Zsidó iskolák Magyarországon I.
Alábbi írásunk egy kutatás összegzésének első része. A kutatás célja a magyarországi zsidó iskolák föltérképezése volt, szponzora a Művelődési és Közoktatási Minisztérium Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztálya.
Gadó János
Versenyképes ideológia-e a zsidóság?
A zsidó oktatás szellemi „erőtere” Magyarországon
Az 1989 utáni magyarországi zsidó reneszánsz hullámai nyomán a már régóta működő Anna Frank Gimnázium mellett két új iskolát alapítottak a fővárosban1. A magyar zsidó történelemben szinte páratlan ez a helyzet: három önálló, egymástól független, egészen eltérő indíttatású zsidó gimnázium működik az országban.2 E mai oktatási megújulás annál figyelemreméltóbb, mert az új zsidó iskolák közül az egyik a vészkorszak idején nagyobbrészt elpusztított, majd a „népi demokrácia” negyven esztendeje alatt emigrációtól tizedelt és asszimilációval sújtott zsidóság autentikus terméke. Az alábbiakban arra teszek kísérletet, hogy feltérképezzem: a mai magyarországi zsidó iskolák milyen ideológiák kereszttüzében állnak.
I.1. Uralkodó eszmék
Koronként váltakozó uralkodó eszmék (divatos terminológiával élve „nagy narratívák”) alakítják időről időre az emberi társadalmak dinamikáját. Ezen eszmék a világ egészére kívánnak magyarázatot adni. Híveik hite szerint segítségükkel a világ minden jelensége megmagyarázható, helyére tehető, egységes rendszerbe foglalható, felhasználásukkal a kizökkent világ helyrebillenthető, az univerzális magyarázatból mindig le lehet vezetni az éppen aktuális problémára vonatkozó cselekvési algoritmust.
A zsidóság az európai történelem nagyobb részén át egyedül állt abban, hogy saját, az uralkodó eszméktől eltérő narratívája volt, egy öntörvényű, igen részletesen kimunkált, gyakorlati életbe jól átültetett hitbéli és cselekvési rendszer, amely biztosította a nép különállását, egyszersmind lehetővé tette a befogadó népekkel való békés együttélést. A zsidóság – a diaszpóra kétezer évén keresztül uralkodó felfogása szerint – nép: ennek számtalan attribútumával. Ez a rendszer zárt, külső legitimációra nem szorul. A külvilággal fenntart érintkezési csatornákat, ám ezek inkább a technikai együttélést, a mindennapi élethez nélkülözhetetlen jó viszonyt szolgálják, saját legitimációt érintő impulzust nem engednek be, és nem bocsátanak ki. (A zsidó közegben oly nagy súlyú hagyomány a középkortól kezdve még a Talmud tanítását is tiltotta a „gójoknak”, mivel utóbbiak a ki- kényszerített hitviták során nemegyszer éppen a Talmud szavait forgatták ki zsidóellenes vádjaik igazolására.)
A kiválasztott nép öntörvényű ideológiája alapján elkülönülő társadalmat saját, fejlett infrastruktúra tartotta fenn, amely gondoskodott a közösség minden tagjának taníttatásáról, szükség esetén szociális ellátásáról, házasításáról és eltemetéséről. (Mindez persze csupán elvi cél volt: jogosultsága a közösségben vitán felül állt, de a mindenkori anyagi körülményektől és a személyes tényezőktől függött, hogy mennyit sikerült belőle ténylegesen megvalósítani.) Az infrastruktúra működésének és az egyén életvitelének hallatlan részletességgel kidolgozott szabályrendszerét az V. században Babilonban kodifikált Talmud foglalta össze. Az elkülönültséget biztosító szabályrendszert a fiúgyermekek ötéves koruktól tanulták. Ez nem ért véget soha olyan formális aktussal, mint a nyugati egyetemek diplomaosztása, doktorrá avatási szertartása – a hagyomány szerint a férfi élete végéig tanul. A zárt közösségekben, ahová a külvilág értékmérői nem szivárogtak be, a legfőbb érték a tanulás volt, a társadalmi hierarchia csúcsán a szent iratokban és az azok kommentárjaiban jártas ember állott. Az infrastruktúrában is ennek megfelelően kulcsfontosságú volt az oktatás.
I.2. Az öntörvényű rendszer feltörése
A zsidóság ethoszát a keresztény Európában több mint ezer éven át visszatérően támadták, időről időre megpróbálták felszámolni, de az ebben rejlő legitimáció oly mélyen gyökerezett, hogy e kísérletek (amelyek az egyének egyikénél-másikánál esetleg sikerülhettek) a zsidóság egészénél rendre kudarccal végződtek. A népként való különállásnak mindaddig nem volt alternatívája, míg a befogadó társadalmakban uralkodó hitvallás a zsidóság hitében a konkurencián kívül mást nem látott. A változás lehetősége akkor csillant föl először, amikor a XVIII. század vége felé a vallás kezdte elveszíteni legitimáló funkcióját. A helyébe lépő ráció számára már nem volt leküzdhetetlen elvi akadálya a zsidók egyenjogúsításának. „Csupán” életmódjukat, foglalkozásukat kívánták megváltoztatni, a kor uralkodó gyakorlatához illeszteni (ez volt a zsidók „polgári megjavítása”), valamint nyilatkozatukat hallani, hogy az adott nemzet fiai lesznek, és annak törvényeit magukra nézve kötelezőnek ismerik el, akkor is, ha ez a hagyományos zsidó joggal ellentétben áll. Miután az érintettek számára a gazdanépekkel való együttélés mindig is elvi alapokon nyugodott, a hűségnyilatkozat halachikusan megoldható probléma volt3. A zsidóság vallássá nyilvánítása az államhatalom felé „zárójelbe tette”, a magánélet szférájába szorította vissza az ősi törvényeket; a zsidóságért aggódók pedig megnyugodhattak abban, hogy csupán a befogadó társadalmaknak mindig megteendő engedményekről van szó ezúttal is – a lényeg sértetlen marad.
