Várják még a Messiást?
Londoni reformzsidók
A londoni Leo Baeck College, a reformzsidóság európai fellegvára minden nyáron megrendezi hagyományos tanulmányi hetét, melyre e sorok írójának a Szim Salom magyarországi reform-zsidó közösség jóvoltából volt módja eljutni. Ebben az esztendőben a Messiás volt az előadások témája.
A Leo Baeck College diákotthonában térítésmentesen szállhatok meg és – a többi magyarországi résztvevőhöz hasonlóan – elengedték nekem a részvételi díjat is. (Kis segítség szegény kelet-európaiaknak.) Négy kulcs segítségével juthatok át az összes biztonsági zsilipen, és az ajtók melletti kaputelefonok számkombinációját is tudomásomra hozzák. Brit hagyományoknak megfelelően a hely egy multifunkcionális campusra hasonlít: a kerítésen belül nagy park és több épület, itt van maga az oktatási intézmény és könyvtára, továbbá zsinagóga, diákotthon, könyvesbolt, múzeum, valamint Anglia egyetlen reform-zsidó általános iskolája. A konyhán külön oldalon a tejes és a húsos edények, viszont hűtőszekrény már csak egy van, ahol egymással keveredik minden. Végül is a reformzsidóságban milyen halachikus szabályok kötelezőek? – próbálom kérdezgetni egyik-másik növendéket. Itt inkább az a lényeg, hogy az egyes ember mit tart magára nézve kötelezőnek – válaszolják. Jelena, a kijevi lány, a Leo Baeck College rabbinövendéke a szombat délelőtti istentisztelet után metróba ül és vásárolni megy („Nem pénzzel fizetek, hanem hitelkártyával” – mondja magyarázólag). Jelenát rabbidiplomája kézhezvétele után több száz fős kijevi közössége várja – derül ki elbeszéléséből, ő azonban nem tudja, visszamegy-e, mivel Kijevből és egész Ukrajnából igen nagy az elvándorlás.
Sabbati istentisztelet a Marble-Arche zsinagógában
London legrégibb és legelőkelőbb reformzsinagógája a múlt század ötvenes évei óta áll fenn. A több száz főre méretezett, kívül és belül egyaránt impozáns templom mintegy kétharmada lehet teli. Az emberek olyan elegánsak, mintha az epsomi derbyre igyekeznének, a nők egy része fantasztikus malomkerék kalapokat visel, az idősebb férfiak közül többen keménykalapot vagy cilindert. (Persze: ez hozzátartozik az ország hagyományaihoz. Pár éve a strasbourgi zsinagógában is csodálkoztam egyet: a sameszok olyasféle háromszögletű kalapot hordtak, mint napóleon marsalljai, az istentisztelet végén pedig hadastyánok masíroztak be a templomba nemzeti zászlókkal és felsorakoztak a tóraszekrény előtt – ott a zsinagógában is megünneplik július 14-ét.) Fiatalok viszonylag kevesen vannak, ők tarkabarka horgolt kipát viselnek.
A liturgia mintegy felerészben angol nyelvű, az áldásokat héberül és angolul is elmondják (utóbbi gördülékenyebben megy). Egy szakaszon az előimádkozó bibliai passzusokat olvas (angolul), mire válaszul a gyülekezet poszt-biblikus idézeteket zeng kórusban (szintén angolul), egyebek közt Majmonidésztől, a tudás és a szabad vizsgálódás fontos voltáról. A liturgiát sűrűn szakítja meg orgonakísérettel zengő csodálatos kórus (mikor először felhangzott, úgy éreztem, operában vagyok). A kórus tagjainak többsége nem zsidó, ez számukra fizetett fellépés.
A Magyarországról érkezettnek szokatlan, hogy nincs állandó zsongás, a gyülekezet tagjai a szertartásra figyelnek, nem beszélgetnek egymással. A nap fénypontja egy kislány bat micva avatása. A kislány – reform-zsidó közeghez illően – a Tórából is olvas, méghozzá hibátlanul, cilinderben mellette álló apja nagy elégedettségére. E közjáték nélkül a gyülekezet annyira konszolidáltnak tűnne, hogy az én szememben akár konzervatívnak is mondhatná magát. Ezt az imázst erősíti az öreg és kedélyes Green rabbi is, akit eredetileg persze Grünnek hívtak és Beregszászról származik. Viszont egy fiatal nő a gyülekezet másik rabbija. Istentisztelet végeztével a hívek leveszik fejfedőjüket, egyikük kicipeli zsinagóga előtt álló autójába a bat micva ünnepség kellékeit, bepakol és elhajt.
