Városi Népdal — Röhrig Géza: Fogság (Tarnóc János)
Városi népdal
Röhrig Géza: Fogság. Széphalom Könyvműhely, Budapest, 1997.
146 oldal, 570 Ft.
Jó tudni, hogy vannak még költők: Röhrig Géza verseit olvasva jutott ez eszembe, de nem többes számban, mert egy alanyi költő kötetét szubjektíven is lehet olvasni. Persze ez a népdal miatt van így, ami a versekben már városi élménnyé formálódott éppen annyira objektíven, mint a táj.
Például a prológ népies fordulatai során megjelenik egy tudományos kifejezés,
„ökológia” a „kézben oltott rózsá”-ra rímelve, és ez már klasszikus zenébe oltott folklór, Bartók után szabadon. így jutunk el a csodaszarvastól Baudelaire verstanáig, ahogy a Le Bal- con rímei csengenek vissza az eskü c. versben, ahol minden versszak első sora azonos az utolsóval. További érdekes nyelvi sajátosság a gyermekies kifejezésmód, pl. a szavak-ban, „nem tok mit csinálni”, vagy az előbb említett eskü-ben „Nem tom ki volt mégis úgy fájt”. Ezek a spontán megoldások szokatlanságukkal lepik meg az olvasót, de nem csak itt, hanem a képi kifejezőeszközök általános megválasztásában is. Hadd idézzek néhány ilyet a versekből kiragadva: „monokliból szívott bíborkék tinta” (szavak), „lydokainban ázó nedvzöld karalábé” (szív), és egy még ennél is absztraktabb kép az analízis-ben: „mint a sziámi ikreket ha a tükör kettévágja” vagy „szemem/homokóráján/éjjel megfordulok” (szimmetria). De a legjobb példa az otthon c. vers a költői képek rendhagyó burjánzásával, melyet talán Röhrig képi szótárának is nevezhetnénk.
A verseket jellemzi még, hogy az időmérték nem túl feszes, a rímek lazák, csak néha érződik mesterkéltség ezek kiválasztásában. A szabadverset jobban kedveli, s így a költő tömörebben fejezi ki mondandóját. Szépek az „in memoriam” versek. Pilinszky neve hiányzik a sorból, noha érezhető a hatása mind a költő világlátásán, mind pedig a stílusán. A megváltatlanság érzése hatja át a művet, meg a versírás kényszerének és értelmetlenségének párhuzamos problémája, egy-egy helyen T.S. Eliot Wastlandje vagy W. H. Auden híres sora jutottak eszembe: „poetry makes nothing happen.” És megszólal az indiai bölcs is a sok ezernyi hangból, az én-ek egyikébe, de a lélek kohéziós ereje összetartja a művet, ehhez elég elolvasnunk olyan verseket, mint a záradék vagy az itthon.
Röhrig itthon van Budapesten, „fogsága” metafizikus. Ismeri a város zegzugait, érti a szellemiséget, amelyből az itteni kultúra táplálkozik, és magyarul is tud.
Érdekes a kötet beosztása. Az „elején” kezdődik, teremtés, első nap. Gondolat-percekre tördeli a költő a mondatot: „Kezdetben teremté Isten a mennyet és az földet.”, így a szavak a ciklusok címeit adják.
Jól sikerültek a „hajléktalan” versek, a kivetettek iránti szimpátia megnyerő. A portrék, mint az allegro barbaro, a hajnóczy, vagy a ráv jöhuda ben smuel hálévi meggyőzik az olvasót a látomás átéltségéről.
Meglepő felfedezésem viszont s zsidóság-élmény marginális jellege, a hétköznapi tapasztalat hiánya. Érződik, hogy a versek szerzője ismeri a zsidó életet, de a holocaust áldozataival mintha a szavak is kihaltak volna, és a jelképek már nem tudják kifejezni a valóságot. Ez egyébként általános európai zsidó jellemvonás, légüres térben és feje tetejére állított időben kell mozognunk. Talán ezért keressük oly lázasan a szavakat.
Élvezetes olvasmány a fogság, egyenletes a stílusa és a versek minősége, egy lendületes és arányos mű. A kötés erős és a borító elegáns, a Széphalom Könyvműhely igényességét dicséri.
Tarnóc János
Címkék:1999-09