Magyarságtudatom „zavarairól”
A szöveget 1984 májusában az ún. nemzeti tudat tudományos konferencián olvasta fel Csurdi Sándor (kényszernyugdíjazásom miatt).
Közlését az ÉS-től az Új Kelet-ig minden sajtótermék eddig elhárította.
A NEMZETI ÉRZÉSSEL és az idegenben (bárhol) élő magyar testvéreink identitásával foglalkozó témák szellemi életünk mindennapi kenyerévé váltak. Fogyasztjuk is rendületlenül – házikenyér gyanánt. Itt se akadály, hogy magasabbak a termelési költségek, hiszen feltételezhetően nagyobb lesz a haszon is.
István, a király, Makkai Sándor újra kiadott történelmi regényei, az y-ok konjunktúrája – hogy csak néhányat említsek – színvallásra sürgetnek. Most már személyes szinten. A személyi igazolványomba iktatott bejegyzés kényszernyugdíjazásomról kodifikálta ugyanis történetírói foglalkozásom megszűnését. Magyarságtudatommal, illetve bizonyos zavaraival kapcsolatos élményeimet azonban közügynek tekintem és néhányat csokorba szedve leteszek a nyilvánosság asztalára. Ízlelje mindenki tetszése szerint mint egy 64 mulatságos esztendőt átélt magyar (?) ember dokumentumként hasznosítható emlékeit.
TALÁN 12-13 éves lehettem, harmadik vagy negyedik gimnazista. Villamoson utaztam az Aréna úton (mai Dózsa György út) az Ajtósi Dürer sor irányából az Állatkert felé. Évi diákbérleten volt, oda jártam a Fővárosi könyvtár fiókjába könyvet kölcsönözni és nézni az állatokat. Az egyik mosómedve személyes barátom lett, ha meglátott – erre csaknem naponta sor került -, odajött a rácshoz és egy idő után a kezemet is megnyalta. Ez volt gyermekkorom egyik legnagyobb sikerélménye. S amit most elmesélek – s nem pusztán az idő és hely egybeesése miatt – gyermekkorom legnyomasztóbb emlékei közé tartozik.
A villamos áthaladt a Hősök tere emlékmű előtt. Én a peronon álltam szokásom szerint, mert szüleim konzervatív módon (egyébként ez volt az egyetlen konzervatív attitűd családunkban) arra tanítottak, hogy az ülőhelyek nőknek és öregeknek fenntartandók. Mosómedvémmel várható találkozásomról ábrándoztam, amikor hirtelen fejemről lerepült a diáksapka és felharsant üvöltésszerűen: le a sapkát a hősök emlékműve előtt, te (a jelzőre már nem emlékszem), – majd a folytatás – milyen magyar diák vagy te, vagy nem is vagy magyar? Rémülten és felháborodottan meredtem a bajuszos, vérmes arcba és dadogva azt mondtam: nem tudom, kérem, miről beszél, majd a sapkám után hajoltam. A keresztény és nemzeti hazafi megismételte, most már gúnyos nyomatékkal: Úgy, szóval te nem vagy magyar, nem tiszteled a világháborús magyar hősöket. Tudom, milyen fajta vagy, és büszkén nézett a többiekre, akik a villamoson voltak. Nem emlékszem, hogyan fogadták az utasok az inzultust, de arra igen, hogy senki sem védett meg. Döbbent értetlenséggel és teljesen megalázva szálltam le a villamosról. Úgy éreztem, hogy ami történt, jóvátehetetlen, megbocsáthatatlan és végtelenül igazságtalan. Első pillanatokban még „érdemileg” reagáltak gondolataim az elhangzottakra. Hiszen – azt tudtam -, hogy apám, mint tartalékos főhadnagy szerelt le a háború végén. Erről hallottam otthon – igaz, minden hivalkodás vagy büszkeség nélkül emlékezett apám.
Ez volt életem első találkozása magyarságommal, illetve ennek nyilvános el nem ismerésével. Akkor semmit sem értettem belőle. A későbbi változatos leckék azután gondoskodtak arról, hogy sok oldalról tanulmányozhassam magyarságomat. Egészen mostanáig, kényszernyugdíjazásomig, ami felidézte bennem ezt a nyomasztó első ilyen “témájú” emléket.
