Zsidók a Távol-Keleten
A város sohasem volt Különösebben jelentős vagy nagy létszámú zsidó központ. Az első zsidók – név szerint a Sassoon család – 1842-ben érkeztek, abban az évben, amikor Hongkong brit gyarmattá vált. A család Bagdadból származott és kiterjedt kereskedelmi birodalmat épített ki.
A hitközséget formálisan 1857-ben szervezték meg; az Ohél Lea zsinagóga 1901-ben épült. A századfordulóra a főleg bagdadi zsidókból álló közösség jelentősen megerősödött. A gyülekezet bizonyos értelemben sok évszázados hagyományt tükrözött: a közösség tagjai főleg kereskedelemből éltek és szoros kapcsolatot tartottak fenn a világ más zsidó közösségeivel. Ugyanakkor, a zsidók sohasem váltak meghatározó tényezővé a kereskedelmi életben. Mindig barátságosan fogadták az arra vetődő „bolygó zsidókat”. Az Ohél Lea zsinagógában időről időre megjelentek a kaifengi zsidók leszármazottai is.
1949-ig Hongkong része volt a kereskedők és emigránsok által használt „kínai útvonalnak”. Az orosz forradalom után több ezer zsidó menekült érkezett a mandzsúriai Harbinba, s egy részük továbbment Sanghajba és Hongkongba. Az 1930-as években pedig megjelentek a Németországból menekülő zsidók.
Jelenleg mintegy 1500 zsidó él a városban; közöttük egyaránt vannak amerikaiak és angolok, illetve a közösség alapítóinak leszármazottai. Vallási szempontból négy csoportra oszthatók: az Ohél Lea zsinagógában a szefárd ortodox hagyománynak megfelelően imádkoznak, ők vannak többségben, de létezik egy libanoni zsidó közösség is; a lubavicsiak a Hongkong Hiltonban tartják istentiszteleteiket, míg egy reform csoport tagjai lakásán gyűlik össze.
Az angol neogótikus stílusban épült Ohél Lea zsinagóga kertjében található a mikve. A zsinagógának tizennégy Tóra-tekercse van, ezek közül öt 1974-ben a helyi feketepiacon bukkant fel és feltehetően Kaifengből származik.
A társadalmi élet központja a Zsidó Klub, ahol fitnessklub, két kóser étterem, könyvtár, könyvesbolt és imaterem várja tagjait.
Hongkong egyik bevásárló- és szórakoztató központja a Nathan Road. Hevét tervezőjéről, Matthew Nathanról kapta, aki a század elején Hongkong kormányzója volt rövid ideig – az egyetlen zsidó, aki ezt a tisztséget viselte.
SZINGAPÚR:
Tranzit zsidók
Szingapúrban a múlt század elején megtelepedtek a zsidók, mivel a félsziget stratégiai fontosságú helyen fekszik India és Kína között. 1819-ben vált a brit birodalom részévé és 1830-ból származik az első hiteles adat: „kilenc zsidó hitű kereskedőről”. 1846-ra a negyven- három szingapúri kereskedőház közül hatnak zsidó tulajdonosa volt, s tizenkét évvel később már húsz családról tudunk, akik főleg az India és Kína közötti ópiumkereskedelemből tartották fenn magukat. Az egyik kereskedőről, Manasse Sallehről utcát neveztek el.
Az 1870-es évekre a közösség főleg szefárdi zsidókból állt. Voltak, akik Mandzsúrián, illetve Sanghajon keresztül érkeztek, mások a szuezi csatorna megnyitása után telepedtek meg. A legtöbben különféle európai cégek ügynökei voltak. A kivételek közé tartoztak a Katz testvérek, akiknek nevéhez az első szingapúri automobil importja fűződik és néhány ékszerész, akik a Dél-Afrikában bányászott gyémánttal kereskedtek.
1873-ban költözött a városba a bagdadi születésű Manasse Meyer, akit a Távol-Kelet leggazdagabb zsidójaként tartottak számon; őhozzá fűződik a Waterloo utcai Maghain Abot (Magén Avot) zsinagóga építése, amely 1878-ban készült el. Egy másik korai imahely emlékét a Synagogue Street (Zsinagóga utca) őrzi.
