Spielberg „találkozása”
Steven Spielberg igazi örököse a Hollywoodot megteremtő nagy-moguloknak. Most új, a Holocaustról szóló filmjében, a Schindler listájában azzal a zsidó örökséggel birkózik, mely életét és karrierjét formálta.
Legkorábbi emléke, nyilatkozta Spielberg több ízben is, egy fényesen megvilágított szoba, telve fekete kalapot és fehér szakállt viselő öreg emberekkel, s a szoba végében pirosán égő fénnyel. A frigyláda fénye volt, de nem az Indiana Jones által kifosztott frigyládáé, hanem a Cincinnati-i zsinagóga szent frigy szekrényéé, ahova szülei vitték hat hónapos korában.
46 évesen ő a legsikeresebb alkotó a szórakoztató műfajban az egész világon. Két filmje, az E. T. és a Jurassic Park, minden idők legnyereségesebb filmjei voltak; együttesen közel egymilliárd dolláros bevételt hoztak a nemzetközi mozipénztáraknak. Több más filmnek vagy rendezője vagy producere volt, így pl. a Cápa, Harmadik típusú találkozások, az Indiana Jones trilógiáé, s ezek szintén rekord-bevételt jelentettek. Napjainkban ő a populáris kultúra egyes számú mítoszterem tője. Több figurát ő talált ki vagy formált meg. A Cápa c. film nagy fehér cápáját, a barátságos űrlényeket az E. 7 .-ben vagy a Jurassic Park vérengző dionoszauruszait. S ezek a figurák sokszor szerepeltek a sajtóban, hirdetésekben, s megjelentek a gyerekjáték gyártásban is. Mint a Jurassic Parkban szereplő excentrikus zsenit, John Hammondot, úgy Spielberget is „Walt Disney és Ross Perot keresztezésének” jellemezték.
A Schindler listája egy német üzletember igaz történetén alapul, aki több mint ezer zsidót mentett meg Auschwitztól. A fekete fehérben, lengyelországi helyszíneken készült film nem tartalmazza a kasszasikerek filmjeinek alkotóelemeit. A tipikus Spielberg filmek – E.T., Poltergeist – középosztálybeli villanegyedeinek Amerikáját fényévek választják el a Holocaust borzalmaitól. A Schindler listája Spielberg a közönség által kevésbé ismert oldalát képviseli. A rendező erős zsidó háttérrel rendelkezik, s az utóbbi időben megnőtt érdeklődése a zsidó tevékenységek iránt.
Spielberg a nyilvánosság előtt jelentette ki, hogy a Schindler kísérlet egy olyan munka megalkotására, mely saját zsidó öntudatából ered. Hollywood cinikusai szerint Spielberg döntése egy ilyen súlyos téma feldolgozása mellett egy másik, magának kitűzött cél elérésére utal – égő vágya, hogy végre elnyerje az Oscar-díjat, melyet eddig megtagadtak tőle. Mégis, a filmkészítő zsidó gyökereit tekintve, s látva, hogy származása mennyiben – ha egyáltalán – formálta őt, mint filmkészítőt, jobban megérthetjük, miért éppen most, karrierje csúcsán vállalkozott a Schindler listája kihívására.
Spielberg 1947-ben született kelet-európai zsidó szülők gyermekeként. Apja számítógép-szakemberként dolgozott, anyja, Leah zongoraművész volt. Tőlük örökölte a dús fantáziájú kreativitás és a technikai varázslás egyedülálló keverékét. Szégyenlős gyerek volt, magát zsidó ,,nerd”-nek hívta, aki a sci-fi filmek világába és Disney rajzfilmjeibe menekült.
Tizenkét éves korában kezdte használni a család Super 8-as kameráját, felvette vele a játékvasútja kisiklott vonatait. Long Beachen a kaliforniai állami egyetemen folytatta tanulmányait filmkészítés szakon. Húsz éves korában Amblin c. 10 perces filmje alapján – mely egy fiatal pár autóstoppolás alatti kalandjairól szól – 7 éves szerződést írhatott alá a Universal Stúdióval, mellyel megkezdődött az a szakmai együttműködés, ami mind a mai napig, a Schindler listájáig is tart.
Hogy szakmai rutint szerezzen, TV-filmek, műsorok rendezésével is foglalkozott, mint pl. a Columbo vagy a Night Galery és a Duel / Párbaj című TV-film. 1974-ben tört be a játékfilmek közé a The Sugarland Express-szel. Bár nem volt anyagi siker, elnyerte a kritika zajos tetszését. A következő évben feladatul kapta, hogy a Cápa című bestsellert filmre ültesse át. Azóta birtokolja a legsikeresebb hollywoodi filmkészítő címét.