Röviddel ezután sokkal didaktikusabb oktatást kaptam – az iskolában. A Szent István Gimnáziumba jártam 8 éven át. Osztályfőnököm, dr. G. M. hírhedt réme volt a diákoknak. Mondták, hogy jezsuita aktivista, erről biztosat nem tudtam meg soha. Nevelési elve viszont a tanulók önérzetének megtörésén, a vakfegyelmen, a feltétlen tekintélytiszteleten és a besúgás rendszerének tökéletesítésén nyugodott. Kétségtelenül jó iskolának bizonyult számomra, már fiatalon, diákkoromban ízelítőt kaptam a hazai valóságból. G. M. – mai megfogalmazással – izzó labanc magyarságot hirdetett – magyart és németet tanított – magyarság és katolicizmus, Pázmány és Széchenyi, Vaszary Kolos és Herczeg Ferenc voltak ideáljai. Térítő tevékenysége elismerést érdemelt. Az első osztályban 56 diák közül 18 – akkori hivatalos megjelölés szerint – izraelita volt, ezek száma nyolcadikra, az érettségi időpontjáig (még előtte) háromra csökkent. A hiányzók vagy elmentek más iskolába, vagy áttértek a katolikus vallásra. G. M. nem kedvelte a protestánsokat sem, de azoknál ilyen sikert – már ti. a térítést – egyetlen esetben sem tudott elérni. Okát akkor nem kutattam.
Az akkori (1933) iskolai szabályzat az izraelita diákoknak engedélyezte, hogy ünnepeiken távol maradjanak a tanítástól. Nálunk az osztályfőnök óráin, másnap csak az izraelita diákok feleltek. Az előző napon feladott leckéből. A szokásjogi gyakorlat szerint ugyanis osztálytársaiktól megtudakolták a leckét és készültek. Nos, én erre nem voltam hajlandó. Bármilyen hihetetlen, de elvi okból. A megtorlás sem maradt el. S amikor egy alkalommal egy órán az ötödik négyest (ez volt a legrosszabb jegy) írta be könyvébe, elszakadt a húr. Már az első alkalommal, amikor felhívott, közöltem, hogy nem készültem, mert nem voltam előző nap az órán. A tőle megszokott éles, bántó hangon kijelentette: a többiek sem voltak itt, mégis készültek. Mire én: a szabályzat szerint nem vagyok kötelezhető, hogy megkérdezzem a leckét és készüljek, hiszen, fel vagyok mentve ezeken a napokon. Mellékesen megjegyzem, hogy teljesen vallástalan, ateista légkörben nőttem fel, a felekezeten kívüliséget 18 éves kor előtt a törvény nem tette lehetővé. Én is csak 18 éves koromban jelentkeztem ki egyházamból, nem tekintve menekülésnek, hiszen ez az állapot akkor már egyet jelentett a zsidó megjelöléssel (1938-at írtunk). Aznapi konfliktusom vége igazgatói megrovás lett. Én ti. tehetetlen dühömben osztályfőnököm elé vágtam a füzetemet.
1937-38-ban a bécsi Handelsakademie ún. Abiturientenkurs-ának a hallgatója voltam. Magyarországon ismert származási okok (numerus clausus) miatt nem vettek fel az egyetemre. Nem a legszerencsésebb helyet választottam, mint 1938 márciusában kiderült. Hitler bevonult Ausztriába. Két hét múlva, már ismét folyt az oktatás, egyszerre bejött egy tanár, félbeszakította az órát és bejelentette: névsorolvasás lesz, akinek a nevét mondják, válaszolnia kell: árja-e avagy zsidó.
Elkezdődött a névsorolvasás. A hallgatók akkor már többen SS- vagy SA-formaruhában látogatták az órákat, ők lettek a hangadók. Négyen voltunk magyarok. A névsor szerinti első így válaszolt: nem árja – látszott, hogy szégyenkezik. A tanár a választ nem vette tudomásul és rákérdezett: árja vagy zsidó (Jude). A delikvens (nem sokkal később Ausztráliába vándorolt ki) még nagyobb szégyenkezéssel kimondta: Jude. A következő (közülünk) már így felelt: Mischling (keverék). Az igazság, hogy „szépített” a valóságon, mert „faji” alapon bizony 100%-os zsidónak számított szegény, hiszen csak katolizált, érettségi előtt, hogy az érettségi bizonyítványban már e kedvezőnek hitt megjelölés szerepeljen. Fogadtatása – derék náci kollégáinktól – nem volt kedvezőbb az előbbinél. Ezután került rám a sor és én így válaszoltam: „Sau Jud” (ez volt, a nácik bevett megjelölése: kb. büdös zsidó). Végiggondoltam előtte, hogy elkezdhetek akadékoskodni: a magyarok nem árják, meg, hogy mi közük hozzá. És akkor rádöbbentem, miért védekezzek. Az ő értékrendjük szerint én zsidó vagyok, és nem hiszem, hogy a magyar államhatalom ez ügyben megvéd engem, hiszen ezért vagyok itt És bekövetkezett a pillanat, az egyetlen az életemben, amikor a fenti módon „megtagadtam” magyarságomat.
