Zsidó közösségek Finnországban
„Otthon érzem magam mindenütt és sehol”
A helsinki hitközösség 1092 tagja közül 1986-ban 833 élt Finnországban és 259 külföldön, a turkui hitközség 217 tagja közül pedig 159 Finnországban és 58 más országokban. Az elmúlt 5-6 esztendő lényeges változást nem hozott, tömeges kivándorlás ugyan már nincsen, de a halálozáshoz viszonyítva a születések száma csekély. A lassanként általánossá váló vegyes házasságok következtében a betértek számával valamelyest gyarapodtak ugyan a hitközségek, Gideon Bolotowsky, a helsinki hitközség elnöke ír égis aggódik a finnországi zsidók elvilágiasodása miatt.
Honnan jöttek
A finnországi zsidók többsége a cári orosz hadsereg katonáinak leszármazottja. II. Sándor cár 1858-ban felszabadította a katonai szolgálat alól azokat a zsidókat, akiket már egészen kis gyerekkorukban elszakítottak családjuktól, és a birodalom különböző részeiben levő kaszárnyákban katonáskodásra kényszerítettek. Nem ritkán 25-30 évet töltöttek egyhuzamban távol otthonuktól, s gyakran már csak azért sem térhettek vissza, mert szeretteik az Oroszországban dúló pogromok áldozataivá váltak.
A hadseregből elbocsátott, úgynevezett kantonisták három helyőrségi városban telepedtek le: Helsinkiben, Turkuban és Viipuriban (Viborg), és itt is alakultak ki az első hitközségek. Később, a századfordulón és különösen az első világháború után Oroszországban és főleg a Baltikumból származó zsidó családok is letelepedtek Finnországban, ők azonban nem katonacsaládok leszármazottai voltak, hanem kereskedők.
Az 1850-es években Finnországban letelepedett zsidókat a finn hivatalos szervek nem fogadták örömujjongással. Iskolázottságuk, szaktudásuk hiányos volt, a nyugati kultúrához viszonyítva elmaradott környezetből jöttek, és nem beszélték az ország nyelvét.
Az oroszországi zsidótörvények rájuk nem vonatkoztak ugyan, jogi helyzetük azonban meglehetősen bizonytalan volt. Énnek rendezésére az első lépést Lep Mechelin polgári képviselő tette meg az 1872-es országgyűlésen, megkísérelvén a zsidókra vonatkozó régi svéd törvények hatályon kívül helyeztetését. Ezzel évtizedekig tartó nyilvános vita kezdődött a zsidók helyzetéről és jogairól. Ez részben nyelvi háború volt, részben pedig politikai harc, nem kevés antiszemita felhanggal. A liberális svéd nyelvű sajtó a zsidó emancipációt támogatta, a fennománok azonban ellenezték, többek között azért, mert a finn nemzeti ébredés egyszerre volt svéd- és oroszellenes, a Helsinkiben és a Turkuban élő zsidók viszont svéd nyelvűek voltak, s amellett a cári hadsereg katonáinak leszármazottai. Az 1890-es években új törvény született, melynek alapján a hivatalnokoknak jogukban állt megtagadni a zsidóktól a tartózkodási engedélyt, sőt száműzni őket az országból. E törvények következményeként több százzal csökkent a zsidó közösségek száma. A finnországi zsidók helyzete paradox módon a finnek által gyűlölt Bobrikov főkormányzó kinevezésével enyhült, aki oroszoknak tekintvén őket, megfelelő jogokat követelt számukra. 1904-ben meggyilkolták Bobrikovot, s 1907-ben a finn szenátus elé került a javaslat, melyet a zsidókérdés rendezésére már tíz évvel korábban benyújtottak. A határozatban gyakorlatilag már szerepelt a zsidók állampolgárságának megszavazása, ám a kérdés végső rendezését a háború megakasztotta.
