Szomorú búcsú
Schweitzer József nyugalmazott országos főrabbi, a Rabbiképző Intézet nyugalmazott igazgatója visszavonult utolsó nyilvános tisztségéből: július 11-én utolsó alkalommal tartott péntek esti istentiszteletet a Rabbiképző zsinagógájában. A búcsút méltóságteljesre, ünnepélyesre tervezték, ehelyett azonban az indulatoké lett a főszerep.
A visszavonuló főrabbi végül az Új Élet augusztus 15-i számában utódjára és a hitközségi vezetőkre tett indulatos megjegyzésekkel hagyta el a „küzdőteret”.
Schweitzer József élő szimbólum: benne testesül meg mindaz, ami a mai zsidó közösség önképe számára fontos: a zsidó hagyományban otthonos rabbi, a magyar kultúrában jártas, művelt ember, aki mindemellett a holocaust túlélője. Valószínűleg egyetlen magyar rabbi sem részesült még ennyi kitüntetésben, díszdoktori címben, oklevélben; egyetlen magyar rabbinak sem volt alkalma ennyi, főpappal, állam- és kormányfővel, és más kiemelkedő személlyel találkozni.
A vele készült interjúkötetben* úgy fogalmaz, hogy a nagy elődök méltóbbak lettek volna e sok megbecsülésre. Az ő idejükben azonban a helyzet ehhez nem volt kedvező. Csak 1989 után jött el a lehetőség, hogy nyilvánosságban szó essék a zsidóság kulcsfontosságú XX. századi szerepéről és mérhetetlen tragédiájáról. A magyar nyilvánosság ekkor emblematikus személyt keresett, aki lehetőleg mindazt képviseli, amit a zsidóságra rávetítenek. Az 1990 körüli forradalmi időkben Schweitzer József mellett Raj Tamás rabbi látszott erre a legalkalmasabbnak, aki egy személyben volt rabbi, értelmiségi és ellenzéki. Ez utóbbi tulajdonsága azonban csak a magyar nyilvánosságban volt erény. Hitközségi körökben az ellenzéki magatartás ismeretlen volt, így Raj Tamás és a zsidó establishment között örökös volt a súrlódás. Ez végül oda vezetett, hogy 1996-ban Raj nyugdíjba vonult (ez a rabbik körében addig ismeretlen dolog volt). A magyar baloldali média, amelynek zsidóság iránti lojalitása nem különül el a zsidó establishment iránti lojalitástól, így lassan „átfókuszált” Schweitzer Józsefre, akinek konciliáns politikai magatartása nagyon is megfelelt a hitközségi mentalitásnak.
Schweitzer József megszólalásait mindenkor feltétlen tisztelet és a kritikai hangtól való tökéletes tartózkodás kísérte mindeddig a mértékadó nyilvánosságban. Ilyen légkör övezte őt saját hívei körében, a Rabbiképző templomában, valamint azokon a fórumokon, ahol a zsidóság képviseletében jelent meg. nehezebb dolga volt viszont a hitközségi berkekben, ahol természetesen nem léphetett föl a zsidóság egyedül autentikus képviselőjeként. Ö azonban, szimbólum szerepével egyre inkább azonosulva nehezen tűrte azokat a helyzeteket, ahol ellenérdek, kritika jelent meg. A hitközségi belpolitika pedig szükségképpen ilyen terep.
Amikor a Rabbiképző Intézet egyetemmé avanzsált, Schőner Alfrédot rektorrá nevezték ki, az intézet zsinagógájában viszont Schweitzer József maradt a rabbi.
Az egyetem és a zsinagóga intézményeit ekkor a szó fizikai és adminisztratív értelmében is külön kellett választani. A szokatlan helyzet automatikusan hozta magával a súrlódásokat. Az interjúkötetben tizenöt oldalon át olvashatunk a különböző intrikák során elszenvedett sérelmekről. Schőner Alfréd részéről – a kötet tanúsága szerint – két sérelem érte Schweitzer professzort. Az egyik az, hogy a rektori hivatal megpróbálta kitúrni őt a számára fenntartott szobákból. A másik, hogy az új rektor külön péntek esti istentiszteletet szervezett a hallgatóknak, akik így távolmaradtak Schweitzer József templomából. „Nem tudom ezt másképp látni, mint szervezett bojkottot e zsinagóga ellen” – nyilatkozta erről a professzor a Szombatnak. A 2002. november 21-i Mazsihisz közgyűlésen ezt nyíltan számon is kérte utódjától, majd amikor utóbbi vonakodott válaszolni, Schweitzer József gyávának nevezte őt. Az említett interjúkötetben is elég sok szó esik Schőner Alfrédről, s ezek közt nemigen akad dicsérő jelző. (A maga részéről Schőner Alfréd nem kívánt nyilatkozni. Mindössze annyit mondott: „Nem háborúzok rabbival, főleg nem azzal, akitől a diplomámat kaptam.”)
