Múltidézés
Múltidézés
(Mezei András: Eredet. Múlt és Jövő Könyvek, New York-Budapest-Jeruzsálem, 1996, 100 oldal, 328 Ft)
Az elmúlt években Mezei András lelkiismeretes makacssággal halad visszafelé az időben. Az Adorno kötet versei a holocaustot idézik, s most továbblép, a szülők, nagyszülők korába. Nemcsak az érett ember életkora – amikor mindannyian hátratekintünk -, hanem sokkal inkább a belső kényszer vezeti, ahogy ezt legújabb verseskötete előszavában megfogalmazza: „Gyerekkori élményeimet, annak teljes égboltját föld alá süllyesztette a magyar holocaust… mindaddig, amíg én magam le nem emeltem róla mindazt, amit itt zsidóként átéltem, árulás lett volna halottaimmal szemben is azt a magyar égboltot, ami itt bennem most felszabadult – korábban felszabadítani.” Az Eredet kötet versei a magyar égbolt alól azt a szeletet szakítják ki, amely a gyermek Mezei Andrásé volt: szülővárosát, Budapestet, a nagyszülőknél töltött heteket. Azt a falusi életet, melyben összemosódtak a magyar és zsidó hétköznapok, az egymásra ható életforma. Teszi, mielőtt mindez a múlt kútjában végleg elsüllyedne.
A kötet egyik visszatérő motívuma a Parasztkenyér, az „Egy karéj parasztkenyeret szelt le / neki az anyja reggelire”, mely közösséget jelez, akár a kenyérszegés ünnepi pillanata. A Birka, kenyér kettős áhítatában fogant vers, a szertartással végzett birkahalál, és a teremtő kenyérdagasztás, melynek utolsó stációján „fehér liszttel beszórták, / kisütötték és megszegték”. A téma itt is, mint máskor, túllép önmagán: „A gyapja jó, a héja jó. / Jó a béle, a húsa jó.” A szavakba sűrített kép átcsap az Adorno kötet tényverseinek hangjába: „Trágyája elsőrendű. / A cigányé a kifolyt vér”, majd ismét sűrítés: „Dagasztóláb. Birka. Kenyér.” Mindez a Szerelmes versben shakespeare-i utalással vallomássá válik: „De jó volt kenyeret szegni a jobbkezemmel! / A veknit ballal a mellemre ölelni, (…) ha nincs rajtad ruha, / ha a balkezemmel a mellemhez szorítlak”. A kenyérmotívum végül földivé, és mégis kozmikussá tágul: „búza, liszt, kemence, / kenyér: ez az átkozott-áldott Kárpátmedence, / melyben, amíg jó volt a jobbkezem észre se vettem, / hogy mennyire szeretlek!”, de az „aranyló búzatáblák” képében Juhász Gyula is feldereng.
A versek hangja, világképe mögött Kiss József nyelvi és témaazonosulása is érzékelhető (Kubikusok, zsellérek, A gyerek, Antik, Ősöm szokása). Ez a világ mintha állna a századvég-századforduló peremén, amikor még minden békésnek tűnt, de a valóságban a parázs fölött már elkezdte hamut ziláló, pusztító munkáját a szél. Ez a gyerekkori fenyegetettség-érzés olykor áttételesen megfogalmazott (Helyzetkép), máskor (éppen csak érintett, mint a Legelő szimbólumában, vagy a Talpam nyoma kezdő soraiban: „Mezítelen talpamat a földtől / nem választotta el anyag, / azt hittem, hogy a föld fia / vagyok, s nem féltem semmitől.” Az antaioszi őskép még biztató erőt ad a pucér gyereklábnak, testnek, mert beleolvadhat a környező gyerekvilágba, legyen parittyavágásról szó (Kísértés, Parittya), vagy zsákhordásról (Zsákoló), a falusi élet villanásairól (Belső kép, Ásó, Árnyékban, Akkor, Itatás). Ez a mindennel és mindenkivel eggyé oldódó tudat van jelen A nyájban: „gyapjas hajammal, / rejtőzködőben benn a nyájban / boldog volt minden oldalam, / minden fűszálban egy dallam / hersegett”. De a kívülállás is jelen van a Tényversben: „Köpködjük meg neki! – Hallatszott / körülöttem és már szaladt is, menekült is / a kis Rozi / … / én, aki nem vettem részt a mókában, amit / nekem rendeztek, no meg nem voltak libáim sem, / hátul kullogtam.” S ez van jelen az Avatás keserű emlékében, a kegyetlen gyerektréfában, „férfi-próbájában”, melynek végén „az Édenből le a tarlóra / visszavittek a fiúk, talpra emeltek egy-kétszer / hátbavágtak, fejembe nyomták a sipkámat.”
