Csezsihisz, PZSH, ellenzék
Szegő Péter
Prága zsidóságáról
A tízmilliós Csehországban, becslések alapján, legalább húszezer zsidó él, a prágai hitközségnek azonban csak 1600 tagja van. Ehhez képest a belharcok (lásd: Prágai zsidó viták, Szombat, 2005. április) továbbra sem csitulnak.
Megérkezve a zsidónegyedbe, először Alexandra (Szása) Postovitot kerestem fel. A harminc év körüli, megjelenésében is ortodox Szása zsidó témájú képeket, rézkarcokat, festményeket, szobrokat árul a Maisel zsinagógával srégen szembeni kis boltban. Tekintettel arra, hogy négy hónappal korábban vettem nála egy tusrajzot, amely szombatot ünneplő zsidó családot ábrázol, reméltem, hogy emlékszik rám, és hálából mesélni fog. Emlékezni ugyan nem emlékezett, de amikor elmondtam neki, hogy egy budapesti zsidó folyóirat számára szeretnék vele interjút készíteni, készségesen mondott igent.
Szása csehszlovákiai zsidó anya és szovjet zsidó apa gyermekeként született Kijevben. Anyanyelve egyszerre lett a cseh, az orosz, és apai nagyszüleinek köszönhetően a jiddis. Amikor megkérdezem, hogy orosz-e, így válaszol: „Nem, zsidó vagyok.” Nem hagyom annyiban, felteszem a kérdést: „Ön cseh?” „Nem, zsidó vagyok” – ismétli nevetve. 1992-ben alijázott, telepesként élt Ciszjordániában, majd négy éve Izraelből Prágába költözött. Tekintettel arra, hogy azon négy ciszjordániai zsidó telep egyikének egykori lakójaként, amelyet 2005 őszén felszámoltak, Izraelben nincs otthona, így zsidó identitása és izraeli útlevele ellenére sincs kedve hazaköltözni: „Talán pár év múlva, de most még túl nehéz lenne – fogalmaz. – Az én földem Izraelé és nem a palesztinoké” – teszi hozzá.
A prágai zsidó közösségi életben Szása, bár tagja a „hivatalos” Prágai Zsidó Hitközségnek, a Chábád Lubavicsi Mozgalom istentiszteleteit látogatja. Egyfelől nem kíváncsi a kicsinyes marakodásokra, másrészt a PZSH-val szemben súlyos fenntartásai vannak: a belharcokban a novemberi elnökválasztáson vereséget szenvedett Tomás Jel ineket támogatta, annak ultramodern és szekuláris volta ellenére. Úgy látja: Jelinek próbált javítani azoknak az idős embereknek a szociális helyzetén, akik erre rászorultak, míg a Chábád zsidóságát, illetve a Chábád vezető prágai rabbijának, Manish Barashnak rabbi mivoltát kétségbevonó Karol Ephraim Sidon, a novemberben győztes ellentáborhoz tartozó országos főrabbi csak a saját pecsenyéjét sütögeti.
Bár Szása Izraelben minden szombaton járt zsinagógába, Prágában csak évente négyszer – újévkor, hosszúnapon, hanukakor és pészáhkor – vesz részt istentiszteleten: hetven kilométerre lakik Prágától, és az előírásokat betartva nehéz lenne minden szombaton ott lennie. Otthon azonban szigorúan betartja a Törvényt, például két frizsider van a konyhájában.
A CSEZSIHISZ ERNYŐSZERVEZET
A Csehországi Zsidó Hitközségek Országos Szervezetének (Csezsihisz) ügyvezető igazgatója, Tomás Kraus szerint a PZSH legutóbbi elnökválasztásával vége a marakodásnak. A tagság többségéhez hasonlóan ő is döbbenten figyelte az elmúlt időszak eseményeit, s nem tudta megemészteni, hogy a viták a végtelenségig elfajult veszekedéssé váltak, a felek ellenséggé nyilvánították egymást, ráadásul tették mindezt Csehország egész közvéleménye előtt.