Ám az öntörvényű zsidó életfelfogás nehezen fér meg egy másik modern, dinamikus nemzettudattal. A modern világba való beilleszkedés feltörte a hagyományos zsidó közösségek zárt rendszerét. Ott, ahol a két világ találkozott (a XVIII. század végétől kezdve egyre szélesebb körökben, Európa egyre több országában) megindult a zsidók átáramlása a gettó világából a szélesebb társadalomba.4 A nacionalizmus diadalmas eszméje erősebb volt a pusztán felekezetié szűkült zsidóságnál; a ráció kikezdte a vallást; az emancipáció, a kecsegtető karrier ígérete elhomályosította a gettó akolmeleg, ámde dohszagú világát; a ráció diadalmas eszméje által legitimált modern tudományok mellett hitelét veszítette a szőrszálhasogatónak bélyegzett Talmud; a zsidó páriasorsból való menekülés vágya gyakran erősebb volt, mint az ősi közösség iránti hűség. A zsidó közösség „felszívódásától” ekkor persze még nem tartottak; az előítéletből, társadalmi távolságból, a viszonylag nagy létszámú közösség tehetetlenségi erejéből és a zsidóság megroppant, ámde el nem tűnt legitimációjából fennmaradó válaszfalak még álltak, éppen csak hogy egyes darabjaik kezdtek letöredezni. Ám egyfelől a legitimáció megroppanása, a zsidóság öntörvényű narratívájának visszaszorulása, másfelől a környező társadalomba beilleszkedni vágyók oly gyakori visszautasítása bőven adott ideológiai „muníciót” az emancipációval elégedetlenek, a csalódottak számára.
E súlyos konfliktusra zsidó részről számos válasz született5. Ezek közül egyesek fenntartották a „nagy narratívát”, az öntörvényű zsidóság eszméjét. Az ortodoxia – a nem zsidókkal való együttélés terén tett külsődleges engedmények mellett – elutasította a másik nemzethez tartozás gondolatát és fönntartotta a zsidó nép ethoszát6. Az egész probléma nem érintette meg a keleti ortodoxiát és főként a haszidizmust, amely nem akart tudomást venni a nyugati világ fejleményeiről. Nem utasította el a kihívást, hanem elvégezte a szintézist a cionizmus7 és a bundizmus, amelyek a kor uralkodó eszméiből és a hagyományos zsidó ethoszból gyúrtak új, átütő erejű narratívát – előbbi az ideologikus nacionalizmust, utóbbi a pragmatikus, baloldali nemzeti önrendelkezési elvet vegyítve a zsidó öntörvényűséggel.
Az önálló zsidó narratíva tudatos elutasítását választotta a reformzsidóság – főleg történetének korai, XIX. század közepi szakaszában, mikor zsidó tudatát messzemenően alárendelte a befogadó nemzet iránti hűségnek.8
A XIX. század közepétől a holocaustig tartó korszakban zsidóság és modernizáció találkozásának főáramában – legalábbis közép-európai nézőpontból – a konzervatív, Magyarországon neológnak nevezett zsidóság helyezkedett el. Ez az irányzat a két narratíva egymás mellé rendelésével próbált válaszolni a kihívásra. Amint azonban ezt fentebb láttuk, a harc egyenlőtlen volt; a „felekezeti” státuszba visszaszorított és más eszmei fogódzót nem kereső zsidóság a kor diadalmas eszméivel szemben nehezen állta a sarat.9
II.1. Az oktatási rendszer és a „nagy narratívák”
A modern korban minden nagy célokat kitűző közösségi vezető kulcsfontosságúnak tekintette az oktatási rendszert. Az üdvözítő célok érdekében végső erőfeszítésekre mozgósított közösség erőforrásaiból gyakran éppen az iskolákra áldoztak aránytalanul sokat, hiszen a megfelelő indoktrinációval csak ezek biztosíthatták az adott közösségszervező elv fennmaradását, legitimációjának továbbörökítését.
A magyarországi keresztény egyházak még a XVIII. században, abban a korszakban alapozták meg fejlett iskolahálózatukat (1901-ben 22 evangélikus, 25 református és 45 katolikus gimnázium)10, mikor a protestáns és a katolikus felekezet éles harcot vívott egymással, a vallásháborút folytatva békésebb eszközökkel. A korszak uralkodó eszmeiségének megfelelően a vallás állt az azonosságtudat középpontjában és a legdinamikusabb közösségszervező erő is ez volt. A XIX. században ez a történet megismétlődött, midőn a magyar uralkodó elit a kor uralkodó eszméje, ezúttal a nacionalizmus impulzusának engedve sorban állíttatta föl a magyar gimnáziumokat a nemzetiségi területeken, a kisebbségeket asszimilálandó. (Az iskolarendszer kiépítésének elsődleges politikai funkcióját mi sem jelzi jobban, mint hogy az uralkodó elit a színmagyar területeken – így pl. az Alföldön – korántsem buzgólkodott ennyire az iskolaépítésben.)11
II.2. A magyar neológia és az oktatási rendszer
Az iskolaépítés politikai „terheltségének” tudatában már jobban érthető, miért nem törekedett a neológ magyar zsidóság széles körű oktatási hálózat kiépítésére. Az oktatási rendszer teljes vertikumát lefedő iskolahálózat létrehozása olyan nagyszabású vállalkozás, egy közösség erőit oly végletesen igénybe vevő feladat, hogy ennek kivitelezését a „lenni vagy nem lenni” kérdés, egy korszak uralkodó eszméje mindennél erősebben motiválja.12 A vizsgált korban a nacionalizmus a zsidóságot a magyarság felé hajtotta: a zsidóság számukra nem „faj” volt (e szó akkor még – a nácizmus fellépése előtt – nem volt szalonképtelen), nem nemzetiség, hanem vallás. Az „izraelita vallású magyar” szóösszetételnek a második része volt dinamikusabb: a korban elsődleges nemzet „ütötte” a másodlagos vallást.13
Karády Viktor e témában írott tanulmányai14 adatok tömkelegével bizonyítják, hogy miközben a neológ zsidóság iskolázási hajlandósága messze az összes többi felekezet előtt járt, saját modern oktatási hálózat kiépítésében korántsem buzgólkodott ennyire. 1918 előtt a zsidó elemi iskolásoknak csupán 33 százaléka járt saját felekezetűk iskolájába, ami a legalacsonyabb arány a „bevett felekezetek” között. Adataiból az is kiderül, hogy a zsidók esetében a magyar társadalmi hierarchia centrumához való közelség egyenesen arányos az iskoláztatási alapossággal, viszont fordítottan az önálló iskolarendszer kiépítésének igényével. A fővárosban élő zsidóság iskolázottsága a legmagasabb, ugyanakkor itt járnak a zsidó gyerekek legkisebb arányban saját felekezetűk iskoláiba. A neológia asszimilációs hajlandóságát azonban még e szám sem illusztrálja hitelesen: a 33 százalékban benne foglaltatik a fejlett nyugat-magyarországi ortodox iskolahálózat (lásd alább). Még az izraelita felekezeti iskolák jobb felszereltsége, pedagógusokkal való jobb ellátottsága15 és az innen továbbtanulók magasabb aránya16 sem bizonyult vonzónak a zsidó szülők nagyobb része számára.
