Nem Munkácsyé a vérvádas festmény, véli egy szakértő
Kizártnak tartja Bellák Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusa, hogy a közelmúltban előkerült Vérvád című festmény Munkácsy Mihály alkotása lenne.
“A képnek semmi köze Munkácsyhoz” – mondott véleményt Bellák Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) főmuzeológusa arról az antiszemita témájú festményről, amelyről lapunk számolt be először. A képen egy rituális gyilkosság látható, amely a képet viszgáló két szakértő szerint a tiszaeszlári vérvád néven ismert történetet ábrázolja.
Az Index hétfőn számolt be arról, hogy előkerült egy festmény, amely két művészettörténész szerint Munkácsy Mihály alkotása. A festmény üzenetének értelmezéséhez sem esztétikai, sem művészettörténeti, sem történelmi háttérismeret nem szükséges. Élveteg, vagy gonosz tekintetű zsidók feszítenek ki egy védtelen, ruhátlan lányt. Az áldozat hasán, kezein folyik a vér, egy szenvtelen zsidó edényt tart, vélhetően a vér összegyűjtéséhez, miközben a háttérben egymás fülébe suttognak a szertartás további résztvevői. Az alélt lány kiszolgáltatottan hever, a zsidók orra kampós, az egyik szája véres, két öregember kigúvadt szemmel mered a lány ágyékára, miközben a főzsidó késsel közelít. Mindez akár karikatúra is lehetne, a babona paródiája, ám egyetlen dolog mégis a rémisztő mezsgyében tartja a festményt: hogy látványosan jó képről van szó.
Bellák Gábor később elmondta, hogy a fotók alapján teljes biztonsággal megállapítható, hogy ez nem Munkácsy festői stílusa. A Vérvád nem úgy néz ki, mint egy Munkácsy-kép, és szellemiségében is teljesen idegen tőle, ahogy a kor más ismert magyar festőitől is, így feltehetően külföldi művész alkotása – valószínűsíti a Nemzeti Galéria munkatársa.