Történelem – emlékezet – demokrácia
Holokauszt Emléknap Magyarországon:
A Hannah Arendt Egyesület a fenti címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést 2001 februárjában a „Holokauszt és Állampolgári Felelősség Oktatási Fórum” alkalmából a budapesti Goethe Intézetben. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői Kende Péter (KP): szociológus, politológus, az MTA külső tagja, Kertész Imre (KI): író, Kovács András (KA): szociológus, az ELTE és a CEU tanára és Szántó T. Gábor (SZTG): író, a Szombat főszerkesztője voltak.
Kovács Mónika (KM), a Hannah Arendt Egyesület elnöke moderálta a beszélgetést, melynek vitaindítójaként Kertész Imre olvasta fel a Száműzött nyelv című esszéje (Magvető, Budapest 274-297 old.) rövidített változatát.
KM: A Hannah Arendt Egyesület és a Goethe Intézet e napokban zajló közös konferenciájának és a mai kerekasztal-beszélgetésnek is az a témája, hogy mi a funkciója a társadalmi emlékezetben és az iskolai nevelésben a holokausztoktatásnak.
KA: Könnyebb lenne erre a kérdésre válaszolni, ha nem hallottuk volna előbb Kertész Imre szavait. Az emberben önkéntelenül felvetődik a kérdés: ha nem létezik olyan nyelv, amely a holokausztot megjeleníthetné, ha a túlélők számára az elmúlt évtizedeknek az a tanulsága, hogy azon a nyelven, amelyet mi használunk, az élmény nem megjeleníthető, akkor kétséges, hogy lehet-e egyáltalán a holokausztról tanítani, beszélni az iskolákban, lehet-e olyan konferenciákat szervezni, mint amelynek kapcsán itt ülünk.
Míg Kertész Imrét hallgattam, egyre az járt a fejemben, hogy milyen feloldhatatlan paradoxont hozott létre a holokauszt utáni helyzet: azok, akik átélték, szembesültek azokkal, akik külső szemlélői voltak. Ez a találkozás minden téren hihetetlen feszültségeket teremtett, korábban nem létező Filozófiai problémák megfogalmazására kényszerített, új teológiát hozott létre. Bizonyára hallottak ezekről a vitákról. Egy zsidó teológus arra a kérdésre, hogy milyen teológiai tételeket tekinthetünk érvényesnek a holokauszt után, azt válaszolta, hogy csak azokat, melyeket égő gyerekek látványakor is érvényesként tudunk elfogadni. Ez tükrözi azt a paradox helyzetet, amelyben mindannyian vagyunk, amikor ezt a kérdést megbeszéljük.
Valószínűleg soha nem fogjuk feloldani az ellentmondást, amely a kimondhatatlan és a történelmi emlékezet fenntartásának morális kényszere között feszül. Ami megmarad a történelmi emlékezetben, soha nem fogja fedni azt, amit az emberek átéltek. Ennek ellenére a történelmi emlékezetnek fontos funkciója van. A történelemi emlékezet normát teremt, a múltról való gondolkodás megszabja, hogyan gondolkozunk a jelenről, definiálja azokat az erkölcsi értékeket, amelyek megszegése erkölcsi véteknek minősül. így arra a kérdésre, mi a funkciója annak, hogy az iskolákban, a nyilvánosságban mindezekről szó esik, azt válaszolom: ennek a normának a kialakítása.
KP: Én is még hatása alatt állok a szövegnek, amit hallottunk; azt gondolom, ez nagyon jó bevezetője a témának, mert szerénységre kényszerít minket.
Szégyenkezve vallom be Kertész Imre előtt, hogy mindennek ellenére én még mindig aufklérista, javíthatatlan aufklérista vagyok. Ezért azt gondolom, bármilyen csekély jelentősége van is annak a tudásnak, amit az iskolában közvetíteni próbálnak, ha az igazi, értelmes tudás, akkor valami hatása, jelentősége csak van.
