Amit ajánlunk, és amit kérünk
Szántó T. Gábor
Tisztelt Emlékező Gyülekezet,
Hölgyeim és Uraim!
A magyarországi zsidóság ötvenhét éve emlékezik meg a vészkorszakról: a gettók felállításáról, a deportálásokról és a budapesti gettó felszabadításáról. A lelkekben mégsem következett be igazi felszabadulás.
Két pogány közt: a nácizmus után és a kommunista önkényuralom idején, nem nézhetett szembe őszintén sem a magyar társadalom, sem a benne élő zsidóság azzal, ami velük és köztük történt. A soá tragédiája egyedülálló, ám Magyarországon nincs olyan embercsoport, melyet ne ért volna valamilyen súlyos csapás a XX. században. Sérelmeink emlékéből azonban nem születik párbeszéd. Gyakran ma sem értjük egymást, újra hangot kap a gyűlölet, s a zsidók félelme és felháborodása is sokszor értetlenségbe ütközik.
Ki kell mondanunk: a megbékélés a múlttal nem ment végbe. A feladat immáron ránk, egy újabb nemzedékre hárul.
A szabadság és a demokrácia megteremtette a választási lehetőséget a magyar zsidóság számára is. Aki akar, dönthet a beolvadás vagy a kivándorlás mellett, s aki akar, zsidóként élhet itt, a szülőföldjén, melynek tájai, dallamai, nyelve és irodalma hasonlóképpen alapélményét jelenthetik, mint vallási, népi kötődése és európaisága.
Mi, a szervezett zsidó közösség vészkorszak után született tagjai úgy véljük: új társadalmi szerződés volna kívánatos. Ennek megkötésére hívjuk fel a nemzet demokratikus meggyőződésű többségét.
Asszimiláció helyett integrációt ajánlunk. Fájdalmas tapasztalatok megosztását, őszinte eszmecserét, nyílt vitát és érdekharmonizációt. A holocaust civilizációs tragédiájának örökre meg kell maradnia a történelmi emlékezetben, de mai párbeszédünknek nemcsak erről kell szólnia. Amit tudatosan alakíthatunk, s amit alakítanunk kell: a jövő. Felelősséget viselünk egymásért. Ahhoz, hogy megértsük a másikat, tudást kell szereznünk róla.
Mi az, amit adhatunk? Önmagunkat, sokféleségünkben, de a zsidó közösség képviseletében mindig nyíltan felmutatva és vállalva értékeinket, érdekeinket.
Keresd a város békéjét, ahol élsz – mondja Jeremiás próféta, és mi, a zsidó közösség tagjai, így teszünk. Munkánkkal, hagyományunkban és történelmi tapasztalatainkban gyökerező világszemléletünkkel igyekszünk gyarapítani a befogadó társadalmat és annak kultúráját, ám imáink során Jeruzsálem felé fordulunk. Gondolataink, szolidaritásunk nem csupán azé az országé és azé a népé, melynek körében élünk, de Izraelé és a zsidó népé is, melynek hasonlóképpen részei vagyunk. A világot a saját szemünkkel nézzük, bőrünkből ki nem bújhatunk, és nem gondoljuk, hogy konfliktus rejlene kettős kötődésünkben.
Az egyenjogúság elnyerése után, a zsidók beléptek a modern európai társadalomba. A buzgó részvétel a tőkés világban és a baloldali mozgalmakban, a vallásos elzárkózás és az ateista hév, azonosulás a befogadókkal és a cionista országalapítás – mindez együtt jellemezte dédapáink és nagyapáink nemzedékét. Az antiszemiták mindebben nem láttak mást, mint világméretű zsidó összeesküvést. Tudjuk, mi lett e tévképzet következménye, amikor diktatórikus rendszerek erre építették ideológiájukat és politikájukat.
Mi, zsidók, ma is hiszünk a közösségben, a társadalmi szolidaritásban, de legfőképpen a személyes szabadság értékében. Sokfélék vagyunk, ám mindannyian tudjuk, mit jelent, ha idegennek tekintenek, ezért érzünk együtt más, hányatott sorsú kisebbségekkel.
Történelmi osztályrészünk, a több közösséghez tartozás azonban immár nemcsak zsidó tapasztalat. Európa valamennyi polgára megéli ezt a XXI. századba lépve, amikor azt keresik, mi bennük a közös, emberi. Európa kettős identitása a nemzeti öntudat mellett valamennyiünk örökségén: a Tízparancsolat univerzális erkölcsén alapul.