Egészen más a helyzet, ha a zsidóság öntörvényű jellegét fenntartó, nagy narratívákra épülő közösségek oktatási rendszerét figyeljük.
– A modern világban élő, de a zsidó nép eszméjéhez ragaszkodó észak-magyarországi ortodoxia (melynek hagyományosan a Chatam Szofér neve által fémjelzett, hírneves pozsonyi jesiva volt a szellemi központja) fejlett iskolahálózatot épített ki a Dunántúlon és a Felvidék (később Szlovákia) nyugati részén, melynek sűrűsége a korban e téren elöljáró evangélikus egyházéval vetekedett17.
– A keleti ortodoxia és a haszidizmus a modern oktatás követelményeiről nem vett tudomást, fenntartotta a hagyományos ismereteket oktató héderek sűrű rendszerét – ignorálva az ilyen iskolákat illegálisnak nyilvánító állami határozatokat. (1920 után a magyar oktatásnak ez a problémája megoldódott, mivel a hagyományhű zsidóság döntő többsége a trianoni határokon kívülre került.)
– A zsidóságot a nemzeti eszmével szintetizáló cionista irányzat Tarbut mozgalma a két háború közötti Lengyelországban 129 elemi iskolát, 20 gimnáziumot és 5 tanítóképzőt működtetett, erőteljesen törekedve a modern héber nyelv használatára. A konkurens autonomista irányzat, mely a jiddist tekintette nemzeti nyelvnek, az ott élő zsidóságot pedig éppoly nemzetiségnek, mint a lengyeleket, szlovákokat, ukránokat, 95 iskolát, 4 gimnáziumot és egy tanítóképzőt mondhatott a magáénak. ( A fenti kettő együttes létszámát is meghaladta a lengyelországi ortodoxia hédereit és jesiváit látogató bócherek 60 ezres létszáma.)18
A felekezeti státuszú neológ magyar zsidóság különösen nehéz helyzetben volt, mikor a zsidó iskolákon kívül maradó fiatalságot próbálta elérni.19 Intézményes eszköze erre mindössze az állami tantervekben előírt heti két hittanóra maradt. Természetesen eleve kérdéses, hogy heti két órában miként lehet egy átfogó értékrendet és világ- szemléletet a gyerekekbe plántálni, de a zsidóság esetében ez minden bizonnyal még kevésbé működhetett, mint más felekezeteknél. Egyrészt az iskola, ahol a diákok napjaikat töltötték, természetszerűleg közvetítette a keresztény szokásokat, ismereteket, értékrendet – a külvilág életritmusa a keresztény hagyományokon nyugodott (keresztény ünnepek, vasárnapi pihenőnap, stb.) Másrészt a zsidóság – amely eredeti formájában népi közösség, önálló érték- és szokásrend, hagyományok sűrű szövete, külön „életvilág” – átörökítése heti két órában komolytalan kísérlet, ha a szülői ház ebben nem igazán partner. A hagyományos zsidóság életét természetszerűen szőtte át a közösségi tudás ezer szála, amit a fiatal e közegben otthon, az utcán, a szomszédoknál elsajátított. nép, kultúra, vallás (és gyakran a nyelv) teljesen összefonódtak. A héderben és a jesivában tanultak erre épültek. A jesiva-oktatás családias, ismételgető, „rendetlen” légköre, ahol a közösséghez tartozás nem kérdés, ahol „félszavakból is értik egymást”, ahol az olvasott anyag a tanító kommentárja, bensőséges útmutatása nyomán válik érthetővé – mindez igen erősen eltér a modern oktatás szigorú logikai menetrendjétől, explicit magyarázataitól.
Zsidóság és magyarság neológ felfogás szerinti egymás mellé rendelése azt hozta magával, hogy az állami iskolák hittanóráin gépiesen egymás mellé tették a hivatalos magyar oktatási curriculumot és a hagyományos zsidó nevelést. Mikor azonban a zsidó vallástanárok automatikusan a jesiva-oktatás stílusát folytatták a heti két órába zsúfolt – és ezért rendkívül intenzív munkát megkívánó – hittanórákon, az eredmény előreláthatóan a teljes kudarc volt.20 A módszer és a mondanivaló egyaránt a levegőben lebegett, kicsúszott mögüle a hagyományos közösség legitimáló háttere. Az Izraelita Tanügyi Értesítő hasábjain évtizedeken át visszatérő téma, miként hasznosítsák a lehető leghatékonyabban a hagyomány tanítására rendelkezésre álló csekély időt. (Az imákat tanulják-e, vagy a bibliát, érdemes-e külön héber grammatikát tanulni, stb.) A többnyire komoly pedagógiai szaktudásról és empátiáról tanúskodó hozzászólások, viták, melyek során sokféle javaslat fölmerült, azonban mindig szigorúan az adott ideológia keretein belül maradtak. A magyar tudat-zsidó tudat „arányát”, a zsidóság felekezeti voltát, a korban gyenge legitimációját nem kérdőjelezték meg az eszmecserék során. (Ebben persze valószínűleg az is szerepet játszott, hogy a lap gazdája, az Izraelita Tanítóegylet, az országban egyedülállóan, ortodox és neológ irányultságú tanítók közös testületé volt, így az együttműködés feltételeként az ideológiai kérdéseket „jegelni” kellett.) Végigolvasva a lap két háború közötti számait, azt látjuk, hogy a viták nem ültek el, ami arra utal, hogy a kérdést nem sikerült megnyugtatóan rendezni. A visszás helyzetet jól illusztrálják a kortársak visszaemlékezései, amelyek a hitoktatás komolytalanságát, eredménytelenségét idézik fel.21 Mindennek következtében a zsidóság széles tömegei kerültek a „bent sem vagyok, kint sem vagyok” állapotába, amikor a közösséghez tartozás elsősorban már nem a belső indíttatáson, hanem a külvilág távolságtartásán múlott. Erre az állapotra illik rá Sartre híres mondata: „A másik ember tekintete az, ami zsidóvá tesz.”