Nemrégiben Kovács András készített egy felmérést arról, hogyan vélekednek a zsidóságról, az egész problémakörről a magyar egyetemi hallgatók. Volt egy olyan kérdés is, hogy véleményük szerint hány zsidó él Magyarországon. Az erre adott válaszok nagyon megdöbbentettek, hiszen volt, aki e létszámot egy és kétmillió közé tette.
Ez arra emlékeztet engem, hogy nemrégiben egy angol felmérésben megkérdezték, hogy Hitler neve mit idéz fel bennük, és sokan azt válaszolták: egy angol miniszterelnököt. Ez megerősíti azt a feltevést, hogy mégiscsak van jelentősége annak, hogyan közvetítjük a tényeket. Ezekkel a példákkal azt akarom illusztrálni, hogy a nem tudás még borzasztóbb, mint valamiről valamiféle tudással rendelkezni.
Érdekes dolog, hogy a holokausztoktatás most, ötvenöt évvel később fog elkezdődni Magyarországon. Ez jól rávilágít az újabb kori magyar történelem paradoxonjaira, többek között arra, hogy a magyar társadalom is egyike azoknak a társadalmaknak, amelyek nem tudnak szembenézni múltjukkal. Azért mondom, hogy egyike azoknak, mert ezzel egyáltalán nincs egyedül. Nagyon kevés társadalom van, mely valóban szembe tud nézni a múlttal. Talán csak azok a boldog nemzetek képesek erre, amelyeknek tulajdonképpen nincs is múltjuk. Ha már van múlt – legyen szó akár gyarmati háborúkról, akár népirtásról, a szülőföld elvesztéséről vagy meghódításáról, bármiről – azzal már nehezebb szembenézni.
KM: Vajon miért csak a holokauszt után ötvenöt és a rendszerváltás után tíz évvel került sor arra, hogy Holokauszt Emléknapot vezessenek be a magyar iskolákban?
KP: Elgondolkodtató, hogy ötvenöt évnek kellett eltelni ehhez, hiszen már 1945-től tanítani kellett volna. Most, az emléknap bevezetésével, kikerülhetetlenné válik, hogy a tanárok mégis beszéljenek erről. A kerekasztal egyik fontos céljának tartom, hogy fölmérjük, miért is nem lehetett eddig erről beszélni Magyarországon se normálisan, se abnormálisán. Noha köztudomásúlag nem igazán vagyok kormánypárti, legalábbis a mostani kormány nem így tart számon, hadd mondjam meg, hogy a Holokauszt Emléknap bevezetését mindenképpen üdvözlendőnek tartom. Kár, hogy egynémely csurkisták meg kisgazdák is belekeveredtek a dologba, akik szerint, ha van Holokauszt Emléknap, akkor okvetlenül kell egy hasonlóan fontos emléknapot bevezetni a kommunizmus üldözöttéiről. Ez egy mesterségesen kauzált és alpári hátsó gondolatú szimmetria. Ezzel együtt is nagyon jó, hogy mostantól fogva lesz iskolai megemlékezés félmillió magyar zsidó kiirtásáról. Ellentétben a kommunizmus problémájával, amely szintén nagy és nehéz kérdéseket vet fel, de amelyről már évek óta rendszeresen szó esik, a holokauszt még mindig olyan dolog, amellyel érdemben nem foglalkoztak Magyarországon, sem 1945-ben, sem azután. Még az 1989 utáni években sem, mert azokat annyira lefoglalták az úgynevezett zsidókérdéssel kapcsolatos álviták, hogy amiről a leginkább beszélni kellett volna, arról végül is nem beszéltek.
