„Valamennyi dimenzióban vannak felismert zsidó gyökereim”
„Valamennyi dimenzióban vannak felismert zsidó gyökereim”
1990 óta ön az egyetlen olyan országgyűlési képviselő, aki a mai Izrael területén született, hiszen Jeruzsálemben látta meg a napvilágot. Hogyan kerültek a szülei Palesztinába, és miként tértek vissza?
Nemcsak 1990 óta, minden idők egyetlen, a mai Izrael területén született magyar országgyűlési képviselője vagyok. Apám budapesti volt, 1939-ben, lényegében a munkaszolgálatos behívás elől ment el; édesanyám munkácsi volt, egy cseh somer csoporttal alijázott 1941-ben. Kint találkoztak és házasodtak össze. Ott születtem 1945-ben. Családom az 1948-ban visszajött 20-25 család egyike volt. A visszatérést apám szorgalmazta, vegyes okokból: a kinti sikertelenségek hatására is, meg kommunista és magyar érzületből is, meg persze hajtotta a honvágy is, a fiatalsága helyszíne iránti nosztalgia. Szüleim ekkor azt szerették volna, hogy a hébert felejtsem el. E céljuk négyéves koromra teljesült. Ami őket illeti, 1949 táján már boldogok lehettek, hogy nem számítottak brit kémnek. Habár a kommunizmusban mélyen hívő emberek voltak, semmilyen pártkarriert nem futottak be, az apám egyszerű órásmester maradt.
1956-ban, vagy bármikor a későbbiekben nem fordult meg a fejükben, hogy visszamennek?
– Komolyan soha. Szüleim, mint általában a kiskommunisták, Kádár 1956. november 1-i beszéde nyomán megzavarodtak, majd három nappal később fellélegeztek. Saját magam nem tudtam, hogy zsidó vagyok, ezt csak tizenévesen tudtam meg – másoktól. Kórházban feküdtem, ki kicsodát játszottunk, s rákérdeztek a vallásomra. Mire – az igazságnak egyébként tökéletesen megfelelően – közöltem, hogy nekünk nincs vallásunk. Aha, szóval te zsidó vagy – volt a válasz. Ötvenes évekbeli telitalálat… Otthon természetesen megkérdeztem, hogy mi légyen az a dolog. Szüleim ímmel-ámmal azt mondták: igen, te zsidó származású vagy.
Azt kiskamaszként is tudta, hogy Jeruzsálemben született. Megkérdezte otthon, hogy miért? Esetleg nem voltak halvány emlékei élete első három évéről?
– A feledés, az elfojtás és az önelfojtás jellegzetes példája volt az, amibe szüleim megpróbáltak belevinni. Ma már hihetetlen: bár minden osztálynévsornál el kellett mondanom, hogy Jeruzsálemben születtem, a generációs emlékezetpusztítás – minden logika ellenére – működött.
Ugorjunk pár évet! A 60-as évek közepén a maoista együttes, a Gerilla szövegírója lett. Mi volt a Gerilla működésének oka, illetve háttere?
– Először is tévedés azt állítani, hogy a Gerilla maoista volt. Ment a Vietnam-barát romantika, és importáltuk az amerikai protest songot… A ma is énekelt „16 tonnát” például a Gerillának fordítottam le. A Gerilla annak a baloldali nyugati ellenkultúrának a hatása alatt működött, amely általában minden hatalmat elvetett, a Szovjetuniót is. A balosság volt ennek a nemzedéknek az első reakciója, amikor felfedeztük a szavak és a tettek közt tátongó hazugságot. A hatvanas években fokozatosan kiverekedtem magam abból az ideológiai együgyűségből, vagy inkább tudatlanságból, amelyben felnőttünk. Itt jelzem, a közhiedelemmel ellentétben nem vettem részt az 1968-as maoista „összeesküvésben”, meg sem vádoltak ezzel. Persze az az „összeesküvés” csak néhány diáktársamnak büntetőüggyé felpumpált neoforradalmi álmodozása volt… Az igaz, hogy 1968-ig balos, illetve 1970-ig valamilyen értelemben még marxista voltam. De a prágai bevonulás idején már Dubcekéknak drukkoltam. Csehszlovákia megszállása óta pedig nemzedékem sok tagjával együtt az emberjogi mozgalom felé fordultam.
1969-ben a Népszabadság már „parttalan demokráciával” vádolt meg egy versem alapján. 1968-ban egyszerűen ráébredtem, nem ideológia kell; egyetlen bajom van, hogy nem vagyok szabad.
Korábban, még a hatvanas évek elején-közepén volt olyan időszak az életében, amikor elfogadta Kádárt?
Soha. Már csak azért sem, mert mindig tekintélyellenes voltam.
