Szemelvények az auschwitzi magyar kiállításhoz kapcsolódó szakvéleményekből, levelekből és állásfoglalásokból
Szemelvények az auschwitzi magyar kiállításhoz kapcsolódó szakvéleményekből, levelekből és állásfoglalásokból
„Egy Horthy-apologetikát tartalmazó, alig burkoltan antiszemita kiállítás megrendezése Auschwitzban nem lehet a magyar kormány szándéka. Ha mégis ezt a forgatókönyvet valósítják meg, Jeruzsálemtől Washingtonig és Budapesttől Berlinig gyűrűző, nemzetközi botrány lesz a dologból. Dr. Orbán Viktor Franjo Tudjmannal kerülhet egy megítélés alá, aki egyetlenegyszer próbálta az usztasák bűneit mentegetni, azóta nem tudja magáról az antiszemita bélyeget lemosni, hiába ment el Canossa-járásra 1993-ban a washingtoni Holocaust Memorial Museum megnyitására is.”
„Javasoljuk:
-
Mivel a Mazsihisz felelősségét is joggal vethetik fel a tervezett kiállítás hazai és nemzetközi bírálói, már jó előre (végső esetben a hazai és nemzetközi nyilvánosság előtt is) világossá kell tenni, hogy ezen forgatókönyv alapján tervezett kiállítás megrendezésének erőltetését a leghatározottabban ellenezzük.
-
Új szakértőket kellene megbízni a kiállítás előkészítésével, az új forgatókönyv megírásával. Ki kell zárni annak lehetőségét, hogy olyan személyeket vonjanak be ebbe a munkába, akik életkoruknál, felkészültségüknél vagy más okok miatt képtelenek az elvárásoknak megfelelni. A Mazsihisz kész személyi javaslatok megtételére is, annak érdekében, hogy a forgatókönyv végső változata széles körű szakmai konszenzus alapján készülhessen el.
A forgatókönyv végső változatáról széles körű szakmai vitát kell rendezni. Erre meg kell hívni a történész- és muzeológusszakma érintett képviselőit, mindazokat, akik eddigi publikációikkal, munkájukkal már bőségesen bizonyították, hogy a téma avatott szakértői. A Mazsihisz vezetősége a jelenlegi politikai helyzetben nem vállalhatja annak ódiumát, hogy egy ilyen szellemiségű kiállítás megrendezésekor hallgatásával történelemhamisítók cinkosa legyen.”
Horn Emil levele a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége elnökségének
„Az utolsó, legnagyobb szabású tárlatom ’Holocaust Magyarországon’ címmel az 50. évfordulón, 1994-ben nyílt meg a Budapesti Történeti Múzeumban – annak dacára, hogy megrendezését a Magyar Nemzeti Múzeum jobboldali vezetése annak idején minden eszközzel akadályozni igyekezett!”
„Amikor az ügy kb. két hónappal ezelőtt tudomásomra jutott, rögtön tudtam, hogy egy Ihász István vezetésével készülő auschwitzi kiállítás mondanivalója az ő nézeteihez fog igazodni.”
„A hírt hallván sok embert próbáltam mozgósítani, hogy meg lehessen akadályozni ezt az Auschwitzban elpusztítottak emlékét meggyalázó kiállítást. Telefonon igyekeztem ’riasztani’ Karsai Lászlót, Zoltai Gusztávot, Ember Máriát, Verő Gábort, Böhm Ágnest, Turán Róbertet és Schweitzer Józsefet. Utóbbi megígérte, hogy elintézi Schmidt Máriánál Ihász István visszahívását, majd rövid idő után nagy diadallal közölte velem, hogy a dolog sikerült: Ihász nem fogja a kiállítást megrendezni.”
„Ki kellene mondani: Auschwitz nem eladó, ahhoz illetékteleneknek – pláne antiszemitáknak – nem szabad hozzányúlni! Ha másképpen nem megy, mozgósítani kellene a nemzetközi szervezeteket is (Nemzetközi Auschwitz Bizottság, Zsidó Világkongresszus, Washingtoni Holocaust Múzeum) – ezekhez egyébként magam is fordulni fogok.”
Horn Emil: Megjegyzések az auschwitzi magyar pavilonba tervezett új állandó kiállítás forgatókönyvéhez
„Mint az alábbi sorok szerzője kijelentem, hogy a témával szemben elfogult vagyok.
