Új felvetések egy régi témáról – Román nacionalisták és a Holocaust (Munkácsi Krisztina)
(Randolph L. Braham: Román nacionalisták és a holocaust. Múlt és Jövő Kiadó, Budapest, 1998. 248 oldal, 1650 Ft)
A nemrégiben nagy port felvert auschwitzi magyar kiállítás (lásd: Szombat, 1999. október, 3-10. o.) kapcsán újra előtérbe került az a jogos igény, hogy tisztázni kellene végre Magyarországnak az 1944-es deportálásokban játszott szerepét. Mindez nélkülözhetetlennek látszik ahhoz, hogy azok, akik az események érintettjei voltak, „elégtételt” kapjanak az utókortól. Másrészt az is fontos, hogy a mostani és az eljövendő generációk – amelyeknek már nincsenek közvetlen tapasztalataik – tiszta képet nyerjenek a holocaust eseményeiről. Ez azért is nagyon fontos, mert az antiszemitizmus esetleges erősítője lehet az a fajta történelemhamisítás, melyet Randolph L. Braham professzor is bírál.
Ezért is időszerű Braham műve, mely meg kívánja óvni „a holocaust történelmi valóságát” az azt eltorzítani igyekvőkkel szemben, hiszen a történelmi múlttal való őszinte szembenézés és a megbékélés minden demokratikus jogállam alapja. Braham könyve hézagpótló mű, miáltal az olvasó újszerű megközelítésben szembesül ezzel a sokszor feldolgozott témával. A neves történész arra vállalkozott, hogy – remélhetőleg sorozatban – bemutassa a posztkommunista országoknak a II. világháború utáni holocausttal kapcsolatos viselkedését. Elsőként a román viszonyokat veszi nagyító alá, s azt vizsgálja, hogyan változtattak a valós történelmi tényeken a Ceausescu-korszaktól kezdve a rendszerváltás utáni időkig azok, akiknek kül- és belpolitikai megfontolásokból érdekük fűződött ehhez. Részletesen elemzi azokat a manipulációkat, melyek révén egyes „áltörténészek” – nacionalisták és bizonyos politikai körök – tisztára akarják mosni az Antonescu-kormányt és tetteit. Aprólékosan sorra veszi az Antonescu-rendszer rehabilitációjára törekvők hamis történelmi állításait, melyek alapvető célja, hogy a magyarok „barbarizmusával” szemben az „emberiesség” mintaképének állítsa be a világ előtt a román rezsimet Az állami szinten űzött hamisítások mellett megismerkedhetünk azzal a két emberrel – az egyik dr. Moshe Carmilly-Weinberger (volt kolozsvári neológ hitközségi főrabbi), a másik dr. Raoul Sorban (jelenleg bukaresti festő és művészettörténész) -, akiknek érdekközösségéből fakadó fiktív mentőakciói jó alapot nyújtottak a történelemhamisításhoz.
A Kötet egy fejezete foglalkozik a történelmi áttekintéssel, melyben a két világháború közötti évek és a háború alatti események kapnak helyet. Természetesen az író nem vállalkozott a kor alaposabb elemzésére, de a legfontosabb történelmi szereplők, mozgalmak (Codreanu, Goga, a Vasgárda, Nemzeti Keresztény Liga) felsorolásszerű említése jelen esetben elegendő. Az egyes fejezetek rövidségét amúgy is pótolja a bő jegyzetanyag, mely egyszersmind a bibliográfiát is helyettesíti, és amely – mind román, mind angol nyelven – útmutatást nyújt a korszakról több információt kívánó olvasónak. Talán nem lett volna haszontalan, ha a már magyarul is olvasható szakirodalom is helyet kap valamilyen formában a kötetben.*
A könyv felsőoktatási használatra készült, a tankönyvi szigorúságot azonban oldja a kötet végén található két interjú, mely a kevésbé tudományos igényű olvasóknak is felkeltheti az érdeklődését. Az egyik riport Goró Eszterrel készült, aki a tordai zsidó mentőcsoport tagjaként tevékeny részt vállalt a magyarországi zsidók Romániába menekítésében. Ennél fogva pontos információkkal rendelkezett a mentőcsoport tagjairól, a keresztény segítőkről és az egyéb mentőakciókról is. A másik visszaemlékezésben Sorban volt menyasszonya Semlyén Éva szólal meg, aki harag nélkül, tényszerűen jellemzi a festő 1944-es kolozsvári tevékenységét. Az ő esetét a szerző egy külön fejezetben mutatja be (5. f.).
