Picasso és Matisse újra együtt
Henri Matisse, Pablo Picasso, Juan Gris vagy épp Francis Picabia mintegy kétszáz fiatalkori művét sorakoztatja fel az avantgárd mozgalom egyik legfontosabb támogatójaként ismert Gertrude Steinnek és családjának szentelt kiállítás a New York-i Metropolitan Múzeumban.
Forrás: MTI
A kedden nyílt tárlat a The Steins Collect: Matisse, Picasso, and the Parisian Avant-Garde címet viseli és június 3-ig látható. A patinás múzeum azokon a festményeken keresztül mutatja be az akkor még ismeretlen művészek és a Stein család kapcsolatát, amelyeket a vagyonos amerikai família gyűjtött, kijelölve a modern művészet útját.
Ez a család “többet tett a XX. század első évtizedében a modern művészet ügyéért bárki másnál, gyűjtőknél és kereskedőknél. Azon kevesek közé tartoztak, akik már akkor értékelték Matisse és Picasso munkáit, amikor a festőket még vajmi kevéssé ismerték” – fogalmazott Rebecca Rabinow, a Metropolitan modern művészettel foglalkozó kurátora.
A kiállításon nemcsak képek, hanem szobrok és papírra készült munkák is láthatók. A műtárgyak egykor mind a Stein család – Gertrude, fivérei, Leo és Michael, valamint utóbbi felesége, Sarah – gyűjteményét gazdagították. Sok alkotás a família párizsi, a rue de Felurus 27. szám alatt lévő lakása falán lógott. A lakás mását most felépítették a kiállításon.
A Metropolitan tárlatának középpontjában Matisse egy festménye, a Kalapos nő áll. A képet örökösei a San Franciscó-i Modern Művészetek Múzeumára bízták, és kikötötték, hogy csak egyszer hagyhatja el a nyugati parti nagyváros múzeumát. Ez a lehetőség volt az egyik legfontosabb ösztönző erő a New York-i kiállítás megszervezésére. “Nagyon is az volt, hiszen ez jelentette az egyetlen alkalmat a festmény számára, hogy útra keljen” – mondta Rabinow. A tárlat jelentőségét mutatja, hogy az előkészületek nyolc évet emésztettek fel.
A Stein családot megelőző tehetős amerikai gyűjtők megvásárolták, majd az Egyesült Államokba vitették a modern művészeti alkotásokat. A felső középosztálybeli zsidó Steinék viszont Párizsban éltek, barátságot ápoltak a művészekkel, és szombati szalonjaik révén a nagyközönség számára is hozzáférhetővé tették az alkotásokat. Anyagi hátterüket befektetéseik és bérbe adott San Franciscó-i ingatlanjaik garantálták.
Leo Stein 1903-ban költözött Párizsba, akkor kezdte gyűjteni ismeretlen festők alkotásait. Kollekciója első darabjai között Picasso és Matisse műtermében született festmények is voltak. Miután testvérei is Párizsba mentek, a család gyűjteménye Cézanne, Gauguin, Renoir, Perre Bonnard, Maurice Denis, Juan Gris és mások műveivel gyarapodott.
Szalonjaik révén a Stein testvérek megismertették a kereskedőket, más gyűjtőket és a művészeket a gyűjteményükben szereplő darabokkal. Nemcsak a kereskedőkre voltak hatással és ismertették meg a nagyközönséget a kor friss alkotásaival, ők mutatták be egymásnak Picassót és Matisse-t is.
“Nekik köszönhetően szivárgott be ez a fajta esztétikum Amerikába, terjedt el Európában. Mindez sokkal hosszabb időbe tellett volna, ha ők nincsenek” – mondta Rabinow.
Leo Stein 1913-ban úgy döntött, elhagyja Párizst. A gyűjteményt felosztották, Gertrude birtokába kerültek Picasso művei, Leo tulajdonába Renior 16 alkotása. Michael és Sarah Stein kollekcióját Matisse és más művészek képei gyarapították.