Kraus azt reméli, hogy a november 6-i hitközségi elnökválasztással – ahol a Sidon-párti jelölt, a felvidéki magyar származású Bányai Frantisek mintegy 420-300-ra legyőzte Jelineket – lenyugodtak a kedélyek. Reményét arra alapozza, hogy az elnökválasztás után Jelinekék bejelentették: „konstruktív ellenzékként” fognak működni a továbbiakban. Kraus, aki Jelinek programját jónak, annak tálalását azonban rosszindulatúnak, agresszívnek és rágalmazónak tartotta. Bányaira szavazott. Az ügyvezető igazgató azt is Jelinekék szemére hányja, hogy a harcokba bevonták a Csezsihiszen kívüli Chábádot. Saját magát függetlennek tartja: mindkét oldalon vannak barátai – ezek húsz- vagy akár negyvenéves barátságok, amelyeket nem hajlandó feláldozni a politika oltárán -, és mindkét oldalt egyformán elítéli a viszály elmérgesítése és az ellentéteknek a szélesebb médiában történt közzététele miatt. Úgy látja: a feleknek sikerült szisztematikus munkával, vállvetve lerombolniuk a zsidóság pozitív képét, hatalmas erkölcsi károkat okozva ezzel. A csehországi zsidó közösségnek a nem zsidó társadalomban is érezhető volt egyfajta nimbusza, pozitív megítélése: egységéről és szolidaritásáról volt híres a zsidóság, s ez most semmivé vált – véli Kraus. Szerinte a jelinekiánusok joggal vetették Sidon szemére ortodoxizáló törekvéseit, másik vádjuk azonban – hogy a főrabbi meglopta a hitközséget – puszta rágalom. Az ortodoxizáció jegyében a főrabbi a Csezsihisz-tagság feltételéül szabta volna a halacha szerinti zsidóságot, ezt azonban nem tudta keresztülvinni. E hozzáállás az ügyvezető igazgató szerint idegen a hagyományosan nyitott és szekuláris csehországi zsidóságtól. „Ha a hazatérési törvény szerinti zsidó mivolt jó Izraelnek, akkor nekünk is jó. Ha valaki, akinek csak az apja zsidó, Izraelnek zsidó, és Hitlernek is zsidó, akkor nekünk is az” – érvel nevetve. A halacha szerinti zsidóságot elvárni illúzió: a vegyes házasságok már a háború előtt is gyakoriak voltak Csehországban, és mivel a félzsidókat csak 1944 végén gyűjtötték össze Theresienstadtban, ezek az emberek már nem jutottak el Auschwitzba, így a túlélési esélyeik is sokkal jobbak voltak, mint az egész- zsidóknak (vagy hogy mondják). Vagyis a csehországi zsidók jelentős része nem felel meg a halachikus követelményeknek.
A Csezsihisznek mintegy háromezer regisztrált tagja van (ebből 1600 az 1,2 milliós Prágában), pedig a becslés alapján egész Csehországban legalább húszezer zsidó élhet. Összehasonlítva a Csezsihiszt a Mazsihiszszel, Kraus lényeges különbségnek tartja, hogy a Mazsihisz kifejezetten a hitközségek szövetsége, míg a Csezsihisz ernyőszervezet, ahova minden és mindenki elfér, aki és ami zsidó: tagja Csehország tíz hitközsége és tíz egyéb szervezet, mint például a Soá-túlélők Szövetsége, a Makkabi Prága Sportegyesület, a B’nai B’rith stb.
A csehországi zsidók túlnyomó többsége cseh anyanyelvű. A jiddis sosem játszott lényeges szerepet Csehországban. A német nyelvi befolyás 1918-ig nagyon erős volt, majd a két világháború között némileg csökkenő intenzitással, de fennmaradt. (Az 1930-as népszámlálás szerint az akkor majdnem 15 milliós Csehszlovákiában 3,3 millió német élt. másfélszer annyi, mint tót.) 1918 után Galíciából érkeztek zsidók Prágába, ekkor jelent meg a jiddis nyelv, de nem lett dominánssá. A II. világháború után a kárpátaljai zsidók egy része, akik visszatértek Auschwitzból, és akik úgy emlékeztek a két világháború közötti Csehszlovákiára, mint arra az államra, amely próbált valamit tenni az iszonyú nyomor felszámolása érdekében, amely alapvetően jellemezte a kárpátaljai zsidóságot – ezt a szociális problémát, sajátos módszerekkel ugyan, de a magyar állam végül 1944 tavaszán gyorsan megoldotta -, a Szovjetunió helyett az akkor még demokratikusnak tűnő Csehszlovákiát választotta, és Prágába költözött. így 1945-ben ismét jiddisül beszélő zsidók jelentek meg Prágában, igaz, az egy évvel korábbi magyar-német együttműködés precizitásának köszönhetően nem túl nagy számban. Manapság csak néhány, többségében nagyon idős ember bírja a nyelvet. A kelet-közép-európai sors fintora, hogy a jiddisül tudó, nagyon idős prágaiak halmaza a magyarul tudó nagyon idős prágaiak halmazának részhalmaza.