A holokauszt része a zsidó történelemnek
SZTG: Kertész Imre már korábban is írt arról, nem véletlen, hogy a másik totalitárius diktatúra, a kommunista uralom idején, nem igazán eshetett szó a holokausztról, mert a rendszer lényegénél fogva rokonítható a nácizmussal. Ezzel magyarázható, hogy 1989-ig, a kommunizmus bukásáig, a holokauszt bizonyos értelemben tabu volt. Alapvető kérdés, hogy a holokausztról való tudás feldolgozható-e, vagy olyan tapasztalat, amelynek birtokában le kell mondanunk a társadalmi együttéléssel kapcsolatos illúzióinkról, s csak azzal kell foglalkoznunk, hogy garanciákat teremtsünk, ne ismétlődhessen meg, pontosabban ne folytatódhasson, illetve semmiféle népirtás ne folyhasson sehol. Ezzel szorosan összefügg a kérdés, hogy a demokrácia miért nem hozta magával annak evidens szükségletét, hogy a holokauszt elfoglalja azt a kultúrtörténeti, közgondolkodásbeli szerepét, amely megilletné. A válasz gyökerei történelmiek: Közép-Kelet-Európának, illetve a kereszténységnek az önmagához, saját történetéhez való viszonya problematikus, ezért nem tud társadalomlélektani értelemben egészségesen viszonyulni a zsidósághoz. Amikor jó másfél évvel ezelőtt a Pokorni Zoltán vezette Oktatási Minisztérium úgy döntött, hogy iskolai emléknapot szentel a holokausztnak, ez a lépés nem volt függetleníthető attól, hogy előtte fél éven át vita zajlott a magyar sajtóban a „zsidókérdés” körül. Gerjesztett vagy valódi vita volt – ezen el lehet gondolkodni, mindenesetre a XX. századi magyar publicisztika e tárgyban önismétlő: időről-időre felmerül e téma, mely szorosan kötődik a magyar modernizációhoz és a sérülékeny magyar identitáshoz. Hadd hivatkozzam e vitában közzétett esszémre, melyben azt írtam: ha zsidókérdés van, akkor feltétlenül van magyarkérdés és kereszténykérdés is, melyek mindegyike identitászavarról szól. Ebben a kissé felpaprikázott légkörben kormányzati válaszlépésnek tűnt az Oktatási Minisztérium döntése a Holokauszt Emléknap létrehozásáról, ami mindenképpen pozitív fejlemény. Én azonban egy hiányzó aspektusra szeretném felhívni a figyelmet: tudniillik arra, vajon elégséges-e a holokausztról beszélni? Olyan eseményről van-e szó, ami megérthető önmagában, kiragadva az európai szellemtörténetből és a zsidóság társadalomtörténetéből? Én határozottan úgy gondolom, nem lehet a holokausztot úgy oktatni, hogy kiszakítjuk az európai szellemtörténetből, mely többek között a Bibliával kezdődik és a judaizmus, valamint a kereszténység párhuzamos kifejlődésével folytatódik. Hasonlóképpen nehezen volna tanítható a vészkorszak, ha az európai társadalomtörténettől, s ha a diaszpórában élő zsidó nép történetétől elvonatkoztatva próbálnánk értelmezni bekövetkeztének körülményeit. Egy kétezer éves folyamatról van szó, amelyet végigkísér a zsidóság és más népek, kultúrkörök konfliktusa. Alapvetően meghatározza az európai szellemtörténetet a zsidósághoz való viszony. Amíg a kereszténység nem tudja feloldani a zsidósághoz fűződő paradox és neurotikus viszonyát – azt, hogy önmagát örökösnek tételezi, miközben az örökhagyó él e tény, nevezetesen az, hogy a zsidóság és a judaizmus fennmaradt, elhúzódó szellemi krízist okoz a kereszténységnek. Amíg e viszonyról, a kereszténység identitáskríziséről és a holokauszthoz vezető útért viselt felelősségéről nem esik szó az oktatásban, addig önmagában a holokausztról beszélni, azt gondolom, igazából nem hoz eredményt. Fontos fejlemény, hogy van Holokauszt Emléknap, de amíg nem foglalja el megfelelő helyét a humán oktatásban a zsidóság történetének, gondolkodásának, illetve a kereszténység és zsidóság viszonyának a tanítása, addig e problémakör nem lesz érthető, és a közgondolkodásban sem következik be lényegi fordulat. Ma alapvető kérdésekben is társadalmi tájékozatlanság uralkodik, és csak az iskoláskorban megkezdett ismeretszerzés idézhet elő változást.
