„A Föld négy sarkáról…”
Magyar zsidó kivándorlás Palesztinába a II. világháború első éveiben1
Lázas, forradalmi szöveget olvashatnak a Szombat olvasói Szilágyi Ernő tollából. A textus, melyet az izraeli Yad Vashem Intézet levéltárában, 2003-ban találtam, érzékletesen tárja elénk a cionista mozgalom felhajtóerőit. A lázas mondatokat azonban – írójának eksztatikus lelkesültsége mellett – aktuális történések is indokolták: a zsidóüldözések és az ennek nyomán intenzívebb kivándorlás Palesztinába.2
Szilágyi nem volt akárki: a cionista mozgalom egyik kulcsfigurájaként vett részt Kasztner Rezső és az SS közti tárgyalásokban 1944-ben. A második világháború után visszavonultan élt Budapesten, s a Kádár-rendszer sajátos értelmiségi undergroundja „tagjaként” mestere volt tucatnyi tehetséges és nonkonform fiatalnak, többek között Somogyi Győzőnek, Ungváry Rudolfnak és Vanyó Lászlónak, beszélgetőtársa Tábor Bélának és másoknak.3
Szilágyit és körét messianisztikus hit hajtotta: az események gyorsuló spirálja megerősítette őket egy új, jobb világ építése szükségességében – immár Palesztinában. S hogy Szilágyi és a cionisták szemében a bekövetkező események nem voltak egyértelműen tragikusak, arról jól árulkodik az „Alija” szerzőjének és Marton Edének 1942 szeptemberében Komoly Ottóhoz írott levele, melyben a kivándorlásról ezt írják: „Nem először szerepelt kettőnk között ez a téma, mely mindkettőnket szorongatóan foglalkoztat. Szomorú eseménynek tartjuk, de hiányzik a szótárunkból a ’katasztrófa’ kifejezés. Úgy érezzük, hogy mindent, ami a zsidó életben történik, a cionisták pozitív előjellel tudnak ellátni, s a rosszat is bizonyos vonatkozásban hajtóerőnek használhatják fel…”4
DE HOGYAN IS ZAJLOTTAK AZ ESEMÉNYEK?
A második világháború kezdetén, Ausztriából-Németországból, Szlovákiából, Lengyelországból menekült zsidók ezrei áramlottak be Magyarországra, s a zsidóság új keletű fenyegetettsége nagyban előmozdította a Palesztinába irányuló kivándorlást. Nincs arra közvetlenül utaló jel, hogy a cionista aktivitás megerősödése és a magyar zsidók disszimilációja között ekkor még oksági viszony állt volna fenn. A disszimilációs magatartás – mintegy Spätreflexként – a holokauszt után terjedt el a magyar zsidóság között, míg a „nagy” háború elején csak nyomait láthattuk ennek. Ennek elméleti és gyakorlati okai is voltak: a cionizmus azokban az országokban ért el sikereket, ahol – és ez az eredeti herzli intencióknak is megfelelt – üldözték a zsidókat. Lengyelországban, a balti államokban nagyon erős volt a cionizmus, Magyarországon viszont gyenge. Asher Cohen szerint 1938-39 után körülbelül ötezer tagja volt a cionista mozgalmaknak, és ebbe bele kell érteni a cionista nőszövetség, a WIZO tagjait is. A cionista ifjúsági csoportoknak további ezerötszáz tagjuk volt. Ezzel ellentétben Karády Viktor és Hava Eichler összesen 2000-2500 cionistával számolt. A területi visszacsatolások után a cionisták létszáma körülbelül 10-12 000 lehetett. Az 1930-as évek elején az eladott sékelek száma 7300 körül volt, míg 1939-re ez a szám 28 000-re növekedett. A változás nagy, de nem óriási – és nem a magyar zsidók lettek cionistává, hanem a területi változások okozták a cionisták számának növekedését.
