Goldziher Ignác a vallás fejlődéséről és a bibliakritikáról

Írta: Biró Tamás - Rovat: Hagyomány, Történelem

A héten egy eseménysorozat keretében ismerkedhet meg a nagyközönség a „maszorti zsidóság gondolatvilágával”. Az eseményen David Golinkin, a conservative mozgalom legjelentősebb halákhikus szaktekintélye is előad. Ebből az alkalomból gyűjtött össze Biró Tamás néhány, magyarul is olvasható Goldziher-idézetet a hét során érintett témákból, kiegészítve a két évvel ezelőtti gyűjtését a neológia gondolatvilágáról.

Goldziher Ignác

Goldziher Ignác (1850–1921) nem csupán a magyar orientalisztika legismertebb, kortársai és a későbbi nemzedékek által is nemzetközileg ünnepelt tudósa, a modern iszlámkutatás megalapozója, hanem a magyar neológia eszmevilágát meghatározó gondolkodó is. A zsidó intézményrendszerhez való viszonya nehezen meghatározható, mert egyszerre állt kívül és belül. A Pesti Izraelita Hitközség titkáraként évtizedeken keresztül intézte annak ügyes-bajos dolgait, részt vett az Országos Rabbiképző Intézet előkészítő munkálataiban, majd annak Vezérlő Bizottsága tagjaként a Rabbiképző felügyeletét is gyakorolhatta. Elvben.

Azonban a gyakorlatban, amint a Naplója keserű utalásaiból is kivehető, szavainak nem volt sok visszhangja. Fiatalkori barátjával, Bacher Vilmossal megromlik a viszonya (ennek lehetséges okait Scheiber tárgyalja a Napló magyar fordításának előszavában). Mintha Goldziher elvont vallásfilozófiai elméleteit a gyakorló rabbik és a gyakorló rabbikat felkészítő intézmény nem teljesen ültetné át a gyakorlatba. Ne felejtsük, Goldziher nem rabbi, „csupán” egy tudós értelmiségi a periférián, akit majd csak Kaufmann Dávid korai halála után, 1900-tól kérnek fel néhány kurzusra a Rabbiképzőben. Óraadóként, és nem professzorként.

Azonban már két évtizeddel korábban is tanítja a rabbijelölteket a Pesti Egyetemen. Közvetlen és közvetett hatása a következő generációkra felbecsülhetetlen. A rabbijelöltek Teológiai Egylete az ő nevét veszi fel a két háború között, Scheiber Sándor adja ki a naplóját (németül és magyar fordításban is), Vajda Károly pedig első rektori intézkedéseként róla nevezi el az addig Oktogonális terem néven ismert teret. Goldziherre úgy tekint a neológia, mint az egyik alapítóatyjára. Olvassunk tehát bele a magyarul is elérhető műveibe – mindenekelőtt két programalkotó tanulmányába a Rabbiképzőhöz közelálló, Bacher által társszerkesztett Magyar-Zsidó Szemle hasábjain –, hogy képet kaphassunk a neológia gondolatvilágának egyik irányzatáról. Az idézeteket a helyesírás és központozás mai szabályaihoz igazítottam.

*

A zsidó vallás egy élő, folyton fejlődő szervezet

… önkéntelen tolmácsa vagyok zsidóságunk mindazon igaz hívének, kik nem bebalzsamozott múmiának, hanem élő és életre hivatott, mert folyton fejlődő szervezetnek hiszik ősi hitvallásukat, és e hitüknek legerősebb támaszát éppen azokban a gondolatokban találják, melyek a kritikai tudományt vallásunk legősibb kútforrásainak vizsgálatában vezérlik.

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 90.

(Kiemelés az eredetiben. Kapcsolódó, későbbi Goldziher-idézet itt.)

­*

A fejlődés mozgatóereje a tudományos igazság

Élő organizmusnak csak az nevezhető, ami fejlődik és tenyészik. Ami nem fejlődik, annak nincsen élete, az nincsen is hivatva az életre. A fejlődés és elsatnyulás között nincsen középső közvetítőfok. A vallás, e magasztos ősi intézmény, is a fejlődés tárgyát képezi. Fejlődésének mozgató eleme az igazság, amelyet a lelkeknek hirdet és amely meg akar maradni igazságnak mindenkor és mindenütt; meg akar állni mint nemesítője minden egyéb ismeretünknek, mint eszményítője akaratunknak s cselekvésünknek, mint élő kútforrása vigasztalásunknak s felocsúdásoknak mindenkor és mindenütt.