III. Szükségből erényt – a zsidó gimnázium 1919 után
A zsidó felekezeti oktatás elemi iskolákon túli, középszintű intézményei kevés kivétellel 1919 után, a korszak antiszemita kurzusának nyomása alatt születtek.22 A nem zsidó oktatási intézményekbe (nem csak az egyetemekre) a felvétel megnehezült, a zsidó tanulók helyzete a többi iskolában gyakran rosszabbodott. Hiányzik a rendszeres statisztikai áttekintés arról, hogy a zsidó iskolákba járó fiatalok mennyiben futottak be más pályákat, mint az állam és a többi felekezet iskolájában tanuló zsidók. Karády Viktor szerteágazó munkássága a zsidóság magyar társadalomba, annak intézményeibe való beilleszkedését kíséri figyelemmel, Felkai László részletes monográfiája a budapesti zsidó fiú- és leánygimnáziumról23 az itt végzettek további pályáját nem vizsgálja statisztikai rendszerességgel. Karády Viktor szerint a zsidó gimnázium a pesti zsidóság tanulási stratégiájában alárendelt szerepet játszott, hiszen fiataljainak csak egy töredéke végezte itt tanulmányait. Ez valószínűleg így van. Azt is hozzátehetjük, hogy még az itt tanulók közül is sokakat a kényszer hajtott ide. (1938 és 1944 között ehhez nem is férhetett kétség.) E gimnázium diákjai közül jóval kevesebben kívántak továbbtanulni, mint a zsidó átlag – feltehető, hogy olyan szülők küldték ide gyerekeiket, akik az egyetemi taníttatásról eleve lemondtak. Ez kontraszelekciót sejtet, ám a tanulmányi versenyek eredményei, egyes diákok további pályafutása, az intézmény tanárainak magas fokú tudományos tevékenysége (1945 után többeket azonnal az Akadémia tagjává választottak) egészen mást bizonyít. Felkai László könyvéből olyan iskola képe bontakozik ki, amelyet diákjai (és volt diákjai) nagyra értékelnek. Ez tükröződik egyebek közt a gimnázium öregdiákjainak hajdani nagylelkű adományaiból.
Hogy a zsidó gimnáziumban milyen szellemi energiák voltak az antiszemita kurzus által lefojtva, azt illusztrálja az 1945 utáni néhány szabad esztendő története, mikor az intézmény az országos tanulmányi versenyen első lett (1947-ben) vagy az első helyek egyiket szerezte meg (1945-ben). Mindezt a náci megszállás és a nyilas uralom hatalmas vérvesztesége után!
Nehéz arról adatot gyűjteni, vajon a zsidó gimnázium végzettjei nagyobb arányban maradtak-e hűségesek a közösséghez, mint más iskolákban végzett társaik. Az alma mater iránti ragaszkodás fakadhat a diákévek iránti nosztalgiából is. Ám bizonyos tényezők az előbbi feltételezést támasztják alá. Az antiszemita kurzus légkörében felnövő fiatalok a zsidó gimnázium óvó melegét élvezhették – még akkor is, ha a hivatalos kurzushoz az iskola vezetősége mindvégig ragaszkodott. A zsidó környezet lehetővé tette a hagyományok (pl. ünnepek) megtartását, amire a nem zsidó iskolákba járó fiatalnak legfeljebb otthon nyílott alkalma. Igaz ez akkor is, ha a hittanon kívül a zsidóságot más, modernebb formában itt sem oktatták. A gimnázium tanárainak kiemelkedő szellemi teljesítménye, a tanulmányi versenyeken elért jó eredmények ebben a környezetben kétségkívül a zsidóság presztízsét erősíthették a fiatalokban.
A gimnázium ideológiájából a Két háború között a zsidóság számos legitimációs eleme ki volt rekesztve: a zsidóság népi-nemzeti értelmezése (cionizmus), a modernkori szellemi teljesítmények jelentős része (pl. a két háború közt a baloldali gondolat jeles képviselői nemigen juthattak be a kincstári pantheonba), de egy jól működő, összetartó, külső kényszer és fenyegetettség által is „összepréselt” közösség számára a „maradék” is elég lehetett a hitelességhez. Ez a maradék a vallás volt, az ünnepek, valamint a zsidó történelem azon eseményei illetve személyiségei, amelyek a kor ideológiájának szemüvegén keresztül nézve is „szalonképesek” voltak (pl. Majmonidész, Spinoza, Kis József). Míg azonban a nem zsidó iskolába járóknak ez nem sokat jelentett, nemigen tudták tartalommal megtölteni, addig a zsidó gimnázium szellemi elitből verbuválódott tanárai még e „kiherélt” zsidó tudatot is tartalommal töltötték meg, még ezen a keskeny ösvényen haladva is tudtak eredetit és hiteleset nyújtani.