A hetvenes évek legelején marósként dolgozott, majd ebből megszületett a Darabbér. Miért ment el gyári munkásnak?
Az már provokáció volt. Az volt a célom, hogy olyan kéziratot produkáljak, amely leleplezi a rendszer fő mítoszát. A rendszer által elfogadhatatlan könyvet akartam írni. Én magam ekkor már elfogadhatatlan voltam a rendszernek: másodszor helyeztek rendőri felügyelet alá.
Milyen szerepe volt a gondolkodásában ebben az időben a zsidóságának?
– Ekkor még semmilyen, legfeljebb ellenkulturális szemtelenségként ápoltam, számos más precedensértékű aknaásás közepette. Édesanyám, aki 1986-ban halt meg, élete utolsó éveiben visszatalált a valláshoz, amelyet fiatalkorában elhagyott. Megpróbált héberre tanítani, sajnos nem nagy sikerrel. Reménykedtem, hogy a nyelv visszajön a mélyrétegekből, de nem jött vissza. Ma az a helyzet, hogy valamennyi dimenzióban vannak felismert zsidó gyökereim, habár ez nem egy mindent kitöltő identitás, hiszen az egyszerre vállalható különböző identitások híve vagyok, alkatilag és világnézetileg is. Természetesen – Kovács András szavával élve – a negatív zsidó identitásból, vagyis az antiszemitizmus ellen elvállalt azonosulásból is bőven kijutott, fura módon elsősorban a rendszerváltás óta. Mégis mondhatom, hogy megnyugtatóan pozitív zsidóságom is van, immár családilag, hiszen feleségem és a lányaim is a zsidóságot választották.
Mi önnek a zsidóság? Nemzetiség? Vallás? Sorsközösség? Kultúra?
Sokelemű dolog. Átélem definiálhatatlanságának sajátosságait. Azt szeretném, hogy bárkit, aki – bármely alapon – zsidónak tartja magát, fogadjanak el zsidónak.
Definiálhatatlan a zsidóság fogalma?
Persze. Ha valaki egyeleműként éli át, az is rendben lévő dolog. Vannak, akiknek csak vallás, mások számára Izrael megalakulása óta klasszikus nemzeti identitás. Egyesek a történelmileg kialakult diaszpóra-identitásra esküsznek, amely az arisztokrácia, a szabadgondolkodás és a humor kozmopolitizmusával rokon, míg mások megállnak az asszimiláció különböző fokain. Sőt van, akit asszimiláns antiszemitának nevezek: azok a zsidók, akik zsidóságukat úgy élik ki, hogy gyűlölik a zsidókat, Izraelt, és a biztonság kedvéért Amerikát is…
Például Lovas Istvánra gondol?
Nem mondok neveket. Van ilyen a baloldalon is.
Hazájának érzi Izraelt?
Nagyon erős szolidaritást és nosztalgiát érzek Izrael iránt, habár emlékeim életem első három, Palesztinában leélt évéből gyakorlatilag nincsenek. Igen, Izraelt is hazámnak érzem, s nagyon szeretem Izrael demokratikus országalapító vízióját. Büszke vagyok arra, hogy egy ilyen nehéz helyzetben lévő és védekező ország meg tudta őrizni például a sajtószabadságot.
Ha most lenne a népszámlálás, a „nemzetiség” rovatba mit írna be?
– Oda továbbra sem írnám be magam, de a legutóbbi népszámlálás során mind vallásilag, mind kulturálisan megjelöltem a zsidóságot is. Egyszerre érzem magam magyar demokrata hazafinak, liberális kozmopolitának, a költészetben a magyar prozódia szakértőjének, angolszász stílusú újságírónak, és a zsidóságomat sem vagyok hajlandó feladni.
– Ellenzéki tevékenységéhez visszatérve: 1974-ben, köszönhetően a Darabbérnek, felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Gondolt-e ekkor arra, hogy emigrál, akár vissza, Izraelbe, akár Nyugatra?
Ez, természetesen, megfordult a fejemben, mint mindenkinek, aki a fényt Nyugaton látta feljönni, de sosem tudtam rászánni magam. 1978-ban nagy nehezen kiengedtek, és három évet folyamatosan Nyugaton töltöttem. A magyar hatóságok boldogan hosszabbították meg időről időre a kiutazási engedélyemet, abban a reményben, hogy kint maradok. De három év után, miután minden reggel feltettem magamnak a kérdést, hogy maradjak-e, megértettem, ha ezt a kérdést mindennap felteszem, azt jelenti, hogy hazamegyek. Visszajöttem, és 1981-ben megindítottuk a szamizdat Beszélőt. Attól kezdve értelmes és jó munkát végeztem, s szabadnak éreztem magam. Mindennap átléptünk egy határt. Ettől kezdve eszembe sem jutott az emigráció.
