Van jó deportálás?
KONRÁD GYÖRGY
Etnikai tisztogatás? Már a szó is utálatos. Akit elűznek, elhurcolnak, az piszok? Annak az eltüntetése kívánatos? A tisztogatás szó idézőjel nélküli átvétele a nemzetközi szóhasználatba, jelzi az illetékesek kétértelmű viszonyát a tárgyhoz.
Miért nem deportálás? Vagy netán rokonaim és iskolatársaim elszállítása a gázkamrába ugyancsak etnikai tisztogatás volt? Mert az etnikai „tisztaság” érték? A másik, esetleg a szomszédos etnikum maga a szenny? A vegyes házasság nemi eltévelyedés?
Az ember joga ahhoz a területhez, vidékhez, településhez, ahol él, ahol élt, ahol a felmenői éltek – elemi és alapvető jog. A térbeliség az emberi élet meghatározó kiterjedése. A tér lakva van a többiekkel, a tájjal, múltunkkal. Az emlék térhez kötött, a múltunk és annak a színhelye összefügg. A színhely elvétele – megfosztás a múltamtól. Az ember erőszakos elszakítása a lakóhelyétől részleges gyilkosság.
A lényeg talán nem a ház, hanem az élet. Igaz, hogy az ember újrakezdő lény, de az is igaz, hogy a törékenyebbek nehezen élik túl a helyi létezésük lecsonkolását. Az ember egy az ő láthatatlan gyökérszálaival.
Jogunk a helyhez, ahol születtünk, és ahol élünk, fundamentális és sérthetetlen. Emberek deportálása, vagy fenyegetéssel való elűzése a lakóhelyükről nemzetközileg üldözendő bűn. Az embert csak úgy lehet áttelepíteni, ahogy a testét is meg lehet sebezni. Nem szabad. de lehet, ahogy a nemzetek és kontinensek történelme mutatja.
*
Amikor elterjed a homogén nemzetállam ideája mint norma, amikor megtörténik állam és nemzet, állam és vallás, állam és etnikum azonosítása, akkor valamelyik absztrakció – nemzet, vallás, osztály, ideológia – deportálások okozója lehet.
Közép- és Kelet-Európa beleértve a Balkánt, a nemzeti, etnikai és vallási keveredés földje. Itt minden határmozgatás sebeket okoz, és valami elevenbe vág bele, itt csak a határoknak, mint károsodásnak a mérsékelése lehet ésszerű cél.
A népek áthelyezése a vezérek egyik különösen ízletes gyönyöre. Új kormányzatok számára is ez a legérdekesebb cselekvés: áthelyezni, leváltani, kinevezni, mozgatni a többieket. Ilyen mozgatás az etnikai tisztogatás, más szóval a deportálás a hazafias rablás élvezetével párosítva.
Hogy az embert erővel el lehet űzni, vinni onnan, ahol él, ez a szokás abból a politikai paranoiából ered, amely a huszadik századi etatizmusokkal együtt járt, abból az elképzelésből, hogy az állam rendelkezhet az egyénekkel és a közösségekkel, áthelyezheti, szolgálatra, gyilkolásra és meggyilkoltatásra kötelezheti őket. A nemzeti önrendelkezési jog radikális gyakorlása az egyéni önrendelkezés jogának hátrányára történik. Ki mit részesít előnyben: az államok, avagy az egyének szuverenitását.
Az európai zsidókat sújtotta a legnagyobb etnikai tisztogatás, amely mintegy hatvan-hetven százalékos arányban elpusztításukat jelentette. Használható paraméter a bűnösség mérésére: a deportáltak hány százalékát ölték meg, hányán haltak meg a deportálás fizikai megpróbáltatásai következtében, például halálmenetek során.
Nincs magasabb érdek, amely deportálásokat igazolhatna. Semmiféle politikai, vallási, igazolása nem lehetséges egész közösségek kollektív büntetésének, üldözésének. A gyerekek büntetése a szülők esetleges vétkeiért megengedhetetlen. A büntetést nem lehet átvinni a családra, még a tömeggyilkos fia-lánya is ártatlan. Semmilyen erőszakos deportálás nem tekinthető véglegesen lezártnak. Valamilyen – legalább erkölcsi – jóvátételre minden deportáltnak joga van nemzeti, etnikai, vallási hovatartozásától függetlenül.