IV. A zsidóság legitimációja 1945 után
A soá irtózatos tapasztalata után az európai zsidóság legitimációs rendszere számos országban romba dőlt. Ami eddig marginális volt (a cionizmus) az hirtelen a középpontba került, ami középponti volt (bizalom a befogadó nemzetben) azt a szemétre kellett vetni. Talán mindennél inkább így volt ez Magyarországon. Az 1945 utáni néhány szabad esztendő a zsidóság hallatlan szellemi felpezsdülését hozta. A formális és informális cenzúra korlátai ledőltek. Az 1944-es tapasztalatok után a maradék magyarázatot keresett a történtekre és egyben új utakat kutatott. A zsidó hitközségben, melyet nem béklyózott többé a kurzus iránti hűség, ideológiai platformok alakultak.
A vészkorszak utáni útkeresés, a magyarázat elemi erejű igénye a pusztulás okaira, ismét az egyetemes eszméknek kedvezett. A kommunizmus és/vagy a cionizmus átfogó magyarázattal szolgáltak a náci népirtásra, és radikális receptet ígértek hasonló esetek megelőzésére. Az ideológiai sokszínűség a zsidó gimnáziumot is elérte, aminek jele, hogy az iskolai ünnepélyeken a Himnusz mellett a Hatikva és az internacionálé is elhangzott.24
V. A legitimáció megszűnése
A pluralizmus korszaka 1948-ban véget ért. A cionizmus hívei érthető okokból elhagyták az országot, és őket követte a vallásos zsidóság maradéka. Akinek még voltak illúziói a népi demokrácia zsidósággal szembeni toleranciájáról, az új, demokratikus Magyarországról, az 1956-ban ezekkel az ábrándokkal leszámolt. Aki zsidó akart lenni, akár cionista, akár vallásos felfogás szerint, az nagy valószínűséggel elment az országból. Az itt maradó zsidóság ideológiai bázisa úgy összeszűkült, hogy abból semmiféle hitelt érdemlő kép nem állhatott össze. Cionizmusról szó sem lehetett, de közösségről sem nagyon, hiszen a határon túl élő hittestvérekkel kapcsolatot tartani igen nehézkes és gyakran veszélyes volt. Az uniformizáló rezsim a vallásgyakorlás minimális feltételeit sem biztosította (kóser étkezés, szombat és a többi ünnepek megtartása). Az e körülmények között felnövekvő új nemzedék csak az asszimiláció útját ismerte, felmenőinek hagyományairól gyakran még azt sem tudta, hogy létezik.
A pártállami nyomás persze nem elegendő magyarázat a zsidóság szinte ellenállás nélküli felmorzsolódására, utánpótlásának teljes elapadására. Elvégre a keresztény egyházak is hasonló nyomás alatt álltak, mégsem véreztek ki ennyire. Még a soá irtózatos vérvesztesége sem ad választ mindenre, hiszen a túlélő kétszázezer fős budapesti közösség még mindig számottevő bázisa maradhatott volna a zsidó életnek. A magyarázat a magyar zsidó közösség legitimációjának elenyészésében rejlik. Míg katolikusok vagy protestánsok továbbra is magától értetődően vallották magukat magyarnak, és ezért, ha kellett, áldozatot is hoztak, a zsidóságnál ez a motiváció megszűnt. A zsidóság új központjai, legitimációjának új forrásai Európán kívülre kerültek. Cionizmus, vallás, közösségi érzés – egyiknek sem volt többé köze az „izraelita vallású magyar” fikcióhoz. Aki az ősi közösséghez ragaszkodott, az lelkifurdalás nélkül elmehetett – a soá után nem létezett többé olyan értékrend, amely zsidóként Magyarországhoz kötötte volna. A hivatalos felekezet hallgatása a zsidóság új központjairól (legfőképp Izraelről), ragaszkodása a kiürült, hitelüket vesztett formákhoz (a „magyar zsidóság”) minden őszinte tartalom nélkül (hiszen a magyarok felelősségét a felekezeti sajtó burkoltan nemegyszer emlegette) az egész közeget hiteltelenné tette. A felekezet így csupán saját tartalékait élte föl materiális és átvitt értelemben egyaránt. A gépezet saját tehetetlenségi erejénél fogva forgott még, de egyre lassabban – új impulzust már nem fogadott be és egyre kevesebbet bocsájtott ki.
E hanyatlás tökéletesen visszatükröződött a zsidó gimnázium tanulóinak létszámában: 1956-ban a diákok háromnegyed része elhagyta az országot, a hetvenes évek közepén pedig a tanulók összlétszáma tíz fő körül mozgott. Ez volt a mélypont: ettől kezdve a politikai olvadás lassan emelte a tanulói létszámot is.
