szolidaritást teremtő élményében, átmenetileg s néven nem nevezetten, valósággá vált a modern köztársasági nemzeteszme.
Mert hiába van ma parlamentáris köztársaságunk, s vannak demokratikus közintézményeink, ha a társadalmi konszenzus hiányzik, hogy vallására, nemzetiségére, világnézetére és politikai meggyőződésére való tekintet nélkül mindenki egyenrangú tagja a politikai nemzetnek: a szabad polgárok társulására, az individuum, és a különféle világnézetek, csoportok kölcsönös tiszteletére épülő köztársaságnak.
Mert mi is a köztársaság? A hétköznapok nyelvén azt jelenti, hogy nem azt kérdezzük egymástól, ki vagy, honnan jöttél és merre tartasz – mert ez magánügye. Hanem azt kérdezzük, magunktól és egymástól egyaránt – mert ezt szabad és kell is kérdeznünk, hogy megőrizzük kivívott jogainkat, betartod-e a törvényeket, fontos-e számodra, hogy egymás jogait ne csorbítsuk, tiszteled-e a szabadságomat, és tisztelem-e kellőképpen a másik szabadságát? Ennyit és nem többet.
A köztársaság annak az untig idézett, Bibó Istvántól származó mondatnak a komolyanvételét is jelenti, hogy demokratának lenni annyit jelent, mint nem félni.
A harmadik magyar köztársaság másfél évtizedes tapasztalatainak birtokában hozzátehetjük – hozzá kell tennünk -, hogy demokratának lenni azt is jelenti, illetve azt is kellene jelentenie, hogy nem keltünk félelmet.
Most már csak az a kérdés, korántsem pusztán retorikai értelemben, lehet-e Közép-Európa kis nemzetei közt, s így Magyarországon, az elnyomottság élménye és közös ellenségkép nélkül – a felemás rendszerváltás után és az elsikkadó múltfeldolgozás közepette – közösen vallott, érvényes elveket találni, amelyek elegendők, hogy összekössenek és megteremtsék a civilizált együttéléshez szükséges társadalmi szolidaritást. Olyan elveket, mint például a szabadság és a polgári demokrácia.
Ha van az 1956-os forradalomnak érvényes üzenete, ez az.
Ha ez az üzenet nyitott kérdés, akkor is.
Szántó T. Gábor
Címkék:2006-10