KI: Ha oktatásról van szó, olyasvalamit kellene a központba állítani, ami kézzel fogható. A szellemtörténet egy magasabb szintű interpretáció, szerintem Magyarországon az alapokkal kellene kezdeni. Mondjuk azzal, hogy volt egy társadalom, élt egymás mellett egy csomó ember, akik jóban voltak egymással, és egyik napról a másikra elvitték a szomszédokat, akiket ismertek, ott látták vonulni őket az utcán sárga csillaggal a kabátjukon. Szóval itt kellene kezdeni: egy ilyen társadalom hogyan él, hogyan létezik tovább? Mi tette lehetővé azt, hogy az emberek közönyösen nézték a történteket? Voltak persze, akik segítettek, de beszéljünk a tömegekről, azokról, akik hagyták, hogy három hónap alatt több száz embert vonatba rakjanak és elvigyenek Auschwitzba. Mit gondolhatott az a gyerek, aki a leventemozgalomban szakaszparancsnokként – mondjuk – épp a barátjának adott katonai parancsokat, akinek engedelmeskednie kellett neki? A gyilkolás iskolája már a gimnáziumokban, polgári iskolákban megkezdődött. Ilyesmikről kellene mindenekelőtt beszélni egy olyan társadalomban, amelynek a holokauszt alapjairól sincs fogalma, ahol azt kérdezik, hogy miért fontosabb számunkra a holokauszt, mint az indiánok kiirtása Amerikában, milyen különös, speciális jelentősége van az európai, a keresztény kultúrkörben.
KM: Nagyon sok más népirtásról tudunk, akár csak a XX. században is. Miért éppen a holokauszttal kell foglalkozni az iskolai oktatásban?
SZTG: Több okból. Egyrészt, mert a magyar történelmi tudat (vagy inkább tudatalatti) ennek terhével birkózik. Másrészt, mert a népirtások történetében a holokausztnak az európai kultúrát mélyen megrázó jelentősége van. Korántsem véletlen, hogy azt a népet kívánták likvidálni – számos korábbi üldöztetés nyomán -, mely a tízparancsolatra épülő Törvény vallását adta a világnak. A vészkorszak nem függetleníthető ettől a súlyos társadalom lélektani kérdéstől, mert noha roppant fontos megértetni a gyerekekkel, hogy az emberben benne lakozik a káini ösztön, amelyet a kultúra megpróbál feldolgozni és értelemmel kordában tartani, ám ez a magyarázat önmagában kevés. A keresztény tanokból hétköznapi gondolkodássá párlódó zsidóellenesség nélkül elképzelhetetlen a holokauszt. A szekularizáció korában a teológiai antijudaizmus, tehát a kereszténység hagyományában folyamatosan jelen lévő zsidóellenesség is „világias” tartalommal telítődött, és az európai nacionalizmusok folyamatában vagy a nemzetté válást követően antiszemitizmussá változott, miközben az egyházi zsidóellenesség továbbra is virulens maradt. Az előzmény és a fordulat nélkül elképzelhetetlen a holokauszt; elképzelhetetlen anélkül a több évtizedes ideológiai nyomás nélkül, ami megelőzte, és ami a kelet-európai államokra és társadalmakra annyira jellemző volt. És természetesen elképzelhetetlen a gazdasági elégedetlenség, irigység indulata nélkül, mely a modernizáció során dinamikusan fel- emelkedő zsidósággal szemben keletkezett, s amely a korábbi, teológiai fogantatású előítéletekhez, gyűlölethez társult. Mindez együtt készítette elő a társadalom tudatát arra, hogy amikor politikai-államhatalmi szinten is manifesztálódott a zsidógyűlölet, termékeny talajba hulljon, vagy legalábbis a társadalom jelentős része bénultan, tehetetlenül fogadja. A holokauszttal való számvetés kiemelt jelentősége természetesen nem jelenti, hogy a kommunista önkényuralomról és pusztításairól ne kellene épp így tudniuk a diákoknak.
