Slachta Margit nagyívű, hősies életútjáról
Beszélgetés Mona Ilonával
Az utóbbi években sok olyan értékes dokumentum és tanulmány látott napvilágot, amelynek szerzője csak lábjegyzetben, mint forrásanyag közlőjét említi Mona Ilona nevét. Kettő ezek közül: A Ráday Gyűjtemény 1984–85-ös évkönyvében Majsai Tamás írt „A kőrösmezei zsidódeportálás 1941-ben” címmel azokról a mentő kísérletekről, amelyeknek legfáradhatatlanabb kezdeményezője, irányítója Slachta Margit volt. Ugyanebben a kötetben a tragikus eseményekre vonatkozó iratokból is közreadott jó néhányat Majsai Tamás. S a mintegy hetvenoldalnyi közleményben egy sereg utalás történt arra, hogy Mona Ilonának, a Szociális Testvérek Társasága tagjának birtokában van Slachta Margitnak, a társaság alapítójának és egykori vezetőjének számtalan cikke, levele, feljegyzése. Ezeken kívül beszédeiről készült jegyzőkönyvi kivonatokat, kérelmeket, tiltakozásokat őriz, valamint különféle okmányok eredetijét és másolatát. Majsai Tamás, aki a téma kitartó és jó eredményeket felmutató kutatója, a Medvetánc című társadalomelméleti folyóirat 1988/4. és 1989/1. számában Slachta Margitnak 1940-41 telén a Csíkszeredáról kiutasított zsidó családok védelmében tett lépéseiről számol be csaknem harmincoldalnyi terjedelemben. Ebben is hivatkozik a Mona Ilona által felkutatott és őrzött dokumentumokra.
– Mi a magyarázata annak, hogy ön mindezeket a kutatási eredményeket a szerzők rendelkezésére bocsátja ahelyett, hogy önálló munkában saját maga használná fel valamennyit?
– Margit testvért nem sajátíthatjuk ki – válaszolta Mona Ilona -, ő az egész nemzeté. Különben az olyan gazdag életet, mint az övé, nehezen tudja teljes részletességgel feldolgozni egy kutató. Tekintse meg a céduláim sokaságát – mutat a kihúzott fiókban sorakozó kartonlapok tömegére. – Évek óta gyűjtöm az információkat egy, a Margit testvér életét, egész pályafutását és tevékenységét felölelő munka megírásához. A közeljövőben jelenik meg a negyvennégy karácsonyán mártírhalált halt Salkaházi Schalkház Sára szociális testvérről szóló könyvem, ezt követően most már minden időmet arra fordítom, hogy megvalósítsam régi tervemet, elkészítsem valamennyi részletre kiterjedő életrajzi írásomat Slachta Margitról.
– Kérem, beszéljen róla.
– Elöljáróban hadd mondjam el, hogy 1884-ben született Kassán. Ott és Kalocsán, majd Berlinben tanult. Eredetileg pedagógusnak készült. Huszonnégy éves korában lett a Szociális Missziótársulat tagja. A háborút és a forradalmakat követően megszervezte a Keresztény Női Tábort, és két évig, a nők közül elsőként, mint a Katolikus Női Párt képviselője az országgyűlés tagja volt. Hamarosan kivált a misszió- társulatból és huszonhárom nyarán Csernoch János bíboros hercegprímás jóváhagyásával megalakította a Szociális Testvérek Társaságát.
Jómagam csak negyvenhat óta vagyok a társaság tagja. Az alapítók harmincöten kezdték, és az első években rengeteg nehézséggel kellett megküzdeniük. Anyagi ellátottságuk bizonytalansága miatt fizikai munkából tartották fenn magukat. Közülük sokan nyugat-európai országokban és az Amerikai Egyesült Államokban dolgoztak, hogy munkájuk gyümölcséből huszonhatban megvehessek Budapesten a Thököly út 69. szám alatti anyaházat és gyökeret ereszthessenek az ország különböző városaiban. A szociális munkások száma háromszázra nőtt, tanultak, diplomát szereztek és különböző létesítményeikkel megalapozták további működésüket.