Ennek oka származásom, megélt élményeimen kívül az, hogy mint muzeológus, Magyarországon mindeddig egyedüliként rendeztem 1964-1994 között külföldi és hazai holocaust-kiállításokat (összesen nyolcat). Az Auschwitzban lévő magyar pavilonban kétszer nyílt meg kiállításom: 1965-ben és 1980-ban. Utóbbi – noha már igencsak leromlott állapotban – ma is áll. E két kiállítás kapcsán kilencszer (!) jártam a haláltáborban, jól ismerem tehát a „hely szellemét” és azokat a körülményeket, amelyek egy ottani kiállítás megalkotását befolyásolják, illetve meghatározzák. Utoljára nagyszabású holocaust-kiállítást (Rajk Lászlóval együtt) az 50. évfordulóra, 1994-ben rendeztem a Budapesti Történeti Múzeumban.”
„Miután Auschwitz és a holocaust (ezt a szót kifejezőbbnek tartom a kissé száraz, hivataloskodó ’vészkorszak’-nál) igazában szinonim fogalmak, a kiállítás témája csakis a magyar zsidóság holocaustja lehet. Tehát pl. nem járhatja végig a zsidóság átfogó történetét, életmódját, helyét a társadalomban, még kevésbé lehet vallástörténet. De nem lehet dolga pl. a magyar történelem XX. századi eseményeinek, fontosabb vagy kevésbé fontos állomásainak vizsgálata sem.”
„A forgatókönyv szinte minden sorából, a muzeális anyag kiválasztásának célzatosságából, a kacsintásos elhallgatásokból, illetve előtérbe állításokból szinte süt a rendezők célja: a hivatalos Magyarország (benne természetesen Horthytól lefelé a kormányok, a közigazgatás, az erőszakszervezetek, az egyházak) mentegetése, felelősségének tagadása vagy szerepének lekicsinylése abban, ami több százezer magyar állampolgár kiközösítéséhez, elkülönítéséhez, majd iparszerű elpusztításához vezetett. És mindezt Auschwitzban, ott, ahol minden tett és következménye többszörösen erősebb megvilágításba kerül!”
„A forgatókönyv nem javítható. Mindenestől el kell vetni. Azzal a történelemhamisító, elfogult szemlélettel ugyanis, amelyet sugároz magából, nem lehet, nem szabad holocaust-kiállítást rendezni. Legkevésbé Auschwitzban!
A tervezett kiállítás felmentést igyekszik adni annak a rendszernek, amely előkészítette és elősegítette több százezer magyar állampolgár kirekesztését, elkülönítését, majd halálba küldését. Azt kísérli meg, hogy mindezért kizárólag a nácikat okolja, akiknek felelőssége természetesen elsőrendű, de akik a magyar kormányok, a köztisztviselők, az erőszakszervezetek lelkes közreműködése és nem kis mértékben az antiszemita uszítástól elkábított, valamint a zsidó vagyon megszerzésében érdekelt tömegek közönye nélkül semmit sem tehettek volna a háború utolsó évében.”
A Mazsihisz által felkért jeruzsálemi Jad Vasem magyarországi kutatócsoportja (Kádár Gábor, Karsai László, Molnár Judit, Toronyi Zsuzsanna, Vági Zoltán)
„Elöljáróban szeretnénk leszögezni, hogy teljes mértékben egyetértünk azzal, hogy az Auschwitzban jelenleg látható magyar kiállítás idejétmúlt, pártos és túlideologizált koncepcióra épül, tehát szükség van egy új, modern kiállításra. Azonban ez a forgatókönyv, amennyiben megrendezésre kerül, olyan kiállítást eredményezne, amelynek megtekintése után a látogató nem vihetné magával emlékül a magyar holocaust hiteles történetét. Az alábbiakban ezen állításunk bizonyítására törekszünk.”
„14-15. o.: ’Zsidósors Csonka-Magyarországon 1918-1938’ c. fejezet első összekötő szövegének elhagyását javasoljuk.
Két forradalom volt Magyarországon, a polgári demokratikusról ez a szöveg nem tesz említést. Fölösleges ’szovjet’ Tanácsköztársaságot írni, a kollektív felelősség elve önmagában hibás.”
„Magyarország semmilyen értelemben sem volt ’sziget a náci Európában. A bolgár zsidók teljes létszámban túlélték a világháborút, a francia zsidók 75%-a menekült meg, igen hatékony kormányzati és lakossági támogatásnak hála stb.
A román antiszemitákat sem mentegetni, sem elítélni egy magyar kiállításnak nem lehet feladata. A Romániából deportált zsidók nemcsak betegségek, hanem főleg éhezés, agyonlövés következtében haltak meg.
Nem létezett nyomatékos német követelés a magyar zsidók deportálására, 1942 telén a németek szó nélkül tudomásul vették, hogy Kállayék nem adják ki a zsidókat. Ugyanígy beletörődtek abba is, hogy Antonescu sem engedte deportáltatni a ’saját’ zsidóit.”
