Toleránsak és gazdagok
Toleránsak és gazdagok
Körkép az amerikai zsidóságról
„A zsidók éppen olyanok, mini bárki más, csak még inkább” – ez lehetne a konklúziója azoknak a statisztikai vizsgálatoknak, amelyeket az amerikai zsidóságról készítettek az American Jewish Committe megbízásából. Az 1972 óta, tízévenként zajló felmérések anyagára támaszkodva készítette el Tom W. Smith szociológus az amerikai zsidóság „mentális portréját”, több száz. táblázatban dokumentálva értékrendjüket, vélekedésüket politikáról. szabadságjogokról, istenhitről, toleranciáról, stb. Az alábbiakban az értékrendekről szóló összefoglaló rész fordítása olvasható – néhány táblázattal kiegészítve.
Az amerikai zsidók értékrendje hét fő csoportba rendezve vizsgálható. Az első főcsoport az ismeretszerzés szerepére és fontosságára összpontosít. Először: a nevelés mély és közvetlen hatással van a zsidók életére és életkörülményeire. Tanultabb otthoni környezetben nevelkednek és maguk is minden más csoportnál magasabb képzettségre tesznek szert. Ez széles körben magyarázatot ad jobb foglalkoztatási helyzetükre, magasabb jövedelmükre, nyelvi-szókincsbeli felkészültségükre, és rendszeresebb újságolvasási szokásaikra.
Másodszor: a nevelés erőteljes hatást fejt ki sokfajta érték- és attitűdtényezőre. Egy korábbi kutatás megállapította, hogy Amerikában az oktatás kiterjedtebb és maradandóbb hatású minden egyéb demográfiai összetevőnél. Nevezetesen, a képzettség gyakorta olyan felszabadító befolyással bír, amely ellensúlyozza a magas jövedelmet – utóbbi ugyanis konzervatív gondolkodásra tesz hajlamossá.
A képzettség közvetlen hatásain túlmenően, a zsidók erőteljes érdeklődése a tanulás iránt sok más attitűdöt is befolyásol. A zsidók többsége szerint tanulmányokat folytatni nem pusztán eszköz, hanem belső szükséglet – a tanulás önmagában is pozitív cél. Különféle módon mutatkozik meg a tanulás/képzés fontossága. Először, a zsidók az összes csoport között élen járnak az oktatásra és űrkutatásra szánt közkiadások támogatásában. Másodszor, jelentős különbség látható javukra, a nem-zsidókhoz viszonyítva a tudományba vetett bizalom terén is. Ezzel ellentétes eredmény, hogy az oktatási rendszerbe vetett bizalmuk némiképp alacsonyabb a nem-zsidókéhoz képest (23% ill. 26%). Bizalmukat talán a minőségi képzés iránti nagyfokú igény és a tényleges színvonallal kapcsolatos aggályaik csökkentik. Harmadszor, a zsidók sokkal nagyobb valószínűséggel helyezik a rangsor élére az önálló gondolkodást, mint legfőbb gyermeki értéket (71% a nem-zsidók 50%-ához képest). Negyedszer, míg a zsidók a legtöbb csoportnál elfogadóbbak az integráció és a faji egyenlőség kérdésében, az ő rangsorukban áll legalacsonyabb helyen az iskolai buszoztatás1 támogatása, ami feltehetőleg a minőségi oktatással kapcsolatos aggodalmaikat tükrözi.
Ötödször, a polgári szabadságjogok támogatottsága a zsidók körében látványosan magasabb minden vizsgált közösségnél, ám ha gyermekük tanítója egy (egyébként tolerált) deviáns csoportból kerül ki (rasszista, kommunista, kábítószer-élvező, alkoholista, stb.) akkor bizalmuk nagyobbat zuhan, mint a nem zsidóké. (Noha még így is a legmagasabb marad.) Mindez azt mutatja, hogy az oktatással, neveléssel kapcsolatos megfontolásaik gyakran felülírnak más szempontokat.