A legális kivándorlás technikailag úgy folyt, hogy a Palesztinában legitim mandátummal rendelkező brit mandatárius kormány a certifikátokat (Zertifikaten), vagyis a bevándorlási engedélyeket a Jewish Agencynak (Szochnut) adta oda. Az 1929-ben alapított Jewish Agency (melyet a cionizmus „külügyminisztériumának” tartottak) ezeket fiatalok esetében a hachsarákon (azaz cionista elő/felkészítő központokban) való, általában kétéves részvételhez kötötte. A Jewish Agency a certifikátok elosztásánál azt vette figyelembe, hogy az adott országban milyen erős a cionista mozgalom és milyen mértékben veszélyeztetett az ott élő zsidóság.5 A II. világháború előtti cionizmus „minőségi” és nem „mennyiségi” alijára, azaz nem a tömegbevándorlásra, hanem válogatott és főleg megfelelő kiképzésben részesült emberek betelepítésére törekedett. A nácizmus előretörése, a zsidóság veszélyeztetettsége azonban megváltoztatta ezeket az igényeket, hogy aztán 1945 után már teljesen a tömegek felé forduljon a cionista mozgalom.
A Jewish Agency Palesztinán kívüli intézményei az úgynevezett Palesztina Hivatalok voltak. A certifikátokat Magyarországon is a Palesztina Hivatal osztotta szét, és elvileg felügyelte a hachsarákat. A certifikátok szétosztása mindig sok feszültséget okozott, mert a különféle orientációjú pártok általában kevesellték a nekik juttatott engedélyeket, és panaszkodó levelek kel árasztották el a cionista anyapártok palesztinai központjait.
A világ nem volt fehér-fekete: a cionistáknak is voltak kormányzati, illetve államigazgatási kapcsolataik. A revizionisták 1938-ban – állítólag – jó viszonyt építettek ki Pásztói Anionnal, a KEOKH (Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hatóság) munkatársával, s az 1939-es alija lebonyolításában már a külügyi apparátus némely tagja is segített.6 Pásztóinak – aki elsősorban az útlevelek megszervezésében segédkezett – jó kapcsolatai voltak dr. Krausz Miklóssal (Mose), a kivándorlásokat koordináló Palesztina Hivatal vezetőjével is. Krausz ugyanis arra hivatkozott, hogy Pásztói segítségével sikerült elérnie 1939-ben, hogy Munkácson és Kolozsváron irodát nyithasson a hivatal.7 1938-ban pedig, amikor Nachum Goldmann, a Jewish Agency Népszövetséghez delegált képviselője Magyarországra akart látogatni, Pásztóy mutatta be Krauszt Sombor-Schweinitzer Józsefnek, a rendőrség politikai osztálya vezetőjének, aki engedélyezte Goldmann útját és előadását, sőt még meg is hallgatta azt.8
A britek 1939 májusában kiadták híressé vált „Fehér könyv”-üket, melyet már a múltban is többször megtettek. Az 1939-es kiadvány 75 000-ben szabta meg a zsidó bevándorlók számát, ráadásul 1944. március 1-je után a zsidó bevándorlást arab jóváhagyástól tette függővé. A „Fehér könyv” kiadása meggyorsította az illegális aliják számát, hiszen a cionistákat (még a baloldaliakat is) roppant módon feldühítette, hogy a zsidóüldözések árnyékában korlátozzák a zsidó kivándorlást.