VI. A „nagy generáció”
A magyar zsidóság távozni nem kívánó része a kommunizmus univerzális eszméjét választotta, amely a zsidó lét problémájára az egyetemes emberi üdvtant, a szekuláris megváltást ajánlotta válaszul. Ennek fényében minden partikuláris csoporthoz tartozás jelentéktelennek tűnt – a zsidóság szörnyű terhétől szabadulni kívánók megelégedettségére. A fényes szelek szárnyán ringatózó zsidó nemzedék gyerekeit e szellemben nevelte. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a maradás mellett döntő százezernyi zsidó mind kommunista lett volna. Többségük valószínűleg nem volt az. A kommunista modell azonban az ő életükre is rányomta a bélyegét: a zsidó alternatívák bezárultak, ezek közlésére a rendszer nem nyitott kommunikációs csatornákat. Az itthon maradottakban pedig már nem volt kívánság és/vagy erő, hogy ezeknek utat törjenek, mint ahogy az ellenzéki gondolat utat tört a hetvenes évektől kezdve. Zsidó tudatukat, mely elsősorban szorongásokból állott, gyermekeiknek gyakran éppúgy nem adták tovább (legalábbis tudatosan nem), mint a kommunista hitűek, hiszen az – e tekintetben szinte hermetikusan zárt – rendszerben ezzel a kérdéssel úgysem lehetett mit kezdeni. Ez az állapot addig maradt fenn, amíg a kommunista alternatíva az asszimiláció útját járók számára hitelesnek tűnt. 1968 után ez a hit alapjaiban rendült meg. Az egyetemes kommunista világmagyarázat egyre lyukasabb lett, e lyukakon pedig bekandikált az addig irrelevánsnak vélt zsidókérdés.25 A szülői házban, a kortárs csoportban elejtett megjegyzések X vagy Y zsidó voltáról, az elérhető olvasmányok (elsősorban a soáról, majd egy évtizeddel később Bernard Malamud vagy Sólem Áléchem regényei), a XIX-XX. századi magyar történelem, kultúra és tudomány számtalan szereplőjének zsidó származása (melyről persze többnyire szintén csak informális csatornákon át lehetett értesülni) – ezek voltak a témáról elérhető információk. Mindez inkább csak arra volt elegendő, hogy az érintetteknek konfúzus, szorongásos zsidó identitást adjon, melyben az uralkodó elem a hajdani kirekesztettség elfojtott, feldolgozatlan emlékeiből táplálkozó másság-tudat volt. A zsidóság mozgósító erejű, öntörvényű narratívája e bizonytalan identitástól mérhetetlen távolságra volt. A 70-es 80-as évek „kultúrzsidói” erős idegenkedéssel tekintettek vallásra, cionizmusra, a nagy narratíva lehetséges kiindulópontjaira.26 Mikor a 80-as években a politikai mozgástér kissé kitágult, e morálisan és intellektuálisan igényes nemzedék irodalmi és társadalomtudományi művek (a 90-es évekre valóságos áradattá bővülő) sorával próbálta meg saját konfúzus tudatát „kibeszélni magából”. E művek tárgya a zsidó származású egyének beilleszkedése a magyar társadalomba, a magyar történelemben, kultúrában betöltött szerepük, fogadtatásuk a többség részéről – egyszóval: a zsidóságból á magyarságba való átlépés, (amely a vizsgált korszak dinamikáját hűségesen tükrözte). E roppant ellentmondásos, ragyogó és sötét pillanatokkal egyaránt megterhelt, végül tragédiába fúló történet volt a zsidóságtudat alapja, ez adta a „nagy generáció” zsidó tagjainak identitását.27
Az identitás problémáival birkózó, arra hiteles választ kereső középnemzedék és a létét kincstári alapon problémátlannak bemutató hivatalos zsidóság között szinte semmi kapcsolat nem volt. Előbbi a szekuláris tudományokban magasan kvalifikált, a modern társadalom kérdéseiben igen járatos, de a hagyományos tudás terén jószerével analfabéta közeg volt, míg az utóbbi „üzemi szinten” még őrizte a hagyományt, de a modern világ dolgairól semmilyen mondanivalóval nem bírt. A kapcsolat hiányát mindennél jobban illusztrálja ezt az Anna Frank Gimnázium tanulóinak száma: a zsidó gimnázium, csakúgy, mint a többi zsidó intézmények nem jelentettek alternatívát a középnemzedék számmára.
Mind a két „félre” jellemző ugyanakkor, hogy 1989-ig egyáltalán nem érintették meg őket az 1945 utáni zsidó világ változásai, amelyekhez hasonlót pedig keveset ismer a zsidó történelem. Ezen írás kereteit természetesen túlhaladja e nagyszabású történelmi trendek részletes bemutatása, csupán a magyar zsidóságra gyakorolt hatásuk végett térünk ki rájuk.
(Kitekintés)
Izrael állama, a cionizmus megvalósult víziója, a testet öltött nagy eszme, a soá traumája után sorsát önön kezébe vevő, cselekvő zsidóság szimbóluma 1948 (és főleg 1967) után a zsidó világ normatív központja lett. Az alija lépett elő legitim magatartássá, amelyet a diaszpórával szemben Izrael képviselői mindig fölemlegettek és számon kértek.28 A diaszpórában (mindenekelőtt az Amerikában) élők válaszukban ilyenkor az Izraelbe való vándorlás technikai nehézségeire hivatkoztak, ékesen bizonyítván ezzel a cionista ideológia normatív fölényét a diaszpórával szemben. Izrael állam központi szerepének megszilárdulásával a nagy narratíva ismét megjelent a zsidóság eszmevilágának horizontján.
A második jelentős fejlemény a zsidóság nemzetközi politikai befolyásának hallatlan megerősödése volt. Ez mindenekelőtt a befolyásos (többségükben a konzervatív vallási irányzathoz tartozó) amerikai zsidó szervezetek súlyának volt köszönhető. Ennek tudatában egyes országok zsidó szervezetei is jóval nagyobb súllyal tárgyalhatnak saját országuk kormányaival. (Ezt legjobban az Európa számos országában napjainkban zajló kárpótlási tárgyalások bizonyítják.)
A harmadik nagy trend a zsidóság életében az ultraortodoxnak nevezett (valójában igen sokféle irányzatból álló) réteg megerősödése. A zsidóság e csoportjának nagy központjai ezelőtt hatvan évvel még Közép-Kelet-Európában voltak, így a náci uralom évei után írmagjuk is alig maradt. De ez a maradék a háború óta eltelt két emberöltő alatt végbevitte a csodát: újrateremtette az elpusztított lengyelországi, litvániai, magyarországi, stb. közösségeket – Izraelben és az Egyesült Államokban. E közösségekben az európai modernizáció előtti felfogás, a zsidóság öntörvényű, szigorúan a hagyományra épülő nagy narratívája (a „magában lakozó nép”) a szervező erő, amely a külvilág impulzusainak közösségen kívül tartását, illetve a vele való érintkezés szigorú korlátozását írja elő (önálló lakónegyedek, a modern tömegkommunikációs eszközök hiánya a lakásokban, stb.). A csak a zsidóság számára érvényes „külön bejáratú” világmagyarázat, amely két évszázaddal ezelőtt, a felvilágosodással vívott csatában vereséget szenvedett, most állja a sarat: a modern világ megannyi megválaszolatlan gondjával szemben a hagyomány minden problémára gyógyírt ajánló elvét kínálja a zsidóknak. Ez a közeg ma a zsidó világban offenzív magatartásáról ismerszik meg: míg a modern világban otthonosan mozgó reformzsidóság és konzervativizmus demográfiai gondokkal, pénzügyi bajokkal küzd és gyakran saját magával van elfoglalva, a kemény ortodoxia köreiben erős a missziós tudat (természetesen csak a zsidóság felé), küldöttei sokkal gyorsabban eljutnak a zsidóság nagy központjaitól távol lévő, asszimilációtól fenyegetett kisközösségekhez.29
VII. A zsidó narratíva föltámadása 1989 után
A gyenge, szervezetlen és legitimációs problémákkal küszködő magyar zsidóságra 1990 után rázúdult a jól (és gyakran túl-) szervezett nemzetközi zsidó establishment és a kőkemény legitimációval bíró ideológia. Az „erőviszonyokra” jellemző, hogy ma már a Magyar Zsidó Kulturális Egyesületen kívül egyetlen olyan hazai zsidó szervezet sincs, amely ne valamely nagy nemzetközi hálózat hazai lerakataként működne. A szervezeti betagolódást kísérte az eszmei igazodás is: a magyar zsidóság vezetői hol a cionizmus50, hol az ortodoxia31 mellett kötelezik el magukat, tanúsítván, hogy a modern zsidó világ eszmei pluralizmusában egyelőre nehezen igazodnak el.
