Szabadulás a haszid világból
Ki vagyok én? És ki szeretnék lenni? Hogyan oldjam meg? Örök kérdése az emberiségnek, megannyi válasszal. A identitáskereséssel több film is foglalkozik, általában meghatóan mutatva be a főhős téblábolását két különböző életmód szerint élő csoport között.
Két, jellemzően hasonló amerikai film is eszembe jut: A Szemtanú (Witness) ami egy amis, és az Idegen közöttünk (A Stranger Among Us) egy haszid zsidókat tömörítő csoportba visz minket és a modern főszereplőt. Mindkét film egy thriller, és mindkét film arról szól, hogy a főhős rácsodálkozik erre a számára eddig ismeretlen világra és emberekre, akik sokkal emberibben élnek, mint ahogy ezt a maguk kis nyugati civilizációjában megszokták.
Nehéz egy filmről úgy írni, hogy ne áruljuk el magát a történetet, de ez a film egészen más, annyira izgalmas, hogy természetesen beszélni akarunk róla, mit, hogyan látunk vagy láthatunk a magunk szemszögéből. Hiszen mindenki a maga emlékeivel és érzelmi világával felfegyverkezve nézi és reagál. Mi, a nézők is megküzdünk saját mindennapjainkkal, társadalmi szokásainkkal és hányszor merül fel bennünk is az a megoldás, hogy otthagyunk csapot-papot.
A Netflixen megjelent Unorthodox című alkotásról van szó, amit “mini-szériának” jellemez a csatorna, valójában egyetlen történet, négyszer 50 percben elmesélve, ezért egyetlen filmként beszélek róla.
A mű lebilincselő, izgalmas és nincs egy unalmas pillanata sem, három emberrel is beszéltem, aki elkezdte és a négy epizódot egyhuzamban nézte végig. Éppen ezért, utólag visszagondolva rá, kiszabadulva magából a történetből, érdemes elgondolkoznunk az események mozgatórugóin és azok bemutatási formáin.
Adott egy zárt (de nagyszámú) zsidó közösség, New York Williamsburg negyedében. Tipikus zsidó környék, és a mi szereplőink a szatmárerek, avagy szatmári haszidok. Amit a haszidokról tudni kell, ez egy az 1700-as években indult zsidó irányzat, mely területileg egy-egy rebbe köré csoportosult, aki a híveinek spirituális és hétköznapi vezetője lett. Mind a mai napig mindenki a rebbéhez fordul tanácsért, és amit a rebbe mond, azt mint törvényt elfogadják. A haszidizmus alapja – szemben az akkor már megcsontosodott ortodoxiával – a hit, az Istennel való kapcsolat örömteli megélése.
Magyarországon a Soá gyakorlatilag elpusztította a vidéki zsidóságot, kevesen élték túl és a rebbéjüket követve nem vissza, Magyarországra, hanem Németországba mentek, majd az USÁ-ba emigrálva telepedtek le. Úgy folytatják életüket, szokásaikat, mint azt századokkal előtte is, megtartották öltözéküket és sajátos társadalmi életüket. Kizárják a modernitást, nem néznek televíziót, és a modern amerikai társadalom csupán annyiban van rájuk hatással, hogy az lehetővé teszi számukra ezt a fajta életformát.
A film mint megannyi másik, egy utazás története, melyben főhősnőnk, Esthy (azaz Eszti, utalás a magyarországi eredetre) fellázad és családját, férjét odahagyva elmenekül, elutazik. Le akarja dobni magáról a közösség szabályait, súlyát és bár mindezt azzal magyarázza, hogy meg akarja valósítani önmagát, valójában mindez férjének szexuális ügyetlenkedéseiből adódik.
Ugyanis Esthy ebben a haszid közösségben nevelkedett, elfogadja ennek szokásait, számunkra meglepő az öröme, hogy férjet jelölnek ki a számára, hogy beléphet a házasélet hétköznapjaiba és elkezdheti gyakorolni az itt élő nők feladatát: szülni, szülni, szülni. Ez itt a szokás, ezt látja maga körül, ez tűnik természetesnek számára. Amikor egy izraeli lány szájából mint külső vélemény elhangzik: “ezek (a haszidok) a nőket szülőgépnek használják”, akkor Esthy meggyőződésből, azonnal tiltakozik. Így válaszol: “oly sokan elpusztultunk a Soában, hogy hatmillió embert kell pótolnunk”.
Bármennyire frappánsnak tűnik a replika, valójában a Tóra törvénye mondja ki a “Szaporodjatok és sokasodjatok” doktrínát, azaz a zsidóság önfenntartását kell biztosítani és legfeljebb ennyiben találkozik a két gondolat.
