Minsna magyarul – Jomá 8.

Írta: Uri Asaf - Rovat: Hagyomány

Jom Kipurkor tilos az evés, az ivás, a mosakodás, a testápolás, a szandál viselése és a közösülés. A király és a királyné megmoshatják arcukat. Asszony, ki szülés után van, szandált vehet, ezek Rabbi Eliezer szavai, de a bölcsek megtiltják.

Misna, magyarul Ismétlés (héberül מִ‏‏שְׁנָה misná) a Biblia utáni zsidó irodalom, az úgynevezett szóbeli tan (tórá se-beal-pe) alapja. Alapvetően a Tóra rendelkezéseihez kapcsolódó kérdések és válaszok, valamint az azokból leszűrt vallástörvények (halácha) gyűjteménye, ezen kívül rövidebb elbeszéléseket, tanításokat is tartalmaz. Végleges összeállítása Jehuda Hanászi nevéhez köthető.  

Táánit után a Moed rendből utóljára sorra kerülő misna a Jomá.  Ez arámi szó, jelentése: a nap. Az év legszentebb napjáról van szó, a Jom Kipurról, (magyarul engesztelő nap). Jom Kipur törvénye a Tóra által elrendelt parancsolat. Olyan böjtnappal jár, amely még a hagyománytól eltávolodó zsidóknak sem idegen. A traktátus nyolc fejezetből áll, melyek közül az első a főpapról szól, a további hét pedig a nép számára előírt szabályokról.

 

Szeder MOED

Misna Jomá 8

 

8/ 1

Jom Kipurkor tilos az evés, az ivás, a mosakodás, a testápolás, a szandál viselése és a közösülés. A király és a királyné megmoshatják arcukat. Asszony, ki szülés után van, szandált vehet, ezek Rabbi Eliezer szavai, de a bölcsek megtiltják.

 

8/2

Aki megeszik egy egész datolyát, magostul, vagy lenyel egy korty (italt), vétkezik. Ha (többféle) ételt kóstol, együtt nem tehetnek ki többet, mint a datolya. Az italok együtt nem tehetnek ki többet, mint a korty. Étel és ital nem adódnak össze.[1]

 

8/3

Ha tévedésből eszik és iszik, vétekáldozattal tartozik. Ha eszik és munkát is végez, két vétekáldozattal tartozik. Ha étkezésre alkalmatlan ételt eszik, vagy ivásra alkalmatlan italt iszik, sósvizet vagy halpác vizét issza, nem vétkes.

 

8/4

Kiskorúak Jom Kipur napján nem böjtölnek, de próbaképpen, egy vagy két évvel (nagykorúság előtt) böjtölnek egy keveset, hogy hozzászokjanak a parancsolatokhoz.

 

8/5

Állapotos asszony, aki (étel) szagát érezte, addig etetik, amig magához nem tér. Betegnek enni adnak, hozzáértő javaslata szerint. Ha nincs a közelben hozzáértő, saját kérése szerint enni adnak neki, amíg azt nem mondja: elég.

 

8/6

Ha valaki rosszul lesz az éhségtől, akár tiltott ételekkel is etethetik, amig jobban érzi magát. Akit megmar a veszett kutya, nem szabad etetni annak májával,[2] de Rabbi Mátjá ben Hárás megengedi. Rabbi Mátjá ben Hárás azt is mondta: ha valakinek torokfájása van, megengedett orvosságot tölteni a szájába, szombaton (is) mert az élete veszélyben forog. Mivel bármilyen életet fenyegető dolog felment a szombat kötelessége alól.

 

8/7

Falomlás esetén, nem tudni, hogy a törmelék alatt van e valaki, vagy nincs, él vagy halott, nem tudni, hogy idegen, vagy izraelita, szombaton is eltakarítják felőle a törmeléket, Ha él, kihúzzák onnan, ha halott, ott hagyják.[3]

 

8/8

Vétek és bűn áldozat biztos, hogy bűnbocsánatot hoz magával. Halál és Jom Kipur bűnbocsánatot hoz, megbánással (megtérés) együtt. Megtérés a „tedd” és a „ne tedd” könnyebb parancsolatainak[4] megszegése esetén. Súlyosabb parancsolatok megszegése esetén megvárja, amíg Jom Kipur bekövetkezik, és akkor megbocsátásban részesül.

 

8/9

Aki kétszer is azt mondja: majd vétkezek és megtérek, majd vétkezek és megtérek, nem adnak neki lehetőséget arra, hogy megtérjen. Aki azt mondja: majd vétkezek és a Jom Kipur majd felment a vétek alól. Jom Kipur nem menti fel. Vétek ember és Örökkévaló között, Jom Kipur felment. Vétek ember és társa között, Jom Kipur nem ment fel, amíg ki nem engeszteli a társát. A következőt tanította Rabbi Elázár ben Ázárjá: „minden bűnötök alól, Örökkévaló előtt fel lesztek mentve” (Lev 16): (ebből következik), hogy ember és Örökkévaló között esett vétek alól a Jom Kipur felment. Ember és társa között esett vétek alól nem ment fel a Jom Kipur, csak akkor, ha társát kiengeszteli. Rabbi Ákiva azt tanította: „szerencsések vagytok Izráel: ki előtt tisztultok meg, ki ment fel benneteket a vétkek alól? Atyátok az égben, mint írva van: „tiszta vizet hintek rátok, és megtisztultok” (Ez 36, 25) és azt is írták: „Izrael tisztító fürdője Örökkévaló” Jer (17, 13), ahogy a mikve megtisztítja a tisztátalanságot, úgy megtisztítja Izraelt a Szent, áldott legyen.[5]

[1] Például: fél korty ital és fél datolya étel.

[2] A veszett kutya májával: régi népszokás.

[3] Szombat kimeneteléig.

[4] Pozitív és negatív (tiltó) parancsolatok egyaránt.

[5] A mikve azonos tövű a remény (tikvá) szóval.

Címkék:Jomá, Misna