Ekkor, a nyolcvanas évek elején el tudta volna képzelni, hogy tíz éven belül szabad választások lesznek Magyarországon?
– Igen és nem. 1980-ban született a Kései bevezetés a kádárizmusba, amelyben azt írtam, hogy a kádárizmus a kommunizmus utolsó lehetséges formája Magyarországon. Ha a viszonylag magas életszínvonalnak vagy a viszonylagos szabadságnak vége, akkor a rendszernek is annyi, esetleg már a nyolcvanas években. Jelzem, ezzel nem voltam egyedül: Kis János 1983-ban megírta a Beszélőben, hogy kizárólag a lapjárás tartja már csak egyben a rendszert. Bauer Tamás gazdasági elemzései pedig kimutatták, hogy tartalékainak végére ért a rendszer. Persze voltak évek később, amikor 1980-as jóslatomat nem mertem volna megismételni. Adam Michnik már 1976-ban, az Új evolucionizmusban kijelölte a lengyel-magyar ellenzék stratégiáját: leírta, hogy nem fegyverrel vagy a párt megreformálásának útján kell megpróbálni létrehozni a demokráciát, mint 1956-ban, illetve 1968-ban. Szabad sajtót, civil társadalmat kell létrehozni, és aztán közjogi megegyezésre kell kényszeríteni az állampártot. Nem tartottuk kizártnak, hogy akár már a mi életünkben alapvető változások következnek be. Aztán a nyolcvanas évek második felében a világpolitika felgyorsította az eseményeket. Persze, félreértés ne essék: arra is fel voltunk készülve, hogy a mi életünkben kizárólag a nyilvánosságépítés és a demokratikus átmenet előkészítése folyhat.
Jól látom, hogy a nyolcvanas évekre kifejezetten nosztalgiával emlékszik vissza?
Abszolúte! Csodálatos korszak volt. Építés volt minden pillanat, teljesen szabadok voltunk, ami a demokráciában sosem lehet az ember, mert a demokráciában mindenki része a rendszernek. A nyolcvanas években kívül voltunk a rendszeren. Jó érzés volt.
Jött a rendszerváltás, ön képviselő lett, sőt: a médiaháború SZDSZ-es frontembereként az első ciklus egyik legismertebb képviselőjévé vált. Ehhez képest 1994-ben már nem indult a parlamenti választáson. Miért?
Lényegében elég volt a politikának ebből a nagyon monoton részéből, a pártpolitikából; ráadásul a politikai életcélom a második szabad választással megvalósult. Nem azért, mert Horn Gyula győzött, hanem mert ez volt Magyarországon az első, a demokrácia szabályai alapján lezajlott békés politikai hatalomváltás. Az én politikai életcélom ugyanis a forgószínpad megteremtése volt. Habár szívvel-lélekkel szabaddemokrata maradtam, megpróbáltam mással foglalkozni: elmentem tanítani külföldre. Miután visszajöttem, a szabaddemokraták médiakurátora voltam a rádióban, majd a tévében.
– Minek tudható be, hogy 2000 decemberében, Demszky Gábor pártelnökké választásakor visszatért az SZDSZ első vonalába, azaz tagja lett az ügyvivői testületnek?
– Demszky megpróbálta az SZDSZ-t középpárttá tenni, és én ezt jó célnak tartottam. Ezért indultam az ügyvivőválasztáson. A Fidesznek és az MSZP-nek azt a közös célját szerettük volna megakadályozni, hogy a politikai erőtér kétosztatú legyen. Amikor kiderült, hogy a párttagság nem viseli el az általunk akkor vívott kétfrontos harcot és Demszky lemondott, én is levontam a következtetést.
Mára a párt Demszky rövid elnökségének néhány értékét beépítette a gondolkodásába.
Az adott realitáson belül milyen jövőt gondol, illetve milyen jövőt szeretne az SZDSZ-nek?
A kétosztatúság kialakulását mindenképpen meg kellene akadályozni, és ehhez a liberális SZDSZ a választók legjobb eszköze. Rémisztőén korrupt és keleties világhoz vezetne Magyarországon az Orbán által szorgalmazott és az MSZP által egyáltalán nem bánt kétpártrendszer. Kuncze eddig szinte hibátlanul oldotta meg a feladatot, hogyan kell egyszerre koalícióban lenni, s mégis egy harmadik politikai alternatívát felmutatni.
Körülbelül fél éve Bécsben él, az EBESZ sajtószabadság-felelőse lett. Új pozíciójában mi a feladata?