Végül, vallási kérdésekben a zsidók jóval kisebb valószínűséggel állítják a Bibliáról, hogy az autentikusan Isten szava. Míg ez kétségkívül egyfajta vallási meggyőződést tükröz, a háttérben alighanem erős kritikai, tudás-alapú szemlélet húzódik meg. Összegezve: az ismeretszerzés, a tudományok és az oktatás nagyfokú megbecsülése nagyon sokféleképpen gyakorol befolyást az attitűdökre.
A második fő értékcsoport a zsidók individualizmushoz és erkölcsi autonómiához való viszonyát vizsgálja. Az eredmények nagy eltéréseket mutatnak zsidók és nem-zsidók között: a szexuális erkölcs, az abortuszhoz való jog, az öngyilkosság, az eutanázia, polgári szabadságjogok, a vallási és különféle csoportosulások kérdéskörében a zsidók következetesen az egyénre bízott döntést pártolják inkább, mint a kormány vagy a társadalmi konvenciók korlátozta választást. Egyfelől a zsidók jobban hajlanak az abortusz és a marihuána fogyasztás legalizálására, elfogadóbbak az öngyilkosság és a szabad szexuális identitás-választás iránt, továbbá több más kérdésben is toleránsabbak, minthogy a választás lehetőségét az egyes individuum előtt kívánják nyitva hagyni.
A harmadik értékcsoport a liberális hajlandóságot vizsgálja. A zsidók mindenekelőtt a politikában és szavazási szokásaikban mutatják ki liberális kötődésüket. Pártpreferenciájuk egyhangúan Demokrata-párti, önmagukat pedig liberálisként határozzák meg. Másodszor: támogatóbbak a kisebbségi jogok ügyében. Előnyben részesítik a nemi egyenlőséget hirdető modern nézeteket, támogatják az integrációt és a faji egyenlőséget. Végül, kisebb mértékben, a kormányzati kiadások és politika terén is liberális álláspontot foglalnak el. Inkább támogatják a szociális kiadásokat, és kevesebbet költenének olyan konzervatív ügyekre, mint a hadsereg, a bűnüldözés vagy a kábítószer elleni küzdelem.
Egy kisebb, de világos értékmező a zsidók urbánus orientációjáról tanúskodik. A zsidók túlnyomórészt a nagyvárosokban élnek, s ezt szemléletmódjuk is nagyban visszatükrözi. Erősebben támogatják a városok, a tömegközlekedés fejlesztését. Ők félnek leginkább éjszaka egyedül kimenni az utcára, viszont ők tartanak a legkisebb valószínűséggel fegyvert, vagy vesznek részt vadászatokon.
Az ötödik értékmező azt mutatja, hogy a hadsereg a zsidók alacsony támogatását bírja. Bizalmi indexük a katonaság iránt alacsony, s szívesen nyirbálnák meg a hadi kiadásokat. Ez annak is betudható, hogy nem igazán tartanak egy esetleges harmadik világháborútól.
A hatodik mező a zsidók nem büntető, nem tekintélyelvű attitűdjeiről tanúskodik. Nem tartják nagyra az engedelmességet a gyermeki értékek rangsorában, valamint kevéssé hívei a testi fenyítésnek.
Összegezve, az amerikai zsidókat az alábbi fő értékek mentén lehet jellemezni: 1. magas szintű képzettség és tanulás iránti igény; 2. az egyéni és választási szabadság nagyra értékelése; 3. más szabadelvű értékek, mint a kisebbségi és csoportjogok, valamint a társadalmi igazságosság elvének támogatása; 4. urbánus kötődés; 5. nem büntető gyereknevelés; 6. a katonaság iránti szkepticizmus.
A fentiek alapján elmondható, hogy a zsidók, dacára az amerikai lakosságon belüli csökkenő arányszámuknak, a vegyes házasságok magas számának és földrajzi szétszóródásuknak, mégis képesek voltak sajátos arculatukat megőrizni. Továbbá a zsidók által felvállalt értékek – mint az oktatás fontosságába vetett hit vagy az individualizmus – mára az amerikai lakosság szélesebb köreiben is meggyökereztek.
Sziklai Éva fordítása
1 A különböző lakónegyedekben élő tanulókat az iskolabusz viszi az iskolába, ekképp segítve elő az etnikai csoportok keveredését és integrálódását.
Címkék:2006-03