A Magyar Zsidó Kulturális Egyesület, az asszimilációból visszautakat kereső középnemzedék „terméke” viszont e betagozódásból kimaradt – szervezeti és eszmei értelemben egyaránt. A középnemzedék a magyar társadalomba, kultúrába és közéletbe mélyen betagolódott, önképét az 1989-es változások, majd az 1990 utáni antiszemita hullám csak megerősítették. Ez a nemzedék, amely – ellentétben a hivatalos zsidósággal – nem volt híján a legitimációnak, a cionizmus nagy narratíváját rokonszenvvel, de kritikus attitűdjét megőrizve fogadta, a vallás megváltó üzenetétől pedig tisztelettel ugyan, de tartózkodott.
Ebben a közegben indult útjára 1989-90-ben a három zsidó iskola. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola a középnemzedék kezdeményezéséből született; a Wesselényi utcai Mszoret Avot Amerikai Alapítványi Iskola a zsidóság öntörvényű rendszerét őrző (elsősorban amerikai) ortodox zsidóság „terméke” volt; az Anna Frank Gimnázium pedig a tápászkodó hitközség adminisztratív kötelékében, de annak bármilyen szellemi iránymutatása nélkül fogadta a zsidóság iránt újra intenzívebben érdeklődő Fiatalokat.
Az 1990 utáni szabadság légkörében, mikor a szülőkorba lépő középnemzedék szemével nézve a zsidóság a maga sajátos világával a sokféle alternatíva egyike volt a választható szubkultúráknak – e kivételes pillanatban e bizonytalan identitású töredék rétegek három olyan zsidó iskola között választhattak, amelyek radikálisan eltérő szellemiség szülöttei voltak.
Jegyzetek
1. A Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola és a Mszoret Avot Amerikai Alapítványi Iskola. A három gimnázium mellett négy (!) zsidó óvoda is működik Budapesten.
2. 1919 és 1944 között formálisan ugyan szintén három zsidó gimnázium volt a fővárosban, de mindhárom a neológ hitközség felügyelete alatt állt: a Pesti Izraelita Hitközség csak adminisztratív tekintetben különálló fiú- és leánygimnáziuma, valamint az Országos Rabbiképző Intézet gimnáziumként (is) működő alsó tagozata. A vidéki városok közül egyedül Debrecenben működött zsidó gimnázium.
1938 és 1944 között, a “hongyarapodás” zsidóságra gyászos hét esztendejében a visszacsatolt területekkel együtt négy további zsidó gimnázium is gyarapította a hont, egy ötödik pedig gyorsan újjáalakult (egynek tekintve a hivatalosan elkülönülten működő fiú- és lánygimnáziumokat.) Mindezeknek azonban – elsősorban a Holocaust, másodsorban az ismételt határátszabdalások következtében – nem volt számottevő hatása az 1945 utáni magyar zsidóságra. Lásd: Síró Béla A zsidó gimnáziumok történetéhez (1919-1944) In: A zsidó iskolaügy története Magyarországon. Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzem, Budapest 1996.
3. Formális “hűségnyilatkozatot” a világi államhatalomnak a zsidóság képviselői csak egyszer tettek: a Napóleon által 1807-ben összehívott “Nagy Szanhedrin” válaszolt megnyugtatóan a császár által feltett, az állam iránti lojalitásukat firtató kérdésekre, lásd: The Jewish Enigma The Open University, London, 1992.
4. Arthur A. Cohen – Paul Mendes-Flohr: Contemporary Jewish Religious Thought. Collier Macmil- lan Publishers, London. 1988. 153.oldal.
5. A zsidóság különböző reflexiói a modern világgal való találkozásra, ez ebből kitermelődő ideológiák – mindez könyvtárnyi szakirodalom tárgya. Ehelyütt csak két könyvre utalok:
Jacob Katz: Kifelé a gettóból. Budapest, MTA Judaisztikai Kutatócsoport
The Jewish Enigma, lásd a 4. számú jegyzetet.
6. Jonathan Sacks: Traditional Alternatives. 1989. Jew’s College Publications.
7. Slomo Avineri: A modern cionizmus születése. Osiris Kiadó, 1993.
8. A reformzsidóság radikális asszimilációs törekvései (pl. a Szombat áthelyezése vasárnapra, a körülmetélés elvetése a keresztény környezet hagyományainak megfelelően) kezdeti fellépésük óta sokat szelídültek. Ma már ez az irányzat is vallja a különálló zsidó nép tételét, de a viszonya a hagyományhoz sokkal “lazább”, a vallásgyakorlás és a környezethez való alkalmazkodás terén komoly engedményeket tesz. Walter Jacob (ed.) Contemporary American Reform Responsa. Central Conference of American Rabbis 1987.