– Tudomásom szerint ez a működés sokirányú volt, s a társadalmi élet minden területére kiterjedt.
– A társaság tagjai igazi evangéliumi szellemben dolgoztak a rászorulók körében. Kezdettől szembehelyezkedtek az első világháborút követő eldurvult korszellemmel – folytatja Mona Ilona. – Az istenhiten alapuló humánum vezérelte cselekedeteiket, kezdettől síkraszálltak Isten minden gyermekének emberi jogaiért. Kiadták A Lélek Szava című világnézeti lapot, amely elítélte és megbélyegezte a faji megszállottság híveit.
A harmincas években, különösen az évtized második felében és főleg harminckilenc után már mind több fehér folt éktelenkedett az újságoldalakon, mutatva a cenzúra beavatkozásainak nyomait.
Negyvenegyben a hitleri Németország erőitől körülvett Magyarországot tömegesen árasztották el a menekülők. Az üldözött zsidók – főleg szlovákiaiak – ha a Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hatóság, a KEOKH kezébe kerültek, szörnyű sorsnak néztek elébe. A határra toloncolták – egész családokat, nőket, fiatalokat és időseket, gyermekeket, csecsemőket sem kímélve -, onnan a nácik az általuk megszállt területekre hurcolták őket és borzalmas kegyetlenséggel végeztek velük.
Azok közül, akik ennek az embertelenségnek útját akarták állni, akik élelemmel, ruhával, mentő iratokkal siettek a szerencsétlenek segítségére, a legbátrabbnak, és legkövetkezetesebbnek Slachta Margit testvér bizonyult. Fáradhatatlanul járta a hivatalokat, hogy tiltakozzék a hátrányos megkülönböztetések nyomán tett intézkedések ellen. Elment a bajbajutottakhoz, embereket mentett ki a szögesdrótok mögül, élelmet, ruhát, gyógyszert, vigaszt küldött, mentő iratokat és szállást szerzett sok-sok üldözöttnek.
– Kik segítették öt ebben a szerteágazó, veszélyekkel járó munkában?
– A szociális testvéreken kívül – hogy csak néhány nevet említsek – Apponyi György gróf, Cavallier József, Károlyi Józsefné grófnő, Rassay Károly, Szapári Erzsébet grófnő, Sztáray Margit grófnő, Weiss Edith bárónő és mások.
Jómagam – fűzi az elmondottakhoz magyarázatul – kutatásaim során, több évtizedes munkám közben győződtem meg minderről. Töméntelenül sok adat vár feldolgozásra, remélem elég erőm lesz még hozzá.
Negyvenben – folytatja – helyi hatalmaskodók közreműködésével magyar honos zsidó családokat vittek Kőrösmezőre, hogy áttegyék őket a határon, ahol tömegsírok vártak rájuk. Slachta Margitnak és munkatársainak akkor sikerült az akciót megállítaniuk, csakúgy, mint negyvenegyben, amikor Észak-Erdélyben folytatódtak a szörnyűségek, Csíkszeredáról hurcoltak el családokat.
– Az elöljáróban említett közleményekből tudom, hogy azokban az időkben ezrek hullottak el az Einsatzgruppe C és ukrán segítőik gépfegyvertüzében Kolomeában, Kamenyec Podolszkijban és másutt. Dokumentumok sora tanúsítja, hogy Slachta Margit akkor is levelezett, kihallgatásokért folyamodott mindenhová, mindenkihez, ahonnan és akitől irgalmat, segítséget remélt. Támogatást kért mentőakcióihoz Horthy kormányzó feleségétől, kíméletet Kozma Miklóstól. Kárpátalja kormányzói biztosától, segítő közreműködést ottani plébánosoktól. Ahol lehetett, közbenjárt, hogy leállítsák a deportálásokat. A legkisebb eredmény is életeket mentett meg a pusztulástól.
