Talmudi arcképcsarnok
(Naftali Krausz: A Talmud bölcsei. Pesti Szalon Könyvkiadó, 1993, 303 oldal, 380forint.)
A Talmud tengeréről szokás beszélni, és nem is alaptalanul, sok kötetes kiadásai néha könyvespolcokat töltenek meg. Am lateiner elmék, bizonyos dologgal foglalkozva nem egyszer könyvtárnyi mennyiségű könyvet is elolvasnak. Mégis, bár a Talmud kötetei nem könyvtárnyi, „csupán” néhány könyvespolcnyi vonulatban sorakoznak egymás után, a kezdő vagy a leendő kezdő lélegzete egyszerűen elakad. Hogy miért. Mert a Talmud nem olvasmány. Nem lehet nekilátni és végigolvasni. Csak tanulmányozni. Éppen ezért minden bemutató, átfogó megközelítés kockázatot rejt magában. Vagy általánosítóan rendszerező és emiatt száraz; ténylegesen nem ad képet a Talmudról, szerkezetéről, vagy pedig kivonatosan csak az aggádákat, példázatos történeteket tartalmazza, ezért meseszerű, eltolódik az olvasmányosság, a feldolgozás oldalára. A jelen interpretáció azonban jól szolgálja a bemutatás feladatait, mely kissé szokatlanul és újszerűén a Talmud szerkesztői, a benne szereplő szerzők oldaláról közelíti meg a zsidó tudományokat. Bár a Talmud a bölcsek megnevezésével gondosan „megcímezi” a vitákat, állításokat, véleményeket, halachai döntéseket, mégis elsősorban annak tulajdonít jelentőséget, mit mondtak, (milyen alkalommal!), nem pedig azt, hogy ki mondta, és mikor, hiszen magának a Misnának a rendszere és a felosztása is a törvények tematikai szerkesztését követi. Ezen összeállításból megismerkedhetünk a zsidó tudományok több mint 2500 bölcse és tudósa közül 55-nek az élettörténetével, emberi vonásaikkal, a Tanhoz való viszonyukkal, ami reprezentálja Ezrától kezdve Jehuda HáNászin keresztül Ráv Asi-ig azt a csaknem évezrednyi korszakot, mely a babiloni fogságból való visszatéréstől és a Második Szentély felépítésétől a pusztuláson, bukott szabadságharcon, szétszóratáson át a Talmud végső összeszerkesztéséig tartott.
Jehuda HaNásziról, a Misna kompilátoráról feljegyezték, messze földre elindult, csak hogy felkutassa egyes Bölcsek barátait, elzüllött utódait, unokáit és a Tórára tanítsa őket.
Tekintve, hogy a Talmud egy tétel, annak magyarázata, majd sok-sok színű és szintű megjegyzések, hivatkozások egymásutánja, a könyv egyik különösen kedvező megoldása, hogy az idézeteket, a szövegben közvetlenül beékelve magyarázó kiegészítésekkel, „kommentárokkal” látja el, ami minta lehet bármilyen Talmud-szöveg interpretációhoz.
Bár néhol a publicisztikai stílus, – amit a fejezetek első megjelenési körülményei magyaráznak – úgy tűnik nem a legmegfelelőbb, hangulati töltéssel tolmácsolják mondandójukat.
A leírás azonban olvasmányos, érdekfeszítő és közelebb viszi az olvasót a Talmud – bizonyos előképzettség híján (nyelvismeret, Biblia, vallási alapok) nehezen megközelíthető világához, de minden bizonnyal sikerül – a szerző nem is titkolt nemes szándékai szerint – sokakban felébreszteni a vágyat, hogy a tanulmányozás göröngyös, nehéz útjának nekivágjanak.
Ács Gábor
Címkék:1994-03