– Az EBESZ-nek három önálló intézménye van. Hágában van a nemzetiségi kisebbségek ügyének biztosa, Varsóban működik az emberi jogok és a választások felügyelete. Az én bécsi hivatalom a sajtószabadság előmozdítására kapott felhatalmazást az 55 tagállamtól. Íme a honlapom az érdeklődők számára: www.osce.org/fom. Lényegében nemzetközi ombudsman vagyok. A közelmúltban például arról készítettem jelentést, hogy a beszláni terrortámadás után az orosz kormányzat miképp kezelte a sajtót. Ennek Nyugaton igen nagy visszhangja volt, Magyarországon kevésbé. Rengeteg egyedi esettel foglalkozunk, hiszen néhol életveszélyben vannak az újságírók. Egyre több stratégiai munkát végzünk. Reformokat készítünk elő az 55 EBESZ-tagállam területén. Vannak problémák, nemcsak az új, de a régi demokráciákban is. Kampányt folytatunk a közérdekű adatok hozzáférhetősége, sőt kötelező közzététele mellett, illetve az önkényes titkosítások ellen. Nem hiszem, hogy egyik napról a másikra áttörést lehet elérni, de látom az erőfeszítésünk eredményét az új demokráciák tanulási folyamatában.
Hivatalosan levelet intézett Magyarországhoz a Demokrata című, szélsőjobboldali lap főszerkesztőjével szemben, rágalmazás ügyében hozott ítélet kapcsán. Mit tartott problémásnak?
– Hivatalosan szorgalmazom, hogy az államok dekriminalizálják a rágalmazást, és ehelyett polgári jogi eszközökkel kezeljék. Természetesen nem azzal van gondom, hogy a rágalmazót megbüntetik. Hanem azzal, hogy a rágalmazás kriminalizálása – és különösen a börtönbüntetés lehetősége – általános „fagyasztó hatással” jár a társadalmi vita szabadságára nézve. Minden egyes börtönbüntetés mérhető elgyávulást hoz a minőségi, mérsékelt sajtóban, mert a szerkesztők ezerszer meggondolják, hogy vajon közéleti személyre és éles témára rá merjék-e küldeni a munkatársukat. Viszont éppen ott nem jár visszatartó hatással a bűnügyi kezelés, ahol remélik, tehát a heccsajtóban. Ott éppen a perekre vágynak a rágalmazók, politikai pót-felhajtóerő gyanánt. Ezek a büntető paragrafusok elavultak, nem állják ki a 21. századi demokrácia próbáját, hiszen ma már a rágalmazást politikai szenvedélyből követik el, ahol is a kriminalizálásnak nincs helye. A legtöbb nyugati országban már nem alkalmazzák a büntető változatot, ha benne is van még a büntető törvénykönyvekben. Keleten viszont – a nyugati törvénykönyvekre hivatkozva – vadul alkalmazzák a szabad újságírás elfojtására, igen nagy sikerrel. Nálunk persze független a bíróság, de ha elkezdődik a Btk.-s eszkaláció, rossz vége lesz… Ugyanez vonatkozik a kommunista kor titoksértési törvényére, amelynek börtönös változatát szintén most kezdték alkalmazni, lásd a Népszava-ügyet… Igen büszke vagyok rá, hogy az EBESZ öt tagországában már elértük a rágalmazás dekriminalizálását. A sajtószabadsághoz igazodó Btk.-reformra volna szükség nálunk is.
Mennyire érzi jogosnak a felvetést, hogy az európai politikában és sajtóban, a terrorral szembeni félelem miatt, irracionális Izrael-el- lenes hangulat uralkodik?
Amit ma „új antiszemitizmusnak” hívnak, számomra igen ismerős. Valójában a hatvanas-hetvenes években találták fel a harcos baloldali anticionizmust, amikor a közép-európaiaknak, nekünk is, szovjet parancsra vissza kellett vonniuk az állami elismerést a Közel-Kelet egyetlen demokratikus társadalmától. Akkoriban marxista-leninistáknak hívatták magukat a terroristák, de ugyanazt tették, amit mai vallásos követőik: Izrael megsemmisítésére törekedtek, ártatlanokat gyilkoltak. Kiképzőtáboraik és búvóhelyeik a Varsói Szerződés tagállamaiban voltak, és félkötelező pénzadományokat gyűjtöttek számukra a magyar munkahelyeken, forradalmi szolidaritás címén… Ám a nyugati sajtó Izrael-ellenes elfogultságát, a demokratikus szolidaritás megtagadását, Izrael esetleges politikai vagy humanitárius kudarcainak azonosítását a népirtás bűnével – mindezt nemcsak újnak nem nevezném, de antiszemitának sem; annál inkább új érzéketlenségnek. Ijesztően hasonlít a harmincas évek nagyokosainak oda-nem-figyelésére, akik a fasizmus „társadalmi okainak” felszámolásáról értekeztek…
Szegő Péter
Címkék:2005-01