– Az európai holocausthoz mérten az akkori magyarországi áldozatok száma szinte elenyészőnek mondható, ha figyelembe vesszük, hogy a negyvenegyes kőrösmezei és csíkszeredai visszaélések után egészen a németek bejöveteléig újabb hasonló atrocitások már nem történtek.
Kedves Ilona testvér, éppen mert a korábbi tragikus eseményekről szóló folyóirat-közlemények az érdeklődők számára hozzáférhetők, hálára kötelezne, ha néhány kevésbé ismert mozzanatról is tájékoztatna Slachta Margit háború alatti mentőmunkáját illetően. A Komlón élő Hetényi Varga Károly „Akiket üldöztek az igazságért” című, nyolcvanháromban az Ecclesia kiadásában megjelent kötetéből sok egyéb között például arról értesültem, hogy Wallenstein Zoltán pécsi főrabbi negyvenhárom májusában levelet írt Uhl Antal baranyaszentgyörgyi plébánosnak, amelyben hálával emlékezett meg arról, hogy amikor Slachta Margit értesült egy Pozsonyban deportálás előtt álló csoport várható sorsáról, Rómába repült, hogy a pápa beavatkozását kérje megmentésük érdekében. Negyvenkettőben beutazni sem volt könnyű Szlovákiába. Margit testvér mégis eljutott Pozsonyba, mert ott is dolgoztak szociális testvérek, bizonyára ők küldték a meghívólevelet, amelynek alapján vízumot kapott. Feltehetőleg Burzio Giuseppe pápai nunciust, Buzalka püspököt, Hladik szentszéki tanácsost kereste fel, és Esterházy János grófot, az ottani Magyar Párt elnökét.
-Ő volt az a bátor, tisztességes politikus, aki mint a szlovák állam parlamentjének tagja, egyes-egyedül tagadta meg, hogy szavazatával egyetértsen a zsidó lakosság deportálásával, s aki ötvenhétben életfogytiglanra elítélt rabként a csehszlovákiai Illava börtönében fejezte be életét…
– Sajnos! Az embertelenség határokon innen és túl, koroktól és rendszerektől függetlenül szedte áldozatait az eltelt évtizedekben, s csak remélni tudjuk, hogy egy jobb, demokratikus, szabad világban minden másképpen lesz.
De folytatva a pozsonyi utazással összefüggő dolgokat: amikor Margit testvér visszatért Szlovákiából, részletes jelentést készített tapasztalatairól. Kitért benne arra is, hogy a németek lengyel és horvát nőket, szlovákiai zsidó lányokat és fiatal asszonyokat szállítanak a frontokra, akik a tábori mulatóhelyeken katonák prédái lesznek. Ha az emberanyag fogytán lesz – írta -, akkor a németek a magyar nőket sem fogják kímélni.
Hadd idézzek néhány mondatot A Lélek Szava negyvenhármas évfolyamának első számából – emeli fel az egyik újságkötetet Mona Ilona. – Margit testvér újévi levelet intézett a katolikus asszonyokhoz a zsidó munkaszolgálatosok érdekében. „Kedves Nővérem!” – írta a többi között. – Más anyának, hitvesnek, gyereknek a tiédhez hasonló gondja, aggodalma, könnye iránt nem lehetsz közömbös … Fogadj szívedbe egy munkaszolgálatost, akit a korszellem kizár a testvérközösségből. Hass oda, hogy hozzá olyan legyen a parancsnok, mint amilyen saját fiához lenne . . . Merd megvallani, hogy úgy gondolkozol, mint a miniszter (nagybaczoni Nagy Vilmosról van szó. – V. F.), aki szerint ez nem lehet büntetés, ezt a haza szolgálatának kell tekinteni.”