*
Meglátogatjuk Golder’s Greent, az új londoni zsidónegyedet. A szinte minden nagyvárosban mutatkozó tendencia, a nyugalmasabb városszéli negyedekbe való kiköltözés még a londoni ortodox zsidóságot sem hagyja érintetlenül. A „zsidónegyed” szó hallatán persze a Jeruzsálemi Mea Searim vagy Brooklyn ortodox környékének tömény zsidó légköre ötlik az eszembe, így hiányérzetem támad, mikor a környék – és főleg annak közönsége – első látásra nem sokban különbözik más bevásárló-negyedektől. Aztán némi séta után lassan észreveszünk néhány kóser boltot, pékséget és éttermet, két-három gyereket kézen fogva vezető parókás asszonyokat, kipás, ciceszes férfiakat, amint autóba szállnak. Ám London nagy etnikai tarkaságában mindez nem feltűnő, Golder’s Greenben legalább annyi kínai vagy indiai bolt és vendéglő van, mint zsidó. Sőt, a helybéli domináns kultúrával való keveredés érdekes példájaként kóser kínai étterem is akad.
Messiás vagy messiási korszak
A tanulmányi hét előadóinak és hallgatóinak döntő többsége nem hord kipát, akin fejfedő van, az is inkább nő. Az érdekesebbnek ígérkező délelőtti előadásokon ötven a csúcslétszám, egy-egy este kilenc órakor sorra kerülő „lecture” már csak 10-20 embert vonz. Meglepően sok az én szememben időskorú tanuló, 50-60 év körüliek. Itt jóval kevésbé merevek az életkor által megszabott szerepek, a tanulópadba nyugodtan beülhetnek az idősebbek is, akiknek hagyományos közép-európai fogalmak szerint már nem illik diáknak lennie. Az előadók között több szép és intelligens nő – mind rabbi, akik a Tórából és a Talmudból idéznek nagy szakértelemmel.
Jo, egy 58 éves asszony már három éve a study week visszatérő vendége. Készül a zsidóságba való áttérésre. Lelkiismereti okokból döntött így. Eredetileg protestáns volt, férje, családja az is marad. „Mit szóltak a rokonai a döntéséhez?” – kérdezem. „Azt mondták, ez személyes ügy, amiben mindenki maga kell, hogy döntsön” – feleli. A modern, individualista felfogáshoz közelebb álló reformzsidóság számára ez a döntés nem visszatetsző. A családot középpontba állító konzervatív vagy ortodox körök aligha bátorítanák egy ilyen „vegyes házasság” létrejöttét.
*
Magas színvonalú előadások során át boncolgatják a Messiás témáját a Bibliától kezdve a Talmudon és a középkori bölcselőkön át a keresztény messiáskép kritikájáig és a XX. századi reformzsidóság erősen szekularizált felfogásáig bezárólag. Mindenre távolság- tartó, tudományos megközelítés a jellemző, noha „hivatalosan” egy vallásos közösségben vagyok, amely maga is hisz a messianizmus valamilyen formájában. Elsőként mindjárt Colin Eimer rabbi áttekintő bevezetése hangzik el, mely a zsidó történelem során élt messiásképek és hitek sokféleségét vázolja föl. Mikor jön el a Messiás? – hangzik az örök kérdés. Ha minden zsidó híven teljesíti a micvéket és így közel kerülünk az ideális állapothoz – mondja az egyik bölcs; ha már senki sem tartja be a parancsolatokat és közel kerülünk a végromláshoz – így a másik. A Messiás eljövetelét csodás jelek előzik meg – állítják egyesek, más források szerint viszont a Messiás eljövetelének módját, körülményeit nem lehet előre tudni. Van, aki szerint a Messiás mindenképpen eljön, más felfogás szerint viszont ez az emberek cselekedeteitől függ. Ez utóbbit vallották a XIX. század vallásos cionista előfutárai is. E felfogásból nőtt ki lassan a szekuláris felfogáshoz közelebb álló messiási korszak fogalma, amely a messiást nem konkrét személyként képzeli el, hanem egy olyan eljövendő időszakként, amelyben a próféciák beteljesednek.
