Vita a zsidóság nemzetiséggé válásáról
Vita a zsidóság nemzetiséggé válásáról
Nyílt levél Lányi Andrásnak
Tisztelt Lányi úr!
Ön a zsidó nemzetiségi kérdés tárgyában nyilatkozott a Kossuth rádiónak. Engedje meg nekem, hogy feltegyek Önnek néhány kérdést interjújával kapcsolatban.
Ön, aki az interjúban elhangzott mondataiból ítélve is híve az önleírás szabadságának, bizonyára úgy gondolja, hogy tiszteletben kell tartanunk polgártársaink identitásválasztását. Bizonyára Ön is úgy gondolja, hogy senki nem dönthet ezekben az ügyekben helyettük, hogy senkinek nincs joga hierarchizálni a szóba jöhető lehetőségeket. Ha így van, akkor kérem, magyarázza meg, honnan, milyen tisztátalan forrásból keveredett hangjába a fölényeskedő megvetés azok iránt, akik nem kívánják magukat a magyar kultúrnemzet részének tudni, sokan azért, mert a magyar közigazgatás és a magyar erőszakszervezetek rendkívül aktív közreműködésével küldték a halálba rokonaik tucatjait. Én nem állítom azt, hogy erre a traumára ez az egyetlen lehetséges, a helyes válasz, de Ön milyen jogon tekinti érvénytelennek, milyen jogon stigmatizálja és állítja párhuzamba azoknak a törekvéseivel, akik polgártársaikat ki akarják zárni a magyarságból? Kétségtelen, a magyar zsidók egy része nem akar magyar lenni, ahogy a magyar nemzsidók egy része sem tekinti a zsidókat magyarnak. De azért mégiscsak volna különbség aközött, hogy valakit kizárnak vagy hogy önmaga döntést hoz és e döntés értelmében kiválik. Hogy valaki kimegy valahonnan vagy kirúgják. Ön szerint ez mindegy? Ön, aki szerint a liberális, polgárosult magyar elitekhez asszimilálódni megkérdőjelezhetetlenül jó döntés volt, valóban olyannyira rosszul állna liberalizmusból, hogy nem tudja megkülönböztetni a szabad identitásválasztást a faji diszkriminációtól?
Ön a riportban azt állította, hogy a vidéki zsidóság kiirtása összefüggött azzal, hogy nagy tömegeik nem választották az asszimiláció útját, hiszen Budapest zsidósága nagyobb részben maradt életben. Meggyőzött, valóban, roppant siker az ilyen asszimilálódás, amely nagyvonalúan biztosítja azoknak, akiket befogad, az életben maradás esélyét. Ez lenne a legerősebb érve?
Tudja-e, hogy épp Ön, akinek interjújában visszatérő toposz volt párhuzamot vonni a honi szélsőjobb és a nemzetiségi kezdeményezés elindítói közt, az, aki ezzel a mondattal vészesen közel került Horthy Miklóshoz, aki, ha valakit, úgy elsősorban az asszimilált, pesti tőkés zsidókat akarta óvni, rendszerének támaszait, kártyapartnereit, míg a „galíciai jöttmenteket” könnyebben áldozta be. Velük indultak el, mint Ön is említette az interjúban, az első deportálóvonatok. Horthy azt írta egyszer Telekinek, hogy ő, bár elkötelezett antiszemita, azért Chorin és Vida nagytőkéseket igazán becsületes magyar embernek tartja. Akárcsak Ön, ő is hierarchizálta „magyarságteljesítmény” alapján az itt élő zsidókat. Ő is tévesnek tartotta, mint Ön, a galíciai jöttmentek választásait. Ő is, mint ebben az interjújában Ön, a legrosszabb magyar nacionalista hagyományok követője volt, annak a szövetségnek az örököse, amelyeket a nemzetiségek ellen kötött a dualista Magyarország az asszimilálódó zsidókkal, a szociális represszió, a nemzetiségi elnyomás országával kötött szövetségnek. Ezeket a megkérdőjelezhetetlenül sikeres éveket Randolph L. Braham, „A pusztulás előjátéka” címen tárgyalja a magyar holokausztról szóló monográfiájában.
