Amerika-Izrael-Európa – a konfliktusok háromszöge?
Slomo Ben Ami*
Tévedés azt gondolni, hogy Ariel Saron Európával mint közvetítővel szembeni elutasítása egyedül az ő személyes megátalkodottságát tükrözi. Sáron álláspontja az izraeliek véleménye. Európa sajtója épp olyan rossz Izraelben, mint Izraelé Európában. Mindez egyáltalán nem szerencsés most, amikor körvonalazták egy nemzetközi segítséget igénylő megoldás feltételeit.
Melyek e tragikus szakadás okai? Hogyan lehetséges, hogy Izrael ma oly távol van Európától, és oly közel Amerikához?
Izraelt és Európát ma a szerelem és a gyűlölet dialektikája fonja egybe – legalábbis ami a közel-keleti konfliktust illeti. De a dilemma talán éppen zsidók és európaiak kollektív tudatába van bekódolva. Denis de Rougemont 1946-ban Európát az emlékezés hazájának (Patrie de mémoire) nevezte. Miként az európaiak számára nagyon nehéz az Izrael iránti attitűdjeiket elválasztani a zsidókkal kapcsolatos dilemmáik és komplexusaik egészétől, éppúgy az izraeliek – akik büszkék arra, hogy a zsidó kultúra legfényesebb korszakai Európához kötődnek – soha nem felejtik el, hogy Európa a zsidó nép nagy temetőjévé vált.
Ha Európa az emlékezés kontinense, Amerika bizonyosan nem az. Izraelhez sokkal közelebb áll az amerikai felfogás. Az amerikaiak manicheus hajlama, mellyel jókra és gonoszokra osztják a világot, Izrael, e bevándorlóország számára nagyon fontos: hasonlóság a sokáig a túlélésért küzdő, és mindig a „jó” oldalon álló amerikai civilizációval.
Az izraeliek nehezen tudják feldolgozni a jóval árnyaltabb európai megközelítést. Izrael és Európa viszonya mindig a közel-keleti háború-béke inga pillanatnyi helyzetétől függött.
Az öreg kontinenst a kettős bűntudat komplexusa gyötri: gyarmatosító és antiszemita múltja. Izrael az európai tudat egyik mély válságából született, Európa számára egyfajta jóvátétel volt a zsidó nép ellen elkövetett bűnökért. Azonban az ár, amit ezért – állítólag – a palesztinoknak kellett fizetniük, nagyon élénk visszhangot vált ki az európaiak körében. Izraelben úgy tekintenek Európára, mint amely politikai tehetetlenségét elviselhetetlen moralizálással akarja ellensúlyozni, s ezt az izraeliek sem megérteni, sem elviselni nem bírják.
Számtalan vallásháború, két világháború és egy népirtás után volt csak képes Európa arra, hogy a határokról, a nemzeti kérdésről folytatott vitáit rendezze. Gyarmatosító múltja az emberi történelem sötét lapjai közé tartozik, s Izrael ma úgy érzi, Európa közönyös, amikor ő a létében veszélyeztetett. Úgy tűnik számára, hogy – miközben a terrorizmus legbarbárabb fajtájával küzd – olyan bűnökkel vádolják, amelyeket számos alkalommal épp az európai történelem során követtek el. Amikor Európában a zsidókkal szemben alkalmazzák a Soá összes metaforáját, vajon nem arra tesznek kísérletet, hogy könnyűszerrel megszabaduljanak a zsidókérdéssel kapcsolatos komplexusaiktól, a zsidók elviselhetetlen morális felsőbbrendűségi igényétől? Az izraeliek szemében ez vagy antiszemitizmus, vagy tudatlanság.
Európa árulása
Egy túlélésért harcoló nép mindig roppant érzékeny, izraeli szemmel nézve Európa a nehéz időkben nem tanúsított szolidaritást, így nem állta ki az erkölcsi próbatételt. 1967-ben Izrael magára hagyva harcolt. 1973-ban az Egyesült Államok egyetlen európai országot sem talált, amely engedélyezte volna a leszállást és feltankolást az Izraelnek életfontosságú katonai utánpótlást szállító repülőgépei számára: Európa akkor háborús embargót léptetett életbe Izraellel szemben. Az Öböl-háború idején, amikor Szaddám Huszein Scud rakétái hullottak Izraelre, alig találtunk olyan európai országot, amely hajlandó volt gázálarcot eladni nekünk…
Az intifáda első napjaiban döbbenettel tapasztaltam Európa árulását. Ekkor pedig már hosszú ideje Európa kedvencei voltunk; a béketárgyalások során minden kompromisszum-készségünket összeszedtük – megosztottuk Jeruzsálemet, kötelezettséget vállaltunk a területekről való visszavonulásra, elköteleztük magunkat egy életképes palesztin állam mellett, települések százainak a kiürítését ajánlottuk föl, ahová palesztin menekültek térhettek volna vissza. A lehető legközelebb jutottunk ahhoz, hogy feltörjük az arab-izraeli konfliktus kódját, és Európa lelkesen tapsolt mindehhez.
