Szakadékjátszma
Tatjána váltott néhány szót a barátnőjével
ő holnap este színház helyett a hangversenyprogramot választja, felszabadult a jegye. A Tagankán a Három nővért játsszák. Alig lehet bejutni. A Tanárnőnk együtt volt ösztöndíjas itt az Igazgató magyar feleségével. Ő szerzett jegyeket
szeretem Csehovot is
mi az, hogy is?
elsősorban Dosztojevszkijjel foglalkozom
este fél hétkor a Taganka előtt, nyújtott kezet Tatjána. Kerekes Endre férfiasnak érezte a kézszorítását
odatalálsz?
megnézem a térképen
ezt az álló időt nem értettem, fordult Tatjána barátnője a Tanárnőhöz, errefelé, mondta a Tanárnő, majd megbeszéljük, majd, nem most
Kerekes Endre sietett. A nyolcórai telefonhívásra vissza akart érni a szállodába. Átgondolta, mit mond Major Lászlónak, ha érdeklődik a napjáról. A mauzóleum előtt váltotta az új őrség a korábbit. Ismétlődő lépések, mozdulatok. Talán igazságtalan vagyok, gondolta, mert eszébe jutott, hogy a repülőtérről a városba haladó autóbuszon Major László kiigazította a Tanárnőt a háborús városvédelemben meghaltak számáról, talán ezeknek az őrségben álló katonáknak az apja, a nagyapja is a halottak között volt
nyitotta a szobája ajtaját
csengett a telefon
milyen volt a napja, Endre?
jó… kellemes…
merre járt?
sétáltam a folyóparton, a Vörös téren. Megnéztem az őrségváltást. Benéztem egy régi templomba
imponáló az őrségváltás… szeretem nézni…
érdekes… gyakorolok… újrajátszok egy-két Kaszparov-játszmát
nagyszerű… pihenjen, reggel hívom
hátradőlt a karosszékben. Tatjána kézszorításánál érezte, hogy a tenyere bőre is keményebb. A tekintetében sem volt, kereste a szót, kacérság, talált rá, bizalmas volt, baráti, mintha régen ismernék egymást
elővette a sakk-készletét. Kaszparov egyik játszmájának végjátékában a fehér király mellett egy huszár, három gyalog állt szemben a fekete király bástyájával és két gyalogjával. A fehér lépéshátrányba került. A fekete bástya elállta a király és a huszár útját. Döntetlenre adták a játékot. Újrajátszotta a lépéseket. Megtalálta Kaszparov kihagyását. Elégedetten aludt el. Álmában Aljechinnel sétált a tengerparton, katonák érkeztek, közrefogták, ráparancsoltak, tévedés, kiáltotta Aljechin, engem visznek internálni, fojtó tömjénfüst szállt, a nimzóindiai védelmet ajánlom, mondta Aljechin
a reggeli nyolcórás telefoncsengés ébresztette
figyeljen, Endre, hadarta Major László, ma nem megyek magáért. Jött Budapestről egy filmes küldöttség, velük is nekem kell foglalkoznom. Sétáljon, gyakoroljon, pihenjen. Tóth elvtárs érdeklődött az Egyesületből, kérdezte, hogy van, jól, vágott közbe Kerekes Endre, nagyszerű, én is ezt mondtam neki, délig a követségen vagyok, ha bármire szüksége van, hívjon, a névjegyemen van a közvetlen számom. Este nyolckor jelentkezem
este negyed hétkor a színháznál volt. A szállodai szobában kihúzta a telefonzsinórt a konnektorból, ha Major László hívja, majd hálózati hibára hivatkozik
a jegypénztár előtt hosszú sor állt. Hetekre előre váltottak jegyet. Körüljárta az épületet. Feltűnő nagy ablak volt a félemelet magasságában az egyik oldalon
Tatjána három barátnőjével pontosan érkezett. Néhány perccel később a Tanárnő is. Tatjána kézen fogta Kerekes Endrét, bemutatta a Tanárnőnek, régi ismerősök vagyunk, mondta, közben a tenyerébe csúsztatta a színházjegyet, sakkversenyre jött, folytatta Tatjána, nézőnek? kérdezte a Tanárnő, nem, versenyez, nagyszerű, mondta a Tanárnő
tizennyolc óra negyvenkét perc volt
figyelem, mondta a Tanárnő. Az Igazgató második felesége magyar, a barátnőm volt. Kijárta, hogy a színészbejárón mehetünk be. Megmutatja az öltözőfolyosót, a jelmeztárat. Elmondta, hogy ahogy csak tudják, megnehezítik a munkájukat, amíg amerikai vendégjátékon voltak, egy hatalmas ablakot vágtak a nézőtéri oldalfalba, de a férje, az Igazgató kitalált valamit, majd figyeljük meg, hogy mire használja az ablakot. Kettesével megyünk, maga, fiatalember, álljon mellém
Kerekes Endre úgy látta, hogy Tatjána mosolyog
az Igazgató felesége átölelte a Tanárnőt. Intett. Beléptek az öltözők folyosójára. A jelmeztár foglalt, mondta, azt nem tudom megmutatni, most öltöznek be katonaköpenybe a statiszták. Telt ház van minden este
az öltözőajtók nyitva voltak. Kerekes Endre bepillantott. Az elsőn maszkmester hajolt egy katonatisztnek beöltözött magas színészhez, igazgatta a bajuszát. Homályos folyosókanyarban feltűnt egy termetes, flanelinget, kordnadrágot viselő férfi, benyitott az öltözőkbe. Minden színésznek ad instrukciót minden előadás előtt, mondta az Igazgató felesége. A katonatisztnek öltözött kilépett a folyosóra. Az Igazgató intett a vendégeknek, továbbment, a katonatisztbe karolt. Kerekes Endre hallhatta a szavait, figyelj, Szása, mondta az Igazgató, mikor a végén belépsz, és megszólal a katonazene, azt érzed, nem lehet, hogy a gyerekeink is ebben nőjenek fel, az unokáink is, hogy az emberek mindig katonák, fegyverek között, nem szabad, nem lehet, ezt érzed. A színész megismételte, nem lehet, nem lehet, értem, ezt érzem.
(Részlet a szerző Szakadékjátszma című új könyvéből, mely a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg.)