KÜLÖNÖS VÁLASZTÁS
E részhalmaz oszlopa a prágai zsidó élet különleges színfoltja, a 84. évében járó Schwarcz Viktor. A Kassán született és 1945-ig ott élt Schwarcz úr tökéletesen beszél magyarul. 1944 végén megszökött a kárpátaljai munkaszolgálatból, és jelentkezett a Vörös Hadseregbe. Párhetes kiképzés után kikerült a frontra. Részt vett szülővárosa megszállásában/felszabadításában, s úgy volt, hogy részt vesz Auschwitz – ahol 54 rokonát ölték meg a magyar hatóságok aktív közreműködésével – felszabadításában is, csak az utolsó pillanatban délebbre irányították, ahol megsebesült; a golyó azóta is a lábában van. 1945 óta Prágában él, s vegyészmérnökként dolgozott.
Schwarcz úr rendíthetetlen jelinekiánus, s nem ismeri el a novemberi elnökválasztás eredményét: állítása szerint ugyanis a mandátumvizsgáló bizottság elnöke, Pavel Werner – legalábbis interjúalanyunk véleménye szerint – „választási csalás miatt” – nem írta alá a választások végeredményét hitelesítő jegyzőkönyvet.
A prágai Chábád 1997-ben alakult meg – meséli a szovjet zsidó szülők gyermekeként Brooklynban született Manis Barash, 35 év körüli vezető rabbi. Céljuk, hogy a zsinagógának visszaadják eredeti funkcióját, mert „a zsinagóga zsinagóga, és nem múzeum”. Úgy látja: amíg a „hivatásos” zsidóság a múltba réved, addig ők a jövőbe tekintenek, és tartalommal töltik meg a prágai zsidó közösségi életet, például óvodát és vasárnapi iskolát működtetnek, illetve jesivaprogramjuk is van. A Chábádnak nincs tagsága; a velük valamilyen kapcsolatban állók számát a vezető rabbi országos szinten nyolcszázra becsüli. Többségük cseh állampolgár, de vannak köztük hosszabb-rövidebb időre Prágába költözött külföldiek, főleg Izraelből és az Egyesült Államokból. (A nyolcszázból a Szása által említett kétszáz a kemény mag lehet.)
Habár a Chábád nem tagja a Csezsihisznek, Barashnak van véleménye a belvillongásokról: annak ellenére, hogy Jelinek teljesen szekuláris, őt támogatta. Jelinek – így Barash – megpróbálta megújítani a dohos, levegőtlen, régi, részben még a kommunizmusból fennmaradt struktúrát.
Az ifjú rabbi zsidóként és amerikai állampolgárként egyelőre Prágában szeretne élni, és most már inkább otthon érzi magát a cseh fővárosban, mint New Yorkban. Hogy örökre Prágában marad-e, nem tudja.
Leo Pavláthoz, a Prágai Zsidó Múzeum igazgatójához nem volt könnyű bejutni: idén százéves a PZSM, és ebből az alkalomból konferenciák, hangversenyek, társadalmi események, színházi és mozielőadások egész sorát szervezik.
A PZSM Európa egyik legnagyobb zsidó múzeuma. Része többek közt öt zsinagóga, a temető és a temetőhöz tartozó ravatalozó. Rendszeres állami támogatást nem kap, néha pályázatokon nyer el állami pénzeket. 2004-ben 637 ezer látogatója volt, s tekintve, hogy 550 korona egy teljes árú belépő a múzeum összes épületébe, az anyagi stabilitás biztosított: 2004-ben a bevételek bő 90 százaléka, 172,5 millió korona származott a belépőjegyekből.