Amint azonban elkezdődött az intifáda, ennek felelősségét szinte teljes egészében ránk hárították. Az igazság pillanata jött el ekkor, és Európa nem tudott felnőni a kihíváshoz. Ahelyett, hogy hatalmas gazdasági, politikai és morális erejével a palesztinokra gyakorolt volna nyomást, Európa Izraelre összpontosította bírálatát az állítólag „eltúlzott válaszcsapások” miatt. Az európaiak nem voltak hajlandók észrevenni, hogy Arafat szántszándékkal tett lehetetlenné minden megállapodást azzal, hogy az intifáda segítségével az áldozat kényelmes szerepébe helyezkedett. Arafat a mai napig elszántan ragaszkodik ahhoz a poszt romantikus felfogáshoz, amely olyan népszerűvé teszi a palesztin ügyet Európában. A palesztin mártirológia hullámain lovagolni – ez Arafat mindenkori receptje az európaiak figyelmének megragadására.
A nemzetközi közösség pedig minden történelmi jelentőségű fordulópontnál azt sugallta a palesztinoknak (Európa morális és politikai támogatásával), hogy joguk van többet kérni, és a végén úgyis Izraelt ültetik a vádlottak padjára. A palesztin mozgalom e nemzetközi dédelgetése példátlan a modem kori történelemben, és akadálya a megállapodásnak.
Mikor vált tehát az amerikai-izraeli- európai háromszög ennyire feszültségekkel terhessé? Valószínűleg 2002 elején, amikor az izraeli-palesztin konfliktus eszkalálódott.
Az amerikaiakat és európaiakat a közel-keleti ügyekben elválasztó árok ma is a megegyezés egyik fő akadálya; a transzatlanti egyetértésnek, annak, hogy a két kontinens egyesítse erőit és együttműködjön az „útiterv” megvalósításában. Az európaiak számára nem Bagdad az igazi probléma, hanem Jeruzsálem. És ha Bagdadra tekintenek, ezt csak azért teszik, hogy az első Öböl-háború utáni események logikáját követve egy újabb arab-izraeli békekonferencia megrendezését szorgalmazzák.
Így érthető, hogy egyes háborúellenes tüntetések Európában nem sokban különböznek egy Izrael-ellenes tüntetéstől. A „nemet a háborúra!”, „Szabad Palesztinát!” és a „Vesszen Saron!” jelszavak gyakorlatilag ugyanazok. Ezért érezte magát olyan kellemetlenül sok zsidó a béketüntetéseken. Pedig az amerikai zsidók kevésbé támogatták az Irak elleni háborút, mint az amerikaiak általában. Ám a zsidók sem Európában, sem Amerikában nem voltak a béketüntetések szívesen látott résztvevői – vagy legalábbis nem érezhették magukat kellemesen, amikor azt látták, hogy azok, akik egyetértenek velük Sáron bírálatában, ezt izraeli zászlók elégetésével nyomatékosítják.
Európában a háborúellenes mozgalom virulensen Izrael-ellenes formát öltött: izraeliek és zsidók általában úgy látják, hogy a tüntetések, ahol szabad Palesztinát követelnek, de szabad Irakot (vagy más arab országot) nem, a politikailag korrekt antiszemitizmustól szaglanak.
Európai szemmel nézve Amerika és Izrael anarchikus hatalmak, melyek a nemzetközi jog helyett a hatalmi politikához ragaszkodnak, a jogon kívül helyezik magukat, sőt megvetik azt. Számos európai úgy tekint Amerikára és Izraelre, mint törvényen kívüliekre: előbbi az óriás haramia, utóbbi ennek szatellitje. (Az arab világban ennek megfelelője a Nagy Sátán és a Kis Sátán.)
Amerikaiak és izraeliek viszont a teljes biztonság megszállottjai, szemben az európaiakkal, akik inkább hajlandóak együtt élni a gonosszal, mintsem hogy megpróbáljanak megszabadulni tőle. Ezt a békülékeny politikát folytatták Hitlerrel és Szaddam Huszeinnel szemben egyaránt. Amerika és Izrael teljes biztonság iránti megszállottságának persze különböző okai vannak. Izrael számára ez az üldözött nép legmélyebb komplexusaiból táplálkozik, a zsidó államiság kétszeri elveszítéséből, a holokausztból, és abból a tényből, hogy a világ e fertályán a gyengék számára nincs irgalom.