… miben áll a zsidóság haladó fejlődése? Állhat-e egyébből, mint a zsidóság tanai mind mélyebb és mélyebb alapra építéséből, a tudomány igazságaival, amelyekkel semmi más igazság ellentétben nem állhat…

Maga magával azonosnak megmaradó zsidóságunk! Mert valóban a világért se féljünk a fejlődés céljaitól! Ne rettegjünk a fejlődés végső eredményeitől!

G.I.: A zsidó vallás fejlődéséről.

Magyar-Zsidó Szemle 1888, p. 5.

*

A bibliakritika ma már nem tabu a Tórán kívül

„…teológiánk uralkodó áramlata mit foglal bele a bibliai tudományba, mit zár ki köréből? Igenis, dicséretes buzgalommal foglalkozik a külső exegézissel, a bibliai szöveg magyarázatával, és e téren természetes örököse annak a majd kétezer éves hagyománynak, melynek a Biblia értelmének fennmaradását köszönjük; mint született letéteményese a szent könyvnek, mindig legelöl járt a Biblia szövegének eleven megőrzésében.

Az úgynevezett felsőbb kritikára, az irodalomtörténeti és vallásfejlődési kérdésekre terjeszkedni csakis a Pentateuchuson [a Tórán, a mózesi öt könyvön – B.T.] kívüli könyvekre nézve volt hajlandósága, mégpedig e téren is nem csekély vajúdás után.

Mai nap már alig van felvilágosodott zsidó teológus, aki a Jezsajás neve alatt ismert prófétai könyv második felét [Jes 40–66, Deutero- és Trito-Jezsajás – B.T.], mely a zsidóság legmagasztosabb vallásos aspirációit, a monoteizmus legtisztább [meg]nyilvánulását tartalmazza, a babilóniai fogság ideje előtt [tehát Jezsajás próféta idejében – B.T.] keletkezettnek mondaná, vagy aki a Prédikátornak vagy az Énekek Énekének Salamon királytól való származását tanítaná.

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 90-91.

(A Rabbiképző az Énekek éneke salamoni eredete viszonyáról, ld. Biró 2013-at.)

*

A kritikai tudomány felismerései nem akadályai a hitnek

Az én hitem szirtfoka az igazságban gyökerezik és nem állhat ellentmondásban a tudomány eredményeivel. … legyen Jezsajás könyvének egy része a babilóniai fogságban élő őseinkhez intézett könyv … de azért nem szűnöm meg a névtelen nagy próféta vigasztaló szavait és az Istenbe vetett bizodalomra s az Izrael népének históriai hivatására oktató beszédeit mint vallásom történetének egyik legszentebb emlékét tisztelni; belőle monoteista meggyőződésem legsarkalatosabb igazságait meríteni; és hozzá vezetni a zsidók gyülekezetét, apraját-nagyját, mint hitünk egyik legmagasztosabb prófétai forrásához, hogy belőle merítsék vallásuk élő vizét. Mentül közelebb áll hitem a tudomány tagadhatatlan igazságaihoz, annál szilárdabb az alapja, annál tartósabb a jövőre nézve táplált joga….

Így szabadítja fel az igazában vallásos elme a maga meggyőződését és hitét a tudományellenesség kártékony babonájától…

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 91-92.

*

Modern teológiánk arra tanít, hogy a dogma, amint a maga részéről nem egyéb, mint az ember szellemi fejlődésének eredménye a fejlődés bizonyos fokán, úgy másrészt nem állhat ellent annak, hogy benne maradjon a szellem további fejlődésének eleven áramlatában, és hogy megvonja minden kor tudományos vívmányának következményeit a vallásra nézve.

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 96.

(Kiemelések az eredetiben. Az idézet kontextusa az, hogy miért szabad a Tórát is alávetni a kritikai bibliatudománynak, a „szináji kinyilatkoztatás dogmája” ellenére is.)

*

Már a középkorban is volt zsidó bibliakritika

Az igazság ugyanis, hogy a zsidóság vallása nem idegenkedik a Szentírás tudományos és a hagyomány bilincseitől ment[es] kutatásától, korántsem oly idegen a zsinagógában amint azt a fentebbiek szerint talán sok olvasónk hinné. Még a középkor setét idejében is … akadt közöttünk férfiú, ki nem átallotta nyílt kifejezést adni annak a valóban modern gondolatnak, hogy a bibliai vallás igazságai nem függnek a bibliai irodalomtörténet hagyományos fölfogásától.

