Vita a szenvedés monopóliumáról Romániában
Vita a szenvedés monopóliumáról Romániában
Az alább ismertetett vita a román sajtóban zajlott: Norman Manea román társadalomtudós ismertette a Héber Egyetem Vidal Sasson Antiszemitizmust Kutató Központjának konferenciáján. Akik emlékeznek még Schmidt Mária: Holocaustok a XX. században című cikkére és az azt követő vehemens sajtóvitára, azok számára tanulságos lehet, milyen hangnemben zajlik egy hasonló témájú vita Romániában.
Az ügy kiváltója Roger Garaudy könyve: Az izraeli politika alapító mítoszai volt, amelyet antiszemita tartalma miatt Európa-szerte betiltottak. Garaudy egykor a Francia Kommunista Párt vezető teoretikusa volt, aztán katalizált, végül iszlám hitre tért. Könyvében zsidó és izraeli tudósok írásaiból vett részletekkel próbálja igazolni állítását, mely szerint a holocaust áldozatainak száma erősen eltúlzott, Auschwitzban sosem voltak gázkamrák stb… A könyv, amelyet Franciaországban betiltott a bíróság, számos arab országban, továbbá Romániában is megjelent, ahol ugyanaz az Alma kiadó gondozta, mely megjelentette a Cion bölcseinek jegyzőkönyvét is, valamint a Hamasz nevű iszlám terrorszervezet védelmében írott röpiratot. A Garaudy-könyv romániai utószava egyebek közt megállapítja: „Franciaország ma totalitáriánus fasiszta, rasszista állam… amely ötven éve nyög cionista megszállás alatt… végre leleplezték a gázkamrákról szóló történelmi hazugságot.. Garaudy vádlói ugyanazok az emberek, akik olyan remek üzletet csináltak nagyszüleik csontjaival.”
Az Iliescu-féle Társadalmi Demokrácia Pártjának, napilapja, az Adevarul „Descartes elítélése” című vezércikkében felháborítónak nevezte azt a tényt, hogy Garaudyt pénzbüntetésre ítélték csak azért, mert kétségbe vonta a holocaustot. A cikkíró szerint a „felháborító ítélet” a „kételkedés kiátkozása a mai Franciaországban”. Különösen bántanak találta ezt egy „koherens, racionális, minden elfogultság nélkül megírt” könyv esetében. A cikkíró felpanaszolja, hogy Párizs, mely korábban a „felvilágosult elmék városa” volt, szörnyen hanyatlik, majd kárpótlásul közli, hogy Garaudy könyve nagy népszerűségnek örvendett a kairói könyvvásáron.
Az Adevarul vezércikkének szerzője befolyásos újságíró, akit egyes román értelmiségiek „az elmúlt évtized egyik legerőteljesebb írójának” és „korunk élő lelkiismeretének” neveztek. Még zavarba ejtőbb volt a legbefolyásosabb román irodalmi lap, a Romania Literara reakciója Garaudy könyvére, mivel a lap szerzői több ízben is a könyv kiadásának védelmére keltek. A Garaudy-mű megjelenése után antiszemita felhangokkal terhelt írások jelentek meg a lapban, melyek a holocaust-Gulág párhuzammal foglalkoztak. Ezek szerint a zsidók nemcsak a holocaust manipulálásában és a közvélemény előtti sikeres tálalásában bűnösek, nemcsak abban, hogy alapító atyái a kommunizmusnak (amelyet antifasizmusként „tálaltak”, holott ez a fasizmus egyik általuk kreált válfaja), hanem abban is, hogy „nem engednek meg” semmiféle tényleges vitát a Gulágról. „Talán valaki attól fél, hogy elveszti az emberiségellenes bűnök leleplezésében élvezett monopóliumát?” – kérdezte egy olvasó a laphoz írott levelében, melynek hangneme valószínűleg nem ismeretlen a magyarországi jobboldali sajtó olvasói előtt sem.
Címkék:2000-04