Kardos G. György emlékezete
Szerkesztőségünk az alábbi írással emlékezik Kardos G. György íróra, egykori szerkesztőbizottsági tagunkra, barátunkra, aki idén májusban lenne 75 éves.
Spiró György
Úgy vagyok vele, gondolom, teljesen normális módon, hogy akiket nagyon szeretek, azokat igyekszem összeterelni, szeressék meg egymást ők is. Aránylag gyakran előfordult, hogy ebbéli igyekezetemben sikerrel jártam, szeretteim mély barátságot kötöttek, ezek a barátságok sokszor évtizedek megpróbáltatásait is kibírták.
Kardos G. Györgyöt már nem tudom személyesen megismertetni az újabb szeretteimmel. Pontosan tudom, mennyire imádnák egymást. Látom magam előtt, amint Kardos szép szerelmemre bámul, engem leplezetlenül irigyelve, kissé véreres szemeit el-elkapja róla, szemhéját félig lehunyva, lopva és szégyenlősen bámulva őt, és legjobb formáját futva megállíthatatlanul önti rá remek sztorijait, szerelmem pedig, aki tökéletesen érti minden apró belső poénját, egyik kacagásból a másikba ájul.
Látom Kardost magam előtt, amint a gyerekeimmel is elhülyéskedik, akiket csak egészen kicsi korukban látott, noha persze a szerelmem sokkal mélyebben érdekli, hiszen nő. A gyerekek általában untatták, mert kulturáltság, olvasottság, személyes, megélt emberi tapasztalatok nélkül az ő élőbeszédében is pontosan formált, poénra kihegyezett mondatait értékelni nem lehetett, márpedig ő vágyta a sikert, társalgásban még inkább, mint írásban, úgyhogy a gyerekeket joggal unta.
Egyre gyakrabban kapom rajta magam, hogy ilyen jelenteket képzelek, vele a főszerepben. Nem tudok úgy elhaladni valamelyik volt lakásának közelében, hogy ne szeretnék felugrani hozzá. Ez az egyre kedélytelenebb, egyre üresebb, egyre rémesebb város mindinkább megtelik a képzeletemben ővele, fia valamit Budapestben még szeretni lehet, az az ő emléke, meg még néhány csodálatos emberé, akik mostanában halnak kifelé, egyébként velem együtt, aki túlságosan törpe minoritás vagyok ahhoz, hogy a Kardos-féle csodákat át tudjam hagyományozni azokra, akik már nem ismerhették.
Egyre gyakrabban jut eszembe az egyik mondata. Amikor még rendszeresen találkoztunk, legalább hetente egyszer, de inkább kétszer, én nemigen szóltam semmit, boldogan hallgattam, és szakadatlanul röhögtem, mert ő mesélt. Egyik alkalommal megállt a mondat közepén, rám bámult, és azt mondta: „Spiringer, te mindenen nevetsz, neked nincs is humorérzéked!” Ezen is nevettem akkor, mit minden élesen megfogalmazott paradox mondatán. Lehet, hogy mára megjött a humorérzékem, mert ma már nem nevetnék ezen. Megjött a humorérzékem, csak a humor esélye tűnt el az életünkből, és talán nem egészen véletlen időbeli egybeesés, hogy éppen akkor, amikor ő is eltűnt.
Egyre kevésbé érdekel ma már, ami annak idején lenyűgözött, hogy mekkora nagy író. Persze az, akár elismerik ezt valamely korlátolt, mérvadó körök, akár nem. De egyre fontosabbá válik az ember, akihez hasonlíthatót sem előtte, sem utána nem láttam. Biztos vonatkoztatási pont volt Nem mintha ma nem lenne az, legalább annyira fontos nekem, amit képzeletemben ő gondol és ő mond mostanában, mint akkor, amikor még tényleg mondhatta. De nagyon fáj, egyre jobban fáj, hogy személyiségének varázsában ezentúl azok, akik értékelni és szeretni tudnák, már nem részesülhetnek. És hogy amit nekem mond ma is, és mondja folyamatosan, azt nem tudom tolmácsolni másoknak.
Ezt a varázst nem próbálom le- vagy körülírni, mert reménytelen.
Hogyan érzékeltethetném például a gyávaságnak természetét úgy, hogy a mindenkori primitívek félre ne értsenek?
Aki ismerte, értette és szerette, az megbocsátotta többnyire jelentéktelen kiegyezéseit a fennálló hatalommal abban a furcsa, akkor még hosszúnak tűnő, nyomasztó és hazug békekorban, amikor a külső és belső erőknek, tőlünk: normális emberektől független folyamatoknak hála az életbe éppen nem kellett feltétlenül mindenkinek beledöglenie és beleőrülnie. Ha nem is aranykora volt az a két, két és fél évtized a magyar kultúrának, de az e századi ezüstkora mindenképpen.
Kardos maga rótta meg magát mentegetőzve minden kicsi megalkuvásáért, a szemrehányásokat előre elhárítva azzal, hogy a dolgot maga fújta fel érdemén felül, túlzott, hogy a túlzással mások vitába szánjanak – de mindig azonnal talált valamilyen súlyos veszélyt, melynek elhárításán ügyködött, és ami a megalkuvást busásan indokolta. Akkor is sejtettem, utólag pedig világosan látom: talán senki sem érzékelte nála világosabban, hogy füstölgő vulkán tetején ücsörgőnk iszogatva, tréfálkozva és cigarettázva, és ez a vulkán bármikor kitörhet, bármikor beomolhat alattunk a föld, és a semmibe zuhanhat mindaz – ember vagy eszme, kisvendéglő, presszó, kávéház, szerelem, ételrecept vagy irodalmi mű -, amit és akit méltán szeretünk.
