Egy új, zsidó színházi képzés elindítása a jelenlegi formában „egyenesen cinikus” lépésnek tűnik

Írta: Szombat - Rovat: Hírek - lapszemle

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) új, 2025-ben induló zsidó színházi specializációs képzése körüli viták folytatódnak. A magyar Színházi Kritikusok Céhe nyílt levélben fordult Maia Morgensternhez, akit a szak egyik fő oktatójaként mutatott be az intézmény.

Maia Morgenstern

“Morgenstern a bukaresti Zsidó Állami Színház igazgatójaként a romániai zsidó kulturális élet kiemelkedő alakja. Az SZFE kezdeményezésében oktatóként való részvétele jelentős figyelmet kapott, azonban a magyar kritikusok aggodalmukat fejezték ki a képzés mögött álló intézmények politikai háttere és a képzés társadalmi kontextusa miatt” – írja a Transtelex.

“A kritikusok levele három fő pontban vázolta aggodalmaikat. Elsőként azt hangsúlyozták, hogy Magyarország egyetlen független zsidó színháza, a Gólem Színház, amely az állami támogatások nélkül működik, az elmúlt évek politikai nyomásgyakorlása miatt nehéz helyzetbe került. A levél kiemeli, hogy a független színházakat az „elmúlt egy évtizedben a magyar kultúrpolitikai akarat szinte az önfelszámolásig kiéheztette,” és hozzátette: „a legkiemelkedőbb társulatok szűntek meg és sodródtak az ellehetetlenülés határára.” Ez a nyomás a Gólem Színházat is érinti, amely az egyetlen zsidó színház az országban.

Másodikként arra mutattak rá, hogy az SZFE zsidó színházi képzése mögött két olyan szervezet áll, amelyek az állami támogatások terén kiemelt helyzetben vannak: az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) és a Milton Friedman Egyetem. A Színházi Kritikusok Céhe kiemelte, hogy az SZFE maga is jelentős átalakulásokon ment keresztül, miután néhány éve „drámai körülmények között privatizálták, alapítvánnyá változtatták,” és ennek következményeként jelentős nemzetközi kritikát váltott ki. A céh aggodalmát fejezte ki az EMIH vezetőjének kormányhoz fűződő viszonya miatt, különösen a Soros György ellen irányuló korábbi antiszemita plakátkampány kapcsán, amelyet az EMIH vezetése nyíltan támogatott.

A levél harmadik pontjában arra is kitértek, hogy Vidnyánszky Attila, az SZFE egyik meghatározó személyisége olyan nyilvános nyilatkozatokat tett, amelyek szerintük „30-as éveket idéző felhanggal” utalt zsidó származású kollégájára, megkérdőjelezve annak „magyarságát és hazafiasságát.” A Színházi Kritikusok Céhe ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy egy ilyen környezetben, ahol „a magyar kultúrpolitika szisztematikusan felszámolja valamennyi kisebbségi reprezentációs teret,” egy új, zsidó színházi képzés elindítása a jelenlegi formában „egyenesen cinikus” lépésnek tűnik.

A levél végén a magyar színházi szakma nevében azt javasolták Morgensternnek, hogy mielőtt elkötelezi magát a képzésben, töltsön el néhány napot Budapesten, találkozzon régi ismerőseivel és színházi szakemberekkel, és győződjön meg személyesen a magyar színházi világ helyzetéről. A céh a következő üzenetet fogalmazta meg a színésznő számára: „Bizonyára önállóan és körültekintően tud dönteni ezután” – zárul a Transtelex beszámolója a nyílt levélről.

[popup][/popup]