Vadászat nácivadászokra
Vadászat nácivadászokra
Ez év májusában az amerikai-izraeli Simon Wiesenthal Központ – egy befolyásos zsidó civil szervezet – Magyarországon is elindította „Utolsó esély” akcióját, melynek célja a még élő nyilas és más háborús bűnösök felkutatása és bíróság elé állítása. A már hét kelet-közép-európai országban zajló akció azonban nálunk nem talált kedvező fogadtatásra. A jobboldal részéről ez nem is meglepő, ám az mégiscsak furcsa, hogy baloldali véleményformálók fanyalogva, kedvetlenül fogadnak egy antifasiszta, náciellenes kezdeményezést.
Az akció megkésett; a főbűnösök fölött már a háború utáni években ítélkeztek; hatvan év múltán lehetetlen a bűnöket bizonyítani; a reszkető fejű, agg vádlottak csak részvétet ébresztenek majd; a kitűzött díj csak a feljelentősdit indítja majd el; mindez az antiszemitizmust növeli – így hangzottak a főbb ellenérvek. Mindez valóban ésszerű, felettébb furcsa azonban, hogy alig hangzottak el a legalább olyan ésszerű ellenérvek: hogy a háborús bűnök nem évülnek el; hogy igenis sikerült (például Horvátországban) az elmúlt években háborús bűnösöket felkutatni és bíróság elé állítani.
A nyomravezetőnek felajánlott tízezer eurós jutalmat a magyar sajtó „vérdíjnak” keresztelte el, amivel azt üzente az akció kezdeményezőinek: egyáltalán nem vagytok olyan erkölcsi fölényben, hogy ezt megengedhetnétek magatoknak. Hogyan történhetett ez?
Efraim Zuroff, a nemzetközi akció kezdeményezője világosan megírta:* azért (is) koncentrálnak a kelet-európai országokra, mert itt még hátravan az a katarzis, amely az elmúlt negyedszázadban Nyugat-Európában végbement. Kelet-Európa országaiban a közvélemény a kommunizmus áldozataként látja magát és hazáját, s ebbe a pozitív, áldozati önképbe nem fér bele a holokausztban való bűnrészesség. Hiába ítélkeztek 1945 után számos perben a kollaboránsok fölött: ezt a közvélemény a szovjetek számlájára írta, illegitimnek tekintette, így nem épült be a történelmi tudatba.
Hogy a „múltfeldolgozás” milyen indulatokat szabadíthat el, azt a lengyelországi Jedwabne-vita jelzi: két évvel ezelőtt az ország közvéleményét sokkolta és vad vitákra ösztönözte, amikor (hosszas ellenállását legyűrve) tudomására hozták, hogy 1941-ben az említett városka zsidó lakosságát nem a nácik, hanem lengyel polgártársaik mészárolták le.
Magyarország azonban e téren sajátos helyzetben van: itt a baloldali sajtóban tizenöt éve közhely, hogy az ország zsidóságának négyötödét a magyar hatóságok deportálták, a magyar lakosság teljes passzivitása közepette. Magyarországon él Kelet-Közép-Európa egyetlen, számottevő létszámban megmaradt zsidó közössége, s a túlélők és leszármazottaik újságíróként, közéleti emberként már elvégezték azt a munkát, amely Lettországban, Horvátországban vagy Romániában még hátravan. A holokausztkutatás és holokausztemlékezet a magyar baloldali diszkurzív térben éppúgy intézményesült, mint Nyugat-Európa országaiban. Az áldozati, felelősséget elutasító önkép csak a jobboldali médiában él. A baloldali – nem kis részben holokauszt-túlélő (vagy túlélőktől származó) – értelmiségiek alighanem sértve érzik magukat, amiért ignorálják évtizedes munkájukat, és nem kérnek a Wiesenthal Központ által kínált katarzisból.
A Wiesenthal Központ akciója belegázolt a holokauszt-emlékezet fejlett magyarországi rendszerébe (lásd a rengeteg vidéki megemlékezést a hatvanadik évfordulón, a rekonstruált zsinagógákat, emlékműveket, emlékkönyve két, a Holokauszt Múzeumot stb.). A holokauszt ma már a lezárt, szakralizált múlt állapotába megy át. Ehhez képest nácivadászatot tartani – vagyis azt állítani, hogy a holokauszt itt él közöttünk – csak összekavarja a dolgokat.
*
De van itt más baj is – alighanem a Wiesenthal Központtal, amit a szemérmes baloldali publicisták nem mondanak ki. A fanyalgás egyik oka bizonnyal az, hogy amerikai-izraeli szervezetről van szó. A második intifáda kitörése óta Európa ismét szabad utat adott a holokauszt miatt keményen lefojtott zsidóellenességének – anticionizmus formájában. Izraelre véget ért a vadászati tilalom: hogy jön ahhoz, hogy ő próbáljon másokra vadászni?!
Az amerikai gyökerek manapság – a nyugati, baloldali körökben trendi Bush-ellenes, Amerika-ellenes hisztéria miatt – szintén inkább apasztják, mintsem növelik az erkölcsi tőkét. A Wiesenthal Központ egyáltalán nem igazodik az európai politikai korrektséghez, keményen bírálja az Izrael-ellenesség álorcájában újjáéledő antiszemitizmust, ráadásul egyértelműen zsidó szervezetként lép fel, ami kínosan érinti az identitásukkal örökösen bújócskát játszó baloldali magyar értelmiségieket.
A szélsőjobboldali sajtó mindezeket nyíltan ki is mondja a maga brutális stílusában, a baloldal csak kellemetlenül érzi magát és elhatárolódik. Jellemzők Karsai László történész témába vágó cikkei, nyilatkozatai. Karsai nem elégedett meg az érvekkel, szükségét érezte annak is, hogy a Wiesenthal-központ munkatársait becsmérlő kifejezésekkel illesse: „megélhetési nácivadászoknak” titulálta őket, az akció magyarországi koordinátorát, Beer Ivánt pedig „butiktulajdonosnak” nevezte.** (A butikos a kései Kádár-korszak nyelvezetén ügyeskedő, kétes egzisztenciát, erkölcsileg elmarasztalandó egyént jelent.)
Mindezek után egyáltalán nem volt meglepő Beer Iván magyarázata lemondásáról: „Ez már nem nácivadászat. Itt már énrám vadásztak.”
Gadó János
* Efraim Zuroff: Nem reménytelen – Élet és Irodalom, 2004/30.
** Karsai László: Esélytelenek. Élet és Irodalom, 48. évfolyam, 30. szám.
Címkék:2004-10