Homoszexualitás és zsidóság
KOZMA GYÖRGY
Magyarországon is látható immár a nagy vitákat felkavart Trembling before G-D, „Remegve I-ten előtt” című film, amely riportsorozat keretében (elmesélve a kellemetlen megaláztatásokat, amit a felmutatott melegek átélnek az ortodox közösségben) amellett érvel, hogy a melegek elleni tiltásokat az ortodoxok körében el kéne törölni.
Valóban kegyetlenség megalázni valakit a másnak közvetlenül nem ártalmas viselkedés miatt. De nem elég ezzel kapcsolatban elismételni azt az ismert liberális álláspontot, miszerint az ortodoxia túl konzervatív, ha önmegtartóztatást vár el a melegséggel küzdő hívektől. Talán érdemes lenne tárgyilagosan bemutatni az ortodox rabbik oldalán felmerülő érveket is. Végül is a vallás nem az egészségesen életüket élvező (nem hívő) emberek számára próbál támaszt nyújtani. A legtöbb vallás – s mind a zsidó bibliai tiltás alapján, melyet persze a reformerek kimagyaráznak, mintha csak a hím prostitúcióra vonatkozna – azért javasol bizonyos önmegtartóztatást, mert a (zsoltárbeli kifejezéssel) „megtört szívű” emberekhez szól. Amit a vallásosak nehezen tudnak elképzelni: vannak emberek, akik úgy hiszik, van náluk, az önzésüknél nagyobb erő. Ezt személyes jellegűnek képzelik, s teremtőnek nevezik. Annyit ateistaként is elismerhet bárki, hogy mindenki elképzelhet egy nála nagyobb erőt, hosszabb távú érdeket. Aki a lélektanhoz ért, tudja: vannak szenvedélybetegségek, amelyekből csak az önzés, az ego legyőzésével lehet kigyógyulni.
Mindenestre jobban hinnék ennek a filmnek, ha elmesélné azokat a kellemetlenségeket is, amelyek a meleg élettel járnak s akkor is felmerülnek, ha megengedőbbé válik a társadalom.
Mert valóban lehet úgy érvelni, hogy csodálatos, ha valaki mértékkel tudja élvezni a bort, a füvet és a (homo) szexet. Szomorú, hogy volt a múltban és még ma is van olyan közösség vagy egyház és állam, ahol megalázzák, vagy nyilvános kivégzés keretében meg is ölik őket, mint Iránban. De mi lesz azokkal, akik nemcsak maguknak ártanak: akik szenvedélybeteg túlzások során semmibe veszik szeretteiket, s esetleg önpusztító módon vetik bele magukat a kéj hajhászásába? Nem várható el egy rabbitól, paptól vagy akár szellemi embertől, hogy kiutat mutasson nekik? Hogy elmagyarázza, vannak „hosszú távú érdekek”, esetleg sok száz, sok ezer éves szokás- rendszerek, amelyekhez igazodva egy- egy apró pluszkielégülésről néha érdemes talán lemondani, mert az önfegyelem szüli az öntiszteletet. Van olyan rabbi, Aaron Greenberg-nek hívják, aki elmagyarázza a film után, hogy ez csak egy kihágás, olyan, mintha nem időben gyújtjuk a gyertyát. Talán igaza van. Olyan rabbiról is tudok (Chaim Rapaport Londonból), aki előadásaiban azt hangsúlyozza, nem szép dolog megalázni a melegeket, mert nem „tehetnek róla”, viszont érdemes elkerülniük az anális szexet, hogy a féceszben ne pusztuljon el a sperma, mert ez – a gyilkosság tiltása – igenis fenntartandó. Olyan hozzászólást is olvastam (Ariel K. Kleintől), hogy a taoista elszorítós módszer (mely orgazmust ad ejakulácó nélkül) akadályozza meg legjobban a talmudi „schihat zeráim-ot”, a mag leölését.
Szerintem, meg lehet látni egyszerre mindkét fél igazát: az is csodálatos, ha valaki megtalálja a harmóniát és a békét egy azonos nemű élettárs mellett és örökbe fogadnak gyerekeket, és tényleg szép lenne, ha az ortodox rabbik ezt elfogadnák. Csak akkor nem ortodoxok lennének, hanem reformerek. Szerencsére vannak reformista csoportok, melyek hajlanak erre. Persze újságíróként nem biztos, hogy (a film szellemében) tanácsot kell adnom, hogy egy-egy nagyobb, konzervatívabb vallási csoport milyen személyzeti politikát folytasson. Meg kell tudnom érteni azokat is, ha az önmegtartóztatás fontosságát hirdetik.
Nem dönthető el ma még, mi mennyire genetikus, hiszen a gének a környezetre reagálnak. Természetesen a film körüli kampány egy irányba próbál nyomást kifejteni, de a róluk szóló tájékoztatás elég, ha semlegesen ismerteti az álláspontokat. És mindenképp elvárható tőle, hogy tájékoztasson a nézeteivel ellenkező érvekről is. Azokról, melyek Freud óta élnek. Eszerint a túl távoli apa és a túl közeli anya hathat egyes érzékenyebb gyerekekre úgy, hogy számukra ijesztő vagy rejtélyes lesz az apa neme és ezt a szorongást fedik le erotikus izgalommal. Ha érzelmileg valaki pótolja számukra a gyerekkori elutasító apahiányt (akár a jóisten, akár a főrabbi, akár egy talmud-tanulótárs vagy katonatárs vagy pszichológus), akkor gyakran átalakulnak a kínzó erotikus vágyak, és az illető viszonya a férfiakhoz és a nőkhöz is megváltozik. Nekem legalábbis ez volt a tapasztalatom 25 évvel ezelőtt: véletlenül egyéb bajokkal mentem el egy guruhoz, akinek a kézrátétel és ölelés volt a fő hobbija (erotika mentesen), s csodák csodája, később soha nem kellett kényszeresen, ellenállhatatlanul szexualizálnom az egy ideig még túlzóan intenzív, rajongó férfibarátságaimat.