A második világháború kitörésekor a zsidó közösség mintegy háromezer főt számlált. A japán veszély felerősödése miatt sokan elhagyták a várost, illetve, brit állampolgárok lévén, evakuálták őket. Az ottmaradottakat a japánok internálták, s noha javaikat elkobozták, többségük életben maradt. A zsidó közösség részleges felbomlásához a brit gyarmatbirodalom szétesése vezetett. Miután Nagy-Britannia feladta indiai és délkelet-ázsiai gyarmatait, a kommunisták kísérletet tettek a hatalom megragadására s ezért sokan Ausztráliába, az Egyesült Államokba, Kanadába, illetve Izraelbe távoztak.
Jelenleg mintegy hat-hétszáz zsidó él Szingapúrban; a közösségben két csoport különíthető el. Az egyik az „őshonos” ortodox közösség, ők a Maghain Abot zsinagógában tartják istentiszteleteiket, s többek között szeretetotthont és közösségi központot tartanak fenn. A zsinagóga keleties stílusban épült s a frigyszekrényben őrzött negyven Tóra-tekercs némelyikét míves bagdadi ezüstvértek díszíti. A második csoport az ún. „tranzit zsidók”, akik különféle nyugat-európai, amerikai vagy izraeli cégek képviseletében csak néhány évre telepednek le.
KOCSIN:
Az ókor pávakereskedői
A „Kelet Velencéjének” mondott Kocsin az indiai Kerala tartományban fekszik s egyike a három nagy nyugat-indiai kikötővárosnak, is. Egy helyi legenda szerint az első zsidók Salamon király idejében telepedtek meg, s ők felügyelték a tíkfa, elefántcsont, fűszer és, bármily meglepő, a pávakereskedelmet is az ókori Izrael és a Malabar-part között. Más vélekedések szerint az asszír fogság (i. e. 722), a babiloni fogság (i. e. 586) vagy a Szentély lerombolása után (i. sz. 70) érkeztek erre a területre. Az első utalás az indiai zsidókra Eszter könyvében bukkan fel, amely elbeszéli, milyen rendeleteket hozott Ahasvérus király a birodalmában élő zsidók ellen „Indiától Szerecsenországig (Etiópia)”.
Az első írásos bizonyíték a zsidók megtelepedésére a zsinagógában őrzött két réztábla, melyeknek egyikén tamil nyelven rögzítették Bhaskara Ravi Varna, a 4. századi hindu uralkodó egy bizonyos Joszéf Rábbánnak adományozott privilégiumait. A másik felirat szerint az uralkodó a zsidóknak adományozta Andzsuvannam faluját mindazon ideig, „míg a világ létezik és a hold fénylik
A Kocsin környékén lévő zsidó településeket érzékletesen írják le a 12. századi zsidó, keresztény és mozlim útleírások. A legjelentősebb település, Kranganore, Kocsintól északra feküdt.
1167-ben Tudelai Benjámin lejegyezte, hogy a Malabar-parton mintegy ezer zsidó él, „akik szomszédaikhoz hasonlóan sötét bőrűek; jószívűek, megtartják a törvényeket, ismerik Mózes Tóráját, a prófétákat, s valamelyest járatosak a Talmudban és a halakhában is”.
A zsidók mintegy ezer éven át éltek Andzsuvannamban, mindaddig, míg a Rabban család ki nem halt. Akkor belső viszály rázta meg a közösséget, s ezt kihasználva, a szomszédos tartományok hercegei elfoglalták a települést s megfosztották javaiktól a zsidókat, akiknek többsége Kocsinba menekült s ott felépítette a Kocsangadi zsinagógát. Az Andzsuvannamban maradtak sorsa 1524-ben pecsételődött meg, amikor a mórok megtámadták és felégették a települést azzal az ürüggyel, hogy a zsidók túlságosan is beleártották magukat a borskereskedelembe.
A portugál uralom beköszöntével s a goai inkvizíciós Szent Hivatal létrehozása után egyre több zsidó menekült az indiai fennhatóság alatt maradt Kocsinba. A kocsini rádzsa (király), Parumal földet adományozott az oltalma alá menekült zsidóknak s elöljárót nevezett ki közülük. Ez a tisztség és a vele járó kiváltságok a holland és a brit uralom alatt is megmaradt.
