Misna magyarul – Sabat 15.
Ezek a csomók, melyek megkötéséért [szombaton] vétkes az ember: a tevehajcsár csomója és a tengerész csomója. Miként vétkes a megkötésért, ugyanúgy vétkes a kioldásáért. Rabbi Meir azt mondta: minden csomó, melyet fél kézzel ki lehet oldani, nincs vétkesség érte.
Misna, magyarul Ismétlés (héberül מִשְׁנָה misná) a Biblia utáni zsidó irodalom, az úgynevezett szóbeli tan(tórá se-beal-pe) alapja. Alapvetően a Tóra rendelkezéseihez kapcsolódó kérdések és válaszok, valamint az azokból leszűrt vallástörvények (halácha) gyűjteménye, ezen kívül rövidebb elbeszéléseket, tanításokat is tartalmaz. Végleges összeállítása Jehuda Hanászi nevéhez köthető.
A Misna első rendje (Z’raim) magyar fordításának közlését befejeztük. Most a második rend, a Moed magyar fordítását közöljük. A Sabat traktátus 1. része itt, második része itt, harmadik része itt, a negyedik-ötödik rész itt, a hatodik rész itt, a hetedik rész itt, a nyolcadik rész itt, a kilencedik rész itt, a tizenegyedik rész itt, a tizenharmadik rész itt, a tizennegyedik rész itt olvasható.
Misna Sábát (15)
Sábát 15/1
Ezek a csomók, melyek megkötéséért [szombaton] vétkes az ember: a tevehajcsár csomója és a tengerész csomója. Miként vétkes a megkötésért, ugyanúgy vétkes a kioldásáért. Rabbi Meir azt mondta: minden csomó, melyet fél kézzel ki lehet oldani, nincs vétkesség érte.
Sábát 15/2
Vannak olyan csomók, amelyek után nem köteles vétek áldozatra, mint a tevehajcsár vagy a tengerész csomója esetében. Az asszony megkötheti a köpenyének övét, a hajháló fűzőjét, a derékövét, a cipőfűzőjét, a szandál kapcsát. Bekötheti a boros tömlőt és az olajos tömlőt és a húsosfazék fedőjét.[1] Rabbi Eliezer ben Jákov azt mondja: kötelet köthet a kijárat elé, hogy az állat ne menjen ki. Köthet övet [kötél helyett] a kút fölé akasztott vödörre. Rabbi Jehuda megengedi. Rabbi Jehuda a következő szabályt állította fel: senki sem felelős olyan csomóért, amely nem tartós, [pl. magától kioldódik].
Sábát 15/3
Összehajthatja a ruhát négyszer vagy ötször. Megágyazhat péntek este, ha az szombatra szól, de nem ágyazhat szombaton, ha az szombat utánra szól. Rabbi Jismael azt mondja: összehajthatja a ruhát és megágyazhat Jom Kipur napján a következő szombatra. A szombati áldozatok kövérje feláldozható Jom Kipurkor,[2] (de a jomkipuri nem áldozható fel szombaton). Ezzel szemben Rabbi Akiva azt mondja: a szombati nem áldozható fel Jom Kipurkor, és a jomkipuri nem áldozható fel szombaton. [3]
[1] A említett lábbelik és tömlők bőrből készültek, a fazék esetében ruháról van szó.
[2] Az oltáron elégetett állat belső részeiről (héb. helev) van szó.
[3] Mivel mindkét nap ugyanannak a szentségnek a fokozatán van.