A kivándorlás különféle nehézségekkel nézett szembe. Egyrészt jelen volt a Magyarországhoz visszacsatolt területek problémája. 1939. július 9- én – Chaim Barlas jelenlétében – avatták fel a Jewish Agency Palesztina Hivatala kárpátaljai irodáját, munkácsi központtal. A munkácsiak viszont fel lázadtak az ellen, hogy – legalábbis az ő nézetük szerint – alig juttattak certifikátot a kárpátaljaiaknak. Berger Zsigmond, a helyi szervezet vezetője panaszaira Budapestről azzal reagáltak, hogy felhívták figyelmét, tartózkodjék minden cionista tevékenységtől, mire Berger azzal fenyegetőzött, hogy a Szochnut elé viszi az ügyet.9
1943 nyarán Zsidó Kivándorlási Tanács alakult, mely több zsidó szervezetet fogott össze.10 Az erről szóló „Emlékirat” leszögezte, hogy a M1PI (a Párfogó Iroda) keretében fog működni, s a dokumentum azt is leszögezte, hogy: „A Palesztinába leendő kivándorlás tehát a Palesztina Hivatal útján, más országokba pedig oly engedményesek bevonásával fog történni, akiknek a m. kir. Belügyminisztérium az, erre vonatkozó engedélyeket kiszolgáltatja.”11 Azt is leszögezték, hogy az „előkészítő telepek” és az ifjúsági otthonok is a MIPI és a Palesztina Hivatal közös felügyelete alatt állnak majd. A sajátos magyar színt a magyar zsidó falu fogja képviselni Palesztinában.12 „A tanács célja: a kivándorlásra kész magyarországi zsidóságot
gyakorlati munkára való szakszerű kiképzéssel,
pályaválasztási tanácsadással,
kulturális és lelki felkészítéssel,
idegen nyelvekre való oktatással
a kivándorlásra és az ország határain túl való letelepedésre alkalmassá tenni.”14 A Tanács elsősorban a Pro-Palesztina Szövetséggel számolt, amely a nagyobb felekezeti kooperáció felé mutatott utat.
1943 decemberében a kivándorlással foglalkozó zsidó szervezetek nyilatkozatot tettek közzé (Állásfoglalás a Magyarországi Aut. Ortodox Központi Irodának a cionista intézményekkel szemben elfoglalt álláspontja ügyében).14 A problémát az okozta, hogy az ortodoxia magyarországi központi adminisztratív szerve, a Központi Iroda elnöksége – egy levélre hivatkozva – közölte, hogy „a cionizmussal és annak alapjaival szemben változatlanul fennállónak az orthodoxia vezetőinek régebben hozott ellenző határozata”. Az „aszara”-nak vagy „iszur”-nak nevezett tiltás 1904-re megy vissza, ekkor jelent meg – a váci, a huszti és a hunfalvai rabbi kezdeményezésére – egy tilalom a cionizmus és a Mizrachi mozgalom ellen, melyet közel 120 rabbi írt alá. Ezt a tilalmat az 1920-as években megújították, bár már „csak” a trianoni Magyarország pár rabbitekintélye írta alá.
A válasz sem késett: a kivándorlási szervezetek – amellett, hogy anakronisztikusnak nyilvánították ezt a hozzáállást – megtagadták az alijalehetőséget azoktól, akik azonosították magukat a határozattal, és akiket felelősnek tartottak a tilalomért. Ugyanakkor azt is kijelentették, hogy ez nem vonatkozik azokra az ortodoxokra, „akik a múltban és a jövőben aktív módon részt vettek, illetve részt kívánnak venni a palesztinai országépítés munkájában ”, l5Egy dátum nélküli s a Palesztina Hivataltól származó dokumentum is megerősíti azt, hogy legalábbis igyekeztek betartani ezt a tiltást.16 A dokumentum kibocsátója (valószínűleg a hivatal vezetője, Krausz Miklós, vagy valamelyik beosztottja) beleegyezését adja ahhoz, hogy a M1PI ügyvezetője a „legközelebbi csoportban” 10 helyet betölthessen a menekültekkel. Ám az egyik feltétel a következő: ,. Tekintettel arra, hogy az orthodox szervezet által korábban kimondott ’aszarah’ még fennáll, ennek fennállása folytán és tartama alatt a MIPI nem jelölhet olyan Erecbe vándorolni szándékozó zsidó testvéreket, akiknek rokonai unokatestvérig bezárólag magyarországi orthodox hitközségben rabbi, elnöki vagy elöljárói állást töltenek be. Nem vonatkozik ez a korlátozás olyan 13 éven aluli menekültekre, akiknek az apja nem él. ”17 Ugyanezt a szabályt terjesztették ki a menekültek gyerekeire is, s abban állapodtak meg, hogy addig megy a jelölés, amíg el nem érik ezt a számot.