A szovjet táborokban analóg állapotok uralkodtak
KA: Én egy másik szempontot emelnék ki, ezt Kertész Imre is érintette. Valószínűleg azért kell elsősorban a holokauszttal foglalkozni, mert ez a genocídium az európai civilizáció szülötte volt. Egy olyan országban – Németországban – jutott hatalomra az a politikai mozgalom, ideológia, mely végül ezt a szörny- tettet végrehajtotta, amely az európai kultúra központja volt. Sokan úgy értelmezik, hogy ami történt, az nem az európai civilizáció ellenében történt, hanem pontosan annak a legszörnyűségesebb következménye volt. Azok a filozófusok, például Adorno, Horkheimer, a frankfurti iskola gondolkodói, akik a Soát az európai civilizáció botrányaként és nem a civilizációval szemben uralomra került barbarizmus következményeként írják le, szervesen összekötik a civilizáció fejlődését ezzel a végkimenettel. Ennek fényében természetesen másképp kell a felvilágosodást is megítélni.
KP: Előbb a feltett kérdésre próbálok felelni, ami nem is olyan egyszerű. A társadalomról szóló minden beszédnél felmerül, hogy miért éppen azt tartjuk fontosnak, amiről beszélünk, mikor más, hasonlóan fontos dolgok is vannak. Ez ennél a témakörnél is kísért minket, mint lehetséges ellenvélemény, ha például arra gondolunk, hogy voltak a szovjet vagy a kínai kommunizmusnak olyan tettei, amelyek koncentrált borzalomban valóban megközelítették a náci megsemmisítő táborok borzalmait. Felmerül a kérdés, hogy akkor nem kellene-e még sok minden másról is beszélni? Bevallom, hogy az indiánok problémáját nem tartom olyan súlyos ellenérvnek, mert itt a világtörténelem legelemibb dolgával állunk szemben. Egy nép meg akart hódítani egy országot, ott ellenálltak neki, és erre azt a másik népet megpróbálta elpusztítani, amennyire tudta. Nemcsak a célok, hanem a módszerek sem analógok a mi témánkkal, ez egy egészen más történelmi esemény, kétségkívül tragédia, mint a rabszolgaság is, de ez semmiképpen sem hasonlítható össze a nácik őrjöngésével, ráadásul kézenfekvő magyarázatokat tudunk adni rá. Nem is érezzük úgy, hogy ez a jelenkori civilizáció problémája.
Arra viszont, hogy az osztálygyűlöletet hogy lehetett olyan mértékben felfokozni, hogy mindenkit összegyűjtöttek, aki egy bizonyos osztályhoz tartozott, koncentrációs táborokba zárták és szisztematikus módon meggyilkolták őket – nos, erre nem lehet azt mondani, hogy egyáltalán nem hasonlít a náci gaztettekhez, bizony nagyon is hasonlít. Mindazok, akik a szovjet táborokról adtak híradást, arról tudósítanak, hogy sok szempontból egészen analóg állapotok uralkodtak, sok esetben úgy viselkedtek velük szemben a rabtartók, ahogyan a kápók és az SS az európai zsidósággal szemben. Ezt azért mondom, mert semmit sem érzek szerencsétlenebbnek, mint valamit úgy igazolni, hogy minden egyebet félresöprünk. Ennek semmi értelme sincsen. A holokauszt olyan bűntett, amelyről beszélni kell, az idők végezetéig, teljesen függetlenül attól, hogy milyen számban voltak más hasonló nagyságrendű vagy ehhez fogható bűntettek. Az erről folytatott vita engem arra emlékeztet, amikor gyerekek a saját hibájukat azzal akarják minimalizálni, hogy a másik is elkövette. Na és? Ettől még ez a dolog a maga nemében fönnáll.