Mivel szociális munkásokat is tanítok vallástörténetre a zsidó egyetemen, és magánéletemben is errefelé figyelek: sok olyan embert ismerek, akik függők voltak: leszoktak alkoholról, kábítószerről, vagy viselkedési zavarokról például a szex (vagy a játék) terén. Sok emberrel vagyok kapcsolatban, akik úgy ítélték meg, hogy szép- szép a homoszexualitás, de ők inkább szeretnék felfedezni a rejtettebb férfias képességeiket. Például szeretnék, ha saját génjeik ötszáz vagy ezer év múlva is jelen lennének a Földön. (Ezt is jelképezi az istenhit: az „ős-tenmagad” elképzelése.) így aztán egy sorstárs csoportban vagy terápiában, vagy akár a kamaszos élvhajhászatot spontán módon maguk mögött hagyva, idősebb korukban megtapasztalták a házasság és az apaság örömeit.
Nem sírom vissza a fundamentalista vallásosok túlzó melegellenességét, de látom, hogy a melegeken belül van egy kisebbség, akiket nem a vallás vagy a társadalom kényszerít arra, hogy átalakuljanak, hanem egyszerűen félnek, hogy túlzásokba estek és inkább szeretnének a többséggel harmóniába kerülni. Amikor az ortodox rabbik megértőnek mutatkoznak az ő belső küzdelmeikkel, és az önmegtartóztatást javasolják, akkor nem a homofóbiát támogatják, hanem figyelembe veszik az emberi lélek változó, fejlődő és sokszínű voltát. Sokak számára a melegség nem marad a végső állapot, mert nem találnak benne belső békét. Azt mondják, elég az átlagnál kevésbé „csinosnak” lenni ahhoz, hogy soha ne találjon valaki „partnert” a meleg szubkultúrában. Persze nagyon igaz, hogy utálkozni viszont nevetséges. És veszélyes is, emberéletek függhetnek attól, hogy a gyűlölködést e téren leállítsuk. Ezért a film vetítése fontos és hasznos vitákat indíthat el.
Van egy, a Tóra megértéséhez mai is nélkülözhetetlen XII. századi bibliamagyarázó (Rási) aki valahol egy IV. századi talmudi szöveget idézett, miszerint nem erényes dolog undorodni a disznóhústól. Az a helyes, ha azt mondjuk: a disznóhús biztos nagyon finom, de én köszönöm, nem kérek, mert a Mennyei Atya megtiltotta, hogy Őrá emlékeztető jelem legyen. Így van ez a homósággal is, helye lehet az élet különböző fázisaiban. De legyen szabad azoknak, akik erre vágynak, esetleg túllépni rajta. Ebben viszont akadályozhatja őket, hogy a Remegve I-ten előtt tucatnyi ortodox meleg interjúja közt egy sincs, aki tranzicionált volna, és elmondta volna, hogy ez is egy lehetséges választás. Azok, akik nem harmonikusan élik meg e konfliktust (és ők is esetleg „genetikusnak” érzik elutasításukat, de reménykednek a terápiákban), csak újabb provokációt láthatnak ebben a filmben.
Szerintem nem nekem kell filmkritikusként, újságíróként megmondanom, hogy mit tegyenek a vallásosak, ők majd elvitatkozgatnak. De, ha tehetem, bemutathatom az érem ezúttal nem ábrázolt, másik oldalát. Elhiszem az interjúalanyoknak, hogy csak türelmetlen követelésekkel vagy gúnnyal találkoztak, és hogy senki nem próbálta megérteni őket. De ők vajon belegondoltak-e, hogy mit jelentenek, mire valók a vallási korlátok? Hogy lehet, hogy ők mind „genetikusán” harmonikusan melegek, s akkor megtalálhatják a módját vágyaik kiélésének, de azok, akik gyermekkori sérülés miatt vágynak apai érintésre, azok kénytelenek a fegyelem útját járni és ezt az eszközt elvenni tőlük helytelen volna? Ezt a cikket azért írom, mert biztos vagyok benne, hogy a filmet pozitívan kommentálja a sajtó többsége (ha említik), de remélem, az olvasók szeretnék a teljes képet látni. Ha azt tapasztalják, hogy a liberális újságírók hittérítőként csak a dogmáikat ismételgetik az ellenérvek nélkül, akkor éppen a liberálisok semleges objektivitásra való képességében kell csalódniuk. Túl gyakori, hogy egy-egy irányzat önelégült lesz, és nem veszi észre az ellenfél rejtettebb, erős igazságait. Óriási eredmény, hogy, miként a film széles amerikai visszhangjából kiderül, ma már van olyan rabbi, aki szánja-bánja, hogy valaha korbácsütésre ítéltek embereket a többségétől eltérő viselkedésük miatt. Ma már csak annyit mondanak, hogy vallásos embertől, noha együtt érzünk fájdalmaival, mégis elvárjuk, hogy a „rossz ösztönt”, a túlzó, addikt kéjvágyat akár évekre legyőzze. Nem biztos, hogy ennél többet érdemes követelnünk az ortodox rabbiktól. És, mivel nem mindenki fogadhatja meg a tanácsot, hogy elhidegült apja miatti férfi-érintéshiányát szexuális módon próbálja pótolni, a vallásos tiltás feloldása sokak szerint életveszélyt okozna, ezért nem megengedhető. A kibúvókat és a szemet hunyást pedig megtalálhatják azok, akiknek ez az igényük.
Címkék:2006-04