Misna magyarul – Ros Hasana 1.
(Az év során) négy alkalommal ítélik meg a világot: pészahkor a (gabona) termés szerint, sávuotkor a fák gyümölcse szerint, ros há-sáná napján minden ember a világon elvonul előtte, mint a nyáj a gazdája előtt, ahogy zsoltárban írva van „Ő alkotta mindnyájuk szívét, és érti minden cselekedeteiket” (Zsolt 33), és (szukot) ünnepén a víz (hozama) szerint.
Misna, magyarul Ismétlés (héberül מִשְׁנָה misná) a Biblia utáni zsidó irodalom, az úgynevezett szóbeli tan (tórá se-beal-pe) alapja. Alapvetően a Tóra rendelkezéseihez kapcsolódó kérdések és válaszok, valamint az azokból leszűrt vallástörvények (halácha) gyűjteménye, ezen kívül rövidebb elbeszéléseket, tanításokat is tartalmaz. Végleges összeállítása Jehuda Hanászi nevéhez köthető.
A Moed Katan traktátus után, most a Ros Hasana traktátus közlését kezdjük el.
A Ros há-sáná traktátus a Misna Moed rendjéhez tartozik.
Az újhold megfigyelésének szabályaival és a zsidó újévvel foglalkozik. Négy fejezetből áll.
Első fejezet
1/1
Négyféle újévet ismerünk. Niszán hónap első napja a királyok és a zarándokünnepek[1] újéve. Elul hónap első napja az állatok tizedének újéve. Rabbi Eliezer és Rabbi Simon azt mondják: tisré hónap első napjára esik.[2] Tisré első napjára esik az évek, a smitá és a jovel, az ültetés és a zöldségek újéve.[3] Svát hónap elseje a fák újéve, Bét Sámáj szerint. Bét Hilel szerint (svát hó) tizenötödikén.
1/ 2
(Az év során) négy alkalommal ítélik meg a világot: pészahkor a (gabona) termés szerint, sávuotkor a fák gyümölcse szerint, ros há-sáná napján[4] minden ember a világon elvonul előtte, mint a nyáj a gazdája előtt, ahogy zsoltárban írva van „Ő alkotta mindnyájuk szívét, és érti minden cselekedeteiket” (Zsolt 33), és (szukot) ünnepén a víz (hozama) szerint.
1/ 3
Hat olyan hónap van, amikor a küldöttek kimennek a szabadba, az újhold megfigyelésére:[5] niszán hónapban, a pészah miatt, áv hónapban, a böjt miatt, elul hónapban a rosh há-sáná miatt, tisré-kor az ünnepek[6] idejének megállapítása miatt, kiszlév idején a hanuka miatt és ádár hónapban a purim miatt. Amikor még állt a szentély, ijár hónapban is kimentek a „kis pészah” időzítése miatt.
1/ 4
Két hónap miatt megszegik a szombat törvényét, niszán és tisré miatt, amikor a küldöttek Szíriába is elmennek, hogy a hónapra eső ünnep kezdetét megállapítsák. Mikor állt a Szentély, minden[7] (hónapért) megszegték a szombat törvényét, az áldozati (szertartás pontos időzítése) miatt.
1/5
Akár jól látszott az (újhold) akár nem látszott jól (lent volt, és rosszul látható) megszegik érte a szombatot, Rabbi Josze azt mondja: ha tisztán látszott[8] nem kell megszegni érte a szombatot.[9]
1/6
Történt egyszer, hogy negyven pár tanú elindult, de Rabbi Ákiva, Lod közelében feltartóztatta őket.[10] Rabban Gámliel érte küldött valakit, azt üzenve: ha ezeket most feltartóztatod, a jövőben hibázni fognak a döntéseiket illetően.
1/7
Ha apa és fia tanúskodni akar (az újhold ügyében) tehetik. Ha azonban az egyik nem alkalmas, a másik csatlakozhat valaki máshoz, (hogy párt alkossanak). Rabbi Simon azt mondja: apa és fia, és az összes rokonuk, alkalmasak az újhold tanúságára.
Azt mesélte Rabbi Josze, hogy történt egyszer Tuvjával, az orvossal, aki látta az újholdat Jeruzsálemben, ő és a fia, és a felszabadított rabszolgája. A papok elfogadták az ő és a fia tanúságát, a rabszolgáét elutasították. Mikor a bet din (rabbinikus bíróság) elé járultak, csak őt és a rabszolgát fogadták el, a fiút elutasították.
1/8
A következők nem alkalmasak (újhold) tanúságtételre: a kockajátékos, aki kamatra ad kölcsönt, aki galambokra fogad, aki a szombatév terméséből árul, és a rabszolgák. Ez a szabály: minden olyan tanúságtétel, melyre a nők nem alkalmasak, az előbb említettek sem azok.
1/9
Aki látta a hónapot (az újholdat) és nem képes járni, a szamár hátára ültetik, ha kell ágyastul. Ha útonállók állnak elébük, botot ragadnak. Ha hosszú az út (a bíróhoz) visznek magukkal elemózsiát, és az éjszaka és a rákövetkező nappal szombatot is sértenek, és útra kelnek az újhold tanúságtételére: mivel írva van: „ezek az Örökkévaló ünnepei, melyeket a megadott időben kell megtartani” (Lev 23).
[1] Királyok: a zsidó királyok. Zarándokünnepek: pészah, sávuot és szukot.
[2] Tisré és nem Elul.
[3] Smitá : a hetedik, a szombatév, jovel: az ötvenedik év.
[4] Ros há-sáná: a mindnyájunk által ismert újév.
[5] A makkabeusok idejétől kezdve Erec Izraelben a hold szerinti naptár volt érvényben (mai napig), korábban (pontos számítások híján) fontos volt megfigyelni az újhold szerint a hónap kezdetét.
[6] Itt: jom kipur és szukot.
[7] Itt az újhold muszáf áldozatáról van szó.
[8] Fent volt, és mindenki látta. Egyértelmű.
[9] Megszegik a szombatot: a megfigyelők, mint tanúk (párosával jönnek) a bíróság előtt tanúsítják, hogy látták az újholdat, és el lehet dönteni, mikor van a hónap kezdete. A megfigyelés szombaton is megtörténhet.
[10] Rabbi Ákivának úgy tűnt, hogy a tanúságra nincs szükség.
Címkék:Misna, Ros Hasana