A felvilágosodást szeretném még egyszer a védelmembe venni. Nemcsak azért, mert ez nálam hivatásszerű, hanem mert már azt az argumentumot is kétesnek tartom, hogy a szovjet táborokban történtek ideológiai háttere, az az a lenini – sztálini Kommunista eszmerendszer valamilyen módon kapcsolódik a felvilágosodás ideológiájához. A náci bűntettek összekapcsolása a felvilágosodással azonban végképp nevetséges. Mert minden, amit mondani lehet, az annyi, hogy a modern civilizáció technikáját használták a népirtásra. De könyörgöm: a technikáról tudjuk, hogy az semleges valami, jó és rossz célra egyaránt fel lehet használni. Ebből nem lehet következtetni sem a tudományra, sem a felvilágosodásra. Ezzel szemben a náci ideológia tökéletesen ellentétben állt a felvilágosodás nézeteivel, nem hiszem tehát, hogy a náci bűntetteket illetően a felvilágosodás védelemre szorulna. Ám a téma a szovjet kommunizmus, akkor persze nehezebb dolgom lenne, ha meg akarnám védeni a felvilágosodást. Ebbe csak azért nem megyek bele, mert nem ez a témánk.
KM: Eddig arról volt szó, hogy a magyar társadalomnak miért fontos szembenézni a holokauszttal, megismerni a holokauszthoz vezető társadalmi és egyéni folyamatokat, amelyek esetleg ma is jelen vannak. De mit gondolnak a Magyarországon élő zsidók erről? Több generáció felnőtt a holokauszt óta – mit szólnak a fiatalabbak ahhoz, ha a holokauszt nagyobb hangsúlyt kap az iskolákban és a nyilvánosságban? Gábor, mint a zsidó nyilvánosság egyik fontos szereplője, mit gondolsz, nem veszélyes ez?
SZTG: De az. Ha a modem zsidó identitás talpköve lesz a holokauszt, veszélyessé válik, hiszen a traumára épülő identitás, a negatív identitás társadalmi neurózist eredményez. Ahogy a Kertész Imre által is idézett Jean Améry fogalmaz: „…akit megkínoztak, az mindörökre megkínzott marad”, elvész a világba vetett bizalma, ami az egészséges pszichét jellemzi. Abban a pillanatban tehát, amikor a holokausztélmény mint trauma fennmarad, az egyéni- és csoporttudat szerves része lesz, sőt a generációk közötti identitáskapocsként az áldozati lét tudatát és traumáját adjuk át vele. Ez súlyos terhet jelent. Úgy látom, hogy a modem zsidó identitás amúgy is meglehetősen gyenge lábakon áll, nemcsak Magyarországon, hanem az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában is, amennyiben a holokausztra és a modem Izraelhez való viszonyra épül, nem a szervesen átadott zsidó tradícióra és kultúrára. Részint a szekularizáció és az asszimiláció következtében alakult így, hiszen a zsidó kultúra nem függetleníthető a teológiai-vallásos gondolkodástól. Ennek centrumában egy rendkívül szerteágazó szöveghagyomány áll, amely irodalom, filozófia, teológia, néprajz és liturgia sokrétű keveréke, ám ennek megközelítése meglehetősen nehéz. Mentális akadályt jelent az, hogy sokan vallási implikációi miatt zárkóznak el a hagyományos zsidó irodalomtól és gondolkodástól, így azonban magukat rekesztik ki a zsidó kultúra nagy részéből. Igaz, kézzelfogható és könnyű identitáspótlékként szolgálhat a holokausztban gyökerező azonosságtudat és a modem Izraelhez való viszony. Előbbi a trauma továbbörökítését, utóbbi legfeljebb érzelmi azonosulást, szolidaritásélményt ad, kultúrát csak akkor, ha valaki benne él a modem héber nyelvi kultúrában, ami azonban szintén csak része a zsidó kultúrának. Én ezt rendkívül problematikusnak érzem.
A magyar zsidóság identitása különleges
KP: Érdekes, hogy én az ellenkezőjét gondolom, de az argumentumaidat fontosnak tartom, és egyáltalában nem akarom, sőt nem is tudom félresöpörni őket. De én egy egész más szempontból szemlélem a dolgot, és ez a következő: a magyar zsidóság identitása rendkívül sajátos. Helyzete nem hasonlítható össze sem a nyugat-európai, sem a kelet-európai zsidóság jellegzetes identitásproblémáival. A magyar zsidóság állandóan azzal a dilemmával él, még ha nem is mondja ki, hogy választania kell aközött, magyar-e vagy zsidó. És miután nem akarja azt mondani, hogy nem magyar, nem meri azt sem mondani, hogy zsidó.
