Rónai Ádám István — Miért Mózes első könyvével kezdődik a Tóra?
A Tóra a zsidó néphez szóló isteni parancsolatok könyve. E parancsolatokat héberül úgy mondjuk: micvá. Összesen 613 micvát foglal magában a Tóra, amelyekből meglepő módon mindössze három – a szaporodás parancsa, a körülmetélés előírása és az úgynevezett szökőín fogyasztásának tilalma – található a Tóra első könyvében. Ezzel szemben viszont számos leíró résszel találkozunk itt: a Teremtés elbeszélésével, az ősatyák történetével, sőt a második könyvben folytatódik e leírás az egyiptomi fogság történetével. Bölcseink tanulmányozzák is e kérdést, hogyan lehetséges, hogy a Tórának a valódi arculatára, a zsidó néphez szóló micvák kifejtésére egészen a második könyv 12. fejezetéig kell várnunk?* Rási a Tórához írt híres kommentárjának elején a következő zsoltáridézettel válaszol e kérdésre: „Tetteinek erejét tudtul adta népének, adván nekik nemzetek birtokát.” Vagyis, a Teremtés leírásából világos mindenkinek, hogy Isten, Ő a világ alkotója és ennél fogva minden az Ő birtokában van. Ha egyszer felelősségre vonnák a zsidókat, hogy milyen jogcímen vették el a hét kánaáni nép országát, milyen alapon foglalták el a Szentföldet, legyen válasz erre az a megállapítás, hogy miután minden Isten birtokában van, annak adja ezeket az országrészeket, akinek jónak látja.
Rási válaszában igazából az a probléma, hogy csak arra mutat rá, miért kezdődik a Tóra a Teremtés leírásával, de arra nem válaszol, hogy az ősatyák történetei, az egyiptomi fogság elbeszélése helyett miért nem a micvák felsorolásával folytatódik a Tóra.
Az egész téma valódi megértéséhez beszélnünk kell arról, hogy a micvák nem vonatkoznak az emberi tulajdon Ságokra. Az, hogy a rossz tulajdonságainkon javítsunk, és hogy fejlesszük a jó tulajdonságainkat – mindez előzménye a micváknak. Az a zsidó, aki képtelen úrrá lenni rossz tulajdonságain, el sem tudja kezdeni a micvák gyakorlását. Összefoglalva: a tulajdonságok fejlesztése az egész Tóra előzménye. Mégis nehéz lenne belátni, hogy az isteni tanítások könyve ne foglalná magába ezeket az útmutatásokat is. És valóban, a Tóra első könyvében tanulhatunk a rossz és jó tulajdonságokról.
Először a három legrosszabb tulajdonságról szól a Tóra. Ezek pedig a féltékenység, a vágyak elhatalmasodása és a tisztelet hajhászása. Az első, a féltékenységről szóló tanítást Káin történetében látjuk viszont. Miután féltékennyé vált testvérére, végzett vele. Vagyis azt tanuljuk, hogy akin a féltékenység rossz tulajdonsága lesz úrrá, a legszörnyűbb bűnöket is elkövetheti.
A második legrosszabb tulajdonság, a vágyak elhatalmasodása tulajdonképpen az özönvíz okozója. Rási kommentárjából tudjuk, hogy a rablás bűnének szélsőséges módon való elterjedése olyan mértékben tette tönkre a társadalmat, hogy már csak az özönvíz készíthette elő egy új társadalom kiépítését. A rablás bűnének mozgatója pedig a vágyak elhatalmasodása. Azt láthatjuk tehát, hogy ez a rossz tulajdonság is beláthatatlan következményekkel jár.
A harmadik legrosszabb tulajdonság a tisztelet hajhászása. Ennek következményeiről Bábel tornyának történetéből tanulhatunk. E torony építői így mondták: „Nosza, építsünk magunknak egy várost és egy tornyot, és csúcsa az égig érjen, hogy szerezzünk magunknak nevet – nehogy elszéledjünk az egész földön.” Tehát tettüket a tisztelet kivívása motiválta. Büntetésükről is ír a Tóra – vagyis megérthetjük azt, hogy ezen a tulajdonságon is úrrá kell lennünk.
A három legrosszabb tulajdonság felsorolása után következnek a jó tulajdonságok – összhangban a kabala tíz sz’firájával. E tíz sz’firá, mely az Örökkévalóval való kapcsolattartás tekintetében alappillére a világnak, az első ember bűne után egyfajta javításra szórni, és e javítást az ősatyák kezdik meg. Ábrahám nyitja a sort, ő a cheszed (kegyesség) sz’firáját javítja. Az Isten-szolgálat számára az embertársakkal való jó cselekedet különlegesen magas szintjén nyilvánul meg. Tőle tanulhat juk tehát a kegyesség jó tulajdonságának fontosságát. Utána következik Izsák, aki a g’vurá (hősiesség) sz’firáját javítja. Az Istenszolgálat az ő számára elsősorban hősiesség, vagyis az az állapot, hogy bármikor kész feláldozni magát Istenért. Ezért sem nevezhetjük Izsák megkötözésének próbatételét Izsák próbatételének, mert ez a kihívás csak Ábrahámnak volt igazi próba. Ábrahámnak, akinek egész élete volt a kegyesség gyakorlása. De Izsák számára, akinek az élete az Istennek szentelt önfeláldozás, a megkötözés próbája nem próba, hanem a normális élethelyzet. Ezután következik Jákob, aki a tiferet (dísz) sz’firáját javítja. Ő az, aki a két előbbi sz’firát összefogja és így cselekedeteiben egyesül az. Ábrahámnál látott kegyesség – amely a szeretettel párhuzamos tulajdonság – és az Izsáknál látott hősiesség tulajdonsága. Ezért ő lesz a fizikai világot megszentelni, Isten szolgálatába állítani képes ember mintaképe.