A hét során számomra irritálóan gyakran tér vissza a Tikkun Olam, a világ megjavítása, a zsidóság e központi kategóriája, XX. századi tündöklésének és bukásának kulcsfogalma, anélkül azonban, hogy ennek judaizmusban elfoglalt helyét, jelentőségét rendszeresen áttekintenék. A zsidóság az egyetlen vallás, mely az aranykort a jövőben keresi – hangzik egy odavetett megjegyzés. A túlvilág fogalma a zsidóságban alig kidolgozott, ami az evilági megváltásra törekvés egyik fő oka – jegyzi meg egy másik előadó. De a világi messianizmusba való átmenet nem hozza lázba az előadókat – a kipárnázott közegben élő angol reformzsidóság nem érzi szükségét annak, hogy zaklatott kelet-európai társaik dühödt útkeresésével, vad kilengéseivel foglalkozzon.
*
Sokkoló előadásában a hatvankét éves Lionel Blue rabbi saját messiáskereséséről, életének drámai fordulópontjairól beszél olyan kendőzetlen nyíltsággal, ami – ilyen nagy létszámú hallgatóság előtt és a mi fogalmaink szerint – a lelki sztriptíz minősítésre tarthat számot. Az ortodox zsidóságból a kommunizmusba, onnan a cionizmusba majd a katolikus vallásba, végül vissza a zsidóságba sodródó ember drámai útkereséséről szóló előadását a kelet-európai hallgató számára az teszi döbbenetessé, hogy nyíltan beszél homoszexualitásáról, ami természetesen sokkal több csalódást okozott és újrakezdést kényszerített rá, mint ami egy „átlag” forradalmár zsidónak osztályrészül jutott. Amit a történetben jellegzetesen zsidónak vélek: Lionel többszöri csalódás után sem adja föl és megszállottan keresi azt a világmagyarázó és megváltó eszmét, amibe az ő egyéni devianciája is belefér. A hallgatóság feszülten figyel, az előadás végén lélekbe vájó kérdéseket tesz fel, melyre az előadó elmélyülten keresi a választ. E sorok írójában fölmerül a gyanú: a kétségkívül katartikus önvallomáshoz és ennek pozitív fogadtatásához az előadó személyiségén túl alighanem szükséges még az a gátlástalanság is, amit a semmilyen korlátot nem ismerő nyugati média alakított ki az ezen edződött közönségben.
(Lionel Blue rabbi állítólag népszerű televíziós személyiség.) Az előadás végén döbbenetemből fölocsúdva és hagyományos közép-európai értékrendembe kapaszkodva néhány beszélgetőtársammal megpróbálom megosztani döbbenetemet: a válasz a prűdséget elítélő szemrehányás vagy jóindulatú mosolygás.
*
A szervezők talán azért is választották a Messiást a tanulmányi hét témájául, mert a reformzsidóság körében ez sosem volt központi kérdés. Tony Bayfield erről szóló előadásból kiderül, hogy a frankfurti reformzsidóság 1842-ben lefektetett alapelveiben kerek perec kimondta: nem várnak semmiféle Messiást, nem akarnak Palesztinába visszamenni, nincs más hazájuk, mint az, amelyben élnek. Ezen – a judaizmus hagyományaitól radikálisan eltérő – álláspont az azóta eltelt százötven évben enyhült, de a személyes messiás képzete a reformzsidóságban mindig is marginális maradt. A progresszív judaizmus különböző platformjai a messiási korral kapcsolatban mindig a haladás és más nemes eszmék jelentőségét hangsúlyozták, deklarációik gyakran már szekuláris hangvételűnek tűnnek. Zárásként iktassuk ide a kortárs angol reformzsidóság 1990-ben „Manna platform” néven ismertté vált állásfoglalásából egy részletet.
A XX. század eseményei megrendítették hitünket az emberekben és az emberi haladásban. Közülünk ma kevesen hiszik, hogy közel a messiási kor, kevesen bíznak abban, hogy ennek eljövetelét az ember képes lenne siettetni. És mégis készen állunk, várunk, és hittel végezzük a Tikkun Olam, a világ megjavítása véget nem érő munkáját. Szkeptikusak vagyunk az emberiséget illetően, de ezt ellensúlyozzuk a zsoltár szavaival: „Ma – ha meghallanád Isten szavát.”* Oly sok minden lehetséges, talán még a tökéletesség is, ha hagyományaink legmagasabb rendű eszméi szerint élnénk.
* 95. zsoltár, 7. Idézi a Babiloni Talmud, Szanhedrin 98a
Címkék:1996-09