Ha ez az oktatási program beválik, és a magyar társadalom nagyobb része elfogadja, hogy egy borzalmas dolog történt, amivel szembe kell nézni, akkor könnyebb lesz a magyar zsidóság számára ezt a kettős identitást vállalni, s nem kell majd úgy viselkednie, hogy zsidó mivoltát még akkor is eltitkolja, ha a lelke mélyén annak érzi magát. Nyíltabban vállalhatja zsidóságát. Ha ezt éri el az oktatás, akkor nagyon hasznos lesz. Ha nem ezt éri el, vagy a fordítottját, mert néha a legjobb szándék is rosszra fordulhat – az szomorú lesz. De bízzunk a pozitív hatásokban.
KI: Én nem tudom, hogy az identitásprobléma olyan fontos dolog-e egy olyan országban, ahol senki nem fél semmitől. Magyarországon nagyon fontos az identitásproblémával való szembenézés, mert Magyarországon még mindig az az ember érzése, hogy sok minden megtörténhet, aminek nem szabadna megtörténnie. Ez egy valódi probléma, tehát nagyon sokan élnek ebben a helyzetben: zsidók, de nem akarják vállalni, a szomszédok, a kollégák tudják, a hatóság tudja… ez nehéz helyzet. Az, hogy hogyan lehet e fölé kerekedni, egyéni kérdés. Nem tudnék receptet adni. Ha valaki szembe tud nézni azzal, hogy zsidó, hogy mit jelent Magyarországon zsidónak lenni – hátrányt, ne is tagadjuk -, hogy miféle szellemi és gyakorlati örökséget kell elvállalnia, hogy döntenie kell mellette vagy ellene és ezt a döntést meg is hozza, akkor szerintem képes normális lelki életet élni. Egyébként én egyetértek veled: az ideális állapot az lenne, ha mindkettőt egyszerre lehetne vállalni, a magyar és a zsidó identitást egyaránt.
KA: Egy pillanatra visszatérnék a konkrét kérdéshez és Kende Péter optimista előrelátásához, miszerint ha sikere van ennek a programnak, akkor az bizonyos feszültségeket megoldhat. Kicsit szkeptikus vagyok, és konkrét okom van a szkepticizmusra: két szociológiai felmérést végeztünk, melyekben zsidóknak és nem zsidóknak ugyanazokat a kérdéseket tettük fel. A válaszok nagy feszültséget tükröznek. Amikor azt kérdeztük például, hogy „Egye- tért-e Ön azzal, hogy ennyi évtizeddel a zsidó üldöztetések után le kéne vennie a témát a napirendről?”, a zsidó megkérdezettek 73 százaléka, míg a nem zsidó megkérdezetteknek csak 25 százaléka válaszolt nemmel. A másik oldalra nézve: a zsidó megkérdezetteknek csak 15 százaléka értett egyet a kijelentéssel, míg a nem zsidók 66 százaléka. A közvélemény megosztottságát mutatja az is, hogy a nem-zsidó megkérdezettek egy jelentős kisebbsége nem támogatja azt, hogy az iskolákban az eddiginél nagyobb szerepet kapjon a holokausztoktatás. Arra a kérdésre, hogy „Többet kellene-e tanítani az iskolákban a zsidó üldöztetésekről, hogy ilyen többé ne fordulhasson elő?”, a nem-zsidók több mint fele, 57 százaléka válaszolt igennel, de ugyanennek a csoportnak a 43 százaléka az ellenkező véleményen volt. Ezeknek a válaszoknak az alapján azt gondolom, hogy az ilyesfajta oktatási programoknak nagy nehézségekkel kell megküzdeniük.
*A beszélgetés megjelenik a Kovács, M. (szerk.) „Holokausztoktatás és autonómiára nevelés” című kötetben, a Hannah Arendt Egyesület kiadásában.
Címkék:2002-01