A stáb, a szerzők, a film készítői elmentek Williamsburgba, hogy lássák, hogyan él valójában ez a pittoreszk közösség, de a filmet Berlinben forgatták. Az operatőrt és a jiddis tanácsadót kivéve a film alkotói csapata, a forgatókönyvíró és a rendező is nők, nem véletlen hát, hogy a film erős feminista felhangot kapott, és nem találok más magyarázatot Esthy kimondatlan, mégis politikusnak mondható, sokszor logikátlan menekülési epizódjaira és gyenge pontként: a számomra hiteltelenül megoldott új kapcsolatteremtéseire és szexuális viselkedésére. Ráadásul úgy a belső, haszid világot, mint a külső, a berlini modern életformát olyan lerágott sémák alkalmazásával mutatja be és állítja szembe, mint a világi, leszbikus anya, az anticionista haszid, és csak szőrmentén és elég hiteltelenül foglalkozik azzal, hogy egyedül, teljesen új életkörülmények között pénzt kell keresnie, kényelmes lakhatását megoldania, orvosi ellátást biztosítania a maga és születendő gyermeke számára. Egy ilyen erős akaratú és az ortodox szokások szerint élő lánynál furcsa, bármennyire éhes legyen is, hogy csak akkor kérdez rá arra, kóser-e amit eszik, miután az első harapáson túl van.
A film háttere szolgál a látványos, izgalmas történetbe ágyazásra, hiszen a közönség számára nem, vagy csak felületesen ismert a haszid és zsidó klisék használata, ami a mindennapi zsidó élet alapvető alkotója: a párválasztás a szülők által, az esküvő, a fiára rátelepedő zsidó anya, a haszid tánc és a nagyanya halála. Mindez nem erőltetett, és a látvány önmagában is feledteti az esetleges gyenge megjelenítést. Ennél sokkal ellentmondásosabb, hogy a haszidok erőszakosságával szemben a modern társaság egyoldalúan kedves, pozitív a diákság és tanárok bemutatása, vagy a zenei darabok, dalok még az átlagosnál is rosszabb előadásban hangzanak el.
Mindezt feledteti a kiváló történetmesélés, a még ennél is kiválóbb színészi munka, nem csupán a meghatóan csúnyácska, apró kis ortodox tramplit játszó főszereplőnő munkája, de az összes többi színész. A suta férj, a maffiózó sógor alakítása egyaránt emlékezetes és felkavaró. Tessenek megnézni!
Kapcsolódó: A sorozat alkotói itt beszélnek a film készítéséről
*
Szeptemberben magyarul is megjelenik Deborah Feldman Unortodox – A másik út, Hogyan fordítottam hátat a haszid közösségnek című könyve a Libri Kiadó gondozásában – adta hírül a kiadó.
Deborah Feldman (1986) Berlinben élő amerikai-német író, aki a brooklyni Williamsburgben, a szatmári haszid zsidók közösségében nőtt fel. Már gyerekként sokszor került összetűzésbe a szigorú vallási szabályokkal. Tizenhét éves volt, amikor férjhez ment, s mindössze tizenkilenc, amikor megszületett a fia. 2006-ban irodalmat kezdett tanulni a Sarah Lawrence College-ban, és három évre rá a fiával együtt elhagyta a haszid közösséget. Unorthodox című önéletrajza 2012-ben jelent meg és azonnal sikerkönyv lett.
Idézet a kötetből:
„Ám a szerződés, amit oly régen kötöttünk Istennel, nem ugyanaz a szerződés, amit Zeidy kötött a rebbével ötven évvel ezelőtt. Amikor a szatmári rebbe bejelentette, hogy kehilát, azaz közösséget alapít Williamsburgben, Zeidy hűséget és engedelmességet fogadott neki anélkül, hogy tudta volna, mivel jár mindez, és ezzel a lépésével az egész család és az összes eljövendő nemzedék sorsát ehhez a közösséghez kötötte. Odaát, Európában Zeidy családja nem így élt. Ősei nem voltak szélsőségesek; tanult emberek voltak, akik parkettás, perzsaszőnyeggel ékes lakásokban éltek, és szabadon utaztak az egész kontinensen.
A rebbe döntötte el, hogy nem olvashatok angol nyelvű könyveket és nem viselhetek piros színű ruhát. Elszigetelt bennünket a nagyvilágtól, hogy soha többé ne vegyülhessünk el benne. Ha nem voltam ott, amikor ezt az egyezséget kötötték, miért vagyok köteles betartani a szabályokat? Hogyan várhatja el tőlem Zeidy, hogy vakon kövessem a rebbét, ahogy ő tette egykor, mert magányos volt és rettegett, ahogy a többi túlélő, és nem volt hová fordulnia, ahol biztonságra talált volna?”