Sorsközösség a bajban
1917. december 12-én fogadták el véglegesen a törvényt, amelynek alapján a kantonisták utódai a szabad Finnország teljes jogú állampolgárai lettek. 1918-ban a finn fehérgárdisták és a szovjetek által is támogatott vörösgárdisták közötti harcban a zsidók nem vesznek részt. Annál fontosabb a finnországi zsidók szempontjából az 1939. november 30-tól 1940. március 13-ig tartó téli háború, majd az 1941 nyarán meginduló folytatólagos háború, amely asszimilációjuk utolsó láncszeme, lojalitásuk súlyos áldozatokkal járó bizonyítása, bizonysága. (A kétszáz hadköteles zsidó közül 23 esett el.)
A téli háború alatt antiszemita jelenségek nem voltak, a sorsközösség megerősítette a finnek és a zsidók kapcsolatát. A zsidók lojalitásának igazi próbaköve a folytatólagos háború volt, amikor Finnország, a németek fegyverbarátjaként a Szovjetunió ellen harcolt. Ám bizalmuk a finn kormány és a finn politikai iránt végig rendíthetetlen maradt, szolgáltak a finn hadseregben, a hátországban pedig gondoskodtak a fronton lévők családjáról és a menekültekről. A finnországi zsidóknak nem esett bántódásuk, bár 1942-ben Himmler többször is járt Finnországban, és állítólag kiadatásukat követelte. Mannerheim marsall azonban úgy vélekedett, hogy amíg egyetlen zsidó is finn egyenruhát visel, senki egy újjal sem nyúlhat hozzájuk. Ez a lojalitás sokakban feldolgozhatatlan lelkiismereti válságot okozott. Talán ezzel magyarázható, hogy a második világháború befejezése után oly sokan vándoroltak Izraelbe, hogy a függetlenségi háborúban részt vegyenek.
„Az én Jeruzsálemem”
Finnországban interjút készítettem a finn kultúra ismert személyiségeivel, írókkal, rendezővel, lapszerkesztőkkel. Volt, aki elsősorban finn-nek vallotta magát. Elis Sella, a hitközség kántora így fogalmazott: „Ha külföldön vagyok, feltétlenül finn-nek tartom magam, akkor is, ha Izraelben vagyok. Zsidó vallású finn-nek.” Hasonlóképpen vallott Boris Grünstein író is, aki Zsidónak lenni Finnországban című önéletírásában a kettős kötődés lehetőségeit veszi sorra a német finn fegyverbarátság idején. Fia, Raoul Grünstein, az Image című folyóirat kiadója, a hitközség tagja ugyan, de ateistának vallja magát. „A hitközség tagjának lenni az én esetemben azt is jelenti, hogy a hagyományt megőrzőm, és továbbadom a következő generációnak. Annak a kérdésnek megválaszolására, hogy finn vagyok-e, vagy zsidó, szerencsére sosem kényszerültem, de foglalkoztatott”. Daniel Katz író fiatalon kivándorolt Izraelbe, de néhány esztendő múlva visszatért, mint mondta, honvágya volt.
Eeva Odrischinsky viszont, bár Finnországban él és dolgozik, nem talált otthonra Finnországban: „úgy érzem, hogy éppen a mozgékonysághoz kötődöm, nem pedig egy bizonyos helyhez. Ez nem jelent feltétlenül gyökértelenséget. Olyan helyzetre vágyom, ahol ellentmondások és kereszteződések, különféle dinamizmusok vannak. Nekem voltaképpen anyanyelvem sincs; anyám anyanyelve orosz volt. Akkor érzem magam otthon, ha egyik nyelvből elmozdulhatok a másikba.”
Karmela Bélinki író, újságíró, irodalomtörténész s közelmúltban megjelent esszékötetében, melynek címe Az rá Jeruzsálemem, így fogalmaz: „A zsidóknak kétezer esztendeig nem volt földjük, és országról-országra űzték őket. Ahhoz, hogy életben maradjanak, a szellem világában kellett oltalmat keresniük maguknak, ezoterikus otthont teremteniük, saját Jeruzsálemet, akár Szibéria vadonjában is. A finn ember föld nélkül otthontalannak érzi magát, legyen az a földdarab akár csak egy zöldségeskert nagyságú. Az én földdarabom bárhol lehet a világon, otthon érzem magam mindenütt és sehol. A finn finnek szemében alighanem otthontalannak számítok. Otthonomat a zsidóságban, a zsidókban találom…”
Pap Éva
Címkék:1992-05