Spielberg kétszer nősült, második felesége, Kate Capshaw is színésznő, négy évvel ezelőtt, Levi Meier rabbinál az ortodox előírások szerint betért. Meier órákat ad judaizmusból Spielbergnek és családjának, akik részt vesznek az istentiszteleteken is .Meg tudtam mutatni a judaizmus elfogadható aspektusait – mondja Meier – s így jól kijöttünk. Az egész család Tórát tanul, Steven egy tanulócsoport tagja.
Növekvő érdeklődése a zsidó kérdések iránt hasznos volt a Simon Wiesenthal Center, a Los Angeles-i Holocaust kutató és oktató központ számára, mely intézményeknek bőkezűen adakozott. A jeruzsálemi Héber Egyetem szintén Spielberg kedvezményezettje; 1989-ben róla nevezték el a Kortárs Zsidóság Intézetének filmarchívumát, mely egyike a legnagyobb – az európai és izraeli zsidósággal kapcsolatos – filmdokumentum gyűjteménynek.
Csak rövid látogatást tett Izraelben. Először a 80-as évek közepén, mikor Amy Irving-t kísérte el a Golan-Globus produkciójú Rumpelstiltskin című film forgatására, másodszor tavaly júniusban egy napra ment a Schindler listája utolsó jelenetének – Schindler temetése a Cion hegyen lévő keresztény temetőben – felvételére.
A Schindler listája c. filmig az egyetlen kifejezetten zsidó szereplő Spielberg összes műve közül Feivel volt, a kelet-európai származású Amerikába bevándorló zsidó egér az An American Tail c. 1986-ban készült rajzfilmben. Bár csupán annyival járult hozzá a figura karakteréhez, hogy nagyapjáról nevezte el. De óh, jaj, a zsidó egérke a McDonald karácsonyi plakátjain végezte, kiváltva a Rágalmazás Elleni Liga enyhe megrovását. Ennek ellenére Spielberg vallási tanítója néhány zsidó aspektust vél felfedezni a rendező korábbi filmjeiben. A zsidó vagy bármilyen vallásos ember eszméje – állítja Meier rabbi – egy olyan személy, aki haza akar menni. Az E. T.-ben a hazamenés biztonságot jelent, és ez az Istenben lévő biztonságot is jelentheti.
Az E. T. kockáról kockára követi Melissa Matheson forgatókönyvét, mely szándékosan az evangéliumra épül és a film tele van keresztény ábrázolással: E. T. leszáll a Földre, izzó ujjával gyógyít, feltámad és a mennybe száll. Ez nem jelenti azt, hogy Spielberget érdekli a kereszténység; a Raiders of the Lost Ark c. filmben sokféle zsidó motívum található.
Annyi bizonnyal elmondható, hogy Spielberget mindig is vonzották a vallásos és elvont témák; népszerűségének egyik oka, hogy felismerte a közönség egy rétegének ezt az igényét. A korai zsidó mogulokról szóló könyvében, az An Empire of Their Own-ban, Neal Gabler ezt úja: A hollywoodi zsidók valami nagyon erőteljes és misztikus dolgot hagytak maguk után… a mi és az ő elképzelésük szerinti Amerikát. Elkeseredésükből, álmaikból született ez az Amerika. Elkeseredésükben és álmaikban elvesztették önmagukat.
Nem valószínű, hogy azok a zsidó mogulok elkészítették volna a Schindler listáját. Félve az antiszemitizmustól, a bevándorlók égő vágyától fűtve, hogy beilleszkedjenek az új társadalomba, ügyeltek arra, hogy filmjeik ne leplezzék le a származásukat, kerülték a kifejezetten zsidó témákat.
A sors iróniája, hogy igaz örökösük, aki egész karrierje alatt ugyanennek az idealizált Amerikának a megörökítésével foglalkozott, most visszatér gyökereihez az életben és a filmvásznon egyaránt.
Jerusalem Report, Calev Ben-David – Sheli Teitelbaum, 1993. december 30.
Fordította: Markó Beáta
*
Február közepén mutatták be Bécsben Steven Spielberg filmjét. A világpremier, amelyen a rendező mellett Franz Vranitzky osztrák kancellár és hét minisztere is részt vett, hatalmas sikert aratott. Február 20-án Budapesten, díszbemutató keretében láthatták először a filmet a meghívottak, köztük Jeszenszky Géza külügyminiszter és Gyurkó János környezetvédelmi miniszter, s mire lapunk megjelenik, már több mozi műsorán szerepel a Schindler listája.
Címkék:1994-03