9. Nemzet és felekezet erőviszonyához egy adalék: Az I. világháború vérzivataros éveiben az Egyenlőség, a neológ zsidóság legtekintélyesebb orgánuma külön rovatot indított a hazáért harcoló zsidó honvédek bemutatására (A háború körül). Több tudósítás emlékezik meg az ellenséges hadseregek egyenruháját viselő zsidó foglyokkal történő találkozásról és a velük való szívélyes bánásmódról – ám olyan cikk nem olvasható a lapban, amely a lövészárok túloldalán esetleg kioltott zsidó életek miatt aggályosnak találná a háborúban való részvételt.
10. Karády Viktor: Felekezeti státusz és iskolázási egyenlőtlenségek. In: Lackó Miklós (szerk.) A tudománytól a tömegkultúráig. Budapest 1994.
11. Karády id. mű.
12. Az erdélyi magyarság napjainkban is folyó állhatatos harca iskoláiért és a kolozsvári magyar egyetemért ugyancsak erre utal: Romániában az erdélyi magyarság még nem léphetett a posztmodern korszakba, mert a minimális feltételek ehhez még nem adottak.
13. Részlet a Magyar Zsidó Szemle című cionista lap 1921 július 15-i számából: “…a zsidó egyetemi hallgatók legnagyobb része az én időmben (ti. 1914 előtt. G.J.) galileista volt és egy kisebb része cionista, Tertium non Datur. A galileista rész (s ide tartozott a plutokrata réteg, sőt, az összes felekezeti kapacitások, a rabbikat sem véve ki, fiai) túlhaladott álláspontnak tartotta a felekezetiséget s így a felekezetiségnek beadagolt zsidóságot is.” (idézi a Szombat 1996 évi 6. száma, 30.oldal)
14. Karády: idézett mű. valamint: Karády Viktor: Zsidók és lutheránusok a magyar iskolarendszerben. Protestáns szemle, 1994/2.szám.
15. Karády: Felekezeti státusz…
16. Izr. tanügyi értesítő, 1928. augusztus-szeptember. “…a népiskolát végzett növendékeknek csak 25%-a megy a középiskolába. A mi iskoláink IV. o. növendékei közül pl. 60% megy az idén polgári iskolába vagy gimnáziumba.”
17. Karády: idézett mű.
18. Henri Minczeles: The Educational Golden Age of Yiddish language in interwar Poland. In: Colloquy on Yiddish Culture, proceedings. Council of Europe. 1996.
Izr. Tanügyi Értesítő, 1928 december, 153.oldal.
19. Izr. Tanügyi Értesítő. 1919 január-február. A héberoktatás a községi elemi iskolákban. A cikk szerzője – elmondása szerint – 500 elsőosztályost kérdezett végig vallási tudásukról. A ‘Sabosz’ szót számosán ismerték, az ‘El melech’ kezdetű imát 40-en tudták, áldást viszont egyikük sem tudott mondani. Mindez arra utal, hogy a családok többsége a hagyományból még valamennyit őrzött, de a napi imádság (El melech) már csak kevesebb, mint egytizedüknél volt szokás, az áldásmondás pedig, amely naponta számos alkalommal ismétlődik és így valóban a hagyomány “sűrűje”, már egyáltalán nem fordult elő. (Az írásból nem derül ki, hogyan válogatta ki a szerző az 500 gyereket, így reprezentatívnak a minta semmiképpen nem tekinthető.)
20. Héber oktatás az elemi iskolákban… Izr. Tanügyi Értesítő. 1922 január-február (Idézi a Szombat 1997. márciusi száma. 26.oldal.)
21. Körmendi Balázs: Zsidó gyónás. Budapest, 1990. 61-65 oldal. A jelenség egyébként alighanem mindenütt fellelhető volt, ahol a zsidóság felekezeti státuszban élt. V.ö. Gershom Scholem: Von Berlin nach Jerusalem. (Suhrkamp, 1977,, p 51.) ahol a vallásoktatás teljes hatástalanságáról számol be. Részletek olvashatók a műből a Szombat 1995. novemberi számában (31 .oldal).
22. Moskovits, Áron: Jewish Education in Hungary. (1848-1948). New York, 1964. Bloch. 280-281 oldal.
23. Felkai László: A budapesti zsidó fiú- és leánygimnázium története. Megjelent az Anna Frank gimnázium gondozásában, Budapest, 1992.
24. Felkai: id. mű. 118.oldal.
25. Erős Ferenc, Kovács András, Lévai Katalin: “Honnan jöttem rá, hogy zsidó vagyok?” (Interjúk.) Medvetánc, 1985, 2-3 sz. pp. 129-144
26. Sándor, Anna: A Note on Jewish Identity. Soviet Jewish Affairs, vol 15. no. 2 1985.
27. E témát elsősorban Erős Ferenc és Kovács András tanulmányai járják körül. Lásd pl. Erős Ferenc: A zsidó identitás szerkezete Magyarországon a nyolcvanas években. In. Kovács M. Mária-Yitzhak M. Kashti-Erős Ferenc (szerk.) Zsidóság – identitás – történelem. T-Twins Kiadó, 1992. (85-97 oldal) Kovács András: Asszimiláció, antiszemitizmus, identitás. A zsidóság a modern magyar társadalomban. In. Vigh Mónika (szerk.) “Hogyan éljük túl a XX. századot?” Budapest, 1992. Századvég. 262-285. oldal.
28. Gideon Shimoni: The Centrality of Israel: The Current Debate. Moment, 1991 oct. pp 24- 27.
A.B. Yehoshua: The Golah as a Neurotic Solution. Fórum, 1979 35. p 18.
29. A misszionálásban a lubavicsi haszid közösség jár az élen, amely e tevékenységet hivatalos ideológiájának részévé is tette. Missziós tevékenységét az érdeklődők egyebek közt a Lubavitch International c. periodikájukból kísérhetik figyelemmel, de a kor szavának megfelelően már az interneten is bőséges anyagot találhatunk róluk.
30. Lásd: Turán Tamás: Egy járóbeteg panaszai. (Szombat 1992. március.) és az arra érkezett válaszok (Szombat 1992 április.)
31. Lásd Somré Emuná. A rabbikar nyilatkozata Új Élet 1996. március 1.
Címkék:1997-04