Ön szerint, tekintve, hogy azok, akik nem a magyar-zsidóvá válás útját követték, elpusztultak a holokausztban, immáron nincs magyar zsidóság. Felhívnám becses figyelmét arra, hogy a választások nem öröklődnek hetedíziglen, hogy valahová tartozni, szemben azzal, amit Ön állított az interjúban, még részben sem „sors” (mintha Németh László szólalt volna meg Önben), hanem választás. Úgy gondolja, hogy nem lehetséges az, hogy a túlélő zsidóság leszármazottai másként döntsenek, mint nagyszüle- ik? Mert ha igen, akkor rögtön lehet zsidó nemzeti kisebbség, (amely amúgy távolról sem valami eredendő, asszimilációt megelőző ősállapot, ahogy azt Ön helyesen mondta). Egyébként ebből is látszik, mennyire átgondolatlan az a Népszabadságban megjelent, alighanem Kőbányai János által megfogalmazott manifesztum (www.sofar.hu/node/42315?tid=702), amelyet meglepő módon néhány meghatározó magyar entellektüell között Ön is aláírt, bizonyára nem az elképesztő érveléssel, hanem a konklúzióval értve egyet. A levél érvelése nagyjából abban merül ki, hogy a magyar zsidók egyszer már választottak, nekünk pedig, ha nem akarjuk emléküket meggyalázni, ugyanazt kell választanunk. Per analógiám: ha jön egy új totális hatalom, élén egy új életveszélyes elmebeteggel, akkor nekünk, magyaroknak, újra kötelességünk lesz melléállni, ha megígéri, hogy eltörli a trianoni határokat, megint ki kell küldenünk eszelős háborújának támogatására egy hadsereget zsidó muszosokkal és magyar honvédekkel, ezek meg kell hogy fagyjanak, ki kell adnunk újra többszázezer polgárunkat a diktátornak, hogy elpusztíthassa őket, puskalövés nélkül várnunk, hogy megszállják országunkat és a végsőkig kitartva mellette el kell pusztítanunk fővárosunkat, mert eleink is ezt tették. A Zsidó Tanácsnak, ami majd feláll, minden tévedését meg kell ismételnie, nem járhat el hatékonyabban, mint eljárt, mert ezzel csak megsértené őseink emlékét. A történelmet így nem továbbírjuk megérteni kísérelvén meg elődeinket, hanem megismételjük úgy, hogy nem akarjuk őket megérteni. Ez az önértéshiányból eredő ismétléskényszer mind a magyar mind pedig – természetszerűleg – a magyar zsidó közösség jól látható jellemzője, de az bájos újdonság, hogy a levél még imperatívuszt is csinál belőle. A magyar-zsidó eszmetörténet egyik fontos alakja, Kőbányai János kedves szerzője. Pap Károly például szintén disszimilációpárti volt. Mi a helyzet az ő emlékével, ő is a Soá áldozata? Hiába, aki az emlékezés kötelessége nevében totalizál, az valójában mindig felejt, csak felejtését még morális pátosszal is nyakon önti. A magyar zsidókra, a magyar zsidó történelemre hivatkozni ebben a kérdésben már-már immorális. A történelem tanulmányozásának, ha van értelme, akkor talán az, hogy tanuljunk mindabból, amit az előttünk élők csináltak és lehetőség szerint ne lemásoljuk, hanem elkerüljük hibáikat. Azoknak, akiket megöltek, megfosztottak ön- rendelkezésüktől, a szöveg úgy ápolná az emlékét, hogy az élőket is megfosztja önrendelkezési joguktól az ő emlékük nevében.
Ön azt állította, hogy az asszimiláció ellen nem érv az, hogy 600000 honfitársunkat legyilkolták, ez nem az ő magyarságukat kérdőjelezi meg, hanem azokét, akik kiszolgáltatták és meggyilkolták őket. Ezzel persze Ön, másik állításának ellentmondva, azt is állítja, hogy nincs is mit felülvizsgálni és nincs is szükség közös gyászmunkára, a magyarok mindig tisztességesek voltak, akik nem volt jó, az következésképpen nem is volt magyar. Az Ön története úgy hangzik, hogy voltak rossz emberek, ezek 61 éve rossz dolgokat csináltak, mindennek azonban semmi köze a magyar nemzethez, az ugyanis az időn és történelmen kívül áll. Történelmi zsákutcákat nem kell keresgélnünk, döntéseket nem szükséges felülvizsgálnunk, a magyar jogalkotás, a magyar közigazgatás, a magyar erőszakszervezetek a magyarság örök lényegétől idegen entitások, a magyarság nem egy emberekből álló közösség története, hanem egy platóni idea, illetve egy olyan eszme, amelyet Lányi András talált ki arra vonatkozólag, hogy kikkel szeretne barátkozni, „haza a magasban”. Pedig nem, nemcsak a jó emberek magyarok. Egyaránt magyar Bajcsy-Zsilinszky Endre és Endre László. Kiss János altábornagy és Szálasi Ferenc. Ságvári Endre és Sztójay Döme. Nagy Imre és Kádár János. „Világosítsd föl gyermeked:/ A haramiák emberek…”. Mert a haza, kedves Lányi András, nemcsak a magasban, hanem a mélyben is van. A gettókban és az óvóhelyeken, a börtönökben, a vallatószobákban, az ukrán fronton, a hegyeshalmi halálmenetben. Recsken és így tovább.