*
Vannak azonban, akik ezekkel az értékekkel szemben fogalmazzák meg politikai hitvallásukat. Ismét hangos a szavuk azoknak, akik téveszméik és elvakultságuk következtében gyűlöletet szítanak ellenünk. Márpedig aki Auschwitz után antiszemita, nem ugyanazt a vétket követi el, mint annak előtte.
A mai antiszemiták olykor nyíltan vádaskodnak és uszítanak, olykor holocaust-tagadás, vagy Izrael-ellenesség és anticionizmus csomagolópapírjába burkolják szándékaikat. Ha tehetnék, talán megvonnák tőlünk az alkotmányos jogegyenlőséget, netán a lélegzetvételhez való jogot is.
Csakhogy mi, ellentétben velük, okultunk a történelemből.
Ki kell törnünk az általuk felépíteni kívánt szellemi gettó kerítése mögül. Ezért vagyunk ma itt mi mindannyian, zsidók és nem-zsidók. Polgártársaink ép érzésű, józan ítélőképességű többségével együtt kell szembe szállnunk mindazokkal, akik ma a zsidók kirekesztését követelik, és a szólásszabadságot korlátoznák, holnap talán a demokratikus Magyarország egészét zárnák gettófalak mögé, Európától és a szabad világtól rekesztve el valamennyiünket.
Mert ez a hang, mely újságokból, rádióból és televízióból, parlamenti képviselők, sőt egyházi személyiségek szájából is hallatszik, nemcsak bennünket, zsidókat fenyeget, hanem mindenkit, akinek fontos a demokrácia és az ország békéje.
A közhangulat alakításában kiemelkedő a magatartásmintát nyújtó politikusok szerepe, ezért nemcsak azokat terheli erkölcsi felelősség, akik gyűlöletet keltenek, de azokat is, akik szemet hunynak e fölött, vagy politikai játszmáikban eszközként használják a zsidókat és az antiszemitizmust.
Felhívjuk a kormányzatot, az egyházakat, a demokratikus nyilvánosságot és a társadalom minden egyes tagját, hogy szavaikkal és tetteikkel is tegyék egyértelművé: a zsidógyűlöletnek, a cigányellenességnek vagy bármiféle egyéb diszkriminációnak nincs helye a közéletben! Ezek a törekvések a XX. században sötét zsákutcába kormányozták Magyarországot.
Ne adjuk nekik, ne adjuk a gyűlöletnek a XXI. századot!
*
A modern civilizáció önmagában nem garancia az előítéletes gondolkodás megszűnésére. Boszniában százezrek vére folyt etnikai és vallási konfliktusok miatt az elmúlt években. Csak felelős, tudatos egyénekből álló közösség lehet védett e kórtól.
Nagyra értékeljük a kormányzati lépést, mely bevezette a Holocaust-emléknapot, de úgy véljük, nem csupán egy napon, és nem csupán a vészkorszakról kell beszélni az iskolai oktatásban. A gyerekekben nem bűntudatot kell kelteni a múlt vétkei miatt, hanem érdeklődést a másik iránt, abban bízva, hogy ők maguk adják majd szüleik kezébe tankönyveiket.
Beszélni kell nekik a zsidóság történetéről és szellemiségéről.
Beszélni kell az új vatikáni megnyilatkozások jegyében keresztények és zsidók történelmi viszonyáról, s az egyházi felelősségről az előítéletek kialakulásában és fenntartásában.
Beszélni kell a nácizmus mellett a szovjet típusú zsidógyűlöletről, az anticionizmusról is, mely a zsidókra kiosztott bűnbak szerepét Izraelre ruházza át.
Beszélni kell a szétszóratásról, a zsidóság gazdasági és intellektuális mozgékonyságáról, a hátrányból előnnyé fordított tapasztalatról. Egy másik kis nép számára, amelynek jelentős része szintén nem anyaországában él, s amelynek legnagyobb tőkéje a szellem, mindez fontos példa lehet. Tudást kell adnunk, mely felébreszti a felelősségtudatot, és védetté tesz az előítéletekkel szemben.
Így válhat a vészkorszak gyásza a nemzet gyászává is, és ez által bennünk, zsidókban is oldódhatnak a görcsök. Ha mi is nyíltabbak, szabadabbak leszünk, és a magyar közgondolkodás is leteszi immár több mint félévszázados terhét, akkor jön el az a pillanat, amikor nemcsak közös múltunkon rágódunk majd, de közös jövőt is álmodhatunk.
Akkor, és csak akkor omlanak le a lelkekben is a pesti gettó falai.
Címkék:2002-03