Polanski Dreyfus-ügyről szóló filmje az üldöztetést emeli középpontjába
Az üldöztetés kérdését állította J’accuse (An Officer and a Spy) című új filmjének középpontjába Roman Polanski. A mű a híres 19. századi Dreyfus-ügyet mutatja be. Premierjét a rendező nélkül tartották a 76. Velencei Filmfesztiválon, és az augusztus 7-i szombati díjkiosztón a zsűri nagydíját, az Ezüst Oroszlán Díját kapta.
A lengyel zsidó származású francia rendező saját helyzetét akarta összehasonlítani Alfred Dreyfuséval, a francia hadsereg zsidó tüzérségi tisztje sorsával, akit 1894-ben elítéltek hazaárulásért, majd egy dél-amerikai börtönszigetre vittek. Az ügyet a francia igazságszolgáltatás legnagyobb tévedései között emlegetik, mondván, azt az antiszemitizmus motiválta. Dreyfust később felmentették. Polanski filmje címét, J’accuse (Vádolom) Émile Zola francia írótól kölcsönözte, aki így kezdte 1898-ban közzétett híres levelét, amelyet Dreyfus védelmében írt, és amelyben antiszemitizmussal vádolta meg a francia kormányt. Polanski ellen az Egyesült Államokban 40 éve van érvényben elfogatóparancs, mert a rendező a ’70-es években egy kiskorúval lépett szexuális kapcsolatba, és az ítélet elől megszökött az országból. Jelenleg Franciaországban él. A filmforgatásáról készült feljegyzésében Polanski arról írt, hogy “ismeri a filmben bemutatott elnyomó apparátus működését, és nyilvánvalóan ez inspirálta” őt. A rendező nem jelent meg az Arany Oroszlán-díjért versengő filmje bemutatóján. A stáb tagjai, köztük a két főszereplő Jean Dujardin és Louis Garrel, valamint felesége, Emmanuelle Seigner, aki szintén szerepel a filmben, képviselte őt.
A fesztivál szervezőit bírálták amiatt, hogy Polanskit meghívták a versenyprogramba, de Alberto Barbera fesztiváligazgató a szerdai megnyitón leszögezte, hogy különbséget kell tenni a filmművész és a férfi között. A pénteki sajtótájékoztató kezdetén Luca Barbareschi producer közölte, hogy csak a filmmel kapcsolatos kérdésekre fognak válaszolni. “Ez nem egy erkölcsi törvényszék. A múlt az múlt, a jelenre kell fókuszálni. A filmnek önmagáért kell beszélnie, a zsűrinek döntenie kell, és a közönség, ha akar, tapsolhat” – mondta. Polanski a filmet gazdag történelmi drámaként rendezte meg, amely egy klasszikus krimiként is működik. A 86 éves rendező nemcsak azt bizonyította, hogy nemzedékének egyik legjobb filmese, hanem azt is, hogy filmje helyesen szerepel a velencei versenyprogramban – írta az dpa német hírügynökség tudósítója. (MTI nyomán) |
|