A komoly személyes ellenszenv alighanem meghatározó szerepet játszott abban, hogy Schweitzer professzor visszavonta májusban bejelentett nyugdíjba vonulási szándékát. A fordulat július negyedikén következett be. E napon, egy héttel a tervezett búcsúztató előtt a péntek esti kidus vendége volt Zoltai Gusztáv, a Mazsihisz ügyvezető igazgatója. Miután illő módon méltatta a távozó érdemeit, az új rabbi tervezett lépései próbálta magyarázni, aki szombaton és nagy ünnepen nem kívánja használni az orgonát. Schőner Alfréd – mégoly visszafogott – pártolása azonban olaj volt a tűzre: a hívek zúgolódtak, Schweitzer József védelmébe vette az orgonát, majd kijelentette, hogy amennyiben utódja a híveket ilyen diktátumok el kívánja állítani, akkor ő a helyén marad. A közhangulatot látva, Zoltai száznyolcvan fokos fordulatot vett: örömtelinek nevezte, ha Schweitzer professzor mégis maradni kíván, s felajánlotta, hogy amennyiben a szombati hazagyaloglás számára túl fárasztó, közeli szálláslehetőségről is gondoskodnak. Ez akkor általános tetszést és megnyugvást keltett.
Ekkor azonban Schőner Alfréddal már megállapodtak, amit a hitközségi vezetés nem kívánt felbontani. E tényt a következő hétfőn, Zoltai helyett, Heisler András Mazsihisz-elnök közölte Schweitzer Józseffel, aki – elszánt hívei nem lévén jelen – a közlést tudomásul vette.
„Miért tett ilyen ígéretet Zoltai, ha tudta, hogy nem fogja teljesíteni?” – kérdezte az egyik Schweitzer-hívő néhány nappal később az elnöktől.
„A közhangulat nyomására” – válaszolt a kérdezett.
Ezután került sor a július 11-i búcsúzásra. A nevezetes eseményről az egyik – névtelenséget kérő – jelenlévő számolt be. Elmondta, hogy a szép istentisztelet megindította őt, mivel úgy érezte, egy korszak zárult le. Schweitzer József a magyar zsidóság megtestesítőjeként búcsúzott. Az istentiszteleten legalább kétszázan voltak, s a gyülekezet többsége, szerinte hasonlóképpen érzett. A főrabbi szép beszédet mondott, melyben elbúcsúzott mindenkitől, és közölte: saját döntése az, hogy nyugdíjba vonul.
„Ekkor még semmi nem utalt arra, ami később történt. A kiduson a főasztalnál Schweitzer professzor mellett ült az izraeli nagykövet asszony, Deutsch Róbert főrabbi, Fröhlich Róbert főrabbi és Heisler András. A kidus előtt került sor a beszédekre, ami nekem kicsit furcsa volt. A nagykövet asszony érdekes beszédet mondott, nagyon kedves volt, ahogy megszokhattuk tőle, és tréfásan, csipkelődően a következő szavakkal fordult Schweitzer főrabbihoz: „Jóskám, te minket nem győztél meg pedig a rabbinak az a feladata, hogy meggyőzze a híveket. Miért akarsz elmenni!?” Mindenki hangosan nevetett, hogy milyen aranyos.
A gyújtózsinór a Hitközség elnökének hosszú és nem túl szerencsés beszéde volt. Heisler azzal kezdte, hogy: Bárki bármit is mondjon, mi nem akartuk, hogy Schweitzer József elmenjen.“ Ez furcsa volt, olyan, mintha védekezne. Ilyen volt az egész, lehetett látni rajta, hogy feszült. Hosszasan méltatta a főrabbi tudományos, kulturális tevékenységét. Ezután hozta szóba az orgonát, több más pont között. Ekkor már zúgolódott a hallgatóság. Sokan nem fogadták jól ezt a beszédet, úgy érezték, nem méltó a helyzethez. Ha valaki éppen távozik, nem szerencsés, hogy az utána életbe lépő változásokról beszélni a búcsúztatása során, körülbelül így: „Beszéljük meg hogy nem fog elmenni az orgona“, stb. Ezeket ráértek volna a következő alkalommal bejelenteni. Az sem volt szerencsés, hogy Schőner rabbi úr előre rendelkezett, annak ellen ére, hogy nem volt ott. Többen utaltak arra, hogy az előző héten ott volt Zoltai, aki mintha ígéretet tett volna, hogy a főrabbi esetleg mégis maradhat.