Endre László alispán – később államtitkárként a deportálások egyik fő irányítója – Pest vármegye közgyűlésén megtámadta Slachta Margitot az újévi nyílt levél miatt, ő pedig március elején válaszolt neki A Lélek Szavában, mondván: az igazság mérlegén faji előjogok nem esnek latba, csak az erkölcsi minőség számít… A gyűlölet vallásának minden híve ellensége önmagának, a társadalomnak és a hazának.
Visszatérve arra, amit a római utazásról kérdezett – mondja Mona Ilona -, az így történt: Spellmann amerikai érsek engedélyt kapott az olasz kormánytól, mely tudvalevőleg hadiállapotban volt az Egyesült Államokkal, hogy felkeresheti a pápát. A hírt kommentálva a nyilas és más szélsőséges lapok hörögtek a dühtől, mert nem volt titok, hogy az USA katolikusainak főpapja miért megy a Vatikánba. Előzőleg kiderült, hogy Spellmann érsek ismeri Slachta Margit nevét, hallott missziójáról. Margit testvér elszánta magát, hogy Rómába megy és megkísérli a vele való találkozást. De súlyos akadályokat gördítettek útjába. Elsősorban azt, hogy nem kapta meg úti okmányait. Zilahy Lajos író sietett a segítségére. A Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium keretéből szerzett részére útlevelet.
Az amerikai érsek tíz napot töltött a Vatikánban. A tizedik napon, március harmadikán sikerült vele találkoznia. – Húszezer halálraítélt nevében jöttem – mondta neki Slachta Margti. – Ennyien kerülnek sorra a szlovákiai zsidók deportálásának már hosszú ideje tartó folyamatában, ha nem történik intézkedés.
Az érsek megrendülten hallgatta a tájékoztatást, és nyilván része volt abban, hogy rövidesen a pápa is fogadta a magyar látogatót.
A közbenjárás hatása? Legfeljebb annyi volt, hogy a húszezres „szállítmány” útnak indítását rövid időre elhalasztották, de a szlovákiai zsidó lakosság tragédiája végül így is beteljesedett.
– Ez éppen olyan jóvátehetetlenül szomorú tény, mint az, hogy a második világháborút, az ország felszabadítását követően a nemzetgyűlés képviselőjévé megválasztott Slachta Margit nem élvezhette azt a közéleti megbecsülést, ami hősies küzdelmeiért, ön-feláldozásra is kész embermentő munkájáért kijárt volna neki. A parlamentben túlzó, igazságtalan bírálatok érték, korszerűtlennek ítélt nézetei miatt, gúnyolódást, nemritkán fenyegetéseket kellett elviselnie. A parlamenti jegyzőkönyvben olvasható, hogy az iskolák államosítása elleni felszólalása miatt megvonták mentelmi jogát és kizárták a parlamentből. A hercegprímás pere után élete többé nem volt biztonságban, ezért arra kényszerült, hogy elhagyja az országot.
– Sosem gondolt arra, hogy végleg távozik – mondja befejezésül Mona Ilona. – A közelmúltban több héten át tanulmányoztam az USA-ban töltött éveinek emlékeit, magatartása töretlenségének hiteles bizonyítékait. Élete végéig ugyanazokért a nemes célokért küzdött, amelyeket fiatal korától kezdve képviselt. Hetvennégyben, kilencven éves korában Buffalóban hunyt el.
Az izraeli Jád Vásém Intézet tizenegy évvel a halála után, nyolcvanötben a szlovákiai zsidók érdekében végzett mentő munkájáért méltatta oklevéllel. Magyarországi tevékenységének elismerése még várat magára.
– Kedves Mona Ilona, köszönöm a beszélgetést, és azt kívánom, hogy erejét, egészségét, szívósságát megőrizve sikerüljön valóra váltania elhatározását; alkosson Slachta Margitról olyan művet, amely maradandóvá teszi nagyívű, hősies életútjának emlékét az olvasók szívében.
Címkék:1990-11