Összesen hét zsidó ősnél látjuk azt, hogy a sz’firákat javítják. Ők pedig: Ábrahám, Izsák, Jákob, József, Mózes, Áron és Dávid. Ebből látható tehát, hogy az ősatyák történetének elbeszélései fontos tanításokat rejtenek magukban a jó tulajdonságok fejlesztésére vonatkozólag.
Egy olyan rész maradt, amelynek megértése újabb magyarázatot igényel, és ez nem más, mint az egyiptomi fogság leírása. Az igazi kérdés az, hogy miért került sor e több száz évig tartó rabságra? Az Egyiptomba került Jákob és hetvenfős családja valamennyien igaz, jámbor emberek voltak. Miért kellett hát leszármazottaiknak így szenvedni? A választ Ábrahám Istennel kötött szövetségének, az úgynevezett B’rit bén háb’tárím (a részek közötti szövetség) tórái leírásában találjuk. „És mondta (Isten) Ábrahámnak: Tudd meg, hogy jövevény lesz magzatod egy országban, mely nem az övék, és ahol szolgák lesznek és sanyargatják őket négyszáz évig!” Vagyis, ha Ábrahám azt akarja, hogy leszármazottai legyenek a kiválasztottak, el kell fogadnia feltételképpen a szolgaság, a fizikai bántalom sorsát is, mint a Tóra-adás kikerülhetetlen előzményét. Ahhoz, hogy nagy szellemi magasságokra eljussunk, szükséges az is, hogy megértsük annak fontosságát. Ennek feltétele az, hogy a fizikai világot minél jobban háttérbe szorítsuk. A fizikum megtörésével, vagyis az egyiptomi rabszolgaság hatásával Ábrahám leszármazottai megértették a szellemi értékek nagyságát, és pontosan ezáltal váltak érdemessé arra, hogy a szabadulást követően átvehessék a legnagyobb szellemi értéket, a Tórát. E gondolatok pedig magukkal vonzzák a tanulságot is: a jó tulajdonságok fejlesztése mellett még egy olyan előzménye van a micvák gyakorlásának, amely kikerülhetetlen feltétel, ez pedig a fizikai és a szellemi világ értékrendjének tisztázása, megértése annak, hogy az embernek elsősorban a szellemi értékeket kell keresnie.
Most, hogy megértettük a Tórában szereplő történelmi leírások legfontosabb tanításait, vissza kell térnünk a kabala tanításaihoz. A zsidók ősei hét sz’firát javítottak ki, és így érdemelték meg, hogy a Szentföld hét népének országait birtokba vegyék. Három kánaáni népnek (Kéni, K’nizi, Kádmoni) azonban nem foglalhatták el országait, hiszen a tíz sz’firából három még nem lett kijavítva. Ez a három pedig a keter (korona), chochmá (bölcsesség), biná (értelem). E három sz’firá kijavítása majd a Messiás idején valósul meg, ahogy ezt Jesája próféta írja: „És nyugszik rajta (a Messiáson) az Örökkévaló szelleme, a Bölcsesség szelleme, és az értelem szelleme, a megismerés és az Isten-félelem szelleme.”
És mindennek fényében elfogadhatjuk Rási válaszát is. Ő azt mondta, azért nem Mózes II. könyvével kezdődik a Tóra, mert az azt megelőző részek választ adnak arra a kérdésre, milyen jogon foglalhatták el a zsidók a hét kánaáni nép országait. És valóban, az első könyvben talált leírások bizonyítják azt, hogy a zsidók érdemesültek arra, hogy Isten nekik adja a Szentföldet.
A Szentföld a legjobb szellemi adottságokkal bíró hely, a legalkalmasabb a lélek fejlődésére. Miután a zsidók ősei a hét sz’firát kijavították és átestek a rabszolgaság, vagyis a fizikai megtörtség tapasztalatán, átvehették a Tórát, így, a legmagasabb szintű szellemi tanítás birtokában és az ősök érdemében megkaphatták e hét országot, a lélek fejlődésének e különleges helyszínét.
* A szaporodás parancsa eredetileg az egész emberiségnek szólt, a másik két micvá pedig egy-egy személynek, akik a nép ősei voltak. A zsidó néphez közvetlenül szóló parancsokra valóban a második könyv 12. fejezetéig kell várnunk.
Címkék:2000-01