Rabbiválasztás a Dohány utcai zsinagógában
A XIX. század elején a nyugati, morvaországi, és németországi zsidó bevándorlás Magyarországra nagymértékben lecsökken, sőt a század első évtizedeiben meg is áll. A zsidóság számának gyarapodását a következő évtizedekben a kelet-európai, galíciai bevándorlás eredményezi, mely a század közepén éri el csúcspontját. E demográfiai jellemzők nagymértékben befolyásolják a zsidó közösség szellemi arculatának kialakulását, sőt egészen a XIX. század második harmadáig, a magyarosítási mozgalom végleges térnyeréséig döntően meghatározzák.
A nyugatról, illetve keletről bevándoroltak kezdetben a határ menti megyékben telepednek meg (bevándorlási országuk szerint), és csak egy vagy két nemzedék múltán mennek tovább az ország belseje felé. Ez a belső vándorlás. 1825-ben a zsidóság 59,8%-a a határ menti megyékben él, 5,5%-a Ausztria határán (lényegében a „Hét Közösségben”
Burgenlandban), 22,3% Morvaország határán (Nyitra és Pozsony), 33%-a a galíciai határon telepedik meg.
1869-ben a zsidóságnak már csak 49,7%-a lakik a határok mentén. Különösen a morvaországi határnál figyelemre méltó a zsidó lélekszám csökkenése. (1825: 22,3%, 1869: 11%, 1910:6%.)
A nyugati határ felől gyorsított iramban költöznek az ország belseje felé, ami a gazdasági fejlődéssel magyarázható.
Észak-keleten vagyis a galíciai határon ebben az időszakban a zsidó népesség aránya 33%-ról 29,4%-ra csökken. Ez a galíciai bevándorlás miatt lassabb, mint a nyugati határon. Az 1869-es 169 000-ről 1910-re 243 000-re nő a népesség lélekszáma, ami azonban már nem a bevándorlás, hanem a természetes szaporodás eredménye.
Meggyorsul a faluról a városba telepedés. 1869-ben a zsidóságnak mintegy a fele a falvakban él, ami az első világháború idejére a negyedére csökken. 1840-től 1870-ig számuk négyszeresére nő a városokban, ami egyenes következménye az 1840-es szabad letelepedési törvénynek. A városok zsidó közössége a csekélyebb lélekszámú, különösen a Dunától nyugatra fekvő kisebb közösségek rovására növekszik.
A XIX. századtól kiemelkedő három város, Buda, Óbuda és Pest zsidó közössége. 1815-ben 1734 zsidó él e településeken, a lakosság 3,6%-a, 1825-ben 8264, 8,8%. 1840-ben már itt található Magyarország legnagyobb zsidó közössége. 1880-tól 1910-ig Budapesten 70 227-ről 203 687-re emelkedik a lélekszámuk, s a lakosságon belüli számarányuk 19,7%-ról 23,1%-ra. Magyarország zsidóságának a negyedrésze a fővárosban él. Többségükben (vagy még apáik) vidékről jöttek a városba.
*
E folyamatok figyelemre méltóak, már csak azért is, mert a nyugati bevándorlók, különösen a morvaországiak és a németországiak körében könnyebben gyökeret eresztett a „haszkala”, a zsidó felvilágosodási mozgalom. A hitközségek mindenkori viszonya a valláshoz a rabbiválasztásokban nyilvánult meg. A rabbik megválasztásával kapcsolatban a zsidó jog csak néhány megszorítást tartalmaz. Így, többek között, hogy nem lehet rokona a hitközségben, valamint az előző rabbi fia vagy unokája előnyben részesüljön a választásnál. Az ortodox közösségek a meghívásnál és a kinevezésnél általában a kor valamelyik talmudtudós szaktekintélyének ajánlását fogadják el. (A XIX. században Hatam Szofér pozsonyi jesivája meghatározta a hagyományhű zsidó közösségek rabbi utánpótlását. Többek között ő vezette be, hogy hivatalt csak hozzájárulásával fogadhassanak el növendékei.) A vallási felvilágosodás magyarországi térhódításával, a teljes szakadás előtt, a közösségekben különféle érdekcsoportok és irányzatok határozták meg a jelöltek kiválasztását.