A Palesztina Hivatal munkájával egyébként még a Magyar Cionista Szövetség vezetői is elégedetlenek voltak. Egy 1943 márciusában keletkezett dokumentum szerint nem a megfelelő emberek kivándorlását támogatják, nem tartják be az MCSz „irányelveit” s különféle szervezési problémákat is a hivatal nyakába varrtak.18 Azt is kritizálták, hogy a pénz- forgalom nem kellően ellenőrizhető, az aliják költségvetését nem szavaztatják meg kellő időben az elnökséggel, a hivatal nem a megfelelő időben ülésezik s egyáltalán: nem készíti fel a fiatalokat és hozzátartozóikat a különféle viszontagságokra: a legutóbbi
alijahnál például a hozzátartozók a legutolsó percekben sem tudták, hogy hol búcsúzhatnak el hozzátartozóiktól, hogy a kivándorlók hova vihetik csomagjaikat. és hogy azok hogyan kerülnek ki az állomásra… ”19
A Palesztina Hivatalnál történő változtatás igényére világított rá pár szatmárnémeti cionista levele Marton Ernő főszerkesztőnek, az Észak-erdélyi Cionisták vezetőjének Kolozsvárra, 1943. december 26-án. A levél, bár partikulárisnak tűnik, súlyos problémáról ad számot. 1943 augusztusában közölte velük a budapesti, majd a kolozsvári Palesztina Hivatal, hogy 11 szatmári „vatik” (azaz „régi cionista”) certifikátot kapott. Amikor megtudták, hogy kik is mennek, tiltakoztak., hiszen „a közölt nevek között legnagyobb felháborodásunkra első helyen 6 olyan ember szerepelt, akik az Erecnek és a cionista gondolatnak mindig nyílt ellenségei voltak, nagyrészt igen gazdag üzletemberek, köztük olyan is, aki erkölcsi szempontból súlyosan kifogásolható”. A szatmárnémeti cionisták azért panaszolták fel az esetet, mert számos régi cionista, aki már felszámolta egzisztenciáját, nem kapott certifikátot. Ez 140-180 embert érintett. A tiltakozás nem volt teljesen eredménytelen: értekezletet tartottak Budapesten (ezen részt vett Komoly Ottó, és a tiltakozók képviselője is), ám csak egy „szordinós” tiltakozó levél született. Az isztambuli központ magyarázkodott, majd újabb certifikátokat ígért, miközben a szatmári „veterán cionisták” elutaztak az országból. A szatmáriak gyanakodtak a pesti Palesztina Hivatalra, majd – jobb híján – lemondtak tisztségeikről, és minden iratot Mártonnak ígértek.21
A kivándorlás körülményeinek aprólékos részletezése ne feledtesse velünk. hogy ebben az időben a cionista mozgalmak tevékenységét a náci Európából való menekülés motiválta: élet és halál kérdései forogtak kockán. A Szilágyi szövegében szereplő kivándorlók legális úton, bár nem minden komplikáció nélkül hagyták el Magyarországot. A szervezők lázas tempóját a közelgő végzet tudata diktálta, s ennek ismeretében olvassuk e gyönyörű sorokat.
Jegyzetek
1 Szövegem egy korábbi variánsa Legális és illegális kivándorlás Palesztinába címen olvasható. In: „Szólj Izrael fiaihoz…”(Mózes II. könyve 31.13.) Budapest, 2002, Bethlen Téri Füzetek, 87-97. Felhasználtam Flava Eichler: Cionut ve Noar Be-Hungarija ben ste milhamot haolam című müvét; Rámát Gan, 1982. PHD Thesis, 160-214. (A továbbiakban: Eichler.)