Schweitzer elég feszült volt a beszéd alatt, időnként ingerültnek látszott. Rossz érzés volt számára ez az egész. Heisler beszéde közben elkezdtek közbekiabálni, hogy „Üljön le!” „Elég volt!” , “Hagyja abba!”, de az elnök tovább beszélt, gyakran kérve: „Engedtessék meg, hogy végigmondjam!” Forrtak az indulatok, mint egy falugyűlésen, hogy erősen fogalmazzak. Heisler után legalább hét vagy nyolc beszéd hangzott még el, amelyek mind Schweitzer Józsefet méltatták. Mezei András felállt egy székre és azt mondta: „Téged megaláztak, Jóskám! Ezt nem lehet hagyni!” Hetven-nyolcvan éves emberek, mellényzsebükből elővett kockás papírjaikról nagyon szép beszédeket mondtak. A közösség éljenezett, mindenki maradásra buzdította, méltatta és sajnálta a főrabbi urat. A terem két részre szakadt: egyrészt Heislerre, Deutschra és Fröhlichre, másrészt a Schweitzer melletti tömegre. Schweitzerről minden méltató elmondta, hogy milyen csodálatos ember, egyetlen rabbi sem ér a közelébe – amit a jelenlévő másik két rabbinak alighanem kellemetlen volt végighallgatni. Schweitzer ekkor fölállt és azt mondta, hogy ő tényleg el akart menni, mert fáradt és fárasztó volt ide elsétálnia, de ha közösség ezt így akarja, és ennyien akarják, akkor ő nem mond nekik nemet. Heisler talán válaszolni akart. Nem állt fenn annak a veszélye, hogy bárkit megtámadnak, de – mondjuk ki egyértelműen – tömegpszichózis alakult ki. Én úgy menten el onnan, hogy tudtam: a történtek ellenére a főrabbi úr nem fog maradni, mert nyilvánvalóan megszületett már a döntés.
Nagyon sok tag, ahogyan az én családom is, most azon tanakodik, hogy maradjon-e vagy menjen, és ha igen: hová?”
Az utóvédharcok ezután néhány nap alatt lezajlottak. Miután az emlékezetes kiduson a golyófogónak elküldött, s az ostromot keményen álló Heisler András nem volt hajlandó garanciákat adni arra, hogy Schweitzer József a helyén marad, az idős rabbi hívei aláírásgyűjtésbe kezdtek (mintegy százötven aláírás gyűlt össze), majd személyesen megkeresték Heislert, aki összehozott egy beszélgetést a Schweitzer-hívek és az ORZSE vezérkara közt. (A két rabbit nyilván nem lehetett egy asztalhoz leültetni.) Ez eredménytelenül zárulván, néhány nap múlva már Zoltai Gusztáv titkárnője kereste Schweitzer Józsefet, kérvén, adják át a tórákat és egyéb zsinagógái kegytárgyakat. (Még ez az aktus sem zajlott le súrlódások nélkül: többszöri egyeztetés után – nyilván nyomatékként – népes deputáció vonult a kegytárgyakért.)
Augusztus elsején az Új Élet úgy számolt be a búcsúestről, mintha ott Schweitzer József lelkes ünneplésén kívül más nem történt volna. A felháborodott professzor erre tollat ragadott, s a lap következő számában súlyosan elmarasztalta a Mazsihisz vezetését. Állításait a Szombatnak adott nyilatkozatában is megismételte: „a Mazsihisz vezetősége a hívek több fórumon elhangzott és írásba foglalt akaratát – hogy maradjak a József körúti zsinagóga élén – semmibe vette, s ragaszkodott Dr. Schőner személyéhez… Az én lelkiismeretem nyugodt. Ám nyugodt-e azoké, akiknek a lelkén szárad a gyülekezet szétverése?” A vádakra a Mazsihisz vezetői az Új Élet ugyanazon számában válaszoltak, szárazon felsorolván a lemondással kapcsolatos események kronológiáját. Mondandójuk lényege: visszavonulását Schweitzer József jelentette be, az ő lépéseik csak ezt követték. Utolsó lépésként Schweitzer József interjút adott a Magyar Hírlapnak, a magyar nyilvánosság elé terjesztve ezzel ügyét. Ezzel ő maga függesztette föl az általa vallott szabályt, mely szerint zsidó belügyeket nem szabad a nyilvánosság elé vinni.
Epilógus
Az emlékezetes este után következő kidust már Schőner Alfréd tartotta a József körúton. Bölcsen nem vette föl a kesztyűt, épp ellenkezőleg: elődjét méltatva kezdte mondandóját. A Schweitzer-hívek egy része nem jár többet a templomba: számukra a nyugalomba vonult főrabbi lakásán tart kidust minden második pénteken. A hitközségi intrikáktól immár távol, hűséges hívei körében, talán most adja majd a professzor tudása legjavát. A méltatlan harcok után ez már rabbihoz méltó „küzdelem”: a Tóra magyarázatával, drósékkal gyarapítani a hívek táborát.
Gadó János
* Kertész Péter: Nehéz zsidónak lenni. 2003. Ulpius kiadás.
Címkék:2003-10