Azután hat év múltán – sok mindent végigcsináltam ezalatt részben kényszerűségből, részben önként – 1944 júliusában, mint munkaszolgálatos Nyugat-Ukrajnában – elég kalandosan – harmadmagammal átszöktem a szovjet hadsereghez. (L. Csendőrségi nyomozókulcs.) Hozzá kell tegyem, hogy szökésünk előtt az élelmiszerraktárból kb. 10 kiló szalonnát „vételeztünk”, mielőtt felgyújtották. Sikerült a szökés, fogságba estünk. Összegyűjtöttek többeket, kb. 25-30-an lehettünk. Vegyes társaság volt. A fele munkaszolgálatos. Egy ház (rom) udvarán ültünk a földön. Akkor már a többség legalább egy napja nem evett. Kibontottuk a szalonnát és elkezdtük osztani. Megdöbbentő látvány volt. És akkor egy kis, alacsony munkaszolgálatos odajött, hadarva odasúgta: a magyaroknak ne adjál, osszuk szét mi, zsidók magunk között (mármint hármunk szalonnáját). Elfogott valami emésztő düh és rákiabáltam (pedig a hangos szó sohasem volt szokásom), mi magyarok vagyunk, szétosztjuk, de neked egy falatot sem adunk. Döbbenten nézett rám. Néhai barátom, G. Béla (ereje és bátorsága közismerten élenjáró volt) nyakánál fogva megragadta kollégánkat és arrébb hajította. Meg kell jegyeznem, hogy ő és családja a Keok által 25 éven át nyilvántartott lengyel zsidó volt, már 1941-ben a deportálásból szökött meg. Őrünk odaugrott és ránk fogta géppisztolyát. Az egyik fogoly tudott szlovákul és megnyugtatta őrünket. Mindenkinek adtunk szalonnát – az egyet kivéve. Későbbi partizántársam, D. szakaszvezető bajtársi találkozónkon gyakran emlékezett e számára megdöbbentő esetre. Mint mondotta, Bélát és engem kissé hibbantnak tartottak. De akkor senki sem tiltakozott magyarságtudatunk miatt. Abban a helyzetben úgy éreztem, hogy jóvátettem bécsi „árulásomat”.
NEM EGYEDÜLI, értelmiségi munkakörben foglalkozatott magyar állampolgár voltam, akit 1957 novemberében átszervezés címen elbocsátottak – egy kulturális intézménytől. Miután rendelkeztem egy egyetemi diplomával és egy megjelent könyvvel (egyetemi doktori disszertáció), megkíséreltem, hogy egy tudományos kutatóintézetben elhelyezést nyerjek. A siker nem látszott könnyűnek. Végül sok viszontagság után, 1958 júliusában megkaptam az értesítést, hogy jelentkezzek, felvettek. Nem hallgathatom el, hogy elbocsátásom valódi oka nem a létszámcsökkentés volt, hanem bizonyos politikai színezetű indítékok … A tudományos intézetbe való bejutásomat sem szellemi teljesítményemnek köszönhettem, hanem „kivételesen” – mondjuk meg nyíltan – személyes összeköttetésnek. Tehát egy régi barátságnak. Pontosabban: fegyverbarátságnak.
Az intézetben az első napon – ahogy a központ személyzeti vezetője kioktatott – az igazgatóhelyettesnél, majd a párttitkárnál jelentkeztem. Az igazgatóhelyettes – azelőtt nem ismertem – zavart nyájassággal fogadott. Miután leültetett, kissé akadozva elkezdte: „nézd, tudom, hogy mindenféle huzavona akadályozta idekerülésedet és ebben én is részes vagyok. Hidd el, ennek semmilyen személyes oka nem volt, de nem akartuk növelni a támadási felületet az intézet ellen azzal, hogy még egy zsidót ideveszünk ebben a helyzetben. Tudod, hogy úgyis ez az egyik fő probléma”. Rezzenéstelenül vettem tudomásul a közlést és bementem a párttitkárhoz. Minek részletezzem. Csaknem ugyanebben a megfogalmazásban ugyanezt mondta. Gyengébbek kedvéért jeleznem kell: az igazgatóhelyettes és a párttitkár is zsidónak számított az 1938-as első zsidótörvény alapján. Igaz, az igazgató akkor már útban volt Palesztina felé. 1965-ben jött haza – tudomásom szerint.
Amikor e közlésüket végighallgattam, felötlött egy múltbeli emlék. 1945-ben a területi bizottság titkára szűk körű aktíván jelölte ki a vidéki gyűlések szónokait. Valaki felvetett egy nevet, mire a titkár így hárította el: nem lehet, látni rajta, hogy zsidó. Van még néhány hasonló emlékem, de ezúttal nem sorolom őket tovább.
Az esszé befejező részét következő számunkban közöljük.
Címkék:1990-04