A prágai zsidó belharcokra térve az igazgató nagyon határozottan foglal állást a jelenlegi vezetés mellett. Akárcsak Tomás Kraus, ő is úgy látja: a Jelinekék által alkalmazott egész pályás letámadás elfogadhatatlan. Pavlát szerint ráadásul Jelinek olyan, a PZSM működésével kapcsolatos érdemeket tulajdonított magának, amikhez semmi köze sem volt, tekintve, hogy a múzeumot ő – mármint Pavlát – vezeti már 1994-től.
ÚJ ZSIDÓ HITKÖZSÉG?
Az ezüstérmes elnökjelölt, Tomás Jelinek azt nehezményezi, hogy Sidonék akadályozzák a pluralizációt: például elzárkóznak attól, hogy a Chábád is a Csezsihisz részévé váljék. Úgy látja továbbá, hogy a PZSM bevételei felett csak a Sidon-Bányai szárny diszponál, ők nem. Jelinek – harcostársával, Schwarcz Viktorral ellentétben – elismeri a novemberi választási eredményt, de hatvan támogatójával (köztük Schwarcz úrral) aláírt egy nyílt levelet, amelyben azt követeli, hogy a választással kapcsolatos valamennyi dokumentumot hozzák nyilvánosságra, és ezek legyenek szabadon vizsgálhatók. Szerinte Bányaiék megpróbáltak csalni, de nem tartja bizonyítottnak, hogy ez sikerült is nekik. Gondolkozik egy új zsidó hitközség megalakításán, de mindez nem csak tőle, hanem támogatóitól is függ – teszi hozzá.
Zsidó élet a zsidónegyeden kívül is van Prágában. Jelinekék egyik bázisa, a Jeruzsálem utcai – Budapesten van Moszkva tér és Bukarest utca; Jeruzsálemről nincs közterület elnevezve – Jubileumi zsinagóga (az elnevezés onnan ered, hogy 1908-ban, Ferenc József uralkodásának 60. évfordulója alkalmából avatták fel), kívülről gyönyörűen felújítva. Valószínűleg belülről is, de zárva.
A zsidóságot zárójelbe téve nosztalgiából meglátogatom az 507 éves U Flekut. Fénykoromban, 1990 augusztusában, a Stones koncertje előtt itt sörözgettünk barátaimmal (a koncert után Havel elnök pedig ide hozta el Jaggeréket); egyikük a 13 fokos, U Fleku-féle sörből négy óra alatt nyolc korsóval nyomott le. „Pörköltlében” forgott mindkét szeme, de stabilan állt. (Anno 720 forint volt a Pesten megvett belépő; a 120 ezres, dugig megtelt Szpartakiád-stadionban 15 ezren voltunk magyarok. Bill Wyman basszusozott még a Köveknél, és Anettka sem akart még MDF-es tanácsadó vagy mi lenni. Király volt nagyon minden.) Akárcsak akkor, most is telt ház, pedig este Jaggerék nem játszanak Prágában. 240 korona egy főétel, ez Prágában soknak számít: 200 koronából a cseh fővárosban nagyot lehet enni plusz inni.
Péntek este az ultrareformista Zsidó Liberális Uniónál, az ellenzék erős bástyájánál veszek részt a Schwarcz úr vezette istentiszteleten. Férfiak, nők együtt, de így sincs ki a minjan. Nem számít.
A pályaudvaron épp azon gondolkozom. hogy kinek van igaza. Hiába hallgattam meg mindkét oldalt, nem látok tisztán. Gondolataimból hirtelen kizökkent a pályaudvar szignáljaként felcsendülő Hatikvának, Erec Izrael himnuszának első négy taktusa, ráadásul 12/8-adban.
Nem tudom, hogy sírjak-e, vagy nevessek.
*
A fenti írás riportsorozatunk része, amelyet az Európai Unióhoz csatlakozott tíz új tagország zsidó közösségeiről készítünk.
Címkék:2006-03