Zsidó népmesék
Purim
A karvezetőnek „A hajnali szarvasünő” dallamára (Zsolt. 22.1). Sakhar annyit jelent: „hajnalcsillag”, és a perzsa Eszter névnek ez a jelentése. Miért hasonlították Esztert a hajnalcsillaghoz? Mert amikor a hajnalcsillag előbukkan napkeltekor, fokozatosan tűnik elő. Először csak vékony sugara tör elénk, majd egyre nagyobb és fényesebb lesz, mígnem a hajnal teljes pompájában felragyog. Ugyanígy, Izrael megváltása Eszter és Mordeháj idején szerényen kezdődött. Mordeháj pedig ült a király kapujában (Eszter 2:21); majd meglátta a király Eszter királynét (uo, 5:2); majd azon az éjjel kerülte az álom a királyt (uo. 6:1); majd vette Márnán az öltözéket s a lovat (uo. 6:11); majd Mordeháj kijött a király színe elől … királyi öltözékben (uo. 8:15); majd végül a zsidóknak világosság támadt (uo. 8:16). Rabbi Asszi mondta: Ugyanúgy, ahogy a hajnalcsillag jelzi az éjszaka végét, Eszter csillaga jelöli a csodás történetek végét az írásban.
Hámán így szólt Ahasvérus királyhoz: Van egy nép, elszórva és elszéledve a népek között, királyságod valamennyi tartományában, törvényeik pedig különbőznek minden néptől, s a király törvényeit nem teljesítik s a királynak mit sem ér, hogy meghagyja őket (Eszter 3:8). Rava mondta: Senki sem tudta úgy rágalmazni és becsmérelni a zsidókat, mint Hámán. Ezt mondta a királynak: „Ők elhajlanak a mi nemzeti törvényeinktől; más nép, mint mi vagyunk. Ha elpusztítanád őket, nem támadna űr a népességben, hiszen szétszóratva élnek… Királyságodban élnek s neked hatalmad van felettük. Különös nép ez: nem hajlandóak érintkezni velünk: nem esznek-isznak velünk, nem házasodnak velünk. Elzárkóznak királyságunk szokásaitól… Ha egy bolha esik a zsidó borospoharába, eltávolítja, majd kiissza a bort. Ám ha Felséged megérintené a zsidó borát, kiöntené, nem lenne hajlandó meginni. Ma a királynak jónak tetszik, írassék ki, hogy elveszítsék őket; és tízezer kikkár ezüstöt mérek le a tisztviselők kezeihez…” (uo. 3:9).
A király pedig így szólt Hámánhoz: Az ezüst a tied legyen s a nép is, hogy tégy vele, amint jónak tetszik szemeidben (uo. 3:11).
És küldettek levelek futárok által a király valamennyi tartományába, hogy megsemmisítsék, megöljék és elveszítsék mind a zsidókat… (Eszter 3:13). Miután szétküldték a leveleket, Hámán és kísérete jókedvűen hagyták el a palotát. Mordeháj is épp az utcát járta, és három gyermeket pillantott meg, akik az iskolából igyekeztek haza. Mordeháj a nyomukba eredt, s mikor Hámán ezt meglátta, ő is utánuk sietett, hogy hallhassa, mit mond Mordeháj a gyerekeknek.
Amikor Mordeháj utolérte a gyerekeket, megkérdezte az elsőt: „Melyik versszakot tanultátok ma?” A gyermek így felelt: „Ma a következő versszakot tanultuk; Nem kell félned hirtelen rettegéstől s a gonoszoknak zivatarától, midőn meg- jő” (Péld. 3:25). A második gyermek így felelt: „Ma a próféta intését tanultuk azon népek ellen, akik a mi népünkre törnek: Hozzatok határozatot – hogy meghiúsíttassék; szóljatok szót, hogy meg ne álljon, mert velünk az Örökkévaló” (Jes. 8:10). A harmadik gyermek pedig így szólt „Én ezt a versszakot tanultam: Öregségig is az vagyok, vénségig is én visellek, én cselekedtem és hordozok és én viselek és megmentek” (Jes. 46:4).
Amikor Mordeháj hallotta az írás örök érvényű üzenetét e gyermekek szájából, örvendezett, és hangosan felkacagott. „Mit mondtak neked, hogy ennyire örvendezel?”, tudakolta Hámán. Jó tanáccsal szolgáltak”, felelte Mordeháj. „Azt mondták nekem, hogy ne féljek az ellenem szőtt gonosz tervedtől.”
S mindegyik tartományban, minden helyen, ahová a király parancsa és rendeleté elérkezett, nagy gyászuk volt a zsidóknak, böjt és sírás és gyásztartás; zsákot és hamut terítettek sokaknak (Eszter 4: 3). Miért hívták nagy gyásznak? Mert míg más körülmények között a gyász első napja a legfájdalmasabb, majd erőssége fokozatosan enyhül, ebben az esetben minél tovább tartott, annál erősebb lett a gyász, mert mindannyian féltek a jövőtől.
(Megilla)
Seleanu Magdaléna fordítása
Címkék:1997-03