Különösen tanulságos a pesti Cultustempel, majd a Dohány utcai nagyzsinagóga (épült 1854-től 1859-ig) rabbiválasztása. A Cultustempel datálásában eltérnek a vélemények. Valójában a megnevezés nem csak egy épületet jelöl. 1828-ban a Király utcában rendeztek be a bécsi reformzsinagóga mintájára reformtemplomot. Ezt költöztették át az Orczy-házba, a Király utca egy másik épületébe 1830ban, ahol már 1796 óta működött imaház az egyik emeleten elkülönítve. A költöztetésre az Orczy-ház kibővítése után került sor, és az itt berendezett templomot az előző megszüntetett helyett ugyancsak Cultustempelnek nevezték.
1857-ben rabbi Schwab halálával megüresedett a pesti főrabbi széke. Még azon év júniusában megbízták a hitközségi elöljáróságot, hogy üljenek össze és tanácskozzanak a rabbi hivatal betöltéséről. Eldöntötték, hogy rabbit vagy hitszónokot válasszanak. Körvonalazták határozott kívánalmaikat, milyen rabbit kívánnak: Legyen jártas a Talmudban, tudjon régies drósét tartani (jiddis nyelven), viszont legyen korszerű hitszónok. Elhatározták, hogy ״pályázatot nem írnak ki, mert ezen eljárás összeférhetetlen a rabbi állással, és tekintélyes, rátartás ember, minőt kívánnak, nem léphet pályázat útjára, hanem ehelyett felszólítják Európa jeles rabbijait s tudósait, hogy ajánljanak alkalmas embereket”. Ennek nyomán kijelölték az ajánlókat. 1858. március 4-én hetven hitközségi tag (nem azért, mert a Szanhedrin tagjainak száma ennyi volt, hanem mert a hatóságok többet nem engedélyeztek) gyűlést tartott, melyen ismertették, hogy a megkérdezettek és a pesti érdekeltek tizenhét rabbit ajánlottak. A gyűlésen úgy döntöttek, hogy a tizenhét jelölt közül hármat tartanak meghívásra méltónak. Megbízták a hitközségi elnököt és két elöljárót, hogy utazzanak el Berlinbe Sachs rabbihoz, majd Drezdába Landau rabbihoz, azután Hannoverbe Mayer rabbihoz és ismerkedjenek velük össze. Ámbár Németországból eredménytelenül tértek vissza.
- február 23-án Meisel Wolf Alajos stettini rabbit, aki munkásságával felhívta magára a figyelmet, kérték meg pályázatának benyújtására, de megsértették, mert csak sikeres próbaprédikáció megtartása után voltak hajlandók megválasztani. A rabbi válaszában közölte, próbaszónoklatot csak akkor hajlandó tartani, ha tudatják vele, ki az ellenfele, és vajon van-e esélye a győzelemre (korábban már három alkalommal, többek között a bécsi főrabbi állására, másik jelöltet választottak meg). A hitközség válaszlevelében udvariasan megnyugtatta. Rabbi Meisel azonban nem akart kellemetlen helyzetbe kerülni, így március 11-én levelet írt, melyben azt javasolta, előbb hívják meg kiszemelt versenytársait, s ha egyikük tetszést arat, válasszák meg, rá csak akkor szorítkozzanak, ha az előbbiek nem nyernék el az állást.
Végül április 30-án megtartja próbabeszédét. A hitközség javarésze rabbi Meiselt támogatja, mások viszont Schmiedl prossnitzi rabbit részesítették előnyben. 1859. május 11-én tizenhét szavazattal öt ellenében Meisel Wolf Alajost választották meg rabbinak. 1859-ben mondta el beiktatási beszédét, melyet emlékezetessé tett rabbi Leopold Löw (1850-től szegedi rabbi) rabbi Schwáb vejének értékelése Ben Chananja című lapjában.
Címkék:1993-11