Kettős hiba, halk remény
Szántó T. Gábor
Már megint hibáztunk. Ezen a terepen az ember minduntalan aknára lép, bármennyire jóhiszemű, bármennyire is a tisztánlátás, mi több: a tisztán láttatás szándéka vezérli.
A baj már ott kezdődik, hogy felhívunk valakit (vagy nem hívunk, mert kifelejtjük, mert elfelejtjük, mert későn jut eszünkbe, vagy mert nincs gumiból a lap, az idő pedig irreverzíbilis, ezért valahol véget kell vetnünk a felkéréseknek).
Felhívunk tehát valakit, és azt mondjuk: fiatal, nem-zsidó írókat kérünk fel, hogy készülő összeállításunkban írjanak a zsidósággal kapcsolatos élményeikről. In concreto: mit jelent számukra a zsidó kultúra, a Biblia, hogyan találkoztak a zsidósággal, bármiféle jelenséggel, amely ezzel összefügg; jelenbe számukra ez valamiféle élményanyagot, ugyan mondanák el, mire asszociálnak, ha azt a szót hallják: zsidó. Pillantanánk hűvösen csillanó tükrükbe, vizsgálgatnánk a magunk ábrázatát.
A megilletődött filoszemitizmuson vagy a pragmatikus kérdésfelvetésen túl, mennyit tudunk Fizetni flekkenként, két másik zavarba ejtő reakcióval is szembesülhetünk, amely bennünket is zavarba hoz:
A verzió:
A vonal végén rövid, kínos csend fogadja a felkérést, majd bizonytalan, tapogatózó válasz következik. A/l: „A helyzet az, hogy én apai/anyai ágon zsidó származású vagyok, de már a nagyszüleim is kikeresztelkedtek… nem gyakorolják… satöbbi”. A/2: „Nekem az egyik nagymamám zsidó. Akkor én most nem írhatok?”
Erre az esetre nem lévén felkészülve (mert eszünkbe sem jutván, nem lévén kiképezve), kollégánk, az összeállítás szerkesztője (ártatlan filosz) szigorú hangon elutasít: sajnos, ilyen módon el kell állnunk a felkéréstől. A melléklet rendezőelve, hogy a szerző ne érintettként, családi örökségeként, ládafiából előkotort hagyatékaként viszonyuljon a témához, hanem idegenként, a másik ember, társadalmi csoport létélményeként, kultúrájaként, vallásaként, kívülállóként beszélje el, mit jelent számára a zsidóság. Und so weiter…
A mi hibánkból, tévedésünkből, információhiányunkból felkért, némiképpen zsidó szerző megszégyenülten teszi le a kagylót. Részint lelepleződött, részint kirekesztetett. Ilyesmi garantáltan nem fordult még elő vele: zsidók zsidózták le, ráadásul ezért nem publikálhat egy zsidó lap összeállításában. Szerkesztőkollégánk hasonlóképpen pirul: garantáltan nem diszkriminált még senkit zsidósága miatt.
B verzió:
A vonal végén rövid, kínos csend után határozott, dramaturgiai okokból esetleg felcsattanó sértett hang fogadja a felkérést: „Miből gondoljátok, hogy nem vagyok zsidó? Honnan veszitek a bátorságot, hogy valakiről azt feltételezzétek, hogy nem zsidó? És egyáltalán: miféle dolog ez a listázás?”
Szerkesztőkollégánk velünk együtt pirul. Tudjuk, milyen érzés, ha az embert stigmatizálják, ha a szabad identitásválasztás jogát tőle elvitatják. Mert hát tényleg, miből gondoljuk, honnan a bátorság, és miféle dolog ez az egész?
Mi tagadás, egyik kérdésre sem könnyű felelni. Vannak hagyományos válaszaink, ám ezek csak a hagyomány rendszerén belül értelmezhetők. Ahogy kilépünk a modem világba, egy másik rendszerbe, válaszaink és kérdéseink kommunikációs zavart okoznak: tradíció és modernitás értékkollízióját. El kell ismernünk: kettős hibát vétettünk. Csak a zsidókat meg a nem-zsidókat hoztuk kellemetlen helyzetbe.
Ebből is látható: létező problémára hívjuk fel a figyelmet.
Csakhogy erről a problémáról beszélni korántsem egyszerű a politikailag korrekt közbeszéd nyilvánosságra és objektivitásra méretezett – esetünkben kissé steril – nyelvén.
Maradnak a kósza próbálkozások. Lám: azt sem tudjuk, ki zsidó, ki nem az. Akad, aki magáról sem tudja pontosan. Tekinthető ez is eredménynek; némelyek annak is tekintik. Azért halkan megjegyezném: az sem lenne lebecsülendő, ha tudható volna kinek-kinek mivolta (önmaga és mások számára is), és senki nem érezné tehernek e tényt és tudást. Ettől függetlenül a zsidóság is lehetne választható világnézet, ahogy kezdettől és lényegénél fogva az is.
Szerzők és olvasók tekintsenek mindenesetre ügy ránk, mint jó szándékú, esetlen elefántra a porcelánboltban. Forgolódunk, nézelődünk. S ha a jelen összeállításunk felvetette (zsidó és nem-zsidó) kérdésekre nem is tudunk válaszolni, eztán is örömmel közöljük zsidók és nem-zsidók írásait. Azokét, akik megtiszteltek most bennünket szövegeikkel, és azokét, akikhez – önhibánkból – ezúttal nincs szerencsénk.
Mert egy dologban biztosak vagyunk:
Zsidók és keresztények önmagukhoz való viszonya, valamint a zsidó-keresztény viszony, akár teológiai-eszkatológiai, akár társadalmi értelemben az egyik legfontosabb kihívás a XXI. században is. A jó szándékú, hibát vétő beszéd, mely e viszonyt illeti, még mindig nagyobb hasznot hajt, mint a bátortalan, tehetetlen hallgatás. Aki kérdez, választ remélhet. Aki választ választ, maga is kiválasztatik. Az indulatos nagyszülők és a néma szülők XX. századi nemzedékei után adassék meg nekünk a beszélgetés képessége.
Címkék:2001-05