Braham tudományos-szakmai hitelességét jelzi az is, hogy – megfelelve a maga elé kitűzött célnak – élesen elválasztja az antiszemitákat a román nép egészétől, így elkerüli a kollektív bűnösség fogalom- használatában rejlő csapdát.
A történelmi tények meghamisítása a Ceausescu-rezsim idején, az 1970-es években kezdődött el. A szerző két momentumban véli megtalálni ennek okát Egyrészt az egyre inkább nacionalistává váló román politikának szüksége volt/van arra, hogy – Románia humánus magatartását bizonygatva – Magyarország ellenében külföldi elismerést vívjon ki magának. Másrészt a cél Antonescu marsall rehabilitálásának előkészítése volt, melyet – többek között – a volt román vezető „zsidóbarátságával” próbáltak meg indokolni. A történelemtorzítást, a kitalált mentőakciókat arra használták, hogy saját legitimációjukat biztosítsák a nemzetközi politikai és – nem utolsósorban – pénzügyi életben.
A szerzőnek, aki a téma kiváló ismerője és a magyarországi holocaust szaktekintélye, nem nehéz lépésről lépésre haladva sorra venni és megcáfolni a román történelemtorzítók állításait.
A könyv nem taglalja részletesen, mégis szembetűnő, hogy mindezen képtelen és céljaikat tekintve nyilvánvaló állítások – melyek visszhangtalanul maradtak a Ceausescu-korszak idején – a rendszerváltás után az Egyesült Államokban és az Európai Közösség országaiban éles politikai reakciókat váltottak ki. A kilencvenes évek román kormányai és a nemzetközi szervezetek (EBESZ) közötti jegyzékváltásról részleteiben is olvashatunk, majd megismerhetjük a román reakciókat is. Ezekben a fejezetekben (2., 3.) és a hozzájuk kapcsolódó jegyzetekben mutatkozik meg leginkább az, hogy a szerző a román politikát illetően milyen széles háttérismerettel és politikai tájékozottsággal bír.
A Sorban-Weinberger „páros” (4. fejezet) kitalált történetei közül legérdekesebb az izraeli Yad Vashem intézet eljárásáról szóló fejezet volt. Raoul Sorban megkapta az Igaz Keresztény címet, mert állítólag megszervezte Semlyén Éva szökését Kolozsvárról, de ő végül egy koncentrációs táborba került, melyet szerencsésen túlélt. A Semlyén-akciót – melyben semmiféle kockázatot nem vállalt – jócskán kiszínezve tálalta a háború után, sőt egyre újabb mentőakciókat talált ki, melyeket aztán később Weinberger rabbi erősített meg. A rabbinak is érdeke fűződött ezekhez a kitalációkhoz, mert a becsületén esett csorbát akarta kiküszöbölni. Ez azonban nem sikerült, sőt újabb folt esett rajta. A rabbi ugyanis elhagyva és félrevezetve gyülekezetét, feleségével együtt a tordai mentőcsoport révén kijutott Palesztinába. A nyolcvanas években vette fel a kapcsolatot Sorbannal, hogy közösen kitalált mentőakcióikkal érdemeket szerezzenek a világ előtt
Braham professzor maga is számos Igaz Keresztény cím odaítélésében vett részt, így tisztában van az eljárással. Jól dokumentált tények és a Yad Vashem mulasztásai alapján joggal állítja, hogy az intézmény a döntés körülményeit illetőleg alaposan eltért a megszokottól.
Az esetleg még kételkedő olvasókat is meggyőzi a szerző azzal, amilyen aprólékos részletességgel követi nyomon Sorbannak a cím odaítélése (1987) utáni közéleti és magánéleti szereplését. Braham felvázolja azokat a stratégiákat, melyeket a két férfi a továbbiakban is alkalmazott, hogy politikai előnyhöz és anyagi támogatottsághoz jussanak, még ha az ár az volt is, hogy az Igaz Keresztény címből a román antiszemiták húzzanak hasznot.
Randolph L. Braham könyve elsőként foglalkozik egy olyan releváns problémával, mely valamennyi posztkommunista országban felvetődött, és ez már önmagában is jelzi a könyv értékét. Az ehhez hasonló, szigorúan tényfeltáró, az aktuális ideológiai érdekeknek ellenálló munkák mindig gondolatébresztőek, és a bennük felvetődött szempontok alapján válnak valóban újraértelmezhetővé és – értékelhetővé a múlt történései.
Munkácsi Krisztina
* Lásd: Matatias Carp: Holocaust Romániában – tények és dokumentumok a romániai zsidók pusztulásáról, 1940-1944, Bp. Primor, 1993.
Címkék:2000-02