*
A náci deportálások nem igazolták a svábok kitelepítését. A tett hasonló, csak a tettes, és az áldozat más. Nem is olyan nagyon, Magyarországon a svábok kitelepítésének adminisztratív személyzete zömében azonos volt a zsidók deportálásának lebonyolítóival.
Sváboknak, szászoknak, cipszereknek, német ajkú nem német állampolgároknak joguk van ott élni, ahol éltek, ahol sokadízigleni felmenőik megtelepedtek. Ha a Harmadik Birodalom önkéntes szolgálata utólag bűncselekménynek bizonyult, nem adekvát büntetés a családostul való kitelepítés.
A zsidók deportálásának úti célja a KZ tábor volt, és nagy valószínűséggel a halál, a népi németeké Nyugat- Németország és Ausztria, habár menetközben sokan meghaltak, és a fogadtatás sem volt mindig szívmelengető. Amikor mindent odahagyva, egy kofferrel menni kell, akkor valami hasonlót élünk át, bármilyen adat álljon is a személyazonossági igazolványunkban.
A betelepítés többnyire rosszul sikerül. A betelepített nem érzi az új házat a magáénak, tart attól, hogy majd visszajön a régi tulajdonos, és ahelyett, hogy gondozná a házat, inkább a régi lakóra neheztel.
A második világháború után Kelet- Európából több mint tízmillió népi németet telepítettek ki nyugatra. Ez nem volt szelíd folyamat, német ismerőseim közül többeknek két-három nagyszülője ebbe a deportálásba halt bele. Egy cseh falu közelében tömegsírba tették az erőltetett gyalogmenet áldozatait. Újabban autóutat vezetnének éppen ott, ahol ez a tömegsír van. A követségek azt kérték, hogy a maradványokat áthelyeztethessék a legközelebbi falu temetőjébe. Az önkormányzatok elutasították a kérést, mondván, hogy nem kívánják rontani a temetőben nyugvó elhunytak etnikai összetételét.
A hatvanas évektől fogva visszajártak a kitelepítettek látogatóba. Kocsijukat, öltözetüket, fényképeiket nézve, az itt maradottak már inkább magukat kezdték sajnálni. A deportálás által a kitelepítő országok szegényebbek lettek, a befogadók, a dolgos jövevényeknek hála, mint például Bajorország vagy Baden-Würtenberg, gazdagabbak lettek.
Az elűzöttek leszármazottai és a német politikai osztály nem kívánja sem a visszatelepülés jogát, sem anyagi kárpótlást, csak erkölcsi jóvátételt, annak kimondását, hogy a népi németek kitelepítése, a kollektív bűnösség elvének alkalmazása nem volt helyes. Amit a magyar kormány 1990 után elfogadott, azt a cseh és a lengyel kormány nem kívánja elfogadni.
Steinbach asszony, CSU-képviselő kezdeményezte egy olyan múzeum létesítését Berlinben a zsidó múzeum példája nyomán, amely a német elűzöttek sorsát dokumentálná. Varsó és Prága tiltakozott. Én vállaltam a kuratóriumi tagságot az örmények elűzéséről regényt költő Franz Werfelről elnevezett díj odaítélésére, több általam nagyra becsült személyiség között, nem tudván elhárítani Steinbach asszony érvelését, hogy ez a belépés összhangban állna gondolataimmal az etnikai tisztogatásról, amelyek szerint nincsen jó deportálás. A kuratóriumból azóta kiléptem, mert ülésein nem tudok, és nem szeretnék részt venni, de az igazságnak tartoztam a fentiek elmondásával. Míg részt vettem a mondott kuratórium néhány ülésén, egy morva falu fiataljait díjaztuk például, mert rendbe hozták a falu egykori németajkú lakosainak a temetőrészét. Nem örültem, amikor a prágai zsidó hitközség részéről egy úr mérgesen tiltakozott ez ellen a gesztus ellen.
Címkék:2006-04