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 169.

(Az idézetet követően G.I. említi Ábrahám Ibn Ezrát és néhány további középkori rabbit is.)

*

A Tóra a perzsa korszakban jelenik meg a zsidó nép életében

Látják, uraim, a zsidó törvényszerűség az ő kezdőpontján, amint a második jeruzsálemi templom körül kifejlődött, nem kívánt az a lélekölő formalizmus lenni, mellyel azok, kik a zsidóság erkölcsi tanait vajmi tökéletleneknek és a puszta törvényesség szolgálatában állóknak vádolják, szüntelenül illetik.

G.I.: A zsidóság lényege és fejlődése.

Magyar-Zsidó Szemle 1888, p. 263.

(A Tórát G.I. a zsidó vallás történetében a prófétákat követően, a rabbinizmus előtt tárgyalja. Az idézet Wellhausennel és a korabeli protestáns bibliakritikával csak annyiban vitatkozik, hogy G.I. a Tóra ún. papi rétegének a kultuszcentrikusságát, a rituális törvényeket nem tekinti a korábbi, prófétai tanítás „korrupciójának”.)

*

Múlt hónapban sokat foglalkoztam bibliai teológiával. Mózes nem a próféták atyja volt, hanem az ükunokájuk, vagy a prófétizmus utolsó láncszeme. Tórája a prófétai erő vége Izraelben.

G.I.: Napló, bejegyzés 1891. novemberében, p. 169.

Ahogy a bevezetőben is utaltam rá, Goldziher Ignác meglehetősen elszigetelt jelenségnek („tüneménynek” – ahogy akkoriban mondták) bizonyult a neológián belül. Sokan voltak Löw Lipóttól Kecskeméti Lipótig, akik ifjúkori lelkesedésüket a kritikai tudomány iránt később felülvizsgálták, íróasztalfiókba zárták vagy más területekre irányították (Biró 2013; Löw Lipót kapcsán: Turán 2023: 195). Megint mások „averzióval” viseltettek a bibliakritika iránt (például Kaufmann Dávid, ld. Turán, u. o., n. 731). Egyeseknél csak elrejtett utalásokból következtethetünk a nyíltan, szisztematikusan ki nem fejtett teológiai felfogásukra. A téma hatalmas, jelentős részben még kutatásra vár.

Milyen álláspontot foglal el a mai magyar neológia ezekben a kérdésekben? Elfogadja Goldziher érveit, vagy érdemben szembeszáll velük, és új elméleteket dolgoz ki? Mit gondol például egy posztmodern teológus Goldziher igazságfogalmáról, pozitivista tudományfelfogásáról, különösen a bibliatudomány új irányzatai fényében?

Sajnos Goldziher megállapítása a mai magyarországi neológiára is érvényes:

a modern bibliai tudomány e legfontosabb kérdéseivel szemben sem pozitív, sem negatív állást nem foglal el teológiánk, nagyon kevés kivétellel, mely kevés kivételt ujjaimon sorolhatnám fel, és még maradna elég ujjam, melyet e felsorolásra nem használtam.

G.I.: A bibliai tudomány és a modern vallásos élet.

Magyar-Zsidó Szemle 1884, p. 193.

 

A szerző nyelvész-hebraista

 

Források, hivatkozások

Goldziher Ignác (1884). A bibliai tudomány és a modern vallásos élet. Magyar-Zsidó Szemle 1. évf. 2–3. szám (1884. febr.-márc.), pp. 89–97, 168–176.

Goldziher Ignác (1888). A zsidóság lényege és fejlődése. Magyar-Zsidó Szemle 5. évf., 1–7. szám, pp. 1–14, 65–80, 138–155, 261–279, 389–406.

Goldziher Ignác (1984). Napló. Szerk. Scheiber Sándor, ford. Scheiber Sándorné Bernáth Lívia. Budapest: Magvető Könyvkiadó.

Biró Tamás (2013). Szeminárium és bibliakritika: Elzász Bernát és a Rabbiképző Teológiai Egylete az Egyenlőség hasábjain. In Babits Antal (szerk.), Papírhíd, az egyetemes kultúra szolgálatában: Scheiber Sándor születésének 100. évfordulójára, Budapest: Logos Kiadó, pp. 211–258.

Turán Tamás (2023). Ignaz Goldziher as a Jewish Orientalist: Traditional Learning, Critical Scholarship, and Personal Piety. Berlin: de Gruyter.

[popup][/popup]