Máskor pedig, ezt nem volt könnyű felfogni, annak szentelt meglepően nagy erőfeszítést, hogy ordas eszmék hirdetőit a lehető legjobb oldalukat felvillantva háziasítsa a maga számára és a hallgatói számára egyaránt. Olykor írásban is megtette ezt, nemcsak társaságban. Merevebb elmék meg is rótták érte. Ilyenkor elbámult a szemrehányó füle mellett a messzeségbe. Ott ő valamit látott. Félt, de a félelmét igazából nem akarta megosztani mással, a mondatait ilyenkor elharapta, egy viccel elhessentette a saját ellenérveit is, és mentegetőzve mondott gyorsan még két adomát. Aki értette, értette. Arról ő tudta, hogy maga is fél. Aki nem értette, azt érzésem szerint szánta.
Az ordasok domesztikálása mégsem gyávaság volt, nem jó szó ez erre: ez megszenvedett emberi tudás volt, történetfilozófiai, antropológiai tudás, amelyről ő maga is igyekezett nem tudomást venni, hogy életbeli szerepét, az adomázó, minden feszültséget viccekkel feloldó kávéházi ember szerepét, ezt az erőszakkal és a században folyamatosan, vaskövetkezetességgel kipusztított szerepet végig tudja játszani. Védekezésül, a tudását maga elől is leplezendő vette magára a pesti kispolgár, a link slemil jelmezét, és sokszor voltam tanúja, hogy még értelmes emberek is képesek voltak a jópofa bohóccal azonosítani az embert. Az ilyen haverok soha nem tudták felfogni, hogyan is írhatott egy ilyen pesti link szépséges könyveket. Kicsúszott neki, gondolták, és nyilván azt is gondolták, hogy akkor őnekik is kicsúszhat bármikor. Jellegzetes kortársi vakság az ilyen.
Mostanában, hogy rendszeresen én is főzésbe menekítem alkotói fantáziámat, fel-felteszem a kérdést magamnak, vajon ebben az ő példája nem befolyásol-e. Fürkészem magamat, vajon mely áltevékenységeimnek szellemi atyja ő. Hát igen, értelmetlen dramatizálásokat, átírásokat, szellemi segédmunkákat vállalgatok, akárcsak ő, s noha meg tudom indokolni, mint ő is, hogy kell a pénz, azért én is azért teszem, hogy ne kelljen szünet nélkül a szakadékkal szembesülnöm, amelybe egy egész kulturális korszak belezuhant. Azon kapom magam: szellemesebb lettem társaságban, mint voltam. Mintha kitölteni vágynám az űrt, amit ő hagyott: Nem mintha azt hinném, hogy lehet Inkább ezzel is csak menekülök, mint ő. Erről egy Nagy Lajos-cím jut az eszembe, – ő azonnal ki is mondaná – én már nem mondom ki, minek, legföljebb szerelmemnek árulom el gyorsan, mielőtt ő mondja ki előttem, ő ki tud ilyeneket mondani, azon kevesek egyike, mert alig maradt, akinek ebben az országban műveltsége lenne.
Mostanában hosszabb prózát próbálok összeeszkábálni maradék időmben, jobbat nem tudok kitalálni. Az olyan műfajok ismét lehetetlenné váltak, amelyekhez valami kis pénz, csekélyke szervezés kell, mint a színház, a film, a televízió, az újságírás, a könyvkiadás, maradt a papír meg a ceruza megint, és van cenzúra, szigorúbb, mint tíz-tizenöt éve volt.
Írom a mondataimat maradék időmben, és Kardos szemével nézem őket.
Kardos elégedetlen. Nem ezt várja tőlem. Meleg, emberi érzelmek ábrázolását várja, azt, ami korszakoktól, divatoktól függetlenül a nagy irodalom lényege, én viszont most szatírát, paródiát írok keserűen, ami lehet szórakoztató, okozhat szellemi izgalmat, de az emberek érzelmeit nem ragadja meg.
Mit felelhetek neki? Dühös vagyok, elsősorban magamra, de hát rá is haragszom. Hát ő mit talált ki, mit csinált? Feladta előbb az írást, aztán az életét is. Hagyja felnőni a jövendő nemzedékeket, nélküle.
Szemrehányásomra, hallom, azzal érvel, hogy a műveit megírta, azokat el lehet olvasni bármikor.
Én meg azt mondom neki: ez nem érv. Olvastatom az egyetemen a diákokkal a műveit, és egyetlen kukkot sem értenek belőle. Faragatlanok. Műveletlenek. Semmit sem tudnak a történelemből. Semmit sem tudnak az országból, amelyben élnek. Semmit sem tudnak a második világháborúról, Palesztináról, a lengyel Anders-hadseregről, az arabokról, a magyar színházról. Nem ők tehetnek róla: nem tanították meg nekik. Kardos finom utalásait nem értik. Az összefüggéseket, amelyeket ő páratlan művészi érzékkel a műveibe kódolt, nem érzik. Túl finom, túl emberi, túl bölcs, túl megengedően ironikus nekik Kardos, ehhez nekik már nincsen fülük, őket csak a durva dolgok tudják megragadni ideig-óráig.
Egyetlen módon tudnék megértetni velük valamit: ha becipelném az egyetemi órára, hogy meséljen. Elámulnának a fiúk, belezúgnának a lányok.
De nem jön, és nem mesél. Világéletében lusta volt. Egy link, pesti slemil.
Címkék:2000-05