„Nem Eichmann irányította a deportálásokat, hanem a magyar hatóságok, igaz, az ő ’tanácsai’ alapján. A magyar és német szervek között nem alá-, hanem mellérendeltségi viszony volt.”
„A magyar társadalom többsége közömbösen, közönyösen fogadta zsidó embertársai üldöztetését, ’társadalmi szolidaritás’ nem nyilvánult meg ’ezernyi apró’ jelben. Deportáltak lakásaiért valósággal ölték egymást az emberek, általánossá vált a tülekedés a zsidóktól elrabolt ingóságokért is.”
„Hiányzik a legfontosabb, zsidótárgyú nyilas rendeletek bemutatása, pl. az 1944. november 3-án kiadott, minden zsidó ingóságot, az értékesebb háztartási eszközöket is állami tulajdonná nyilvánító rendelet. Ugyanígy hiányzik Szálasi november 17-i utasítása, amellyel különféle kategóriákra osztotta a zsidókat, elismerve a különböző nemzetközi védettségeket.”
„Mint a bevezetőben jeleztük, ezt a forgatókönyvet nem tartjuk alkalmasnak arra, hogy méltó emléket állítson a magyar holocaust áldozatainak. Mint a fentiekben felsorolt hibák, tévedések és hiányok is jelzik, a szerző(k) nem szakértői a korszaknak, a súlyos szemléleti fogyatékosságok pedig nem tették lehetővé, hogy a rendelkezésre álló szakirodalom és források, valamint dokumentáció segítségével magas színvonalú, modern kiállítást tervezzenek. Hiányzik a forgatókönyvből annak jelzése, hogy az egyes tárgyakat, fotókat stb. milyen méretarányokban kívánják kiállítani.
Bár több auschwitzi blokkban már van ilyen, a forgatókönyvben nem szerepel a kiállítás területén elhelyezhető ’Touch the Screen’ elven működő televízió és számítógép-terminál felszerelése. A magyar holocaust történetéről több mozgófilm és jelentős mennyiségű képanyag maradt ránk, ezeket megfelelő alámondott szöveggel kísérve be lehetne mutatni. A számítógépes grafikákkal jól szemléltethetők lennének a századunkban gyakori és a külföldi látogatók számára oly bonyolult határváltozások is. Külön javasoljuk egy olyan makett felállítását, amelynek révén érthetővé válna a megsemmisítési-deportálási folyamat lényege. Az egyes gettók és nagyobb gyűjtőtáborok, deportálási helyszínek és irányok helyét jelölő különböző, de kategóriánként azonos színű apró lámpák felvillanásával egy nagyméretű térképen tárulhatnának fel a magyar holocaust földrajzi összefüggései.”
Szita Szabolcs
„Az 1999. augusztus 18-án postán kézbesített forgatókönyvet áttanulmányozva először is csalódásunknak kell kifejezést adnunk.
Ez a munka sajnos kiérleletlen, korszerűtlen, és a tudományos kutatás utóbbi évtizedekben elért eredményeit a holocaustról nem foglalja magában. Auschwitzba alkalmatlan.”
„Nincs szükség hosszas ’fel- és levezető’ történészkedésekre – ez a nem magyar látogatót általában úgysem érdekli, hanem annak a gyásznak az emelkedett kifejezésére, amit a nemzet ártatlanul elhurcolt, megölt polgárai százezreinek halála miatt érez.”
„A magyar kiállítás nem lehet a múltért magyarázkodás terepe, hanem az egyértelmű felelősségvállalás tükre. Csak így lehet az egyedülálló helyszínen az európai jelenben és jövőben gondolkodni, jelen lenni.
Mit fejezzen ki a magyar pavilon? A megrendülést, a nemzet gyászát. A lehető legátgondoltabban, a jelen és a jövő kritikáját kiálló, legmodernebb kiállítási technikákkal annak feldolgozását.”
„De semmiféle felmentést a politikai antiszemitizmust éltetőknek, azt a kormányzati és törvénykezési szintre fejlesztő rezsimnek. Zárjon el minden ’egérutat’, önigazolási, utólagos felmentési lehetőséget a tömeggyilkosságban bármilyen szinten részesek, felelősök ügyében.”
„Nemzeti érdek a bizonyító erejű, hiteles dokumentálás, hogyan él – a mába nyúlóan – Auschwitz-Birkenau a magyar köztudatban, emlékezetben. Milyen alkotásokban, miként jelenítették meg az elmúlt évtizedekben magyarok Auschwitzot (és minden hozzá kötődőt), hol tart a hazai tudományos feldolgozás, miképpen kapott helyet a magyar oktatásban stb.
A fentiek alapján javaslom új forgatókönyv készítését, széles szakmai vitára bocsátását.”
Címkék:1999-10