A „fenyegetés” amerikai illetve izraeli felfogása szintén különbözik az európaiakétól. Utóbbiak már – úgy tűnik – a történelem utáni világba eveztek át, ahol a veszélyek nem katonai, hanem polgári jellegűek. Az európaiak ezért inkább „kihívásokról” szeretnek beszélni, mint amilyenek az etnikai konfliktusok, a migráció, a szervezett bűnözés, a szegénység és a környezetszennyezés.
Az amerikaiak és izraeli szövetségesük viszont másik világban élnek, és más diskurzust vélnek célravezetőnek. Ezen a nyelven beszélnek olyan veszélyekről, mint amilyen a tömegpusztító fegyverek elterjedése, a terrorizmus, a lator államok, s amely veszélyek – úgy vélik – katonai választ tesznek szükségessé.
Az európaiakban erős rokonszenv fejlődött ki a gyengébbek iránt – feltéve, ha azok bajaikra megoldást keresve a józan határokon belül maradnak. Így Európa szeptember 11-e után őszinte rokonszenvet tanúsított Amerika iránt, éppúgy, mint ahogy az európai lelkiismeret Izrael mellé állt az 1967-es háború előestéjén. Amikor azonban az izraeliek a puszta önvédelmen túllépve a megszállás és a településépítés stratégiájára tértek át, az amerikaiak pedig Bin Laden és az Al Kaida elleni legitim harc után nagyobb stratégiai célokat tűztek ki, az európaiak visszakoztak.
A történelem tanulsága
Amikor felmerül a kérdés, hogy az emlékezet milyen szerepet játszik mostani magatartási szabályaink alakításában, igen érdekes jelenséggel találkozunk. Az amerikaiak, akik az európaiaknál jóval rövidebb történelmet tudnak maguk mögött, állandóan a történelem tanulságaira emlékeztetik európai szövetségeseiket, akik a maguk részéről roppantul szeretnének elmenekülni múltjuk nyomasztó árnyai, a békülékeny magatartás fiaskói elől, mint amilyen München, Hitler és Sztálin voltak. Európa azt állítja, hogy e bénító emlékeken már felülemelkedett.
Az európai internacionalizmus korában további érdekességeket is találunk. Ma Amerikára éppúgy tekintenek Európában, mint Izraelre: önző nemzetállam, amely minden nemzetközi szabályt áthág a szent nemzeti egoizmus nevében. Európa viszont úgy hiszi, a „mission civilisatrice” új fajtáját fedezte föl, amely a nemzetközi jogban és intézményekben, kompromisszumokban és megbékélésben, az egyetemes békébe vetett hitben gyökerezik.
Az izraeliek azonban még a történelem korában élnek, ahol a katonai fenyegetés mindennapos, napirenden van a terrorizmus, ahol szomszédaink országunk létezését sem hajlandók tudomásul venni, bármiféle engedményt is teszünk, és roppant nehéz kilépni a dzsungel törvényeinek a külvilág által ránk kényszerített keretei közül. Európa azonban elutasítja annak tudomásulvételét, hogy mi és arab szomszédaink tökéletesen más történelmi környezetben élünk. Európa már a történelem utáni korszakba lépett, mi viszont még a történelemben veszteglőnk.
Megpróbáltunk az európai úton járni, de kudarcot vallottunk. Rabin évei alatt igyekeztünk békét és bizalmat építeni: arab szomszédainkkal gazdasági együttműködésre és integrációra törekedtünk. Ám az arab világ – mint izraeli neokolonialista törekvést – ezt elvetette…
Néha nehéz megmondani, vajon a zsidókat és Izraelt azért gyűlölik, mert Amerika szövetségesei, vagy Amerikát gyűlölik azért, mert a zsidókkal szövetséges. Az egyiptomi énekes, aki két évvel ezelőtt „Gyűlölöm Izraelt” című dalával lett népszerű, nem foglalkozik e tyúk-tojás problémával, nemrég kiadott albumának címe: „Gyűlölöm Amerikát”…
Európa nem ellenséges Izraellel szemben. Számára a zsidó állam léte melletti elkötelezettsége mély erkölcsi parancs. Mivel azonban tudja, hogy Amerika garantálja Izrael fizikai létét, megengedheti magának az „arab játékot”…
Gadó János fordítása
*A szerző Izrael volt külügyminisztere.
A tanulmány angol eredetije a JPR-news 2003. nyári számában jelent meg.
Címkék:2003-12