2 Yad Vashem Archives (YVA), P-31.
3 Bővebben: Szilágyi Ernő: Egy Ismeretlen a magyar vészkorszakról. Budapest, 2005, Akadémiai Kiadó. A szöveget gondozta, a lábjegyzeteket, és a kísérőtanulmányokat írta: Novák Attila.
4 Szilágyi Ernő és Marton Ede (KKL – a Pro Palesztina Szövetség Kolonizációs Szakosztálya) levele Komoly Ottóhoz (Bp., 1942. szeptember 28.).
5 Különféle certifikáttípusok léteztek: a tőkéscertifikátot az kaphatta meg, aki 1000 angol fontot tud kivinni Palesztinába. Magyarországról azonban problémás volt ekkora összeg kivitele. Létezett szakember-certifikát (mérnököknek, iparosoknak) és chaluccertifikát is.
6 A Betár 1937 és 1938 nyarán (Ausztrián, illetve Jugoszlávián keresztül) már indított ún. „Alija-bét” csoportokat Palesztinába. 1938 decemberében indult el az első hajó Budapestről, kb. 150 utassal.
7 Magyarul Beszélő Zsidóság Emlékmúzeuma (Cfát, Izrael). H.473.7063. Dr. Asher Cohen interjúja Mose Krausszal (1978. 12. 28).
8 In: uo.
9 Berger Zsigmond levele Komoly Ottóhoz. Munkács, 1943. február 22. In: YV P-31 38.
10 1943. június 15. „Emlékirat…” In: YV P- 31 38.
11 In: uo.
12 „…A Tanács a zsidó társadalom fokozott áldozatkészségének igénybevétele által arra törekszik, hogy a palesztinai kivándorlás előmozdítása érdekében a kolonizációs szakosztály, valamint a felépítési szakosztály a kitűzött céllal arányban álló támogatást nyerjenek, és olyan formában, hogy a gyűjtendő összegek a Pro-Palesztina Szövetségnél volnának befizetve, mely intézmény a m. kir. Belügyminisztérium, valamint a Magyar Nemzeti Bank engedélyével a Palesztinában működő Keren Kayemeth Leisrael és Keren Hajeszod elnevezésű alapok címére utalná át…” In: uo.
13 In: uo.
14 1943. december 24. In: YV P 31 38. A szöveget jegyezték: MCSz (Komoly Ottó), KKL (Szilágyi Ernő sk. üv. elnök), KH (dr. Izsák Ede elnök), PH (Salamon Mihály elnök), Erdély Cionistái képviseletében (dr. Marton Ernő), Az Ország Mizrachista Cionistái képviseletében (Franki Jenő), Kárpátalja Cionistái képviseletében (Berger Zsigmond).
15 In: uo.
16 In: P 31 38.
17 In: uo.
18 1943. március 9. (A levelet valószínűleg Komoly Ottó írta.) In: YVA P 31 38.
19 In: uo.
20 In: P 31 38. A levelet dr. Schwartz Lajos, dr. Rosenfeld Andor, dr. Rosenfeld Andorné, Salamon Ármin, Weisz Elemér és Klein Sándor írta alá.
21 „Mert itt a zsidók azt beszélik és szentül hiszik, hogy a certifikátoknak fix áruk van, Budapesten – úgy mondják – széltében-hosszában van egy „fekete PH”, ahol letétbe kell helyezni a megszabott összeget, ennek ellenében heteken belül szállítják a kész certifikátot, de – mondják – nem olyat, mint a cionistáké, amivel nem lehet utazni, hanem olyat, amely vízumokkal is el van látva.” In: uo.
Címkék:2006-01