Az interjú elején egyrészt magyar írástudóként, másrészt pedig a Biblia népéből származó emberként mutatta be önmagát és még azt is hozzátette, megérti, ha ezért irigykednek Önre. Pedig a Biblia, a Kinyilatkoztatás nem öröklődik, mint a szemszín, nemzedékről nemzedékre, azt újra meg újra el kell sajátítani, a kulturális örökségnek semmi köze a származáshoz. Genetikai értelemben nincsen „népe” a Bibliának. Ön a vérségileg levezetett kulturális felsőbbrendűség zsidó nacionalista tézisével kombinálta az avítt magyar nacionalizmust, ami kétségkívül pikáns nedűt eredményezett. Kérem, vigyázzon: ez a kotyvalék mérgez!
Az Ön által is aláírt kiáltványban az áll, hogy „rossz liberalizmus” megadni az identitásválasztás szabadságát. Kérem, válaszoljon, miért jobb liberalizmus az önöké, amely ezt nem óhajtja biztosítani! Miért tekintik támadhatatlannak azt a „liberális” korszakot, amely lehetővé tette a zsidók „befogadását”, ha a liberalizmus amúgy egyáltalán nem fontos önöknek?
Tisztelettel, válaszában reménykedve:
Vári György
*
Válasz Vári Györgynek
Vári György kárhoztatja álláspontomat (el is ferdíti, mellesleg), ahelyett, hogy cáfolná.
Tény, hogy Magyarországon nincs zsidó nemzetiség. Van zsidó vallási közösség, és vannak zsidó származású magyarok. De sem a leszármazás, sem a vallás önmagában nem nemzetalkotó tényező. A magyarországi zsidóság csatlakozása a magyar nemzethez magyar és zsidó nemzedékek bevégzett, nagy műve, kulturális teljesítménye. Nem számításból történt és nem feltételes elköteleződést jelent, amit visszacsinálhatunk, ha Vári György vagy bárki más majd másképpen vélekedik a dologról. Mi az üldöztetést mint magyarok éltük át: zsidóként üldöztek, pusztítottak, de magyarságunkban aláztak meg, akik a saját (magyar) közösségünkből kitaszítottak. Az a gyermek, akit testvérei eladtak, megtagadtak: árva. Ha mások befogadják: fogadott gyerek. Nem akarom Vári Györgyöt megbántani – a kitagadott zsidó magyarok árvasága osztályrésze mindannyiunknak. De nem teszi kétségessé nemzeti hovatartozásomat. Mi magyarok gáládul bántunk velünk, zsidókkal – a történteket szerintem csak ez a paradox formula képes ellentmondás mentesen leírni. Magyarságunk ettől valóság marad, tiszteletre méltó zsidó hagyományaink ápolásának pedig egy kissé különös módja, ha hódolva a kor egy sok szempontból jövedelmező divatjának, kikiáltjuk magunk között a zsidó nemzetiséget.
Megértem azt az indulatot, amely egy tehetséges ifjú tudós tisztánlátását olyannyira megzavarja, hogy leíró jellegű hivatkozásaimat értékítéletnek véli, következtetései azonban becsületembe vágnak. Az asszimiláció vagy a vidéki zsidóság (családom) kiirtásának tényét tényként említettem, nem jóváhagyólag.
Az alaptalan vádaskodáson túl jól látja azonban, hogy lehetne közöttünk érdemi vita is. Én valóban olyan rosszul állok liberalizmusból, hogy azt hiszem, sportegyesület, dalárda és korlátolt felelősségű társaság alapításához elegendő ugyan az egyszeri, egyéni elhatározás, nemzetiséget azonban máról holnapra nem lehet csinálni. Azt csak a történelem teremthet: egy közösség tettekben és nem puszta szavakban nyilvánuló, tartós elhatározása. Erről, ha lehiggadt, vitatkozhatunk.
Lányi András
Címkék:2006-04