A kocsini zsidók két fő csoportra oszlottak: az ún. fekete zsidók, akik az „őshonos” zsidók leszármazottainak tartották magukat, és az ún. fehér zsidók, akik más keleti országokból, illetve Európából érkeztek. E két fő közösségen kívül megkülönböztették még az ún. barna zsidókat, akik felszabadított rabszolgák ivadékai voltak.
Az indiai zsidók számos szokást átvettek a helyi lakosságtól. Így például a hindu hagyománynak megfelelően a zsinagógákban – amelyekbe csak azután lépnek be, hogy cipőiket levetették – színes olajmécseseket láthatunk, s a Havdala, a szombatbúcsúztatási szertartás részeként virágot szagolnak.
A zsidók kívül maradtak ugyan az indiai kasztrendszeren, de szigorú szabályok tiltották a „vegyes” házasságokat.
Amikor 1947-ben India elnyerte függetlenségét, a kocsini zsidók többsége Izraelbe települt, mivel attól féltek, hogy az ország a szocialista fejlődés útjára lép, s mára ott alig két tucat maradt a pár évvel korábbi 2500-ból.
A Jew Town Road (Zsidónegyed út) s a házak héber feliratai őrzik a zsidó közösség emlékét. A hét zsinagóga és számtalan imaház közül mára csak a Paradeszi zsinagógában tartanak istentiszteletet. Az 16. században épült zsinagóga jelenleg a hajdani Brit Birodalom legrégibb zsidó imaháza. A 18. század közepén felújították: akkor emelték azt a tornyot, melyen három óra látható: héber, római és indiai számlappal. A zsinagógában két sárgaréz oszlop jelképezi a jeruzsálemi Szentély két oszlopát s itt őrzik az 1600 éves réztáblákat is.
Kocsin közelében, a kikötő másik oldalán fekszik Emakulam, ahol hajdan jelentős számú zsidó élt. Emléküket két zsinagóga őrzi: az egyik az 1580-ban épült Tekumbagum zsinagóga, amelyet a tervek szerint lebontanak s Izraelben építik fel újra.
Veszélyben a fennmaradás
A kétmilliós Surabajában élő huszonöt zsidó közül mindössze ketten indonéz állampolgárok, a többi holland vagy angol, annak dacára, hogy soha nem jártak azokban az országokban.
Az első zsinagógát bagdadi zsidó bevándorlók építették a 19. század végén. 1942-ben, amikor a japánok elfoglalták Indonéziát, az akkor két-háromezer főt számláló zsidó közösség – orosz, lengyel, magyar, indiai és iraki bevándorlók – nagy része Ausztráliába menekült. A japán megszállók feldúlták a zsinagógát, elégették a Tóra-tekercseket és internálták az ottmaradottakat.
A háború után mintegy négyszázan maradtak: az askenáziak Djakartában, a szefárdiak Surabajában. Utóbbiak összegyűjtöttek annyi pénzt, hogy új zsinagógát építsenek, s a zsinagóga mellé közösségi házat is emeltek.
Miután 1949-ben Indonézia elnyerte függetlenségét, számosán távoztak a hollandokkal együtt. Akik maradtak, választhattak a holland, illetve indonéz állampolgárság között. Azok, akik az előbbit választották s a japán megszállás alatt táborban voltak, havi 80 dolláros életjáradékot kapnak, amiből viszonylag kényelmesen meg lehet élni. Az évek során azonban egyre többen távoztak, s mára csak öt család maradt.
A közösség tagjai nehezen tudják gyermekeiket megtartani a zsidóságban, mivel az állami iskolákban az iszlám szellemében tanítják őket. A közösségnek nincs rabbija, a zsinagógában egyetlen Tóra-tekercs sem található. 1991-ben és 1992-ben az ausztráliai lubavicsiak küldöttei tartották meg az újévi és jom kippuri istentiszteleteket. S noha az általuk képviselt ortodoxia idegennek tűnt, mégis, harminc év után akkor harsant fel először a sófár hangja. A surabajai zsidók úgy vélik, egy állandó rabbi jelenléte talán biztosítaná a közösség fennmaradását.
Címkék:1997-01