A gyerekkori éden végleges elvesztése, de a megnyugvás megkövetelt hite is jelen van a Hol van otthon? utolsó soraiban: „itt ráng a tested ezen a földi / magasfeszültségű árammal teli / örök, auschwitzi kerítésen / könyörögsz némi figyelmet, / szeretetet, mely ide temet, ahol az utolsó / zöldellő földi fűszál is / te vagy.” Mert a gyerekkor minden ellentmondásával (A kés nyele, Eszmélés) éden volt a visszatekintő költőnek. Erről szól a kötet címadó verse, az Eredet, mely egyszerre a szülő és a Teremtő, a gyerek és a jelen idejű Mezei András: „Mint kit a vízszintesből a függőlegesbe / emelnek csecsemőként / … / ott alszom el, / ahová fölemeltek a kezek, hónom alatt, / öreg bordáimon még ott tapad az Ő tenyere, / várom, hogy Ő tegyen le a függőlegesből / vízszintesbe.” Tiszta-édeni, családi kép van jelen a Lámpásban, az Anyám vasaiban, ahogy a letisztult múlt elevenné, összegezővé válik: „Egy inggomb gyöngyházfehérje csillan ide az ágy alól, / miközben mindenki másutt keresi, most már tudom, hogy / mit jelent, hogy a tér elhajol az idő sebességében.”
A kötetzáró versek egyike, a Mert volt idő… egy régi vers (Ez a házad) közelmúlttá szűkített és kibontott változata, melyben a tegnapi Budapest jelenik meg, a Vörösmarty térrel, költőivel, Zelk Zoltánnal, Nemes Nagy Ágnessel, Pilinszkyvel. Tér és idő mosódik össze a Két égbolt alak soraiban: „mint Adynak, a város / a vadonom nekem is, / de nem Párizs, hanem / Buda, Pest és a Duna // különösképpen (…) a két város // közötti acélíveken / lebegő mennyei / Jeruzsálemben – vagyok / árnyékként átsuhanó // utas…” Mindennél több a Látkép a hegyről imádságos hangja: „a tűz-melegben / zeng az Ige, belül a testben / megtestesül. A madár lába / mintha nem is a vaskereszten, / hanem a kereszt benne állna (…) A boruló testi csönd mondja: / elmúlhat fönt az ég, s a föld lent, / hanem az ő örök szavának / az anyag illő porladása, / leépülése mit se árthat (…) Szamárcsikó, mit kikötöttek / az isteni eloldozáshoz, / hol az olajfa áll magában, / s ezerszer is föl Jerichóból / minden életért egy halálban”. Ez a vers is egy régi (Példa), teljessé lombosított változata, ami természetes, hiszen a múlt és jelen együtt van bennünk, ahogy a rossz és a jó a Régi új mese utolsó soraiban: „Apám hallgatott, / majd mintha azt mondta volna: / ’A rossz is öröm, a baj is jó fiam’ – és a jövőt sarkig nyitotta.”
Tarbay Ede
Címkék:1998-06